Jag tar mig fräckheten att klistra in rubbet från den här sidan:
http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin
- Felfria politiker ropar ni nu efter, och fläckfria förflutna. Finns dom, vill vi ha så'na? Ja de' får andra svara på.
- Vice statsminister Sahlin under en presskonferens 1995-10-16, efter att ha avslöjats i den s.k. "Tobleroneaffären".
- De nya allvarliga uppgifterna om de moderata statssekreterarna gör att man måste ställa frågan, är det en kultur inom moderaterna vi bevittnar, ett beteende inom en samhällsgrupp som ogillar skatter och därför tar sig friheter att bryta mot reglerna.
- Socialdemokraternas partiordförande Sahlin i ett skriftligt uttalande till TT 2007-11-06, som kommentar till en TT-enkät vilken visade att moderata statssekreterare under sin levnad har köpt nästan lika mycket svarta tjänster som medelsvensken.
- Jag hatar allt genuint typiskt svenskt.
- Källa: Expressen, 26 juli 2002.
- Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.
- Mona Sahlin i ett tal inför Turkiska ungdomsförbundets Euroturk, mars 2002.
- Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet.
- Mona Sahlin (dåv. integrationsminister) i en intervju i Göteborgs-Posten, 22 oktober 2000.
- Försök inte att gömma dig bakom mina kjolar, för dom är ganska korta.
- Mona Sahlin till centerledaren Olof Johansson under en utskottsdebatt i riksdagen 1991. Citerad i Aftonbladet, 18 januari 2007.
- Det måste bli häftigt att betala skatt.
- Mona Sahlin på Träindustriarbetareförbundets kongress, augusti 1993.
- Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.
- Mona Sahlin i Sveriges Television, 8 september 1994.
- Jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.
- Mona Sahlin till Expressens reportrar dagen efter avslöjandet att hon använt 25 229 kr av skattemedel för privata inköp. Citerad i Expressen, 5 januari 2007.
- För partiet och mig själv och min familj behöver vi "time out" en stund.
- Mona Sahlin under en presskonferens den 16 oktober 1995, efter den s.k. "Tobleroneaffären".
- Jag är baske mig ingen fifflare!
- Mona Sahlin under samma presskonferens.
- Jag är numer den mest betalningstrogna människa som finns.
- Mona Sahlin 1996.
- Jag känner inte att jag är tabu längre.
- Mona Sahlin i oktober 1998, då hon återvänder till regeringen som biträdande näringsminister. Hennes chef blir Björn Rosengren - som själv tvingades avgå som TCO-ordförande efter en helafton på porrklubben "Tabu".
- Men det har inget med etnicitet att göra. Vem är förresten svensk och vem är invandrare?
- Mona Sahlin besvarar en fråga om ökad brottslighet i samband med invandring i Aftonbladet Ungt val, 15 mars 2002.
- Jag tycker fortfarande att det är häftigt att betala skatt, att vara beroende av andra och att andra är beroende av mig.
- Mona Sahlin, enligt TT, 1 maj 2002.
- Arbetslösheten drabbar tydligast och hårdast dem som blir utan jobb.
- Mona Sahlin som samhällsbyggnadsminister. Källa: socialdemokrati.se
- Som ansvarig för storstadspolitik och integration finns just inte mer att göra än att snacka.
- Mona Sahlin, diverseminister. Källa: socialdemokrati.se
- Det är klart, ibland drar maktsuget. Makt är roligt.
- Mona Sahlin, diverseminister, i Aftonbladet.
- Vet du vad som är den nya innebörden av ordet åsiktsutbyte? Det är att man går in till Göran Persson med en åsikt och går därifrån med hans.
- Mona Sahlin i I afton Lantz, Sveriges Television 2002.
- När du blir diskriminerad för hur du ser ut eller vilken religion du har.
- Mona Sahlin svarar på frågan "Vad är egentligen segregering", Aftonbladet 15 mars 2002
- Alltså, vi måste stoppa denna bäverkvinna innan hon har gnagt sönder vartenda trygghetssystem som vi har i vårt land.
- Mona Sahlin till Ekot, 10 september 2006, om centerledaren Maud Olofsson.
- Vi har haft en byggpolitik men vi har inte haft någon bostadspolitik i Sverige sedan 1970-talet.
- Mona Sahlin om bostadspolitiken. Citerad i Aftonbladet, 18 januari 2007.
- Det känns märkligt att ha en moderat ledare som lämnar walkover på hela området som handlar om vård, skola och omsorg.
- Mona Sahlin om moderatledaren Fredrik Reinfeldt. Citerad i Aftonbladet, 18 januari 2007.
- Miljöpolitiken måste vara mer än ett avkall till miljöpartiet, som vissa i vårt parti kallar det.
- Mona Sahlin om framtidens socialdemokrati. Citerad i Aftonbladet, 18 januari 2007.
- Fascinerande att Göran tog in mig i regeringen trots att jag inte kan tänka.
- Mona Sahlin angående Göran Perssons uttalanden. Citerad i Aftonbladet, 25 mars 2007.
- Alla goda människor, inom situationstecken.
- Mona Sahlin i P3, april 2007. Citerad i Aftonbladet.
- Jag har varit den politiker på Sverigedemokraternas hemsidor och bloggar som har varit mest...löjligifierad.
- Mona Sahlin i debatt med Jimmie Åkesson i TV 4, 18 april 2007.
- 1. Likställ äktenskapen helt oavsett kön. 2. Stoppa utförsäljningen av hyreslägenheterna. 3. Massiv utbyggnad av vindkraften.
- Mona Sahlin listar de tre viktigaste politiska frågorna i tidningen Kupé. Från SvD.
- Jag gick inte med i socialdemokraterna, jag gick med i Olof Palme. Han satte ord på den ilska jag kände över Vietnamkriget och han förde världen in i Sverige.
- Källa: På väg - Om drömmar, ilska och vilja, Stockholm: Socialdemokraterna 2007, sid. 45, ISBN 9153205693.
- De har sina diskussioner, det får de ha. Jag ser mig lite som en storasyster som håller pojkarna i öronen.
- Mona Sahlin kommenterar Peter Erikssons angrepp på Lars Ohly. Från DN.
Citat om Mona Sahlin
- Fredrik Reinfeldt är moderat. Därför vet han inte vad rättvisa är.
- Mona Sahlin i partiledardebatt, juni 2007. Från Expressen.
- Hennes styrka är inte tänkandet, utan hennes sätt att förmedla ett budskap
- Göran Persson, 1997
- Och hon var fruktansvärt oberäknelig. Det hände, att ombudsmän slog vad om hurudivda hon skulle komma till ett utlovat möte eller inte.
- Mona Sahlin recenserad av Enn Kokk 2006.
- ...det personliga slarv, som fällde henne förra gången, är bara förnamnet.
- Mitt intryck av henne - jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare - är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat.
- Mona Sahlin är drottningen av halalhippies.
- Naser Khadeer om Mona Sahlin, P1 Konflikt, 19 maj 2007.
- Genom mitt engagemang i Kroatiska riksförbundet blev jag år 2000 invald som representant i Integrationsrådet för hela Sverige. Ordförande var dåvarande integrationsministern, Mona Sahlin. En mer ointresserad minister för de problem som finns i det svenska samhället har jag aldrig träffat. Tog vi upp problem med integrationen i samhället så ombads vi hålla tyst och det hela sopades under mattan. Fanns det något lyckat exempel så hamnade det på löpsedeln. En sådan propaganda var inget för mig, jag slutade.
- Zvonko Borcic, numera sverigedemokratisk politiker, om Mona Sahlin, Kristianstadsbladet, 22 oktober 2007.
en liten avrundning med klassiska utspel:
DETTA är antagligen vår nästa STATSMINISTER!

Svara med citat

Bokmärken