Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25
    Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Tackad: 1 070 gånger i 570 inlägg

Fotbolls EM 2012

Det finns visserligen en tråd som behandlar EM men då bara om vilka lag som går vidare från Sveriges grupp så därför startar jag ett nytt ämne kring hela turneringen.

Som sagt vilket lag tror ni vinner EM?

Vilket lag vill ni se som segrare (förutom Sverige)?

Vem blir skyttekungen?

Vilket lag står för värsta fiaskot?

Själv tror jag i likhet med många andra att Spanien, Tyskland och Holland får dela på favoritskapet.
    Dock finns skrällvarning här, Spanien har som vi vet vunnit två raka stora titlar EM 2008 och VM 2010.
    Finns verkligen glöden kvar där, är Xavi, Iniesta, Ramos etc lika bra längre och vilka skall göra målen nu när Villa är borta?

Tyskland och Holland har hamnat i samma grupp tillsammans med två andra starka lag Portugal och Danmark.
    Visst finns en viss risk för att något av lagen ryker redan där.
    Till det får man tänka på att såväl Holland som Tyskland har en fantastisk offensiv men samtidigt är inte försvaret på riktigt samma nivå.

Frankrike kan skrälla för jag tror att Laurent Blanc har något på gång med sitt nya gäng.
    Ryssland under Dick Advocaat har utvecklats och dom kvalade starkt så visst kan dom gå långt här.
    Portugal anförs av världens just nu kanske bästa spelare Cristiano Ronaldo och bakom honom finns andra bra spelare men samtidigt har man som sagt lottats i den klart värsta av grupper vilket naturligtvis sätter ner chanserna.
    Italien har även dom kvalat bra, 26 av 30 möjliga poäng och dom har nu genomgått en nödvändig föryngring av truppen men hur hanterar dom all turbulens kring spelskandalerna här?

Skall jag gissa en segrare så får jag bli så feg så jag säger Spanien då dom har truppen och lottningen till sin fördel här.

Vem vinner skytteligan?
    Robin V Persie är ett hett tips här, han har en stark säsong bakom sig och han spelar i ett lag som lär gå långt.
    Tyskland har flera aspiranter, Klose, Gomez och Müller men samtidigt ligger det kanske dom i fatet att dom delar produktionen på många spelare.

Wayne Rooney är som bekant avstängd två matcher vilket gör att jag helt förbigår honom här.
    Spanien lär gå långt men jag tror inte på så många mål där varken framåt eller bakåt.
    Ronaldo har kapaciteten bara laget klarar gruppspelet.

Nej jag säger Van Persie här.

Vilket lag står för största fiaskot här är svårare att gissa men med tanke på allt ståhej kring Italien får dom min röst.
    Senast redigerad av axel den 2012-06-06 klockan 17:09.
    Politisk extremism är inte att kritisera dagens mångkulturella samhälle.
    Det som är extremt är att acceptera det.

2. Följande 2 användare säger Tack till axel för detta inlägg:

Adoremus (2012-06-12), Sapere aude (2012-06-06)

Riksjarl Kristofers avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9844
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Tackad: 1 113 gånger i 537 inlägg
    Jag tror att Tyskland står för största fiaskot. De tar sig inte vidare ur gruppen, vilket för deras del vore ett riktigt praktfiasko. Jag tror inte heller att Ukraina går vidare till kvartsfinal, och som värdnation måste det också räknas som storfiasko, även om det inte finns så stora förväntningar på Ukraina, i alla fall inte i andra länder än - möjligtvis - Ukraina. Vad gäller Polen så blir det nog värdnationsfiasko även där, även om de kanske åtminstone når en kvartsfinal. Frankrike åker ur i gruppspelet med 1 poäng, efter oavgjort mot Ukraina.

England vinner EM, smått chockartat. Alternativet är Holland. Sverige åker ut i kvartsfinal, tyvärr.
    Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
    Front Mot Islam

Riddare Pro germanias avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    860
    Blogginlägg
    2
    Tack
    286
    Tackad: 439 gånger i 231 inlägg
    Sverige brukar ju vara bra på fiaskon även på fotbollsplan så det är väl ingen högoddsare.

Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Jag tror att Tyskland står för största fiaskot. De tar sig inte vidare ur gruppen, vilket för deras del vore ett riktigt praktfiasko. Jag tror inte heller att Ukraina går vidare till kvartsfinal, och som värdnation måste det också räknas som storfiasko, även om det inte finns så stora förväntningar på Ukraina, i alla fall inte i andra länder än - möjligtvis - Ukraina. Vad gäller Polen så blir det nog värdnationsfiasko även där, även om de kanske åtminstone når en kvartsfinal. Frankrike åker ur i gruppspelet med 1 poäng, efter oavgjort mot Ukraina.

England vinner EM, smått chockartat. Alternativet är Holland. Sverige åker ut i kvartsfinal, tyvärr.

Visst finns en risk att Tyskland missar att ta sig vidare ur gruppen även om oddsen för det är låt säga 25%.
    Faran där är att dom har ett väldigt ungt lag som kommer från ett kval där dom körde över allt motstånd (vann alla 10 matcher) vilket har gjort att deras egna press redan tagit ut segern i förskott.
    Det kan vara svårt för orutinerade spelare att klara den pressen samtidigt som dom lottats till den allra svåraste gruppen.

Värdnationerna Ukraina och Polen tillhör på förhand inte de mest betrodda nationerna här men vi vet av erfarenhet att dom ofta spelar bra med hemmapubliken i ryggen.

England som slutsegrare ger nog ett hyffsat odds misstänker jag och har man den magkänslan skall man kanske spela några kronor där.
    Deras fördel här är gruppen som får anses som den näst lättaste i mästerskapet samt det faktum att laget för ovanlighetens skull inte har allt för stora förväntningar från sina egna supportrar.
    Det är alltid lättare att slå underifrån och det kan England göra här.
    Som bekant har Danmark och Grekland vunnit EM tidigare och dom hade garanterat inte de bästa trupperna men dom kunde spela avslappnat och därigenom slå bättre lag så självklart är inget av de 16 lagen här helt chanslösa.

P.S Fasiken vad litet intresse för EM det verkar vara här på Nordisk nu.

Marskalk Wikings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1078
    Tack
    223
    Tackad: 321 gånger i 206 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av axel Visa inlägg
    Personligen har jag tappat en stor del av mitt idrottsintresse de senaste två åren. Jag kommer dock att följa Sveriges matcher i EM.
    Mannen på min avatar är Felix Steiner. En man som under sin militära karriär bland annat ledde SS-Standarte Deutschland, SS-Division Wiking och III. (Germanische) SS-Panzerkorps.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24021
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 821
    Tackad: 9 923 gånger i 6 106 inlägg
    För en gångs skull verkar det som om jag har ledigt från jobbet en hel fotbollsturnering, (i alla fall när Sverige spelar). Liksom alla tidigare år hoppas jag på en final mellan mina två favoritländer/lag England och Sverige. Fråga mig inte varför, men jag har älskat engelsk fotboll sedan barnsben och önskar dem all lycka.
    Skyttekung? Hoppas att Frankrikes Olivier Giroud slår igenom internationellt. Så vitt jag förstår är han inte så rutinerad, trots att hans klubblag Montpellier vann ligan som nykomling, främst tack vare hans många mål.
    Spanien står för fiaskot och på tal om "litet intresse": Jag har varit mer intresserad av fotboll än vad jag är nu, och intresset kommer inte att öka när man ser vilka "svenskar" som huserar i exempelvis U 21 landslaget.

8. Följande användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

German66 (2012-06-22)

Riddare Pro germanias avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    860
    Blogginlägg
    2
    Tack
    286
    Tackad: 439 gånger i 231 inlägg

Är mer sportintresserad än idrottsintresserad tyvärr!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin!

Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9844
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Visst finns en risk att Tyskland missar att ta sig vidare ur gruppen även om oddsen för det är låt säga 25%.
    Faran där är att dom har ett väldigt ungt lag som kommer från ett kval där dom körde över allt motstånd (vann alla 10 matcher) vilket har gjort att deras egna press redan tagit ut segern i förskott.
    Det kan vara svårt för orutinerade spelare att klara den pressen samtidigt som dom lottats till den allra svåraste gruppen.

Värdnationerna Ukraina och Polen tillhör på förhand inte de mest betrodda nationerna här men vi vet av erfarenhet att dom ofta spelar bra med hemmapubliken i ryggen.

England som slutsegrare ger nog ett hyffsat odds misstänker jag och har man den magkänslan skall man kanske spela några kronor där.
    Deras fördel här är gruppen som får anses som den näst lättaste i mästerskapet samt det faktum att laget för ovanlighetens skull inte har allt för stora förväntningar från sina egna supportrar.
    Det är alltid lättare att slå underifrån och det kan England göra här.
    Som bekant har Danmark och Grekland vunnit EM tidigare och dom hade garanterat inte de bästa trupperna men dom kunde spela avslappnat och därigenom slå bättre lag så självklart är inget av de 16 lagen här helt chanslösa.

