Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 54
    Jarl Hellish Apostles avatar
    Reg.datum
    2011 Jun
    Rykte
    1931
    Tack
    324
    Tackad: 721 gånger i 400 inlägg

Djurrättsaktivism kontra sunt förnuft

Denna tråd är säkert felplacerad men får flyttas av någon moderator isåfall. Den handlar om detta mål:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.262...-palshandlaren

Det man undrar är ju hur utbrett det är i djurrättskretsar att tänka som den här 21-åringen. Finns det överhuvudtaget sunt förnuft idag bland de mer radikala djurvännerna? Kan tillägga att jag under en lång tid haft kontakt via intranätets underbara värld med 21-åringen och detta hade jag faktiskt inte väntat mig från honom. Hur ser ni andra på detta rättsfall och dylika händelser? Förtjänar pälshandlare denna behandling? Vilken inställning bör den nationella rörelsen ha gentemot den djurrättsrörelse som faktiskt finns idag?

2. Följande 2 användare säger Tack till Hellish Apostle för detta inlägg:

Gränsfall (2011-11-18), Hartlepool (2011-11-17)

Moderatorchef Tetris Champion Hartlepools avatar
    Reg.datum
    2010 Apr
    Rykte
    5124
    Tack
    1 424
    Tackad: 2 395 gånger i 990 inlägg
    Hur ser ni andra på detta rättsfall och dylika händelser?
    Jag anser att detta, som alla dylika händelser, är smått onödigt. Dom kommer aldrig att uppnå något genom dessa skrämseltaktiker- och aktioner. Att dom hotade folk - i detta fall ägarens dotter - är inget annat än rent vidrigt. Hon hade knappast något att göra med det. Kammaråklagaren anser att straffvärdet för händelserna ligger på runtomkring fyra, fem år. Det låter rimligt, om någon frågar mig. Jag hade dock inte blivit ledsen om det blev ett längre straff. Precis som RF:s aktioner så är ju detta inte något annat än vansinnesdåd. Jag tycker också det är lustigt att 21-åringen medger att det är hans DNA men att han inte kan förklara hur det hamnat på allt. Om hans advokat rått honom att säga så, borde denne idiot få stryk av övriga i Advokatsamfundet.

Förtjänar pälshandlare denna behandling?
    Min högst personliga åsikt - nej.

Vilken inställning bör den nationella rörelsen ha gentemot den djurrättsrörelse som faktiskt finns idag?
    Vi bör motverka sådana här aktioner. Nu är jag inte något större pälsfan, men man behöver inte tänka länge för att förstå att sådana här aktioner är onödiga, idiotiska och, i det långa loppet, dyra. Nej, dessa saker kan rödingarna få roa sig med - när dom i nattnes mörker, med luvor över ansiktena, vågar sig ut för att ta ut sina egna misslyckanden på döda ting. Min slutssats är alltså: djurrättsaktivism har inget med sunt förnuft att göra. Inte den militanta versionen av djurrättsaktivism i alla fall.

Tillägg:

Jag önskar ändå 21-åringen en snabb och smärtfri rättsprocess. Buona fortuna, amico mio!
    Raseri är hela mitt liv.

"Thus the Fascist accepts and loves life, he knows nothing of suicide and despises it; he looks on life as duty, ascent, conquest: life which must be noble and full: lived for oneself, but above all for those others near and far away, present and future."

4. Följande användare säger Tack till Hartlepool för detta inlägg:

Hellish Apostle (2011-11-17)

Bärsärk Ärlas avatar
    Reg.datum
    2009 Feb
    Rykte
    667
    Blogginlägg
    9
    Tack
    26
    Tackad: 90 gånger i 35 inlägg
    Av det jag sett av djurrättsaktivism och aktivister så verkar majoriteten inte ha någon större koll på vilka konsekvenser deras handlande faktiskt får. I många fall slår deras aktioner och/eller medialt efterspel ut svenska producenter och leverantörer till gagn för utländska aktörer som dels ofta har en billigare vara och dels inte har samma lagstiftning för djurvälfärd som Sverige.
    Dessa kan då producera lika många eller fler djur med sämre levnadsförhållande än vad det hade varit i Sverige vilket gör att aktionen är antingen meningslös eller förvärrar situationen egentligen.
    Dessutom är ju de svenska pälshandlarna kanske inte direkt några stora aktörer på marknaden egentligen, varför inte försöka få internationella klädföretag att sluta använda päls - alternativt använda päls från något djur där även köttet tas om hand eller konstgjord päls?

Sen är det enligt min åsikt alltid fel att försöka trycka på någon annan ens åsikt genom hot, våld eller liknande.
    Jag är nyfiken och inte speciellt diskret - Du hittar mig i en besökslogg nära dig eller i en viss blogg.

6. Följande 3 användare säger Tack till Ärla för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-21), Gränsfall (2011-11-19), The Sentinel (2011-11-17)

Riddare Hakenkreutzs avatar
    Reg.datum
    2010 Jan
    Rykte
    308
    Tack
    377
    Tackad: 96 gånger i 66 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hartlepool Visa inlägg
    Jag anser att detta, som alla dylika händelser, är smått onödigt. Dom kommer aldrig att uppnå något genom dessa skrämseltaktiker- och aktioner.
    Aldrig uppnå något?

Dem fick en pälsbutik att stänga igen och det är nog bra mycket mer än vad du någonsin kommer att uppnå.

Citat Ursprungligen postat av Hellish Apostle Visa inlägg
    Förtjänar pälshandlare denna behandling?
    Det ända problemet är att det inte är tillräckligt.

Min högst personliga åsikt - Man bygger en skinnfarm där man skinnflår alla pälshandlare levande och sedan pissar man på dem. Då får dem smaka på sin egen medicin.

Hur ser ni andra på detta rättsfall och dylika händelser?
    Mycket positivt så länge det genomförs snyggt och utan förluster.
    Senast redigerad av Hakenkreutz den 2011-11-18 klockan 02:04.
    “You can judge a man's true character by the way he treats his fellow animals.” ― Paul McCartney

http://www.ettklickforskogen.se/ www.nationell.nu http://www.meat.org/

Jarl Hellish Apostles avatar
    Reg.datum
    2011 Jun
    Rykte
    1931
    Tack
    324
    Tackad: 721 gånger i 400 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hakenkreutz Visa inlägg

Dem fick en pälsbutik att stänga igen och det är nog bra mycket mer än vad du någonsin kommer att uppnå.
    Vad är det för jävla ton? När det gäller kampen för vårt folk och vår nation så är jag helt säker på att Hartlepool uppnått mer än både dig och 21-åringen. Du får gärna berätta vad du gjort för den nationella kampen - via PM - så att vi kan jämföra med Hartlepools CV vid ett senare tillfälle.

9. Följande 2 användare säger Tack till Hellish Apostle för detta inlägg:

Gränsfall (2011-11-19), Hartlepool (2011-11-19)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    23975
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 792
    Tackad: 9 887 gånger i 6 087 inlägg
    De har inte uppnått någonting mer än terroristisk självfredsställelse. Det behövs ingen jämförelse, "djurrättsaktivister" lever inte i verkligheten!

Denna tråd är säkert felplacerad men får flyttas av någon moderator isåfall. Den handlar om detta mål:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.262...-palshandlaren

Det man undrar är ju hur utbrett det är i djurrättskretsar att tänka som den här 21-åringen. Finns det överhuvudtaget sunt förnuft idag bland de mer radikala djurvännerna? Kan tillägga att jag under en lång tid haft kontakt via intranätets underbara värld med 21-åringen och detta hade jag faktiskt inte väntat mig från honom. Hur ser ni andra på detta rättsfall och dylika händelser? Förtjänar pälshandlare denna behandling? Vilken inställning bör den nationella rörelsen ha gentemot den djurrättsrörelse som faktiskt finns idag?
    Svar: 1) Personen förtjänar detta straff. 2) Andreassons päls förtjänar INTE denna behandling. Vid 21 års ålder förväntar sig man sig ett mer moget beteende!

Jag redigerade detta. /Hartlepool.

Marskalk Gränsfalls avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1376
    Tack
    818
    Tackad: 250 gånger i 127 inlägg
    Aldrig uppnå något?

Säg mig nu vad du har gjort i ditt liv som vi kan räkna som produktivt. Sitta och supa dig redlös med dina kompisar räknas faktiskt inte!

Min högst personliga åsikt - Man bygger en skinnfarm där man skinnflår alla pälshandlare levande och sedan pissar man på dem. Då får dem smaka på sin egen medicin.
    Klart som fan att det är fel att flå ett djur om man bara gör det för pälsens skull. Annars så tänker jag inte fälla en tår, vilket jag inte gör nu heller.

Säg något positivt en sådanhära aktion skulle hjälpa "den nationella rörelsen"?!

Säg mig nu. Vad har DU - DU! - gjort för "den nationella rörelsen", eller du... Jag skiter i vad du gjort för "den nationella rörelsen", vad har du gjort för vårat folk?! Säg det nu, kom inte med någon bortförklaring. Du verkar ju vara vår allsmäktige gud när man ser på det översta citatet.
    Senast redigerad av Gränsfall den 2011-11-19 klockan 03:36.

12. Följande 3 användare säger Tack till Gränsfall för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-19), Hartlepool (2011-11-19), Hellish Apostle (2011-11-19)

Moderatorchef Tetris Champion Hartlepools avatar
    Reg.datum
    2010 Apr
    Rykte
    5124
    Tack
    1 424
    Tackad: 2 395 gånger i 990 inlägg
    Hakenkreutz

Aldrig uppnå något? Dem fick en pälsbutik att stänga igen och det är nog bra mycket mer än vad du någonsin kommer att uppnå.
    Vad jag har uppnått? Det är bra mycket mer än dig. Försvarar du alltså hoten mot deras dotter. eller vad menar du? Det är ett helt oacceptabelt beteende. Jag bryr mig inte - och jag har heller aldrig brytt mig - speciellt mycket om dina åsikter. Du skriver en massa militanta inlägg hit och dit, men - har du någonsin synts till själv? Inte vad jag vet. När du blivit "offentlig" - då kan du börja klaga på mig.

Borde du inte lära dig att stava, förresten? Militanta djurrättsaktivister måste väl kunna det? Det blir troligtvis lite pinsamt om man stavar fel när man vid någon "aktion" sprayar ned något(=klottrar på någon vägg) i skydd av nattens mörker.
    Raseri är hela mitt liv.

"Thus the Fascist accepts and loves life, he knows nothing of suicide and despises it; he looks on life as duty, ascent, conquest: life which must be noble and full: lived for oneself, but above all for those others near and far away, present and future."

14. Följande 3 användare säger Tack till Hartlepool för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-20), Gränsfall (2011-11-19), Hellish Apostle (2011-11-19)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    23975
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 792
    Tackad: 9 887 gånger i 6 087 inlägg
    Aldrig uppnå något?

Förluster? Tolvåringsbeteende, varken mer eller mindre!

16. Följande 2 användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Bexx (2011-11-19), Gränsfall (2011-11-19)

Riddare Sidos avatar
    Reg.datum
    2011 May
    Rykte
    195
    Tack
    41
    Tackad: 40 gånger i 27 inlägg
    Det är en fri marknad, så länge djuren avlivas på ett värdigt sätt ser jag inga som helst jävla problem med att använda varken päls eller skinn.
    "Do not ever say that the desire to 'do good' by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
    ~Ayn Rand

18. Följande 2 användare säger Tack till Sido för detta inlägg:

Gränsfall (2011-11-19), Hartlepool (2011-11-19)

Väpnare RatatoskDokumentations avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    143
    Blogginlägg
    3
    Tack
    4
    Tackad: 40 gånger i 17 inlägg
    21-åringen är inget annat än en krigare, en autentisk människa.

Varje dag göra vi mängder med val; socker i kaffet, snus, cigg, köttbullar till lunch, TV-spel efter plugget... Och det är få män som stannar upp och ifrågasätter hur saker är beskaffade. De flesta som läser här inne har antgligen inte gått på de mediallögner om att massinvandringen är en gigantisk win-win-situation för oss svenskar. Istället har vi kikat djupare på överfalls- och gruppvåldtäkter, på rån, på sjukförsäkringsbedrägerier, på hot etc och kommer fram till att det kanske inte är en så himla lysand affär med massinvandring.

Sedan finns det människor som ransakar hur det gigantiska kött- och pälsindustrin fungerar. Jag är ganska övertygad om alla ni som äter kött skulle besöka ett slakteri skulle ni också bli vegetarianer. Men mitt uppe i det dagliga livet (dagis, studier, matlagning) så reflekterar man inte över hur kossan man äter till middag har haft det, eller om det är en så bra idé att föda upp kor på foder istället för att de ska få äta gräs som de gjort i alla tider och därmed förskanska sig naturliga vitaminer. Nej istället så får de foder som kan bestå av fisk eller sädesslag.

Om man tror på arkeofuturismen så inser man ganska snart att det inte finns ett intelektuellt skäl att äta kött från köttindustrin (om du sedan är jägare och kan skjuta en älg som lufsat runt i det fria i hela sitt liv så by all means...) men nu är det som så att kött- och pälsindustrin är direkt miljövidriga. Det är inte miljövänligt att äta oxe från Argentina eller vilket kött det nu än kan tänkas vara.

Nu var det dock inte kött utan päls det handlade om och jag tycker att 21-åringen har agerat helt rätt om än så kan man diskutera val av metoder.

De flesta människor är feta i själen. De kanske aktiverar sig genom att hjälpa bandylaget på hemmamatcher och säljer biljetter, går med i någon ungdomsrörelse, paddlar kanot eller vad fan som helst - men sedan så reflekterar man inte över politik eller sin egen livsstil. Att ransaka sig själv är det svåraste man kan göra; man kan skämmas för det man kommer fram till eller rycka på axlarna och låta ens gamla vanor få fortsätta existera.

All heder, all värme till denna levande människa!

20. Följande 4 användare säger Tack till RatatoskDokumentation för detta inlägg:

Alexh (2011-11-20), Gautthiod (2011-11-20), Hakenkreutz (2011-11-19), KaliYuga (2011-11-23)

Väpnare RatatoskDokumentations avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    143
    Blogginlägg
    3
    Tack
    4
    Tackad: 40 gånger i 17 inlägg

Avanti, broder.

22. Följande 2 användare säger Tack till RatatoskDokumentation för detta inlägg:

hybris (2011-11-21), KaliYuga (2011-11-23)

Väpnare Kahls avatar
    Reg.datum
    2011 Sep
    Rykte
    104
    Tack
    8
    Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Sido Visa inlägg
    Det är en fri marknad, så länge djuren avlivas på ett värdigt sätt ser jag inga som helst jävla problem med att använda varken päls eller skinn.
    Men man skulle också kunna ta djur till pälsindustrin som fått leva humana liv och som inte avlivats utan dött när naturen säger att de ska dö, självklart så skulle pälsarna på detta sätt bli dyrare att framställa men vill man ha en päls så kanske det är ett pris man får vara beredd att betala.
    Samma är det med kött industrin, jag är faktiskt beredd att betala ett högre pris för mitt kött om jag vet att tex kossan levt ett bra liv.

För övrigt så förstår jag faktiskt inte varför man egentligen skall ha kvar pälsindustrin då vi nu i det moderna samhället tagit fram textilier som är minst lika bra som pälsar.
    "Precis som att röka heroin så är kristendomen en flykt från verkligheten"
    Ben Klassen

Marskalk Gränsfalls avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1376
    Tack
    818
    Tackad: 250 gånger i 127 inlägg
    Och där börjar köttdiskussionen igen...

För er som verkar så fruktansvärt belysta om hur djur i svenska slakterier/gårdar lever så kan jag bara säga en sak. All skit ni läser på PETAs hemsida är inte sant. Djuren mår bra i Sverige.

25. Följande användare säger Tack till Gränsfall för detta inlägg:

Bull (2011-11-23)

Väpnare Kahls avatar
    Reg.datum
    2011 Sep
    Rykte
    104
    Tack
    8
    Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gränsfall Visa inlägg
    Och där börjar köttdiskussionen igen...

För er som verkar så fruktansvärt belysta om hur djur i svenska slakterier/gårdar lever så kan jag bara säga en sak. All skit ni läser på PETAs hemsida är inte sant. Djuren mår bra i Sverige.
    mmm kanske det men det finns alltid saker som går att förbättra, hårdare kontroller för att undvika bönder som tappar kontrollen, bättre ekonomi till bönderna t.e.x ger mindre med lantbrukare som "går i väggen" något som allt för ofta leder till att myndigheterna får åka dit och ta hand om djuren.
    "Precis som att röka heroin så är kristendomen en flykt från verkligheten"
    Ben Klassen

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Egalitär tolerans kontra förnuft
    Av Lodur i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 20:02
  2. Tradition kontra civilisation
    Av aniv i forum Övrigt/Alternativt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 22:15
  3. Myt kontra allegori
    Av Corrupt i forum Religion och livsåskådning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 13:47
  4. "Timbuktu" vill tala förnuft med nazister.
    Av Pro_Patria i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 12:05

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •