Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 36

Hybrid View

Odalbonde lager18s avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Sporthojsåkare?

Finns det några sporthojsåkare här möjligtvis?

Själv kör jag skälvklart kawa men tyvärr bara en zx6r men förhoppningsvis blir de ändring på det nästa säsong ;)

Robert
    Oregistrerad Roberts avatar
    Sporthoj, vad är det för något? Åk riktig hoj istället. :-)

Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Du menar Crosshoj alltså? ;)

Svenskar först!

Rekryt wurzelpeters avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    43
    Tack
    1
    Du menar väl inte en gynekolog stol som de heter i folkmun?
    Och själv har ja ingen hoj i dags läget men lurar på
    en Honda SP 1 a i silver till nästa säsong om de ska bli sporthoj.
    Aldrig bakåt endast framåt!!Detta tappra offervilliga anförarrop är evigt och det klingar åter och åter igen i alla tyska hjärtan.Att så leva å dö,det är att leva för evigt

Sebbe
    Oregistrerad Sebbes avatar
    Får faktiskt hålla med dig där. En mullrande HD, en riktig spätta därbak och the open road är det inte mycket som slår. Det är ju faktiskt ganska så kul att se vad man kör förbi och inte bara en massa streck färg;)

Dessutom är det överskattat med sporthoj, åkte Ekeby-Billesholm-Bjuv-Hyllinge-Helsingborg (en sträcka som tar ungefär 30 minuter med bil) på närmare 11 minuter. Hojen var Hayabusa och ett fullväxt psykfall vid spakarna. Det gick undan kan jag säga.

Väpnare otlass avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    123
    Tack
    0
    Jag har aldrig hajat vad som menas med riktig hoj, jag förmodar att du menar HD och att du svarar med glimten i ögat. Jag vet inte vad som skulle vara så speciellt med en HD? Ser man en hoj som står efter vägen så är det vid 9 fall av 10 en HD. För en som har tittat närmare på en japanare och en hoj ihop skruvad av en neger i USA så är ju finishen ljusår ifrån varandra. Svetsarna är inte snygga och ramen brukar va full av svetsstänk. Skruvarna har vanlig skalle med 8.8 hårdhet ingjutet i skallen. Sådana skruvar man köper på Järnia. Insugskanalerna i toppen är ju inte direkt snygga och man har mycket att önska av ytbehandlingan. Hela hojarna andas low tech helt enkelt eller U-lands tillverkning.
    Sen att dom väger 30 kg mer på ena sidan då transmissionen sitter där istället för som på alla andra hojar att ha integrerad växellåda och motor.
    Sen att man tycker det är världens bästa hoj att köra har jag aldrig heller förstått. Urusel väghållning, hög vikt, undermåliga bromsar, trötta motorer om man nu inte trimmar dom för ex antal tusen kr (men då blir man väl stånde efter vägen).
    Så det enda som brukar bli kvar av alla argument varför man ska åka gjutjärnslok istället för japansk hoj är ljudet och känslan.
    Robert det är inget personligt utan bara lite personliga funderingar :yes:
    Så ni alla HD lovers vad har ni att komma med :-). Varför ska man välja HD istället för en japps glidare eller en naken sporthoj.

Robert
    Oregistrerad Roberts avatar
    Citat Ursprungligen postat av otlas Visa inlägg
    Jag har aldrig hajat vad som menas med riktig hoj, jag förmodar att du menar HD och att du svarar med glimten i ögat. Jag vet inte vad som skulle vara så speciellt med en HD? Ser man en hoj som står efter vägen så är det vid 9 fall av 10 en HD. För en som har tittat närmare på en japanare och en hoj ihop skruvad av en neger i USA så är ju finishen ljusår ifrån varandra. Svetsarna är inte snygga och ramen brukar va full av svetsstänk. Skruvarna har vanlig skalle med 8.8 hårdhet ingjutet i skallen. Sådana skruvar man köper på Järnia. Insugskanalerna i toppen är ju inte direkt snygga och man har mycket att önska av ytbehandlingan. Hela hojarna andas low tech helt enkelt eller U-lands tillverkning.
    Sen att dom väger 30 kg mer på ena sidan då transmissionen sitter där istället för som på alla andra hojar att ha integrerad växellåda och motor.
    Sen att man tycker det är världens bästa hoj att köra har jag aldrig heller förstått. Urusel väghållning, hög vikt, undermåliga bromsar, trötta motorer om man nu inte trimmar dom för ex antal tusen kr (men då blir man väl stånde efter vägen).
    Så det enda som brukar bli kvar av alla argument varför man ska åka gjutjärnslok istället för japansk hoj är ljudet och känslan.
    Robert det är inget personligt utan bara lite personliga funderingar :yes:
    Så ni alla HD lovers vad har ni att komma med :-). Varför ska man välja HD istället för en japps glidare eller en naken sporthoj.

