Resultat 1 till 10 av 10
    Väpnare Björkqvists avatar
    Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    267
    Tack
    24
    Tackad: 128 gånger i 53 inlägg

Nobelpriset till Tomas Tranströmer

Årets Nobelpris i litteratur går till Tomas Tranströmer.

Det känns roligt att det är en svensk som tar hem priset denna gång. Själv är jag inte direkt bekant med det han har skrivit. Hur är det med er andra? Har ni läst något av Tranströmer, eller kommer ni att göra det nu när han tilldelats Nobelpriset?

Läs om årets Nobelpris på Realisten.se.

Svenska Akademiens hemsida.

2. Följande användare säger Tack till Björkqvist för detta inlägg:

Adoremus (2011-10-06)

Riksjarl Kristofers avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9844
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Tackad: 1 113 gånger i 537 inlägg
    Jag vet inte ifall det beror på min misstro gentemot dagens svenska författare som skriver annat än ytlig skönlitteratur. Men jag har aldrig läst något av Tomas Tranströmer, och vet inte någonting om honom överhuvudtaget, annat än att namnet låter lite vagt bekant. Överlag så känns litteraturpriset väldigt urvattnat, eftersom personer som Jelinek mfl. har fått det, och är de enda slags typerna som tycks kunna få det. Samtidigt så känns det som att Tranströmer blev påtänkt mycket på grund av att det har varit lite tankar kring att det vore dags med en svensk pristagare igen. Men, jag är i alla fall glad att det inte är Ranelid som fick priset.

Ändock, förvånande och trevligt med en svensk pristagare.
    Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
    Front Mot Islam

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24024
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 825
    Tackad: 9 926 gånger i 6 108 inlägg
    Tyvärr är Tranströmer inte någon av mina favoriter. Politiskt Inkorrekt har en ganska lustig kommentar om pristagaren. Det är synd att de är så zionistvänliga, annars hade man nästan kunnat anklaga dem för humor.

Som de flesta säkert läst går året Nobelpris i litteratur till den svenske poeten Tomas Tranströmer. Ett utmärkt val tycker vi på PI – utan mångkulturellt ansträngda PK-anstrykningar och dessutom en välbehövlig signal ut mot världen om att svensk litteratur inte bara består av SD-fientliga pk-deckare av namn som Stieg ”Expo” Larsson, Camilla ”varböld” Läckberg och Henning ”Ship to Hamas” Mankell.

http://politisktinkorrekt.info/2011/...er-pa-twitter/

Marskalk Andrés avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    1167
    Tack
    124
    Tackad: 141 gånger i 69 inlägg
    Så klart att det är kul när en svensk vinner, vi har inte vunnit ett nobelpris sen 2000. Tror inte innehållet påverkar så mycket, knappast många som läser det ändå.

Hallucination
    Oregistrerad Hallucinations avatar
    Naturhistoriska hade en utställning med både hans poesi och hans entomologiska studier nyligen: http://www.nrm.se/sv/meny/besokmusee...ing.15258.html

Marskalk 1972s avatar
    Reg.datum
    2010 Oct
    Rykte
    1332
    Blogginlägg
    9
    Tack
    361
    Tackad: 482 gånger i 279 inlägg
    Ett mycket bra val. Han är en av de främsta poeterna i Sverige denna sidan 1800-talet. Om ni inte läst något, börja med "Samlade dikter 1954-1996" som täcker det mesta (eller iaf det mest intressanta) han skrivit.
    Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca

8. Följande användare säger Tack till 1972 för detta inlägg:

Flow (2011-10-08)

Jarl Ice Nine killss avatar
    Reg.datum
    2011 May
    Rykte
    1601
    Tack
    126
    Tackad: 839 gånger i 463 inlägg
    Jag ska villigt erkänna att jag inte ens hört talas om människan. Fast det sägs ju att han varit på G att få priset flera år i rad och med tanke på hur svårt sjuk han är (med tidigare stroke) och relativt hög ålder så tyckte de väl att det var dags att ge honom det med tanke på att han inte lär leva så länge till.
    "Sverige behöver fler låglönejobb. Vi behöver fler jobb överhuvudtaget."
    - Lars Leijonborg (fp) i Svenska Dagbladet den 30 maj 2006. Ett yttrande som i samband med den nuvarande och tilltagande flyktingströmmen från Somalia och Afghanistan har återfått sin aktualitet.

Rekryt benvolios avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    29
    Tack
    4
    Tackad: 71 gånger i 55 inlägg
    Jag har faktiskt ingen direkt åsikt, eller uppfattning om Tranströmer mer än att jag hört namnet några gånger. Men det är så klart kul när en svensk får priset, men vid det här laget känns det som Nobelpriset och liknande pris i sig är ganska meningslösa nuförtiden.
    Hjärtat sitter till höger!

Riksmarskalk GB-Janssons avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6442
    Tack
    395
    Tackad: 549 gånger i 310 inlägg
    Varför inte köpa eller låna en bok skriven av Tranströmer! Jag brukar var år köpa en bok av den aktuella pristagaren! Kan om inte annat vara en vid sväng utanför den egna snäva litterära zonen!
    "Man må hoppas att historiens dom - som obevekligen kommer - må bli så hård och oförsonlig, som förövarna av sveket gjort sig förtjänta av."

Bärsärk Julians avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    236
    Tack
    4
    Tackad: 16 gånger i 12 inlägg
    Ja, precis som storheter såsom Jünger och Kinsey är han förtjust i småkryp. Var en trevlig utställning för övrigt.

Vad gäller hans litterära sida, inte minst i ljuset av det nyligen tilldelade Nobelpriset, så får det nog tillstås att han är en diktare utav rang. Inte minst genom att hans dikter faktiskt har en tydlig prosaisk berättar- och gestaltningsteknik, vilket i sin tur gör hans litterära arv än mer tillgängligt vad beträffar läsaren.

Många har det varit som fått tjoa vad gäller det som de anser vara det främsta i hans, inte alltför omfattande, bibliografi. För egen del sätter jag Östersjöar från 1974 samt Sorgegondolen från 1996 som hans främsta ögonblick. I övrigt rekommenderas en närläsning av debuten från 1954, 17 dikter, som är något alldeles i hästväg vad gäller litterär mognad. I sin generation endast matchad av möjligen Paul Andersson och Lasse Söderberg, vilka båda två rör sig i helt andra områden inom poesins värld.

Citat Ursprungligen postat av Hallucination Visa inlägg
    Naturhistoriska hade en utställning med både hans poesi och hans entomologiska studier nyligen: http://www.nrm.se/sv/meny/besokmusee...ing.15258.html

Liknande ämnen

1. Hjälp till att göra abortfrågan till en valfråga inför valet
    Av _Anders_ i forum Strategi och utveckling
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 17:30
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 21:27
  3. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 16:10

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen