Resultat 1 till 8 av 8
    Bärsärk Eirikrs avatar
    Reg.datum
    2010 Sep
    Rykte
    224
    Tack
    31
    Tackad: 63 gånger i 41 inlägg

Autistiska ansikten

Enligt nya rön ifrån forskare på Univeristy of Missouri (här och här) skiljer sig ansiktsdrag på autistiska pojkar (pre-pubertala) ifrån normalt utvecklade jämnåriga. Tillägas bör att ingenting säger att detta fenomen inte existerar hos autistiska flickor också, men just den här studien gjordes på pojkar. Punkterna de ska skilja sig på är:

• I genomsnitt bredare huvuden upptill, vilket inkluderar större avstånd mellan ögonen.
    • Mellanregionen i ansiktet är kortare; det vill säga käkstruktur och näsa.
    • Bredare munnar och större munnar; även mellanrummet mellan överläpp och näsan är större.

Exempel hittat genom Google-sökning på "autistic"

Jag har personligen stött på autistiska pojkar i den här åldern och då lagt märke till att de ser lite speciella ut, men nu har jag alltså fått det svart på vitt.
    Orsaken tros vara att hjärnan och ansiktsstrukturen utvecklas parallellt, så en störning i en av dessa under utvecklingen leder lätt till en störning i den andra.

Har någon annan lagt märke till detta?

2. Följande användare säger Tack till Eirikr för detta inlägg:

Adoremus (2011-10-27)

Bärsärk Klassfrids avatar
    Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    283
    Tack
    39
    Tackad: 114 gånger i 68 inlägg
    Jag kan gå i god för detta. Har jobbat med autism i cirka två år och har några inom släkten.

4. Följande användare säger Tack till Klassfrid för detta inlägg:

Eirikr (2011-10-27)

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3269
    Blogginlägg
    4
    Tack
    181
    Tackad: 434 gånger i 251 inlägg
    Jo många med aspergers och autism ser lite märkliga ut (aspergers och autism kommer båda att klumpas ihop till "autism" iom nästa år), men jag trodde det berodde på att dom inte bryr sig om sitt utséende :p ..

Jag har dock ingen onormal form på min huvud så vitt jag vet och jag ser ganska bra ut enligt damerna. (har aspergers)

Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    283
    Tack
    39
    Citat Ursprungligen postat av svärdslag Visa inlägg
    Jo många med aspergers och autism ser lite märkliga ut (aspergers och autism kommer båda att klumpas ihop till "autism" iom nästa år), men jag trodde det berodde på att dom inte bryr sig om sitt utséende :p ..

Jag har dock ingen onormal form på min huvud så vitt jag vet och jag ser ganska bra ut enligt damerna. (har aspergers)
    Det heter väl redan Autism och Högfungerande autism?

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3269
    Blogginlägg
    4
    Tack
    181
    Tackad: 434 gånger i 251 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av EcoWarrior Visa inlägg
    Det heter väl redan Autism och Högfungerande autism?
    Jo, men aspergers termen skall tydligen bort helt från vården och sånt.

Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    283
    Tack
    39
    Citat Ursprungligen postat av svärdslag Visa inlägg
    Jo, men aspergers termen skall tydligen bort helt från vården och sånt.
    Ja, alltså, de va ju de jag menade, domhar väl redan plockat bort den officiellt, samtidigt som Damp klumpades ihop med ADD(eller om DAMP = ADD, minns fan inte).
    Asperger = Högfungerande Autism.
    Min arbetsplats(kommunal anställd) kanske är föregångare ;)

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Det där med munnen vet jag inte om jag har lagt märke till men i övrigt har även jag gjort liknande observationer. OM det nu stämmer kan det kanske hjälpa läkare längre fram att komma till rätta med om det rör sig om autism eller något annat när de utreder barn. Jag vet inte, men jag får en känsla av att man med större säkerhet kan ställa diagnoser längre fram. Men visst, det kan lika gärna vara åt andra hållet också.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

Riddare Skogstrollets avatar
    Reg.datum
    2011 Mar
    Rykte
    1028
    Blogginlägg
    18
    Tack
    317
    Tackad: 511 gånger i 274 inlägg
    För några år sedan kände jag en som hade de här dragen, och han hade ingen typ av sjukdom, han var "precis som vem som helst" av oss "vanliga" samtidigt som jag känner en vars son är gravt autistisk och som inte har dessa drag.

Så jag hoppas verkligen inte att de på något sett använder sig av någons utseende för att avgöra en diagnos, utan att de i stället gör noggrannare undersökningar och försöker arbeta fram undersökningar som ger bättre resultat än vad de ger i dag. Alla säger ju jämt att man inte ska dämma någon efter utseende, så varför göra det i detta fallet?
    Men visst, dessa drag är mer utmärkande hos människor med autism...
    Det sägs att människan är den enda varelse som kan skratta åt sig själv, och förmodligen den ende som har anledning

Om kärleken är målet är ingen väg för lång...

11. Följande 2 användare säger Tack till Skogstrollet för detta inlägg:

Eirikr (2011-11-01), The Sentinel (2011-10-27)

Liknande ämnen

1. Gör roliga videor med egna ansikten.
    Av Otyg i forum Hemsidor och länktips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 11:26

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •