Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 74

Ämne: Narkomaner

Parabellum
    Oregistrerad Parabellums avatar

Narkomaner

Hur ser ni på problemet med narkomaner? Jag tänker på det här med att ge narkomaner rena sprutor, behandling med metadon och liknande. Är rena sprutor bara ett sätt att skjuta problemet framför sig - att underlätta livet för knarkarna? Att rena sprutor håller nere hiv-spridningen verkar experterna dock vara ganska så ense om. Hur stort ansvar och tålamod bör ett samhälle ha mot dessa människor?

FAKTA
    Metadonbehandling:

Metadon är ett syntetiskt morfin som används för att få heroinister att bryta sitt beroende. Sjuklighet och dödlighet hos missbrukarna minskar drastiskt. Även asocialitet, kriminalitet och prostitution minskar eller upphör helt.

850 patienter får idag metadonbehandling i Stockholm, Uppsala, Lund och Malmö. Kriterierna för att få behandling är stränga och väntetiderna för behandling långa, i Malmö 3-4 år. Många hinner dö i kön och många skaffar sig metadon i Köpenhamn.

Det finns cirka 26 000 tunga narkomaner i landet, av dem är hälften heroinister. Årligen dör årligen 200-300 narkomaner av sitt missbruk.

Bärsärk Fannys avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    185
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Det är ett väldigt komplicerat ämne du tar upp!
    Jag har varit i hetsiga disskusioner med medlemmar på nordisk som velat legalisera cannabis, vilket jag är totalt emot!
    Jag utbildar mig i riktning mot att jobba med ungdommar som hamnat snett i livet. Bland dem är det inte alls ovanligt med missbruksproblem!
    Min poäng är att det är så lätt att säga att pundare bara är kräk.
    De behöver hjälp!
    Det kan lika gärna vara någon i ens närhet som hamnar i ett missbruk.
    Det finns inget som säger att det bara är de hemlösa, kriminellt belastade eller deprimerade ungdommar som börjar missbruka.

Frågan är bara om det är en rätt sorts hjälp med att dela ut rena sprutor?
    När man pratar om missbrukare som skall nå förändring så är det ingen lätt sak...
    De måste vilja sluta själv, annars går det aldrig!
    För att vilja det måste de inse vad de håller på med.
    För att kunna inse det behöver de vara rena och få stöd och hjälp.

Utan möjlighet att behandla dem som behöver hjälp så klarar de flesta oftast inte processen själva.
    Ett som är säkert är att de lär ju inte ens försöka om de kan få gratis sprutor och knark!
    Det skulle vara som att få en invandrare att jobba när han får bidrag av att sitta på röven hela dagarna!

Jag säger; Lägg pengarna på att förbättra möjligheten till behandling istället för att bekosta missbrukarnas missbruk!

Derivative
    Oregistrerad Derivatives avatar
    Jag anser att allt lagstiftningen idag gällande vilka substanser som anses olagliga är korrekt. Sen anser jag att ge sprutor till narkomaner är bra på ett sätt gällande att man kan slippa sjukdomar som kan komma att kosta staten/folket mer pengar. Sen kanske man borde bekosta mer pengar på vård av narkomaner, sen även kanske införa något liknande som Usa har att man efter 3 domar får livstidsfängelse.. visst kostar pengar, men inte mer än att denne person kan gå ute och sälja knark, konsumera knark vilket medför som sagt sjukdomar och ofta behandling.

Bärsärk Fannys avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    185
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Derivative Visa inlägg
    Jag anser att allt lagstiftningen idag gällande vilka substanser som anses olagliga är korrekt. Sen anser jag att ge sprutor till narkomaner är bra på ett sätt gällande att man kan slippa sjukdomar som kan komma att kosta staten/folket mer pengar. Sen kanske man borde bekosta mer pengar på vård av narkomaner, sen även kanske införa något liknande som Usa har att man efter 3 domar får livstidsfängelse.. visst kostar pengar, men inte mer än att denne person kan gå ute och sälja knark, konsumera knark vilket medför som sagt sjukdomar och ofta behandling.
    Det är ju just det där med sjukdommar de för vidare som är det starkaste argumentet för att de ska få sprutor anser jag.
    Hade man kommit underfund med en lösning på det problemet så tror jag inte att det hade varit så mycket som talade för fria sprutor!

Bärsärk SSmms avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    177
    Tack
    0
    Den humanistiska delen av mig säger:

Tvångsbehandla alla narkomaner i minst ett år. Subutex/Metadon fungerar bra men då blir de beroende av en annan drog istället. Hm...

Den antihumanistiska delen av mig säger:

Låt naturen ha sin gång och låt dem dö.
    Applaud friends, the comedy is over.

Marskalk Mikaels avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    772
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 1 inlägg
    Att ta narkomanen ur sin skadliga miljö och tvångsvårda denne är det enda som fungerar.

Alternativt kan man göra scientologer av narkomanerna, tydligen ska scientologernas drogavvänjingsprogram vara skiteffektivt, men med den bieffekten att man blir scientolog:)
    All the animals come out at night - whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets

Schtekaren
    Oregistrerad Schtekarens avatar
    Per definition har samhället inget som helst ansvar inför dem här individerna. Jag skulle emellertid tro att du åsyftar statens "ansvar" för de här individerna och därigenom även statens inflytande över en individs liv, här blir återigen svarat inget alls.

Om vi vill fostra ett starkt folk med starka individer som inte är handikappade eller behov av en "dadda", så måste det ligga i vårt intresse att var man får stå för sina egna handlingar och bära frukten av dem. Det kan på intet sätt tolereras att det blir en statens angelägenhet att lägga sig i enskilda individers privatliv, en sådan ordning är direkt individ och därigenom folkfientlig genom att det blir som ett omyndigförklarande av individen i fråga samt belägger övriga individer skulden för den enskildes egna val i en större utsträckning än vad som behöver vara möjligt. Det är således inte bara orättvist utan även direkt oönskat med ett storebrorssamhälle som tagit som sin självutnämnda uppgift att leka med invånarnas liv.

Det enda ansvar folket i helhet har gentemot sådana här individer är det ansvar den enskilde individen tar sig. Om en individ önskar att bruka otillåtna preparat så ligger det på varken ditt eller mitt bord att ha någon vidare åsikt om det, eftersom det ligger utanför ramarna för vad en individs ansvarsområde. Om situationen bedöms vara av sådan karaktär att individen i fråga utgör ett samhällsfara, så måste där föreligga möjligheten till exkludering ur gemenskap, vilket måste kunna tas med kvalificerad majoritet.

Riddare Dristighetens avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    652
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av SSmm Visa inlägg
    Den humanistiska delen av mig säger:

Tvångsbehandla alla narkomaner i minst ett år. Subutex/Metadon fungerar bra men då blir de beroende av en annan drog istället. Hm...
    Ja. Hospitalisering är nog den enda lösningen för många. Jag som bor i Stockholm ser ofta dessa utslagna narkomaner på gatorna, i gångtunnlar och tunnelbaneuppgångarna. Det är skamligt att de inte tas hand om på ett bra sätt. Politikerna prioriterar ju annat onödigt.
    Dessutom är knarkarna än smittorisk och en samhällsfara.

EDit:
    Scientolog-metoden bör endast användas som sista utväg :p Dock visar väl metoden i princip hur effektiv indoktrinering är som behandlingsmetod?

Bärsärk SSmms avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    177
    Tack
    0

Schtekaren
    Frågan jag ställer mig är den, vad ger er rätten att bestämma vad som är bäst för den här individen ifråga? Vem har satt er på en sådan position att ni är att döma över vem som ska mot sin egen vilja omhändertas, vari ligger rätten till det? Många nationalister håller som högsta argument mot abort att barnet måste ha rätten att bestämma över sitt eget liv, ter det sig då inte paradoxalt när inte en individ ska ha rätten att bestämma över sitt eget liv i vuxen ålder, då hon utvecklat reella möjligheter till självbestämmande, vilket vart omöjligt i fosterstadiumet? Var finns där syftet med att tvångsföda individ till ett liv i slaveri, där din vilja alltjämt är underställd en krets självutnämnda moralisters önskemål?

Lanz
    Oregistrerad Lanzs avatar
    Dubbelpost. Sammanfogade trådarna. /Mod.

Bärsärk SSmms avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    177
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Tokigee_Tor Visa inlägg
    Frågan jag ställer mig är den, vad ger er rätten att bestämma vad som är bäst för den här individen ifråga? Vem har satt er på en sådan position att ni är att döma över vem som ska mot sin egen vilja omhändertas, vari ligger rätten till det? Många nationalister håller som högsta argument mot abort att barnet måste ha rätten att bestämma över sitt eget liv, ter det sig då inte paradoxalt när inte en individ ska ha rätten att bestämma över sitt eget liv i vuxen ålder, då hon utvecklat reella möjligheter till självbestämmande, vilket vart omöjligt i fosterstadiumet? Var finns där syftet med att tvångsföda individ till ett liv i slaveri, där din vilja alltjämt är underställd en krets självutnämnda moralisters önskemål?
    Visst, en knarkare KAN sköta sig men till slut går det åt HELVETE och det drabbar inte bara en person utan alla som står knarkaren nära.

Hur många är är det som klagar efter att de blivit tvångsvårdade och rena? INGEN! Tror nog de flesta knarkare är glada efteråt att någon tog tag i deras liv då denne själv inte kunde.

Landsförvisad Martins avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    365
    Tack
    0
    Som tidigare påpekats är det viktiga att knarkarna tas ur den destruktiva miljö de vistas i. Pengarna bör i stor mån riktas mot att hjälpa dem bort från just den.
    Visst är det bra om människor klarar sig ifrån sjukdomar genom orena sprutor, för får en heroinist ex. aids så tror jag inte att han blir mer motiverad till att sluta med knark. Däremot kan en ökad lättillgänglighet av sprutor bryta ner en av de trösklar som vissa tidigare haft svårt att gå över när de funderat på att prova intravenösa droger. Jag har faktiskt ingen aning om vilken effekt sprutprogram haft där de använts, men har det varit en överlag pistiv effekt så varför inte?

Det finns något som heter Suboxone som jag förstått skall ha mindre missbrukspotential än Metadon och Subutex, så det skulle väl vara att föredra. Något som jag tycker är betydligt mer intressant är Ibogain. Knarkarna på flashback har talat en hel del om denna hallucinogen som uppenbarligen skall ta bort suget efter opiater helt och hållet. Det vore en fantastisk lösning på ett stort problem om Ibogain håller vad som utlovas.

Angående att tvinga narkomaner att sluta knarka, eller att avhålla andra från att börja: Då droger leder till ett beroende som gör dig ofri så är det ganska absurt att hävda individens frihet till att knarka.

Riddare Dristighetens avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    652
    Tack
    0
    Rätt och rätt. Det handlar om samhällets bästa och i det här fallet även narkomanernas bästa. Går de på droger kan de knappast anses vara myndiga, likt som sinnessjuka, då deras sinnen påverkas av preparaten. Därmed är tvångsvård berättigat eftersom narkomanerna knappast kan anses förmögna att fatta egna beslut.

Schtekaren
    Citat Ursprungligen postat av SSmm Visa inlägg
    Visst, en knarkare KAN sköta sig men till slut går det åt HELVETE och det drabbar inte bara en person utan alla som står knarkaren nära.

Hur många är är det som klagar efter att de blivit tvångsvårdade och rena? INGEN! Tror nog de flesta knarkare är glada efteråt att någon tog tag i deras liv då denne själv inte kunde.
    Jag tror inte folk generellt sätt klagade efter att de blivit omdoktrinerade i Sovjetunionen heller, men för den skullen så kanske dem inte ville det?

Martin: Med den logiken så borde ju vi försöka sluta käka, för vi är ju i praktiken beroende av att äta annars dör vi? Jag kan köper alla era argument om att det är inte bra för individen, samhället etc etc. men likväl kan någon förklara vad som är moraliskt rätt i att tvinga någon till något den själv inte valt?

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •