Det här är inget nytt för mig. Jag hade långa diskussioner med min lärare i naturvetenskap om detta för många år sedan.
Detta innebär att den globala uppvärmningen kan bromsas, men hur önskvärt är det?
Jag tycker inte att människan medvetet ska försöka förändra klimatet. Redan när man började prata om flytande kraftverk drog jag öronen åt mig och sa att det skulle påverka det globala klimatet för mycket, något man då hävdade motsatsen till. Mycket riktigt, något år senare sa forskarna samma sak som jag gjort.
Nu väntar jag på att det ska komma fram till samma förödande konsekvenser gällande vatten/vågkraftverken som placeras på havsbotten.
Global uppvärmning är en nödvändighet för att det ska kunna existera liv på den här planeten. Naturligtvis kan livet vi vet idag dö ut om det blir för varmt, men det ingår fortfarande i planeten cykel att värmas upp för att sedan svalna. Det är en dynamisk värld vi lever i!
Vulkaniska utbrott har historiskt föregått nedkylningsfaserna eftersom koltrioxid, som släpps ut då, skapar som ett skyddande hölje runt atmosfären. Solens strålning kan inte penetrera det lika lätt som vanliga moln och därmed når inte lika mycket värme fram till jordytan.
Växthusgaserna fungerar nästan omvänt.
Så hur ska vi se på klimatfrågorna nu? Är det önskvärt med terraform-liknande projekt bara för att säkra människans civilisationer så som de är idag?
Är det för mycket hysteri kring global uppvärmning?
Diskutera!
Länk till vulkan-artikeln:
Science News

Svara med citat
Bokmärken