Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 21
    Taipan
    Oregistrerad Taipans avatar

Användandet av hjälm - en självklarhet?

Världen är allt bra konstig. I Sverige cyklar många cyklister med cykelhjälm och moped och mc hjälm är självklarheter. Barn under 15 år är det hjälmtvång när dessa cyklar och många är de föräldrar som påtvingar sina barn cykelhjälm när de cyklar medan de själva inte vill förstöra sina frisyrer.

I andra länder så använder många vuxna hjälm när de kör mc men med sina barn som inte ens borde få skjutsas på en mc sitter helt oskyddade, trots tät trafik och farter som direkt är livsfarliga för människor att färdas i utan skyddsutrustning. Ibland blir man riktigt mörkrädd när man tänker att svensk mångkultur kan vara på väg dit fortare än vad man tror.

Se gärna en film om spektaklet på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=byxUh.../content/1816/

Taipan

emden
    Oregistrerad emdens avatar
    Liksom jag tog av mig sim-muffarna från armarna när jag lärt mig simma tog jag av mig hjälmen när jag lärt mig cykla, har aldrig använt hjälm i princip, den är bara ivägen o man får sitta o tänka på hur dåligt den sitter och hur ful man ser ut istället för att koncentrera sig på trafiken.

edit: såg att tråden låg i avdelnigen motorcyklar och handlade delvis om mopeder, givetvis bör man ha hjälm när man åker moped eller mc då man komme upp i höga hastigheter och kör i trafiken.

Fjorgyn
    Oregistrerad Fjorgyns avatar
    Jag anser inte att det är en självklarhet för cyklister. Medan det för moped och motorcykel borde vara en absolut självklarhet
    Själv använder inte jag hjälm när jag cyklar, anser att jag är uppmärksam trafiken omkring mig. Att man kan ta bort hjälmen när man är 15 år är lite lustigt, vorde det inte bättre att man skulle få ta bort den när man är en bra cyklist och som sagt är bra på att uppmärksamma trafiken omkring.

Pappa kom hem från Amsterdan och var rejält förbannad. På gatorna hade cyklisterna åkt tvärs över gatorna (även om det knappt fanns mycket bilar) med trälådor framför styret. Där satt småbarnen utan något som helst skydd alls.

Gunvor
    Oregistrerad Gunvors avatar
    Varför ska man ens cykla utan överhuvudtaget? Det är en så liten åtgärd som räddar så mycket vid en krock. Sant också att barn gör som vuxna gör, varför inte passa på att vara en förebild?

Taipan
    Oregistrerad Taipans avatar
    Vad jag menade var inte något annat än att jag blev ordentligt förbannad när jag såg vuxna människor på scoters köra omkring med småbarn utan hjälm som INTE borde åka scoter överhuvudtaget. Det som alltså gör mig förbannad när jag ser videon är alltså följande:

1. Vuxna sätter på sig hjälm när de färdas med motorcykel och scoter men de sätter inte på sina ungar hjälm.

2. De låter sina barn överhuvudtaget åka scoter i den åldern. Nu är det många olika barn som åker men jag talar främst om de som är under TRE år.

3. Jag skiter fullständigt i vem som använder hjälm och till vad här på forumet. Själv använder jag givetvis hjälm när jag kör MC och skulle antagligen använda det om jag cyklade. Hjärnskador är inget jag vill dra på mig om en idiot skulle köra på mig.

Taipan

Landsförvisad METEORS67s avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    11
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Mina barn ska ha hjälm tills de är så stora att de kan försvara sig själva, då får de givetvis välja själva,. Skulle aldrig ha hjälm själv.

Marskalk sverige_töss avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    2751
    Blogginlägg
    2
    Tack
    4
    Tackad: 36 gånger i 14 inlägg
    Att andävända hjälm är en självklarhet om man vill skydda sitt huvud. När det gäller cykelhjälm på barn under 15 tycker jag att det är upp till dom själva men att barn under 10 år borde det vara en självklarhet för föräldrarna att sätta på en hjälm på sitt barn när den ska ut och cykla eller åka med mamma/pappa. När det gäller moped/mchjälm tycker jag att det är en självklarhet att bära hjälm, ser till och med bättre ut när en på mopde/mc bär hjälm än om han/hon inte skulle göra det.
    stockholm@svenskarnasparti.se

Jarl Josefins avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3366
    Tack
    0
    Jag tycker att man som förälder iaf ska se till så barnen använder hjälm tills de är 15 sedan är det upp till dem själv att välja eftersom lagen bara sträcker sig tills vi är 15år. Jag själv använder inte hjälm men när jag skaffar barn tänker jag göra det för att visa gott exempel och vore det så att ja ofta var ute och cyklade så skulle jag deffinitivt använda hjälm, om man kan skydda sig varför inte göra det då?