Eehh ööhh uuhhh

Tagit en tripp down the memory lane? :-)

De gamla gjutjärns hojarna är väl ändå de gaaaamla gjutjärnshojarna. Vilka HD modeller menar du har gjutjärn i sig idag?

Mina erfarenheter av hojar som står vid vägarna stämmer inte heller, även om det du säger är väl klassiska berättelser om gamla ök vars skruvar vinbrerar loss, motorer som läcker osv. Undermåliga bromsar är ju väldigt korrekt, sett till gamla hojar. Då borde bromsbyte vara det första som görs, men vi är trots allt inne i 2000-talet?

Sen är ju väghållningen olika för olika modeller. Lite byte av dämpare ger ju t ex direkt bättre väghållning.

Min hoj är trimmad med stora Screamin eagle paketet och det kostar ju, hmm, pengar ja. Men nej, den blir inte stående av det, såvida inte batteriet inte skulle vara i trim eftersom den har ett sjuhelsikes komp som kräver en jäkla massa ström för att orka dra igång.

Förvisso var de flesta av dina argument ganska fel, men samtidigt så sa du de enda som betyder något, ljudet och känslan! :yes: Det är där kärleken börjar.

För även om de gamla gjutjärnsöken läckte och var tvungna att skruvas på så gjorde ju uppenbarligen intryck, för varför skulle annars japsarna desperat försöka kopiera dem annars? Men de är ju just vad de är, bleka kopior. Intruder, Virago, du kan inte anse att de är värdiga att jämföras med en riktig Harley?

Generellt sett så gillar jag Japan starkt, och skulle lätt kunna köra japansk istället för amerikanskt om det gäller bil, men att ta en japansk blek kopia istället för originalet, nej, aldrig. Då finns inte känslan och då finns inte motivationen att hoppa upp på glidaren för en tur till Vaxholm för en lunch.

Nää, harley is the shit, de som säger annat har helt enkelt inte råd att köpa originalet eller är för snåla. ;)

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    10
    Tack
    0
    den snyggaste glidaren jag har sett va mot alla odds en kawa! en jobbarkompis som äger den å den är vansinnigt läcker!

men en HD e ju de man ska ha om de ska vara glidare.
    men back to topic! ;)

Odalbonde Turboeds avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Hörru, Robert - köp en buggy istället så slipper du krukan!

Bärsärk Vales avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    155
    Tack
    0
    håller på å tjäna ihop till en liten R6 till våren. Sen skall man ut och leka ordentligt :D
    "I en demokrati är den hedervärda dömd till glömska, fängelse eller död - medan avskum, lögnare, och depreverade människor härskar" David Lane

Taipan
    Oregistrerad Taipans avatar
    HD?

Nej, det är ingen mc. Det är bara för kvinnor som inte blir tillfredställda av sina så kallade män.
    En riktig man/kvinna kör sporthoj.

Personligen är favoriten Honda CBR 1000/RR Men försäkringen på en sådan kostar mer i månaden än vad jag har i lön. Siktar in mig på en CBR 600F istället och försäkringen är mer human.
    Slutligen vill jag säga att min Arai RX7 är den bästa investeringen jag gjort i mitt liv.

Taipan

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Taipan Visa inlägg

Personligen är favoriten Honda CBR 1000/RR Men försäkringen på en sådan kostar mer i månaden än vad jag har i lön. Siktar in mig på en CBR 600F istället och försäkringen är mer human.
    mmm kollade försäkring på en ny zx10r ... 36k drygt helår helförs. lite mustigt... men smakar det så kostar det...

när jag fyller 30 ska jag köpa min första glidare det kan jag nästan svära på :)

Rekryt svensksegers avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    38
    Tack
    0
    ja de är ju klart man har!:) eller ja det är en Honda CBR 900RR lite ombygt o trimmad! :D så de är en streetfighter med ca:180HK på bakhjulet :) roligt roligt roligt :):)

Rekryt Wenzs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    27
    Tack
    0
    Varför stressa omkring på en sporthoj? Bättre med HD så man hinner njuta av färden också.
    Wenzel

Rekryt svensksegers avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    38
    Tack
    0
    man kan njuta så mycket på en sporthoj också :) går att köra lugnt men även en aning snabbare om man så skulle vilja ! :D

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •