Jag höll på med en del dumma saker när jag var yngre, men det var innan jag var 20 år. Dock aldrig på ett sådant vis att jag identifierade mig som "kriminell". Jag blev dömd ett antal gånger för diverse saker, mestadels för att man hade nitat någon eller snott någon bil, men även för några enstaka grövre saker, men som vanligt i det här konstiga samhället så fick man ju aldrig några riktiga straff (nu hade jag i o f s bra advokater, samt var en hejare på att dupera domare och nämndemän, och en hejare på att hitta kryphål och blev därför friad ibland osv, men i alla fall).
Sedan blev man omkring 20 år och vuxen och tog tag i saker och ting, började plugga, fick seriösa förhållanden, och så gick livet vidare (bl a så kom ju ens politiska, sociala, och andliga medvetenhet också in i bilden) osv.
Men vad jag inte förstår är de som lever som (yrkes-)kriminella och som resonerar som följande f d (yrkes-)kriminella person beskriver hur man som (yrkes-)kriminell resonerar...
http://www.youtube.com/watch?v=yyFZG...eature=related
...nämligen att "man har inget alternativ"?
Man kan plugga. Man kan starta eget. Man kan i värsta fall ta ett helt vanligt hederligt knegarjobb på typ ICA.
Menar han att det är problem för en dömd person att få jobb? Inte kollar väl vanliga arbetsgivare upp varenda tingsrätt i landet, och ser ifall man är dömd, när man söker jobb i Sverige?
Diskutera gärna mera kring denna syn som man ofta stöter på hos yrkeskriminella. Jag personligen är helt övertygad om att det bara är en slags rationalisering/förenkling när folk säger så, istället för att säga inför andra att "jag anser mig vara förmer värd än att sitta i kassan på ICA, och jag vill kunna 'Jobba' (dvs göra kriminella grejer, luras, stjäla, genomföra bedrägeri, sälja svart, råna, baxa, whatever) bara några dagar i veckan, och lite när jag känner för det, och ändå ha 30 000 - 100 000 lax i månaden".
Det är alltså ett ödmjukhetsproblem många av dessa har inför sig själva?

Svara med citat

Bokmärken