Resultat 1 till 15 av 15
    Väpnare Skidbladers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    59
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Politiskt korrekt "nationalism" kanske?

Som ny medlem har jag försökt "komma in på" Idavallen men nu läst att man ska kvala in på något sätt.
    Vad avgör detta? Ska man vara "politiskt korrekt", alltså leverera ett antal inlägg som faller en liten gallrande grupp i smaken? Är det en viss mängd inlägg som avgör eller kvaliteten på inläggen. Och vilka avgör kvaliteten utan att styras av subjektiva tankar? Om Idavallen är den "nationella korrekta politikens myshörna" som man ska läsa men ej få påverka så förstår jag poängen. Den tilltalar mig inte! Har jag fel så är jag tacksam för motbevis. Min ambition är att verka maximalt för mitt folk, ingenting annat.

Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    Skidblader Som ny medlem har jag försökt "komma in på" Idavallen men nu läst att man ska kvala in på något sätt.
    Vad avgör detta? Ska man vara "politiskt korrekt", alltså leverera ett antal inlägg som faller en liten gallrande grupp i smaken? Är det en viss mängd inlägg som avgör eller kvaliteten på inläggen. Och vilka avgör kvaliteten utan att styras av subjektiva tankar? Om Idavallen är den "nationella korrekta politikens myshörna" som man ska läsa men ej få påverka så förstår jag poängen.

Ja lite så är det. Man ska kvala in med kvalikativa inlägg. Personligen har jag inte inträde, men förstår poängen med Idavallen. Det är lite som en tänkarhörna där medlemmarna är speciellt utvalda för att de skriver mer genomtänkta inlägg.

Så det är inte grad, poäng eller antal inlägg som räknas om jag har förstått det rätt, utan kvalité på inläggen.

Vad jag har förstått så avgörs vem som får skriva under mods och admins möte.

Svenskar först!

Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    59
    Tack
    0
    Tack för Ditt svar Tyrfing! Dessa "kvalitetskrav" kan ju innebära en politisk monopolisering av åsikter som tillhör en viss politisk sfär som okritiskt kan verka i sitt skyddade bo för att påverka oss med "lägre kalitet". Begynnelsen till denna elit har väl inte röstats fram eller är det så? Om inte så har ju inte heller några kvalitetskrav ursprungligen avgjort att dessa, i så fall självutvalda, ska döma andra. Tacksam för svar.

legionären
    Oregistrerad legionärens avatar
    Kan man nominera en person för Idavallen?

Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av legionären Visa inlägg
    Man kan ju alltid försöka. Jag skulle ju lätt kunna tänka mig rakryggad tex för kollar man i hans blogg så tycker jag att han är en självklarhet där.

Svenskar först!

Dan Eriksson
    Oregistrerad Dan Erikssons avatar
    Citat Ursprungligen postat av Skidblader Visa inlägg
    Tack för Ditt svar Tyrfing! Dessa "kvalitetskrav" kan ju innebära en politisk monopolisering av åsikter som tillhör en viss politisk sfär som okritiskt kan verka i sitt skyddade bo för att påverka oss med "lägre kalitet". Begynnelsen till denna elit har väl inte röstats fram eller är det så? Om inte så har ju inte heller några kvalitetskrav ursprungligen avgjort att dessa, i så fall självutvalda, ska döma andra. Tacksam för svar.
    Administratörerna har valt ut vilka som ska ha tillgång till Idavallen, så någon form av diskussion och resonemang har först i ämnet. Att anordna en allmän omröstning i ämnet vore bara dumdemokratiskt. Men om du tittar lite på de över 100 personer som har tillgång till Idavallen så ser du att det knappast är någon ideologisk likriktning, snarare så måste man säga att administratörerna varit väldigt duktiga på att få med ett så brett spektrum av åsikter som möjligt.

Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    59
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Dan Eriksson Visa inlägg
    Administratörerna har valt ut vilka som ska ha tillgång till Idavallen, så någon form av diskussion och resonemang har först i ämnet. Att anordna en allmän omröstning i ämnet vore bara dumdemokratiskt. Men om du tittar lite på de över 100 personer som har tillgång till Idavallen så ser du att det knappast är någon ideologisk likriktning, snarare så måste man säga att administratörerna varit väldigt duktiga på att få med ett så brett spektrum av åsikter som möjligt.
    Tack för svar! Jag har ej hävdat någon omröstning. Jag undrade bara över den separation som finns på detta forum. Jag har fått svar. Det är administratörerna som tydligen handplockar Idavallens medlemmar. Har då dessa administratörer ett brett spektrum av åsikter/ideologi och är de kapabla att undvika subjektiva ställningstagande som kanske gagnar deras syften när det gäller urval?
    Om vi som tillhör "fotfolket" skulle vilja kommentera eller rätta Idavallens artiklar/artikelförfattare så går det ej. Det är att göra det väl "bekvämt" för sig. Det blir som med dagens landsförrädiska press, läs gärna men Du får inte kommentera eller debattera, det är förbehållet en politiskt korrekt elit.

Dan Eriksson
    Oregistrerad Dan Erikssons avatar
    Tack för svar! Jag har ej hävdat någon omröstning. Jag undrade bara över den separation som finns på detta forum. Jag har fått svar. Det är administratörerna som tydligen handplockar Idavallens medlemmar. Har då dessa administratörer ett brett spektrum av åsikter/ideologi och är de kapabla att undvika subjektiva ställningstagande som kanske gagnar deras syften när det gäller urval?
    Om vi som tillhör "fotfolket" skulle vilja kommentera eller rätta Idavallens artiklar/artikelförfattare så går det ej. Det är att göra det väl "bekvämt" för sig. Det blir som med dagens landsförrädiska press, läs gärna men Du får inte kommentera eller debattera, det är förbehållet en politiskt korrekt elit.
    Om du inte har tillgång till att skriva på Idavallen så står det dig helt fritt att skicka ett PM eller skriva ett gästboksinlägg till författaren. Visar man sig duktig (det vill säga att man kan argumentera för sin sak och håller sig ifrån låga debattknep såsom personangrepp och liknande) i det reguljära forumet så blir man snart inbjuden till Idavallen. Det är så jag har förstått det iaf.

Vad gäller administratörernas åsikter så bör det inte vara relevant, för om man ser till de som har tillgång till Idavallen så har de ett brett spektrum av åsikter, vilket torde vara det intressanta. Självklart kan detta system missbrukas, precis som alla liknande system, men vi får väl helt enkelt lita på att administratörerna gör sitt jobb. Åtminstone tills motsatsen är bevisad.

Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    59
    Tack
    0
    Tack igen och för ditt tålamod med mig. Jag tycker att Du resonerar bra i detta sista svar. Framtiden får väl utvisa vad som är bra och dåligt. Jag nöjer mig med detta så länge och önskar Dig och andra en fortsatt trevlig helg!

Marskalk von Luckmanns avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1303
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av legionären Visa inlägg
    Detta är ingen demokrati.
    Idevallen existerar som ett högkvalitativt diskussionsforum för de politiskt initierade som skriver argumentativa inlägg utan att urarta till pöbelpolitik. Precis som i vilken sund kongregation som helst så kan inte vem som helst komma till tals och lufta galenskaper. Det existerar forum för diskussion i allmänhet för just allmänheten i andra områden på Nordisk.

Idevallen fungerar som en intelligensbuffert för att undvika nonsensinlägg från den högljudda minoriteten av mentala dvärgar som springer runt och skjuter råttor på den nationella rörelsens soptipp.

Edit: Ah, så mottog man lite anonyma minuspoäng. Aja, även här har vi propagandister för alla lika - alla olika. Låt oss reducera alla till vår lägsta gemensamma nämnare, den universiella dumheten. Jag får trösta mig med de pluspoäng jag inhämtar. *myser*
    "And finally it has been forgotten that the condition which must precede every act is the will and the courage to speak the truth - and that we do not see today either in the Right or in the Left." - Adolf Hitler, 1921.

Riksmarskalk Blåögas avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    4628
    Tack
    51
    Tackad: 128 gånger i 89 inlägg
    Som ny medlem har jag försökt "komma in på" Idavallen men nu läst att man ska kvala in på något sätt.
    Vad avgör detta? Ska man vara "politiskt korrekt", alltså leverera ett antal inlägg som faller en liten gallrande grupp i smaken? Är det en viss mängd inlägg som avgör eller kvaliteten på inläggen. Och vilka avgör kvaliteten utan att styras av subjektiva tankar? Om Idavallen är den "nationella korrekta politikens myshörna" som man ska läsa men ej få påverka så förstår jag poängen. Den tilltalar mig inte! Har jag fel så är jag tacksam för motbevis. Min ambition är att verka maximalt för mitt folk, ingenting annat.
    Man blir inte med nödvändighet lyckligare bara för att man får tillgång till Idavallen. Det kan jag intyga. Tyvärr har den avdelningen blivit lite väl pretentiös och orörlig. Det är mer liv i det breda forumet. Om jag skrivit något på Idavallen som du vill besvara så tar jag gärna emot PM. Vi kan också i så fall göra en offentlig diskussionstråd i saken, om det känns tillräckligt angeläget.
    Enade vi stå. Söndrade vi falla.
    Blåöga är språkfascist - språktips finns här. Språkfel på Nordisk - att lära sig av - finns här.

Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    59
    Tack
    0
    Har kikat lite till på diskussionerna inom Idavallens domäner. Man spekulerar där huruvida de av administratörerna handplockade medlemmarna ska beundras av dem själva eller av andra.
    Frågan är om inte Idavallens metod och funktion uppmuntrar "rövslickare" och ja-sägare. Det finns något mycket osympatiskt med hela grejen tycker jag. Ska administratörerna agera "ledare" som rekryterar lämpliga medlemmar till Idavallen för att höja nivån så har man i praktiken sänkt samma nivå genom förfaringssättet. Vad som är en "hög nivå" är i sanning en subjektiv fråga. Hur kvalificerade är egentligen administratörerna att avgöra det??? Valda ledare och förgrundsgestalter kan jag acceptera och sympatisera med men knappast självutvalda sådana. Nordisk.nu är ett bra forum för Sverigevänner av skilda slag men Idavallens nuvarande funktion är minst sagt tvivelaktig.

Marskalk von Luckmanns avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1303
    Tack
    0
    Har kikat lite till på diskussionerna inom Idavallens domäner. Man spekulerar där huruvida de av administratörerna handplockade medlemmarna ska beundras av dem själva eller av andra.
    Frågan är om inte Idavallens metod och funktion uppmuntrar "rövslickare" och ja-sägare. Det finns något mycket osympatiskt med hela grejen tycker jag. Ska administratörerna agera "ledare" som rekryterar lämpliga medlemmar till Idavallen för att höja nivån så har man i praktiken sänkt samma nivå genom förfaringssättet. Vad som är en "hög nivå" är i sanning en subjektiv fråga. Hur kvalificerade är egentligen administratörerna att avgöra det??? Valda ledare och förgrundsgestalter kan jag acceptera och sympatisera med men knappast självutvalda sådana. Nordisk.nu är ett bra forum för Sverigevänner av skilda slag men Idavallens nuvarande funktion är minst sagt tvivelaktig.
    : Administratörerna är kvalificerade genom att helt enkelt vara administratörerna av Nordisk.nu. Genom att ha startat denna rörelse och nationella grogrund så är de initiativtagare och därmed ledare för densamma. Det finns ingen annan här som skulle kunna vara mer kvalificerad och det finns ingen annan som skulle ha rätt till ett dylikt maktbeslut.

Som jag redan pekat ut en gång: Detta är ingen demokrati. Hurvida man förespråkar demokrati eller inte är irrelevant - detta är ett internetforum och som de flesta internetforum (alla?) så finns det inte utlopp för några valprocesser. Och tack gode gud för det - de utdragna processerna, valfläsket, dramat och bråket skulle ha varit ett närmast komiskt spel för gallerierna.

Själva grunden för idevallen är ademokratisk och elitistisk, för att utgöra en klar diskussionsgrund som andra kan lära från. Stödjer jag idevallen? Inte helt säker. Å andra sidan så anser jag att man ska kunna försvara sig mot de lägsta av angrepp på det lägsta av politiska platåer både från 'vänner' och fiender. Men idevallen har ett eget syfte och uppfyller det alldeles utmärkt.
    "And finally it has been forgotten that the condition which must precede every act is the will and the courage to speak the truth - and that we do not see today either in the Right or in the Left." - Adolf Hitler, 1921.

