Resultat 1 till 10 av 10
    Rekryt Hellraisers avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    80
    Tack
    2
    Tackad: 18 gånger i 9 inlägg

Era tankar kring medicinsk marijuana?

Tjopp, med tanke på den andra tråden om droger så tänkte jag höra med er nationella om vad ni har för åsikter om att använda marijuana för medicinskt bruk. Jag har själv under en lång tid varit väldigt anti mot droger då jag anser att de passiviserar människor. Visst, man går inte mördar någon för att man rökt en joint, men de människor som knarkar har en tendens att bli nöjda med tillvaron som den är. Istället för att försöka förändra samhället sitter de hemma i sina soffor och greppar sig om kuken.

Hur som helst för någon månad sen började jag besväras av smärtor i lederna. Värken kommer och går. Inga värktabletter hjälpte särskilt väl, varken receptbelagda eller receptfria. Jag har sedan länge hört talas om att man kan använda marijuana för medicinskt bruk. Jag började mer och mer intressera mig för ämnet och kollade på dokumentär efter dokumentär.

Till slut beslöt jag mig även för att testa själv, och marijuana hjälpte väldigt bra mot värken. Jag har dock varit väldigt sparsam med användandet då det är olagligt och jag vill inte göda en kriminell marknad. Hur som helst så tycker jag att Sverige bör åtminstone börja med forskning kring ämnet. Jag vill inte att det ska legaliseras rakt av, men vi bör lära oss mer om hur man kan använda drogen som läkemedel. Marijuana har visat sig väldigt effektiv mot reumatism, fibromyalgi, cancer, MS med flera.

Observera att jag inte är för ett fritt användande utan bara för medicinskt bruk.

En bra dokumentär om saken.
    http://video.google.com/videoplay?do...60322729097762
    Länge har vi tigit, accepterat våran lott,
    gripits och straffats för påhittade brott.
    Hunsat och hånats, förtryckts och bespottats;
    nu är det slut med det, nu slår vi tillbaks!

Rekryt Svennens avatar
    Reg.datum
    2010 Nov
    Rykte
    46
    Tack
    11
    Tackad: 6 gånger i 5 inlägg
    Tycker bara att det är legitimt att använda marijuana om man står inför döden eller har ett godkännande av en läkare.

Marskalk 1972s avatar
    Reg.datum
    2010 Oct
    Rykte
    1332
    Blogginlägg
    9
    Tack
    361
    Tackad: 482 gånger i 279 inlägg
    OM det används i receptbelagda läkemedel och OM de isf ersätter opiaternas användningsområden så har jag inga problem med det.
    Reglerna de har i exempelvis Kalifornien är skrattretande. "Jag skadade min axel 1995 och får numera cannabis på recept" Citat från en "patient" på en så kallad klinik i L.A.

För övrigt så finns redan cannabis i MS medicin legalt i Sverige.
    Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca

Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    80
    Tack
    2
    Citat Ursprungligen postat av 1972 Visa inlägg
    För övrigt så finns redan cannabis i MS medicin legalt i Sverige.
    Jo visst finns det en spray som ska släppas till sommaren, men såvitt jag vet är den förhållandevis dålig jämfört med den riktiga varan.

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3285
    Blogginlägg
    4
    Tack
    182
    Tackad: 441 gånger i 254 inlägg
    I stockholmsförorten där jag bor är det vanligt att röka majja. Det är skillnad på dom som bara sitter och röker ner sig hela dagarna och vanliga människor som röker nån gång på helgen (väldigt väldigt vanligt i USA, där det är socialt accepterat att sitta med vännerna och ta en joint).

Det finns missbrukarpersonligheter och dom kommer antingen supa ner sig, röka ner sig eller skjuta sig fulla med heroin (och om alla dom tre drogerna skulle vara olagliga så skulle dom förmodligen hitta ett sätt att missbruka diverse mediciner på, t ex benzoider).

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24032
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 827
    Tackad: 9 934 gånger i 6 113 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hellraiser Visa inlägg
    Jo visst finns det en spray som ska släppas till sommaren, men såvitt jag vet är den förhållandevis dålig jämfört med den riktiga varan.
    Sprayen:

http://svtplay.se/v/2505568/rapport/...s_blir_medicin

Nej, det är bättre med den riktiga varan så att våra ungdomar kan bli ännu mer hjärndöda och flyga runt. De flesta sitter nog bara och myser hemma på helgerna och är fria på vardagarna (ironi). Nej medicinsk marijuana är bara inkörsport till ett ökat drogmissbruk!

http://svtplay.se/v/2530944/abc/cann...kar_bland_unga

Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    80
    Tack
    2
    Jag tror inte på idén om att cannabis är en inkörsport. De flesta läkare är överens om att alkohol är farligare än cannabis, men ändå så beslutar sig inte de flesta som dricker alkohol att testa heroin. Varför skulle man då göra det när man rökt en joint?

Dessutom så kan man jämföra med läkemedlet ritalin, som är precis likadant som amfetamin. Men det är inte så många som missbrukar det trots att det är lagligt.

Som sagt, jag är för ett medicinskt bruk eftersom jag vet att det hjälper. Inte ett helt fritt bruk som det är i Holland.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24032
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 827
    Tackad: 9 934 gånger i 6 113 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hellraiser Visa inlägg
    Jag tror inte på idén om att cannabis är en inkörsport. De flesta läkare är överens om att alkohol är farligare än cannabis, men ändå så beslutar sig inte de flesta som dricker alkohol att testa heroin. Varför skulle man då göra det när man rökt en joint?

Dessutom så kan man jämföra med läkemedlet ritalin, som är precis likadant som amfetamin. Men det är inte så många som missbrukar det trots att det är lagligt.

Som sagt, jag är för ett medicinskt bruk eftersom jag vet att det hjälper. Inte ett helt fritt bruk som det är i Holland.
    Och det har du kommit fram till efter endast en månad med smärtor i lederna? Jag betvivlar inte att du talar osanning, själv skulle jag inte komma på tanken trots ständig ledvärk.

Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    80
    Tack
    2
    Visst, jag har rökt bara ett fåtal gånger, och det har gett verkan. Jag har även hört med en annan kille som har symptom liknande mina och han sa att att det varken gjorde till eller från för honom. Men efter alla dokumentärer jag sett och läkarrapporter jag läst om ämnet så kan jag dra slutsatsen att det inte är helt skitsnack.

Att det dessutom kommit en spray med cannabis visar att Sverige åtminstone börjat ge vika lite efter de länder som tidigare forskat kring detta. Jag stör mig något så fruktansvärt på att regeringen i vårt kära fosterland tycker det är viktigare att forska kring vansinnesteorier som genus istället för en drog som kan användas i medicinskt syfte.

Jag har skrivit det tidigare att jag inte vill se en legalisering rakt upp och ner, men det jag vill se är en seriös oberoende forskning, utan principfasta dårar, som är fast beslutna att detta är växt från Satans rövhål. Jag hoppas det kommer ske i ett nationalistiskt samhälle.
    Senast redigerad av Hellraiser den 2012-03-29 klockan 20:06.

Moderator Hrafnhildurs avatar
    Reg.datum
    2012 Jun
    Rykte
    1183
    Blogginlägg
    27
    Tack
    1 053
    Tackad: 657 gånger i 387 inlägg
    Jag är mycket positiv till medicinsk användning av det. Det finns många som har t.ex. kronisk värk och har ätit morfin i många år. Alla borde ju veta att det är betydligt farligare, likväl är det just det de får, lagligt. Det är ju helt sjukt. Samma sak är det med Ritalin, det matar de i barn med ad/hd fast cannabis bevisligen fungerar bättre och är betydligt mindre farligt.
    Dessutom kan man bota cancer med cannabis, men det vill de inte godkänna heller p.g.a. ekonomiska orsaker och maktmissbruk.

Liknande ämnen

1. Intressanta tankar
    Av Johan Björnsson i forum Strategi och utveckling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 23:08
  2. Tankar kring Lundssons musik?
    Av Serenity i forum Motståndsmusik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 17:27
  3. Tankar kring utveckling
    Av fishboy i forum Strategi och utveckling
    Svar: 17