Resultat 1 till 6 av 6
    Riksmarskalk Johan Björnssons avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    4030
    Tack
    1 119
    Tackad: 848 gånger i 571 inlägg

Vad kostar det att starta upp en radiokanal (ej web)?

Det finns ju flera privatägda radiokanaler i Sveriges storstäder (en del sänder väl t o m rikstäckande?).

Hur fungerar det?

Vad kostar sändningslicensen?

Vad kostar utrustningen?
    För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!

Reactionary Revolt Youtube Channel

Den Helige Dåren - NY BLOGG !!

Marskalk 1972s avatar
    Reg.datum
    2010 Oct
    Rykte
    1336
    Blogginlägg
    9
    Tack
    361
    Tackad: 486 gånger i 280 inlägg
    Först krävs ett sändningstillstånd som kostar 2000:-
    Sen ett frekvenstillstånd som kostar 1-50* miljoner beroende på vilket område du ska täcka samt årliga avgifter 10-20000 per år.
    Priset för utrustning varierar men 100.000 för enkel begagnad till 2 miljoner för nya bättre sändare. Man kan dock hyra den.

*Budgivning där man slåss mot samtliga mediajudar
    Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca

Riksmarskalk Johan Björnssons avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    4030
    Tack
    1 119
    Tackad: 848 gånger i 571 inlägg
    Ta en storstad som Stockholm t ex. Vad skulle frekvenstillståndet samt de årliga avgifterna kosta då? Vad består de årliga avgifterna i då förresten?

Jag antar att du inte räknat med löner i detta?

Vad kostar det att hyra utrustningen per år? Blir det billigare att hyra äldre utrustning, än splitterny dito?

Får man stå på "kö" för sändningstillståndet? Kan dom neka en sändningstillståndet?

Hur får förresten radiokanaler in pengar? Är det enbart via reklam?
    För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!

Reactionary Revolt Youtube Channel

Den Helige Dåren - NY BLOGG !!

Marskalk 1972s avatar
    Reg.datum
    2010 Oct
    Rykte
    1336
    Blogginlägg
    9
    Tack
    361
    Tackad: 486 gånger i 280 inlägg
    Sändningstillstånd är en rent politisk konstuktion för att "alla" ska kunna göra sin röst hörd. (eller för att tysta dem som de inte gillar?)
    I teorin ska vem som helst kunna få ett tillstånd med hänvisning till yttrandefrihet, men jag tvivlar på om det fortfarande funkar som det var tänkt. Ansök och testa. Det gäller för närradio, kommersiell radio, tv med mera. Man måste dock betala avgiften igen när man gör någon ändring.

Jag vågar inte ens gissa på frekvenskostnaden för Stockholm. De årliga avgifterna ska täcka kontroller och statlig/kommunal administration. Lokalhyror, löner är inte inräknat och inte heller stim avgiften (som är vidrigt hög) för att spela musik.

Jag har inte aktuella priser för hyra av sändare och annan utrustning, men den brukar vara ganska hög. De flesta köper utrustningen.

Jag tycker att du ska testa närradio för att "känna av" marknaden. Det kostar inte speciellt mycket.
    Närradio Stockholm
    Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca

5. Följande användare säger Tack till 1972 för detta inlägg:

Johan Björnsson (2012-04-17)

Bärsärk Pohlmans avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    276
    Blogginlägg
    6
    Tack
    85
    Tackad: 101 gånger i 63 inlägg
    Jag har pysslat en del med närradio genom åren och kan skriva under på allt 1972 skriver. En sak jag skulle fundera på om jag skulle börja med etermedia igen är om direkstsänd radio verkligen är så genomslagskraftigt idag? Förutom public service så är det ju runt 4 radiobolag som sänder alla kanaler till största delen med förlust. När det gäller närradio är lyssnandet omätbart lågt. Varför? Dels tradition, men också för att dagens mediekonsumenter själva vill välja när de skall se eller höra ett program. Tablålagd konsumtion är redan idag iskallt bland yngre och kommer framöver troligen endast att vara för nyhetssammanfattningar och lanseringar av nya program.

Jag tror personligen mer på inspelade program som släpps genom olika plattformar som t ex iTunes i likhet med nuvarande testet av Radio Framåt.

Om du trots allt vill testa direktsänt så är det dock relativt enkelt att börja med närradio även om de bästa tiderna troligen är uppbokade.

7. Följande 2 användare säger Tack till Pohlman för detta inlägg:

1972 (2012-04-13)

Marskalk Länsmans avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    2228
    Blogginlägg
    3
    Tack
    187
    Tackad: 240 gånger i 94 inlägg
    Vinner jag inte på lotto så låter det som att jag får hålla mig till att göra radio över nätet.
    Man kanske borde börja spela på lotto för det första.

9. Följande 3 användare säger Tack till Länsman för detta inlägg:

1972 (2012-04-13), Pohlman (2012-04-13)

Liknande ämnen

1. Nationalistisk radiokanal?
    Av NS_NORR i forum Strategi och utveckling
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 16:20
  2. ROT- och rutavdrag kostar oss 20 miljarder i år
    Av Kronans i forum Inrikespolitik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 12:01
  3. Ny nationell radiokanal - Radio Sverige