Schtekaren
    Oregistrerad Schtekarens avatar
    Jag finner i allra högsta grad din funktion som "gnällspik" som föga produktiv och på intet sätt givande för diskussionerna här på forumet, hade vi haft en mer demokratisk funktion så hade jag personligen inlett en valkampanj för att du ska upphöra att gnälla bara för att du själv i dags läget inte inträde till Idavallen eller landsförvisas, för uppenbarligen så uppmuntrar forumet till ett numeröst antal gnällspikar som gnäller istället för att försöka skriva något konkret och berättiga sig en plats i Idavallen. Slutligen tror jag en bättre fråga skulle vara hur kvalificierad du är att ifrågasätta adminstratörernas omdömesförmåga.

Riksmarskalk Lodurs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3746
    Blogginlägg
    3
    Tack
    295
    Tackad: 346 gånger i 158 inlägg
    Det där var en ganska vinklad och felaktig bild av en persons kommentar i en tråd på Idavallen. Dessutom framgick det att den personen uttryckte sig på ett sätt som blev missuppfattat. Jag undrar om den vinklingen som du just gjorde var avsiktlig eller om det bara var så att du inte bryr dig om att skriva ett sakligt inlägg? Jag tycker att du har skrivit en del bra kommentarer här på Nordisk tidigare men här känns det som att din kritik inte är konstruktivt utformad utan att den är mer inriktad mot att skapa någon form av splittring och en opinion mot Idavallen. Med tanke på hur onyanserat du uttrycker dig här så förstår jag inte varför du anser att du ska få tillgång till den.

Frågan är om inte Idavallens metod och funktion uppmuntrar "rövslickare" och ja-sägare. Det finns något mycket osympatiskt med hela grejen tycker jag.
    Upplever du detta på grund av att DU ännu inte har tillgång till Idavallen eller är det en rent generell motvilja mot konceptet oavsett vilka som har tillgång till den? Om en nationell grupp producerar en tidning så väljer de ut skribenter som de anser kunna bidra med bra material. Du kan inte klandra en skribent som får en inbjudan till att skriva i en sådan publikation när antalet inbjudningar är begränsat. En sådan skribent kan givetvis kritiseras för vad den skriver och då kan man skicka denne ett e-mail där man ger konstruktiv kritik som förhoppningsvis leder till en förbättring. Är du således mot nationella tidningar?

Idavallen kan väl ses som en slags publikation eller snarare ett mellanting mellan diskussion och publikation. Som jag förstår det så har antalet medlemmar på Idavallen höjts nyligen men att antalet fortfarande är starkt begränsat. Det betyder att många duktiga skribenter ännu inte har tillgång till Idavallen, men detta får väl ses främst som att expansionen med nya medlemmar sker långsamt och organiskt för att undvika det kaos som kan uppstå om utökningen går alltför snabbt. Detta är snarare rent tekniska och strukturella problem som bör utvecklas steg för steg.

Som jag ser det ligger Idavallens främsta värde i att dess medlemmar kan kastas ut från det forumet, och att detta kan uppfordra dess skribenter till att tänka sig för lite grann innan de lämnar ett bidrag. Detta har både för- och nackdelar. Dels blir antalet inlägg färre, men så blir inläggen generellt sett längre också och man slipper provokatörer eller enfaldiga typer som antingen är ute efter att sabotera, eller som saboterar omedvetet i egenskap av ett dåligt och onyanserat språkbruk.

Din kommentar om 'rövslickare' passar speciellt dåligt in i sammanhanget eftersom Idavallens skribenter knappast har någon röv att slicka utan talar utefter sina egna ståndpunkter. Vad är det för 'röv' du pratar om? Det finns många olika åsiktsinriktningar på Idavallen och den enda gemensamma nämnaren är att de är nationellt sinnade. Är detta ett problem för dig?

Liknande ämnen

1. Förslag till "Mina inställningar"
    Av von Luckmann i forum Åsikter, kritik och idéer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 22:08
  2. "Pedofiler fick chatta fritt"
    Av DerSchwede i forum Nyheter
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 16:31
  3. "Riskfylld ny strategi mot Sverigedemokraterna"
    Av DerSchwede i forum Nyheter
    Svar: 31