Nästa del med några av det saknade namnen
Karl XI är väll ett större föredömme än sin grabb då det var han som byggde upp den karolinska armen som Karl XII sedan firade sina inledande triumfer med.
Politisk extremism är inte att kritisera dagens mångkulturella samhälle.
Det som är extremt är att acceptera det.
Varför är det inga kvinnor med? Magda Goebbels, Savitri Devi, Katja Lane eller varför inte April Gaede? Skulle nog ha svarat henne isf.
För att vi lever i en mansdominerad värld lilla du, fylld av chauvinistiska svin som mig.:D
Nej då, men det beror kanske lite grann på vad de uträttat? Personligen skulle jag kunna tänka mig Queen Elizabeth I som en tänkbar kandidat. Värt att hålla i åtanke är att kvinnor som uträttade saker förr i tiden hade svårare att nå sin position än sina manliga konkurrenter.
Överlag är historien fylld av viktiga män. Kvinnorna har dock en roll att fylla, och det kommer mer och mer. Katja Lane respekterar jag. Har faktiskt fått ett par brev från henne en gång i tiden. Vad gäller Magda Goebbels kanske hon skulle kunna vara en slags förebild för kvinnor, men för män? Tveksamt. Bättre då med kvinnor och män som kan vara förebilder åt män såväl som kvinnor, eller?
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
Front Mot Islam
Karl XI, en av de bästa senska kungarna.
Elizabeth I? Hon hade ju värre PMS-bekymmer än sin farsa och han lät ju ändå halshugga sina fruar... Neeesch, ska det talas om framstående drottningar kanske Katarina I är en het kandidat? Hon hade ju dessutom svenskt påbrå:D Annars skulle kanske Jeanne d'Ark vara ett alternativ? Kristina Nilsdotter Gyllenstierna, Sten Sture d.y. maka, som höll ut under belägringen av Stockholm från Kung Kristians sida? Egentligen Folkgemenskap kanske vi borde ha en sådan här omröstning bestående av enbart kvinnor?
Isåfall är de jag rekommenderar; Lucretia Borgia, Jeanne d'Arc samt Kristina Gyllenstierna i addition till de som redan räknats upp av fröken Vimsan.
Fast i jämställdhetens namn så borde ju män kunna ha en kvinna som förebild lika mycket som kvinnor kan ha en man som förebild... Och vi har väl även kvinnor på forumet, så motiveringen att en person "endast kan vara en förebild för kvinnor" (varför det nu skulle vara så, alla kan väl inspireras av en människas handlingar utan att nödvändigtvis vilja bli exakt som henne eller honom) håller inte riktigt, tycker jag.
PMS-bekymren till trots regerade hon England en längre tid och var regent när den spanska armadan besgrades mot alla odds.
Vad gäller Jeanne d´arc, så funderade jag själv på att lägga till det namnet. Vad sägs om Charlotte Corday? Eller är det för kontroversiellt?
Edit: Vimsan, du missförstod mig nog. jag syftade endast på Magda, inte rent generellt sett.
Front Mot Islam
Charlotte Corday tycker jag bestämt att vi ska ha med på listan, en idealistisk kämpe för folkets sak gentemot en av de herrar som uppkommit ur Franska Revolutionens bogvatten...
Förresten så besegrades väl inte den "Oövervinnliga armadan" mot alla odds, det är ett historiskt falsarium precis som "slaget vid Lepanto". Om vi ser till skillnaden mellan de Spanska skeppen och de Engelska så var de Engelska vida överlägsna, man hade även en framstående härförare Francis Drake till skillnad från den spanska oerfarna. Det är dock lite OT så jag får sluta här.
Överens. Hon gav sitt liv för vad hon trodde på. Offrade sig för sina kamraters skull. Vad mer kan man begära av en kamrat? :(
Edit: Hörru Tor toker, spanska armadan hade betydligt fler skepp, de var numerärt överlägsna. Visserligen kanske engelsmännens skepp var bättre, det vet jag inte så mycket om, frånsett att deras kanoner hade längre räckvidd. Vid den tidpunkten betraktades Spanien som världshavens stormakt, så lite respekt för PMS-drottningen tycker jag nog du bör visa. Kanske andra regenter inte hade stått upp för saken och istället kommit med eftergifter?
Front Mot Islam
Det fick bli konung Gråkappa. Men skulle också kunna välja S-O Lindholm, Gustav Wasa, Per Engdahl och Codreanu.
Flera bra alternativ i omg2, men jag saknar fortfarande Göring.
Krigshjälte, sann patriot och Sverigevän.
Bokmärken