Då tänker jag i första hand på grova återfallsbrottslingar, varför har dessa rätt till fortsatt liv, när dem har fråntagit andras liv? Liksom grova våldtäkter och brutala rån som inte heller kan rättfärdigas på något som helst vis.
År 2010 var 20 procent av den svenska befolkningen för införandet av dödstraff för mord. Siffrorna har sjunkit på 17 år med 10 procent, efter förra mätningarna 1995. Ändå så har aldrig siffrorna på mordbrott varit så högt som i dag.
Vad anser ni, ska dödsstraff införas som motpol till allt hattande fram och tillbaks med grova brottlingar, och i så fall, var sätter man gränserna mellan ett hårt fängelsestraff och dödstraff?
Själv anser jag om man avsiktligt misshandlat och skadat en oskyldig person med berått mod och tagit livet av personen, så ska man dömas med dödsstraff med omedelbar verkan. Helt enkelt för att personen inte förtjänar att leva, det finns många exempel här i sverige på personer som gjort sig förtjänta av dödsstraff.
Någon kanske undrar, hur jag tänker och ser på lasermannen som sköt ihjäl ett flertal negrer, ska han få dödsstraff för detta? Nej, negrer räknas inte som människor, isåfall skulle avlivning av grisar, får, hönor och kor innebära dödsstraff också?
Detta är bara en åsikt och tanke jag har..http://www.popularhistoria.se/artikl...ratt-att-doda/

Bokmärken