Jag tycker att Holland bör ta sig vidare ur gruppen. Den platsen betraktar jag nästan som garanterad. Jag kommer aldrig att glömma hur Holland körde över Tyskland i Portugal i vad . . . EM 2004? Annars är den mest minnesvärda gruppspelsmatchen från då när Tjeckien vände 0-2 till 3-2 mot just Holland, som senare slog ut Sverige på straffar i kvartsfinal. Att även England åkte ut på straffar, fast mot Portugal i kvarten gjorde det till ett riktigt kvartsfinalfiasko (vad är oddsen att båda de lag man håller på åker ut på straffar i kvarten?). Det som var ännu sämre var att Grekland vann EM trots att de spelade riktigt tråkig fotboll och att "alla" greker letade sig fram från sina källarbutiker i Sverige och plaskade omkring i Stockholm.

Nåja, Tyskland ja. Jag tror som sagt att Holland går vidare med 6-7 poäng. Matchen mot Holland kommer att bli en riktig kanonmatch, det är jag säker på och för att Tyskland ska gå vidare hänger nog mycket på just den matchen. För att Holland skulle tappa poäng mot Danmark tvivlar jag starkt på, och jag tror att de kommer att köra över Portugal också. Tyskland däremot mötte mig veterligen inga lag av den klassen i sitt EM-kval, som dock ändå var imponerande. Jag tror på Holland, sedan är det öppet. Danmark kan skrälla. Portugal har goda möjligheter. Det handlar nog mycket om ifall Tyskland bemöts, hur lagen ligger till poängmässigt när de möts etc. Kanske finns det risk för att - felaktiga - domarbeslut avgör gruppen?

Angående Englands chanser så tycker jag att de ökar i och med skadeproblemen England står inför. När England har sitt på pappret bästa lag så brukar de falla i kvartsfinal, efter att ha spelat skakigt i gruppspelet. Den här gången tror jag att det kommer in spelare som inte har lika höga förväntningar på sig, eftersom att de egentligen "bara" ersätter spelare som Lampard, mfl. samtidigt som Rooney blir spelklar till den förmodligen avgörande gruppspelsmatchen. Jag tror på svensk seger mot Ukraina och oavgjort mellan England och Frankrike. Sedan oavgjort mellan Sverige och England, engelsk vinst över Ukraina och oavgjort mellan Sverige och Frankrike. Frankrike vinner nog mot Ukraina, men Sverige och England går vidare pga. inbördes möte samt målskillnad.

Det blir dock ingen skrällfinal i år, såvida inte Ryssland vinner. De spelade riktigt bra mot Tjeckien, men å andra sidan så vet jag inte vad Tjeckien går för i dagsläget.
    Front Mot Islam

Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Citat Ursprungligen postat av Kristofer Visa inlägg
    Jag tycker att Holland bör ta sig vidare ur gruppen. Den platsen betraktar jag nästan som garanterad. Jag kommer aldrig att glömma hur Holland körde över Tyskland i Portugal i vad . . . EM 2004? Annars är den mest minnesvärda gruppspelsmatchen från då när Tjeckien vände 0-2 till 3-2 mot just Holland, som senare slog ut Sverige på straffar i kvartsfinal. Att även England åkte ut på straffar, fast mot Portugal i kvarten gjorde det till ett riktigt kvartsfinalfiasko (vad är oddsen att båda de lag man håller på åker ut på straffar i kvarten?). Det som var ännu sämre var att Grekland vann EM trots att de spelade riktigt tråkig fotboll och att "alla" greker letade sig fram från sina källarbutiker i Sverige och plaskade omkring i Stockholm.

Nåja, Tyskland ja. Jag tror som sagt att Holland går vidare med 6-7 poäng. Matchen mot Holland kommer att bli en riktig kanonmatch, det är jag säker på och för att Tyskland ska gå vidare hänger nog mycket på just den matchen. För att Holland skulle tappa poäng mot Danmark tvivlar jag starkt på, och jag tror att de kommer att köra över Portugal också. Tyskland däremot mötte mig veterligen inga lag av den klassen i sitt EM-kval, som dock ändå var imponerande. Jag tror på Holland, sedan är det öppet. Danmark kan skrälla. Portugal har goda möjligheter. Det handlar nog mycket om ifall Tyskland bemöts, hur lagen ligger till poängmässigt när de möts etc. Kanske finns det risk för att - felaktiga - domarbeslut avgör gruppen?

Angående Englands chanser så tycker jag att de ökar i och med skadeproblemen England står inför. När England har sitt på pappret bästa lag så brukar de falla i kvartsfinal, efter att ha spelat skakigt i gruppspelet. Den här gången tror jag att det kommer in spelare som inte har lika höga förväntningar på sig, eftersom att de egentligen "bara" ersätter spelare som Lampard, mfl. samtidigt som Rooney blir spelklar till den förmodligen avgörande gruppspelsmatchen. Jag tror på svensk seger mot Ukraina och oavgjort mellan England och Frankrike. Sedan oavgjort mellan Sverige och England, engelsk vinst över Ukraina och oavgjort mellan Sverige och Frankrike. Frankrike vinner nog mot Ukraina, men Sverige och England går vidare pga. inbördes möte samt målskillnad.

Det blir dock ingen skrällfinal i år, såvida inte Ryssland vinner. De spelade riktigt bra mot Tjeckien, men å andra sidan så vet jag inte vad Tjeckien går för i dagsläget.
    Holland och Tyskland är nog allas favoriter att gå vidare i deras grupp men med tanke på att motståndet kommer ifrån Portugal och Danmark kan man inte garantera någonting där.
    Dock kan vi med stor sannolikhet få se två riktigt bra matcher i kväll när fyra bra landslag spelar.

I kvalet hade Tyskland Turkiet, Belgien och Österrike närmast efter sig att jämföra med Hollands Sverige, Ungern och Finland, i min bok två jämngoda grupper.
    Dock skulle säkerligen även Holland gått obesegrade om dom nu inte redan var klara för EM slutspelet inför den sista matchen mot Sverige (då dom vilade Sneijder och Robben).
    Ett problem som Holland kan drabbas av är dock det faktum att förbundskaptenen är svärfar till Van Bommel, det var han visserligen tidigare också men nu är V Bommel 35 år och inte lika bra längre och kan verkligen Van Marwijk peta sin bonusson om andra bättre alternativ finns?

Att Englands chanser ökat med Lampards-Barrys skador tror även jag, nu kan Hodgson spela yngre och snabbare spelare på deras positioner (vem glömmer hur Özil sprang ifrån Barry i VM senast?).
    Lampard har heller aldrig spelat bra ihop med Gerrard tidigare och nu slipper alltså Hodgson ta beslutet att sätta en av dem på bänken.
    Däremot kan Cahills frånfälle bli ett problem för England, han och Terry kan varandra utan och innan och skall England gå långt i denna turnering krävs ett starkt försvar för själv tror jag att dom får problem att göra många mål för därtill är de offensiva spelarna (förutom Rooney) väl klena.

Ryssland var riktigt bra igår och om dom kan hålla den energin uppe i resten av mästerskapet så går inget lag säkra för dem, helt klart ett lag som kan överaska rejält här.

Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Danmark chockslog som sagt Holland igår, man utnyttjade en av få chanser medans Holland brände allt dom skapade.
    Att det bästa laget inte van här kan man knappast förneka men samtidigt spelade Danmark mer desperat och holländarna kändes tyngda av stundens allvar.
    Det som borde oroa de oranga är det faktum att dom knappt kunde sätta press på Danmark de sista minuterna trots att Van Der Vaart,
    Huntelaar och Kuyt hade bytts in.

Senare på kvällen slog Tyskland lite turligt Portugal i en högkvalitativ match som präglades av ett starkt defensivt Portugal och ett försiktigt offensivt Tyskland.
    Enda målet gjordes av Mario Gomez på nick men Portugal saknade definitivt inte kvitterings chanser i en drabbning där oavgjort hade kännt mest rättvist trots allt.
    Om Portugal kan hålla samma kvalitet uppe i de kommande två matcherna så kan dom faktiskt gå vidare ändå för i ärlighetens namn imponerade dom mer än vad både Holland och Danmark gjorde timmarna innan.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24021
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 821
    Tackad: 9 923 gånger i 6 106 inlägg
    Platt fall mot Ukraina, tack vare två försvarstabbar, varav den andra där Lustigh inte ens klarade av att markera sin stolpe. Vem sa att Sjevtjenko var för gammal? Någon sa under kvällen lopp: "Sverige är ingen stor fotbollsnation", det märktes!

Rekryt F.Steiners avatar
    Reg.datum
    2012 Jun
    Rykte
    52
    Tack
    12
    Tackad: 12 gånger i 10 inlägg
    Jag är glad att pratmakarna (svenska fotbollslandslaget) åkte på pumpen igår kväll. Är så jäkla trött på att i åratal bl.a höra Zatan...Zatan...Zatan samt att vi skall vinna den matchen och den, etc. Fan, gör som danskarna, ta en match i taget och använd hela laget i ett offensivt syfte. Nu verkar framtidsutsikterna i Ukraina vara ytterligt små.

Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9844
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Citat Ursprungligen postat av Adoremus Visa inlägg
    Platt fall mot Ukraina, tack vare två försvarstabbar, varav den andra där Lustigh inte ens klarade av att markera sin stolpe. Vem sa att Sjevtjenko var för gammal? Någon sa under kvällen lopp: "Sverige är ingen stor fotbollsnation", det märktes!
    Ja, och som vanligt så jobbade Zlatan inte hemåt. Jag kan inte ljuga och säga att han är dålig, men hans stil passar inte Sverige. Vår stil bygger på kollektivet, där varje gubbe kämpar över hela planen. Zlatan påminner mer om Colombias gamla kalufsstjärna Carlos Valderrama som lufsade omkring på planen och tyckte att han var bäst.

Nu ser det verkligen inte ljust ut för Sveriges del. En trepoängare mot Ukraina var nödvändig. Jag tror inte ens att en poäng hade hjälp särskilt mycket, även om hoppet hade varit lite starkare då. Nu krävs det två vinster i rad mot först England och sedan Frankrike. För jag tror inte att fyra poäng kommer att räcka, även om Sverige börjar spela som ett lag och lyckas skrapa ihop fyra poäng.

Det blir nog England och Frankrike som går vidare. Ukrainas försvar kommer nog inte att hålla mot de landslagen.

Det blir ett nytt EM 2000 för Sveriges del. Suck.

Edit: Det var en positiv överraskning att Frankrike tycks ha gått tillbaka till att vara mer franskt än på många, många år.
    Senast redigerad av Kristofer den 2012-06-12 klockan 10:05.
    Front Mot Islam

Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Som sagt Sveriges insats i går lämnade en hel del att önska men i ärlighetens namn är vi nog inte bättre.
    Efter många år med en taktiskt fulländad förbundskapten vid rodret och ett antal goda fotbollspelare (Ljungberg, Henke Larsson, Linderoth, Mjällby etc) så har vi nu ett lag bestående av internationellt sett medelmåttiga spelare som leds av en tränare som vill spela ett offensivare spel än vad materialet tillåter.
    Vi har Zlatan som enda spelare som till vardags spelar på den högsta internationella nivån och visst gör han bra saker emellanåt men samtidigt sabbar han också den enda styrkan vårt lag besitter nämligen kollektivets kraft som alltid varit vårt fotbollslandslags adelsmärke.

Visst kan man gå vidare trots en inledande förlust och visst har vi trots allt dragit en halv vinstlott vid gruppspels lottningen men i samtidigt har jag svårt att se att vi skall ta de poäng som behövs mot England och Frankrike då vårt lag inte ser starkt nog ut.

Edit: Det var en positiv överraskning att Frankrike tycks ha gått tillbaka till att vara mer franskt än på många, många år.
    Frankrike har sedan Laurant Blanc intåg som förbundskapten blivit betydligt bättre på alla plan, många av de tidigare problembarnen har rensats bort och visst känner man mer sympati med dem nu än förut.

Ängel Pjazis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    593
    Tack
    56
    Tackad: 93 gånger i 56 inlägg
    Gammalt groll tycks bubbla upp när polackerna ska möta Ryssland.
    http://www.rt.com/news/poland-football-fans-clash-654/

Personligen så klandrar jag inte polackerna. Fick ryssarna marschera genom Warszawa på "Rysslands dag", då skulle jag vara lätt purken med. Jag har inget emot varken ryssar eller polacker, men det är en översittarmentalitet som heter duga.
    För mig skulle det vara som om danskarna skulle marschera genom Stockholm på årsdagen av Stockholms blodbad.

De ryska supportrarnas enorma tifo på läktaren gjorde ju inte saken bättre heller:
    Senast redigerad av Pjazi den 2012-06-12 klockan 22:00.
    RT - Motpol - Fria Tider - Alternative Right - Counter-Currents
    Ron Paul for President
    To-day a democrat of the old school would demand, not freedom for the press, but freedom from the press; but mean-time the leaders have changed themselves into parvenus who have to secure their position vis-a-vis the masses. - Oswald Spengler, Decline of the West
    För övrigt gillar jag Nordisk Ungdom

18. Följande användare säger Tack till Pjazi för detta inlägg:

Adoremus (2012-06-14)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Mord 2012
    Av Kristofer i forum Nyheter
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 21:51
  2. Fotbolls-EM 2012 i rasmedvetna Polen/Ukraina
    Av Hallucination i forum Europa / EU
    Svar: 34