Bärsärk SSmms avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    177
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Josefin Visa inlägg
    Jag tycker att man som förälder iaf ska se till så barnen använder hjälm tills de är 15 sedan är det upp till dem själv att välja eftersom lagen bara sträcker sig tills vi är 15år. Jag själv använder inte hjälm men när jag skaffar barn tänker jag göra det för att visa gott exempel och vore det så att ja ofta var ute och cyklade så skulle jag deffinitivt använda hjälm, om man kan skydda sig varför inte göra det då?
    Jag kan förstå om man inte tvingar barnen att ha hjälm efter att de fyller 15 men att göra det bara för att lagen säger så är ju dumt.

"Nu kan du cykla och slå sönder huvudet för man FÅR göra det"
    Applaud friends, the comedy is over.

Väpnare Lurv_leffes avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    53
    Tack
    0
    jag vågar bara cykla utan hjälm. moppe och motorcykel . då använder jag alltid hielm :)

Väpnare *stoner*s avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    82
    Tack
    0
    Tackad: 20 gånger i 12 inlägg
    Vi bor på landet så visst kör jag utan hjälm ibland men ska jag ut på större vägar eller in till stan så är det ALLTID hjälm som gäller. Cyklar gör jag dock alltid utan hjälm... mountainbike. :-(

Rekryt svintos avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    19
    Tack
    0
    Ingen som har märkt att män med cyckelhjälm iförd kostym cyklar åt helvete dåligt, bara för att de har hjälm och inte kan slå sig tror de att de äger gatan. Det skall inte behövas någon lag för detta det är upp till föräldren, är man så pantad att man inte sätter på hjälm på sitt barn så att barnet kör om kull och dör, så segrar naturen Survivle of the fittest, därav förs inte de dummas arv vidare :P

Pruttiluskan
    Oregistrerad Pruttiluskans avatar
    Kommer se till att dottern har hjälm från den dagen hon börjar cykla på 3-hjuling för att det sen ska bli en självklarhet för henne att alltid ha på den när hon cyklar!
    Själv använder jag inte hjälm när jag cyklar, men när jag åkt mc!

Tycker det borde vara självklart att ha cykelhjälm tills man är myndig & bestämmer själv!
    Om man inte vill förstöra frisyren kan man gå/åka buss!
    Senast redigerad av Nordmarken den 2012-01-30 klockan 08:01.

Marskalk Anti-Fi!s avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    1753
    Blogginlägg
    2
    Tack
    235
    Tackad: 381 gånger i 230 inlägg
    "Tomma lador behöver inget tak".

Enkelt uttryckt: tycker man att man har något värt att skydda så skyddar man det. Däremot är jag tveksam till om det ska vara lagstadgat.

(Jag medger dock att jag fuskar när jag cyklar men aldrig när jag rider eller åker hoj).
    Förlorar vi vår forntid blir framtid oss en grav.

Marskalk Anti-Fi!s avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    1753
    Blogginlägg
    2
    Tack
    235
    Tackad: 381 gånger i 230 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av svinto Visa inlägg
    Ingen som har märkt att män med cyckelhjälm iförd kostym cyklar åt helvete dåligt, bara för att de har hjälm och inte kan slå sig tror de att de äger gatan. Det skall inte behövas någon lag för detta det är upp till föräldren, är man så pantad att man inte sätter på hjälm på sitt barn så att barnet kör om kull och dör, så segrar naturen Survivle of the fittest, därav förs inte de dummas arv vidare :P
    Haha, du har en poäng där! :thumbup:
    Förlorar vi vår forntid blir framtid oss en grav.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Om användandet av "Neger"
    Av sessrumner i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 20:38

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg