Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 89

Ämne: Svenska namn

Landsförvisad BlåaÖgons avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    61
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Svenska namn

Vad heter du? och vad betyder ditt namn?

Jag heter ju Elin och namnet betyder ’lysande’ eller ’fackla’:-)

ELIN
    1995 blev Elin Sveriges näst vanligaste tilltalsnamn bland nyfödda flickor efter en kometkarriär. Men där blev det stopp, Elin rådde aldrig på 90-talets namndrottning Emma som behöll förstaplatsen. Under slutet av 90-talet har Elin också börjat backa och slutade millenniet som fyra på namntoppen.
    Runt förra sekelskiftet hade Elin sin förra popularitetstopp, men nådde troligen aldrig 10-i-topp. I hela den kvinnliga befolkningen ligger Elin på 46:e plats, det finns drygt 45 000 som bär namnet.
    Elin är ett mycket gammalt namn. Det kommer från Helena men är känt redan från det svenska helgonet Sankta Elin från Skövde som levde i mitten av 1100-talet. Det är också för att ära henne som namnet finns i almanackan.

Här kan du kolla lite om ditt namn http://www.svenskanamn.se/

Ängel Pjazis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    593
    Tack
    56
    Tackad: 93 gånger i 56 inlägg
    CHRISTIAN
    Kristian passerade kulmen på modevågen på 70-talet började på 90-talet rasa utför namntoppen i full fart. 1995 föll Kristian ut från 50-i-topp och är nu på väg mot 100-strecket. Räknat på alla svenska män är Kristian ett av de 60 vanligaste förnamnen.
    Christian är den vanligaste stavningen, nu som tidigare. Fyra av fem bland de minsta kommer att skriva så när de väl lärt sig.
    Kristian var ett kunganamn på 1400- och 1500-talen när de danska kungarna då och då regerade Sverige.
    Namnet härstammar från latinets Christianus som betyder kristen.

Ytterst opassande för mig för övrigt.
    RT - Motpol - Fria Tider - Alternative Right - Counter-Currents
    Ron Paul for President
    To-day a democrat of the old school would demand, not freedom for the press, but freedom from the press; but mean-time the leaders have changed themselves into parvenus who have to secure their position vis-a-vis the masses. - Oswald Spengler, Decline of the West
    För övrigt gillar jag Nordisk Ungdom

Morgoth
    Oregistrerad Morgoths avatar
    Jag kanske bara är paranoid men jag uppmanar ändå folk att vara försiktiga och tänka efter innan de ger ut sina namn här.

Bärsärk Vales avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    155
    Tack
    0
    Pontus

Pontus var ett modenamn på 80- och 90-talen. Kulmen nådde 1995 så Pontus var det 25:e vanligaste tilltalsnamnen i Sverige.
    I de äldre generationerna är namnet inte alls lika vanligt trots att det har en lång historia i Sverige. Det finns fler förskolebarn som heter Pontus än vad det finns vuxna som heter så.
    Pontus användes första gången som dopnamn i Sverige i början av 1600-talet men redan på 1500-talet blev namnet berömt tack vare fältherren Pontus de la Gardie som var i svensk tjänst.
    Pontus har stått i almanackan sedan 1797. Tidigare stod där Pontianus men namnet ändrades, förmodligen för att ära fältherren de la Gardie. Namnet härstammar troligen från det grekiska ordet pontos som betyder hav.
    "I en demokrati är den hedervärda dömd till glömska, fängelse eller död - medan avskum, lögnare, och depreverade människor härskar" David Lane

Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    61
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Morgoth Visa inlägg
    Jag kanske bara är paranoid men jag uppmanar ändå folk att vara försiktiga och tänka efter innan de ger ut sina namn här.

Men det står ju ändå redan på vissa vad de heter:P

Jemszi
    Oregistrerad Jemszis avatar
    JENNY
    Jenny tillhörde 80-talets stora kometer på topplistan. Under 90-talet vände trenden nedåt och på bara några år har populariten halverats.
    Jämfört med äldre generationer är Jenny fortfarande ett modenamn, ännu är det nära 500 flickor som får Jenny som förnamn varje år.
    Jenny har använts i Sverige sedan mitten av 1700-talet. Namnet är engelskt och är en smekform av Jane alias Johanna. I Sverige har Jenny också använts som smeknamn för Eugenia.
    Jenny kom in i almanackan 1901 till sångerskan Jenny Linds ära, trots att hon egentligen hette Johanna.

Rekryt Wenzs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    27
    Tack
    0
    Har en kopp som det står: RICKARD betyder stark
    Wenzel

Sthlms_aktivist
    Oregistrerad Sthlms_aktivists avatar
    Smeknamnet för den engelska soldaten är mitt namn, kan ni gissa vilket? :)

landser_ hess
    Oregistrerad landser_ hesss avatar
    Citat Ursprungligen postat av Morgoth Visa inlägg
    Skriver man bara förnamnet så är det nog ingen fara om man nu inte har ett väldigt ovanligt namn
    rätta mig om jag har fel

Bärsärk Paranoids avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    515
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Sthlms_aktivist Visa inlägg
    Smeknamnet för den engelska soldaten är mitt namn, kan ni gissa vilket? :)
    Lucifer?
    "För har man fötts bland snö och granar vill man aldrig vara snäll, du bor söderut så dö under Sundsvall börjar Israel"

Riddare Tintallës avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    1209
    Tack
    0
    Mitt namn betyder fri kvinna. :yes:

Förövrigt tycker jag att det där är en rolig sida att surfa runt på, brukar leta runt där och fundera över vad jag ge för namn till mina barn.

Jarl PaCs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1430
    Tack
    0
    Jag heter Patrik som betyder adelsman.

Patrik blev under 70- och 80-talen ett av de allra vanligaste tilltalsnamnen bland de yngsta pojkarna. Modevågen började rulla fram redan på 60-talet så på 90-talet vände trenden rejält. Sedan 1989 har Patriks popularitet minskat till en sjundedel och snart försvinner namnet från 100-i-topp för den här gången. Om 60 år eller så kan det vara dags för nästa topplacering.
    De flesta stavar namnet Patrik, men det finns också många som skriver Patrick eller Patric. Några få drar i stället till med Patrich.
    Namnet kom på 1600-talet till Sverige med invandrande skotska släkter. In i almanackan kom Patrik på 1700-talet för att hedra Irlands apostel, Sankt Patrik.

Snyft snart försvinner mitt namn =(

Rekryt Hoffmasters avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    44
    Tack
    0
    Mitt namn har jag för mig betyder MANLIG,står så på en mugg jag har iaf :p
    MÖTER DU ONT SÅ MÄRK DET MED ONT,GE EJ DINA FIENDER FRID!!!

Miasma
    Oregistrerad Miasmas avatar
    Jag heter Niclas. Namnet Niclas eller Niklas kom till Sverige på 1500-talet och betyder seger och folk. Ganska ball betydelse ^^

Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    61
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av fylledal Visa inlägg
    Jag heter Niclas. Namnet Niclas eller Niklas kom till Sverige på 1500-talet och betyder seger och folk. Ganska ball betydelse ^^

ja det var inte dumt du;)

Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Den svenska nationalismens dilemma
    Av Corrupt i forum Nationalism
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 05:25
  2. Varg Vikernes på Svenska
    Av Torgeist i forum Litteratur
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 19:48
  3. Svenska flaggans dag förr