Det finns ju flera privatägda radiokanaler i Sveriges storstäder (en del sänder väl t o m rikstäckande?).
Hur fungerar det?
Vad kostar sändningslicensen?
Vad kostar utrustningen?
Det finns ju flera privatägda radiokanaler i Sveriges storstäder (en del sänder väl t o m rikstäckande?).
Hur fungerar det?
Vad kostar sändningslicensen?
Vad kostar utrustningen?
För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!
Reactionary Revolt Youtube Channel
Den Helige Dåren - NY BLOGG !!
Först krävs ett sändningstillstånd som kostar 2000:-
Sen ett frekvenstillstånd som kostar 1-50* miljoner beroende på vilket område du ska täcka samt årliga avgifter 10-20000 per år.
Priset för utrustning varierar men 100.000 för enkel begagnad till 2 miljoner för nya bättre sändare. Man kan dock hyra den.
*Budgivning där man slåss mot samtliga mediajudar
Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca
Ta en storstad som Stockholm t ex. Vad skulle frekvenstillståndet samt de årliga avgifterna kosta då? Vad består de årliga avgifterna i då förresten?
Jag antar att du inte räknat med löner i detta?
Vad kostar det att hyra utrustningen per år? Blir det billigare att hyra äldre utrustning, än splitterny dito?
Får man stå på "kö" för sändningstillståndet? Kan dom neka en sändningstillståndet?
Hur får förresten radiokanaler in pengar? Är det enbart via reklam?
För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!
Reactionary Revolt Youtube Channel
Den Helige Dåren - NY BLOGG !!
Sändningstillstånd är en rent politisk konstuktion för att "alla" ska kunna göra sin röst hörd. (eller för att tysta dem som de inte gillar?)
I teorin ska vem som helst kunna få ett tillstånd med hänvisning till yttrandefrihet, men jag tvivlar på om det fortfarande funkar som det var tänkt. Ansök och testa. Det gäller för närradio, kommersiell radio, tv med mera. Man måste dock betala avgiften igen när man gör någon ändring.
Jag vågar inte ens gissa på frekvenskostnaden för Stockholm. De årliga avgifterna ska täcka kontroller och statlig/kommunal administration. Lokalhyror, löner är inte inräknat och inte heller stim avgiften (som är vidrigt hög) för att spela musik.
Jag har inte aktuella priser för hyra av sändare och annan utrustning, men den brukar vara ganska hög. De flesta köper utrustningen.
Jag tycker att du ska testa närradio för att "känna av" marknaden. Det kostar inte speciellt mycket.
Närradio Stockholm
Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca
Johan Björnsson (2012-04-17)
Jag har pysslat en del med närradio genom åren och kan skriva under på allt 1972 skriver. En sak jag skulle fundera på om jag skulle börja med etermedia igen är om direkstsänd radio verkligen är så genomslagskraftigt idag? Förutom public service så är det ju runt 4 radiobolag som sänder alla kanaler till största delen med förlust. När det gäller närradio är lyssnandet omätbart lågt. Varför? Dels tradition, men också för att dagens mediekonsumenter själva vill välja när de skall se eller höra ett program. Tablålagd konsumtion är redan idag iskallt bland yngre och kommer framöver troligen endast att vara för nyhetssammanfattningar och lanseringar av nya program.
Jag tror personligen mer på inspelade program som släpps genom olika plattformar som t ex iTunes i likhet med nuvarande testet av Radio Framåt.
Om du trots allt vill testa direktsänt så är det dock relativt enkelt att börja med närradio även om de bästa tiderna troligen är uppbokade.
1972 (2012-04-13)
Vinner jag inte på lotto så låter det som att jag får hålla mig till att göra radio över nätet.
Man kanske borde börja spela på lotto för det första.![]()
Bokmärken