Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 23 av 23
    Bärsärk Odensgodes avatar
    Reg.datum
    2012 Apr
    Rykte
    203
    Tack
    44
    Tackad: 96 gånger i 53 inlägg
    Jag tror inte det finns mycket av bevis för hur seden såg ut varken under vikingatid eller tidigare. De kristna har förmodligen förstört de flesta av de antagligen få skriftliga bevis för sånt. Eddan är faktiskt nedskriven av kristna. Hur vet vi att dom inte hittat på hälften?

Min tro/åsikt som Gode, är att man nog inte ska lägga så mycket energi på att gräva ner sig i sådana frågor. Vi kan bara läsa olika forskares rön som ofta låter ganska olika. "Tolkningar", som någon ovanför sa. Frågan är också om det verkligen spelar någon roll hur seden såg ut i den forna tiden. Det viktiga borde vara hur den ser ut idag.
    Jesus promised to get rid of all wicked people
    Odin promised to get rid of all ice giants - I don´t see any ice giants around, do you?
    Svíþjóð hin mikla, Svíþjóð hin kalda

Marskalk Dan Bs avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2761
    Tack
    483
    Tackad: 1 025 gånger i 377 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gautthiod Visa inlägg
    När det gäller Odens namn så nämns det bl.a. i Bósa saga ok Herrauðs; http://www.heimskringla.no/wiki/B%C3..._Herrau%C3%B0s
    Jag lyckas inte hitta det, vare sig i den fornnordiska eller norska versionen. Är det jag som slarvar med läsningen eller du som slarvat med källhänvisningen? Om det förstnämnda är fallet, var i texten återfinns Gapt/Gaut/motsv som namn på Odin? Om det sistnämnda är fallet, finns det någon annanstans i sagorna, och i så fall var?
    Om ont du märker, säg att ont det är, och giv ej din fiende frid. /Hávamál

Marskalk Dan Bs avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2761
    Tack
    483
    Tackad: 1 025 gånger i 377 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Odensgode Visa inlägg
    Jag tror inte det finns mycket av bevis för hur seden såg ut varken under vikingatid eller tidigare. De kristna har förmodligen förstört de flesta av de antagligen få skriftliga bevis för sånt. Eddan är faktiskt nedskriven av kristna. Hur vet vi att dom inte hittat på hälften?

Min tro/åsikt som Gode, är att man nog inte ska lägga så mycket energi på att gräva ner sig i sådana frågor. Vi kan bara läsa olika forskares rön som ofta låter ganska olika. "Tolkningar", som någon ovanför sa. Frågan är också om det verkligen spelar någon roll hur seden såg ut i den forna tiden. Det viktiga borde vara hur den ser ut idag.
    Till viss del håller jag med dig. Eftersom våra kunskaper om hur Seden fordom utövades är relativt begränsade måste vi ofta fylla i luckorna med vad som känns rätt och passar in.

Å andra sidan får jag en obestämd känsla av att du är en ganska lat gode och helt enkelt inte orkar sätta dig in i källorna.
    Om ont du märker, säg att ont det är, och giv ej din fiende frid. /Hávamál

Riddare Gautthiods avatar
    Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    661
    Tack
    225
    Tackad: 286 gånger i 163 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Dan B Visa inlägg
    Jag lyckas inte hitta det, vare sig i den fornnordiska eller norska versionen. Är det jag som slarvar med läsningen eller du som slarvat med källhänvisningen? Om det förstnämnda är fallet, var i texten återfinns Gapt/Gaut/motsv som namn på Odin? Om det sistnämnda är fallet, finns det någon annanstans i sagorna, och i så fall var?
    Jag slarvade faktiskt lite i läsningen ser jag nu. Å andra sidan: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_names_of_Odin

Namnet i sig är ingen konstighet eftersom det betyder ungfr. "Fader" eller rentav "Man".
    Senast redigerad av Gautthiod den 2012-05-19 klockan 08:56.
    A är A. A är aldrig B.

http://gautthiod.motpol.nu/

Marskalk Ingens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1441
    Tack
    29
    Tackad: 110 gånger i 67 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Odensgode Visa inlägg

Det handlar väl om inställning till historia och forskning samt vad man är ute efter. Det kan även vara läge att fundera över när ordet tolkning är rätt att använda och när det går över till gissningar och påhitt. För att kunna göra tolkningar måste de utgå från något. Boken Runmagi och schamanism är ett exempel på där påhitt och gissningar fått ta en orimligt stor del. Det talas bl.a. luddigt om dold och äkta kunskap som ärvts vidare, blandat med egna schamanistiska själsresor.

6. Följande 2 användare säger Tack till Ingen för detta inlägg:

Rabe (2012-05-19), Skald (2012-05-19)

Bärsärk Odensgodes avatar
    Reg.datum
    2012 Apr
    Rykte
    203
    Tack
    44
    Tackad: 96 gånger i 53 inlägg
    Å andra sidan får jag en obestämd känsla av att du är en ganska lat gode och helt enkelt inte orkar sätta dig in i källorna.
    Haha. Ja kanske. Men jag vet inte om det alltid skulle hjälpa men min främsta källa är nog Britt-mari Näsström och Catharina Ingelman-sundberg. Britt-marie är professor i religionshistoria på Göteborgs universitet och Catharina är Marinareolog och författare. Rekomenderar deras böcker.

Ja som Ingen sa så finns det endel flummiga "shamanister" som tror sig veta allt. I mina ögon handlar det mest om något slags nyandligt hippie-svamp-ätar-folk. Samfundet Forn Sed hyser några sådana.
    Jesus promised to get rid of all wicked people
    Odin promised to get rid of all ice giants - I don´t see any ice giants around, do you?
    Svíþjóð hin mikla, Svíþjóð hin kalda

Marskalk Drosboes avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    1877
    Tack
    1 001
    Tackad: 540 gånger i 395 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Dan B Visa inlägg
    "I Cassiodorus flerbandsverk om Goterna uppträder Wodan/Oden under namnet Gapt som Goternas mystiska stamfar."
    s 190 / rad 19-20-21 (uppefrån).

"Enligt några källor härstammar Woden från Geat, en form för Gapt, som vi sett känt binamn för Oden."
    s 190 / rad 2-3-4 (nerefrån).

Fornnordisk religion Gro Steinsland - Natur & Kultur 2007

9. Följande 3 användare säger Tack till Drosboe för detta inlägg:

Dan B (2012-05-29), Gautthiod (2012-05-23), Pjazi (2012-05-22)

Rekryt Evangelinas avatar
    Reg.datum
    2013 Jan
    Rykte
    19
    Tack
    4
    Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
    Jag vet inte så mycket om nordisk mytologi, men tycker det är egendomligt att man i skolan får lära sig om alla andra länders religioner till och med en fördjupningskurs i islam på gymnasiet, men ingenting om vår fornnordiska mytologi. Det jag vet är att vi hade både gudar och gudinnor som låter som att kvinnan stod högt i kurs och också en egen skapelseberättelse.

Det som också fascinerar mig är att Sverige var ett land där man stod så mycket i kontakt med naturen och naturväsendena. Jag tycker att man kunde hoppa över djupdyk i andra religioner till förmån för att lära sig grunderna i vår fornnordiska religion.

11. Följande användare säger Tack till Evangelina för detta inlägg:

Nordmarken (2013-02-02)

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

1. Den forna seden ges ut på nytt
    Av Daniel F. i forum Nordisk hedendom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 10:14
  2. Den forna seden
    Av Skald i forum Litteratur
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 17:19