Resultat 1 till 7 av 7
    Väpnare hermannslands avatar
    Reg.datum
    2010 Jul
    Rykte
    106
    Tack
    144
    Tackad: 25 gånger i 17 inlägg

Utvisning av Kriminella Invandrare

Danmark har infört det, men min fråga är egentligen Utvisar de dem direkt.
    eller låter de dem först sitta av straffet i Danmark.
    Sverige låter ju folk sitta av straffet här först och sedan utvisas, Varför ?
    Borde man inte spara pengar på att utvisa personerna Direkt efter rättegången?
    Vad är era tankar kring detta??

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Jag kan bara svara för hur det är i Sverige.
    Anledningen till att man "låter folk sitta av straffet först" är för att det är ett tvådelat straff. Både fängelse och utvisning. Man säkerställer alltså att gärningsmannen straffas så som bestämt i dom. Det är delvis en fråga om rättssäkerhet.

Det är omöjligt att utvisa någon direkt efter en rättegång eftersom domen inte meddelas förens någon vecka senare. Dessutom finns det överklagningstider och en utvisning efter fängelsestraff ger då ett domstolsbeslut på utvisningen. Det blir då svårare för den dömde att ta sig tillbaka till Sverige.

Jag tycker att det är bra att de avtjänar straffet här. Vill man slippa kostnaderna ska man stoppa dem som kommer in. Deras brott kostar ändå. Offret behöver upprättelse.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

Reg.datum
    2010 Jul
    Rykte
    106
    Tack
    144
    säkerhetsställer i början av straffet möjligtvis, men sedan efter ett tag då? när de kan ansöka om öppen anstalt i slutet av straffet eller kan man inte ansöka om det som utvisad? men det kostar ju pengar varje dag personen vistas i landet? sen kan dem ju tydligen komma tillbaks efter visst antal år ?

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Citat Ursprungligen postat av hermannsland Visa inlägg
    säkerhetsställer i början av straffet möjligtvis, men sedan efter ett tag då? när de kan ansöka om öppen anstalt i slutet av straffet eller kan man inte ansöka om det som utvisad? men det kostar ju pengar varje dag personen vistas i landet? sen kan dem ju tydligen komma tillbaks efter visst antal år ?
    Det är billigare för samhället att ha dem på anstalt än flyktingförläggning/stödboende.

När man har ett utvisningsbeslut och sitter på anstalt blir man oftast placerad på en utvisningsavdelning. Det finns alltså ingen chans att komma loss eller till öppen anstalt.

Vissa utvisningsbeslut är tidsbestämda, ofta 10-20 år, medan ett fåtal är på livstid. Visst kan de komma tillbaka med falsk identitet, men att identifiera s.k. flyktingar är en fråga om Migrationsverkets handläggning.

Man kan iofs utfärda inreseförbud lite hur som helst om det skulle kännas bättre. (Jag får t ex inte resa till vissa länder utan att det finns någon dom som säger det.)

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

Reg.datum
    2010 Jul
    Rykte
    106
    Tack
    144
    att det finns speciella avd för utvisade betvivlar jag faktiskt. menar du som p18 då eller ?

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Citat Ursprungligen postat av hermannsland Visa inlägg
    att det finns speciella avd för utvisade betvivlar jag faktiskt. menar du som p18 då eller ?
    Nej, det är avdelningar för personer som har avvisningsbeslut, det vill säga en dom om utvisning. Du kan betvivla det hur mycket du vill, men faktum är att det existerar.

~ Theodore Parker

Riddare Johan_s avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    823
    Tack
    394
    Tackad: 364 gånger i 220 inlägg
    Jag tycker att dom borde utvisas direkt, och det på livstid. Men då är ju dom styrande "hemska rasister" med mera, så det lär väl inte hända.

Liknande ämnen

1. Vad är en utvisning värd?
    Av Adoremus i forum Invandring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 09:20
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 21:59
  3. Utvisning
    Av SverigeVaknaNu i forum Invandring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 15:47
  4. Tio år och utvisning