Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
    Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Tackad: 94 gånger i 67 inlägg

Bör man inte tvinga utlänningar att prata "normal" svenska i skolan?

Som jag nämnt förut så har jag gått i en klass med mestadels utlänningar och invandrare.
    Några av dem pratade på normal svenska några gånger bara för att visa att de faktiskt kan. Men enligt dem är det normala svenska språket för mesigt.

I dagens samhälle gör man ju typ som man vill,
    men frågan är varför inte lärare tar tag i att skärpa till det där...
    Förvisso verkar väl ingen direkt bry sig om de skriker ord på andra språk, bryter med mening eller pratar med slang.
    Många lärare vågar väl knappt säga till heller och de flesta verkar vilja bli kompisar med eleverna.
    Om jag inte missminner mig så tyckte jag att svensklärarinnan såg obekväm ut ibland.
    Frågan är dock hur man hade kunnat få dessa bångstyriga människor att lyda.
    De hade väl säkert bara tänkt att de är för coola för skolan om de tvingas prata som normala människor.

Jarl Lex Sak_rads avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    3756
    Tack
    594
    Tackad: 496 gånger i 234 inlägg
    Det man "borde" är att inte släppa in ohyran på våra skolor eller inom vårt lands gränser över huvud taget.
    Trollet är mitt!

3. Följande 2 användare säger Tack till Lex Sak_rad för detta inlägg:

JohannaBerlin (2011-07-28), SerBCetnikSerb (2011-07-30)

Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Citat Ursprungligen postat av Lex Sak_rad Visa inlägg
    Det man "borde" är att inte släppa in ohyran på våra skolor eller inom vårt lands gränser över huvud taget.

det håller jag med om, men det är det ju lite försent för och de jag talar om är 2:a generationens invandrare.
    Men ja, man skickar väl hellre iväg dem ut ur landet än till skolan.

Riddare Skogstrollets avatar
    Reg.datum
    2011 Mar
    Rykte
    1028
    Blogginlägg
    18
    Tack
    317
    Tackad: 511 gånger i 274 inlägg
    Om jag hade vart svenskalärare, eller lärare över huvud taget, så hade jag slängt ut dem som vägrade prata på svenska. Eftersom vårt land nu är så generöst och tar emot alla, så är det minsta dem kan göra att acceptera språket.
    Är det föresten inte något land som har ett krav på att dem som kommer in ska lära sig att föra en konversation felfritt inom en viss tid?

Men nej, fram med kvasten och kör ut dem helt och hållet i stället. Mindre jobb på det sättet!!
    Det sägs att människan är den enda varelse som kan skratta åt sig själv, och förmodligen den ende som har anledning

Om kärleken är målet är ingen väg för lång...

anvihl
    Oregistrerad anvihls avatar
    jag vet inte...tycker Du det, tortyr?

Jag förstår Din tankegång - det är oerhört löjligt att sverigefödda invandrare pratar med brytning MEN svenska barn som går i invandrartäta skolor tar faktiskt till sig denna dialekt - jag vet att en del helsvenska barn i Angered verkligen pratar lite så.

Invandrarna vill visa att de minsann inte är svenskar, de vill VISA att de inte är som vi, att de är annorlunda. Helt okay tycker jag-
    genom detta sticker de ut än mer, integrationen försvåras och folks vilja till segregation ökar. Jag har inte ont av mussarnas hucklen -
    jag tycker det är okay att de utåt är muslimer, huvudduken är som ett plakat. Detta är bra, det ökar klyftan mellan dem och oss än mer
    och försvårar att de integreras. Det vore bra om varje etnisk folkgrupp hade sina speciella kännetecken - det skulle underlätta.

"jaha.....där går en jude...en muslim....här kommer en zigenare......var och en får i så fall göra vad den vill med denna utstyrselinfo, men
    jag anser att detta är bra. Det blir som med dialekter. Jag menar, tänk Dig att du är på semester och får höra en grupp svenskar från - - - - - - - - -sitta och prata. Enkelt då att undvika dem eller att slå sig ner. ALLA förstod säkert vad jag menade där och håller med, men som sagt....att annonsera att man är utlänning är enligt mig HELT okay!
    Senast redigerad av anvihl den 2011-07-13 klockan 14:04.

7. Följande 2 användare säger Tack till anvihl för detta inlägg:

Skogstrollet (2011-07-13)

Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Ja, det är illa att vissa svenskar tar till sig av det...
    och sanningen är den att det fanns en svensk som faktiskt pratade ungefär som dem.

Intressant svar, det tackar man för. Hela det med att de sticker ut och har svårare att integreras är ju helt sant och det tänkte jag faktiskt inte på. Sanningen är den att det du pekar ut egentligen är bättre än om de kanske hade framstått som oss.

Man får anta att om det hade varit en skärpning så kanske det inte direkt hade hjälpt, utan att de i skolan framstått som åtminstone lite mer normala men på fritiden hållit på med allt sitt "ghettosnack".
    Jag tror dock inte att de jag gick i samma klass som hade gått med på att prata på normal svenska och inte eller att bete sig som normala människor. (Eftersom de stal trots att de hade pengar).

Jag håller med om att det är bra om de ökar klyftan,
    men samtidigt var det förj-vligt jobbigt att lyssna på högljudda invandrare och utlänningar som skrek, sprang runt och ropade ut olika ord.
    Det hela verkar ju väldigt accepterat, så det hade nästan varit lite roligare om lärarna hade försökt tvinga dem att prata normalt.

Men det är tur att man inte går i skolan längre så att man inte riktigt behöver bry sig!

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    23984
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 793
    Tackad: 9 896 gånger i 6 088 inlägg
    Tyvärr så begränsas inte detta "fenomen" bara till skolan. Tom på jobbet har jag vissa invandrare som (försöker) prata ren svenska med mig, men när det dyker upp någon annan turk, perser eller kurd då går de genast över till invandrarslang. Finner det högst irriterande, varför inte hålla en konstant jämn standard?
    Återigen tyvärr: Det är inte bara i Angered de svenska barnen pratar "blattesvenska" även i Frölunda finns det gott om svenskar som måste anpassa sig för att inte åka på stryk eller för att hamna utanför gänget. Vi är i Sverige, prata den lokala dialekten, göteborgska eller stockholmska eller åk hem!
    Upplevelsen av det mångkulturella helvetet slutar tyvärr inte i skolan, det fortsätter tills vi en dag sätter punkt för det.

LaDecima
    Oregistrerad LaDecimas avatar
    Säger inte att vi på något sätt har en kontrollerad invandringspolitik men det är faktiskt så att i vissa skolor blir utomeuropeiska elever tillsagda att prata svenska i klassrummen. Borde göras oftare dock. Frågan är dock om vi vill att de integreras? Jag vill inte det, jag vill ha ut dem härifrån.

11. Följande användare säger Tack till LaDecima för detta inlägg:

SerBCetnikSerb (2011-07-30)

Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Citat Ursprungligen postat av Adoremus Visa inlägg
    Upplevelsen av det mångkulturella helvetet slutar tyvärr inte i skolan, det fortsätter tills vi en dag sätter punkt för det.
    Ja dessvärre är det så, men man tycker ju att de åtminstone bör försöka få barn att från första klass till när de går ut gymnasiet att prata normalt. Även fastän det förmodligen inte hade hjälpt allt för mycket eftersom de, som du skrev, kan tendera att prata "blattesvenska" med andra utlänningar. Men och andra sidan så finns det ju även de utlänningar som pratar normal svenska och är nöjda med att göra det.

Nåväl, även om lärarna hade försökt så hade det förmodligen inte funnits något hopp ändå. Inte så som skitsamhället ser ut.

Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    Säger inte att vi på något sätt har en kontrollerad invandringspolitik men det är faktiskt så att i vissa skolor blir utomeuropeiska elever tillsagda att prata svenska i klassrummen. Borde göras oftare dock. Frågan är dock om vi vill att de integreras? Jag vill inte det, jag vill ha ut dem härifrån.
    Jo precis, antagligen alla skolor vill nog att de skall prata svenska i klassrummen.
    Men ghettosnack och att "bryta" räknas ju som svenska.

anvihl
    Citat Ursprungligen postat av tortyr Visa inlägg
    Ja, det är illa att vissa svenskar tar till sig av det...
    och sanningen är den att det fanns en svensk som faktiskt pratade ungefär som dem.

Intressant svar, det tackar man för. Hela det med att de sticker ut och har svårare att integreras är ju helt sant och det tänkte jag faktiskt inte på. Sanningen är den att det du pekar ut egentligen är bättre än om de kanske hade framstått som oss.

Man får anta att om det hade varit en skärpning så kanske det inte direkt hade hjälpt, utan att de i skolan framstått som åtminstone lite mer normala men på fritiden hållit på med allt sitt "ghettosnack".
    Jag tror dock inte att de jag gick i samma klass som hade gått med på att prata på normal svenska och inte eller att bete sig som normala människor. (Eftersom de stal trots att de hade pengar).

Jag håller med om att det är bra om de ökar klyftan,
    men samtidigt var det förj-vligt jobbigt att lyssna på högljudda invandrare och utlänningar som skrek, sprang runt och ropade ut olika ord.
    Det hela verkar ju väldigt accepterat, så det hade nästan varit lite roligare om lärarna hade försökt tvinga dem att prata normalt.

Men det är tur att man inte går i skolan längre så att man inte riktigt behöver bry sig!

Jag tackar för ett bra svar på mitt inlägg, fint att se något bemöta något på ett avvägt sätt. Jag vill gärna återkomma till något jag i ett och kanske allt för ofta tar upp - VEM man är och VAD man är.

VEM Du är - detta är Din personlighet vilken förändras varje dag, beroende på vad Du lär Dig, vem som kommer i ens väg och vad man får vara med om.
    VAD Du (Din natur)är förändras aldrig. En fårhund som räds vatten kan lära sig att tycka om det - men vad man än gör, kommer den alltid att jaga får. Den ÄR en fårhund, detta går aldrig att ta ur den. Du kanske kan få en räv att likt en hund vakta Ditt hus - men aldrig Dina höns. Räven kommer att döda så många han kommer åt -det ligger i hans natur att göra just så.

Många vill ideligen peka på invandrare vilka inte är som invandrare är. Dessa annorlunda invandrare bor med all säkerhet bland svenskar och i denna sin minoritetsroll blir de bra. Ta en föredömlig invandrarfamilj, fyll ett hyreshus med lika bra invandrarfamiljer - Du har kaos tämligen omgående då Du i och med detta återskapat deras hemland - de kan nu ge fritt utlopp för sin läggning och sanna natur. Invandrare i en svensk kö beter sig som oss - men några timmars flygresa senare, i hemlandet beter de sig åter som en skock höns eller som hundar vilka slåss om ett byte.

Man får inte tro, att den exmplariska sida som vissa invandrare kan visa upp är sann. Den är resultatet av en omgivning av disciplinerade och vänliga germaner vilken "förkväver" deras sanna natur. Ta bort oss - och vips har Du deras sanna natur i dagen. De avbryter, gapar,
    skriker, hotar,skräpar ner och så vidare. Detta är inte miljön i vilken de vuxit upp som givit dem dessa "egenskaper" Detta är deras sanna natur, och den går aldrig att ta bort, som mest går den att gömma eller byta ut. Invandrares oförmåga till t ex skam är något vilket är kopplat till deras natur. De äkta invandrarna finns i sina hemländer, alldeles som äkta svenskar finns här. De bor inte i USA eller tillverkas på licens i Grekland eller något annat spontant, levande och exotiskt land.

Det här handlar inte om människorvärdet, vilket är kosmiskt. Vi är alla olika. Olika egenskaper, skiftande IQ osv. Invandrare är som de är och kommer alltid att bli det. En invandrares avkomma - om den blandas med svensk - blir svensk först då alla spår av invandraren avlats bort - något som kan ta kanske sådär en 500 år.

Så svårt eller enkelt är det. Men å andra sidan - det enkla är oftast just det svåra.
    Senast redigerad av anvihl den 2011-07-13 klockan 15:45.

15. Följande användare säger Tack till anvihl för detta inlägg:

Rabe (2011-07-13)

Riddare tortyrs avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    342
    Blogginlägg
    4
    Tack
    29
    Citat Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
    Man får inte tro, att den exmplariska sida som vissa invandrare kan visa upp är sann. Den är resultatet av en omgivning av disciplinerade och vänliga germaner vilken "förkväver" deras sanna natur. Ta bort oss - och vips har Du deras sanna natur i dagen. De avbryter, gapar,
    skriker, hotar,skräpar ner och så vidare. Detta är inte miljön i vilken de vuxit upp som givit dem dessa "egenskaper" Detta är deras sanna natur, och den går aldrig att ta bort, som mest går den att gömma eller byta ut.
    Du har nog säkert rätt i detta.
    Det hade varit intressant att se hur en iransk tjej jag känner skulle bete sig just i Iran.
    Hon bor i ett dåligt område men är proper, lugn, noga med svenskan, tycker att det är viktigt att studera och jag har aldrig någonsin hört henne nämna islam eller muslimer.
    Hon hade naturligtvis förändrats en del, men jag har svårt att tro att hon hade gått och blivit oförskämd och gapig i den mån det låter som att de blir.

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Låt dom prata sitt språk, dom ska inte få blandas in med oss. Lättare att skicka ut dom sedan om dom inte ha blivit allt för integrerade.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

anvihl
    Svenskar påtalar om och om igen hur BRA invandrarna var - de som kom på sextiotalet. De var skötsamma, de gjorde allt för att integreras och idag är de ju "praktiken svenskar?" Eller hur, känns det igen? Ja alltså, de är ju t o m invandrarhatare, för nästan alla kan ju berätta om den där invandraren på jobbet som är förbannad på alla invandrare som kommer hit?

Alla har hört det här - eller hur?
    Så - är det då så, att sextiotalsinvandrarna var annorlunda - var de bättre, en supergeneration från andra länder som faktiskt liknade oss och därför smälte in så bra?

Nej.

Dessa invandrare var EXAKT som dagens invandrare - skillnaden var att Sverige på den tiden inte gav dem utrymme att expandera, kräva och ta för sig. DE kom från en befallande miljö och ett hårt styre - de såg inget konstigt i det här. De fick ett jobb direkt, fick vanliga lån att betala av och fick fixa det de behövde med hjälp av sin lön och de lån de kunde ta. Den som misskötte sig sparkades och fick antagligen försöka någon annanstans, alt. for ut ur Sverige.

Invandrare har svårt att hantera frihet, då det ligger i deras natur att ta för sig och breda ut sig. Så fort ett utrymme ges, tar de detta. Då Jugoslavien blev "fritt" kraschade allt. Jugoslaverna höll fred så länge TITO höll dem i sitt grepp. Namnet TITO kommer f ö från hans tid i armén där han som befäl ofta pekade på någon och bestämt ropade: " TI TO!" Det betyder ungefär "DU DÄR!" på serbokroatiska.
    Han visste hur hans landsmän skulle tas. Korta, bestämda order. Klara direktiv, ingen diskussion. Detta må låta inhumant och allt annat än mänskligt - men invandrare FUNGERAR så här! Det är däför meningslöst att i all för stor utsträckning diskutera med invandrare. Det är inte alls märkvärdigt att ropa "HÅLL KÄFTEN, NU PRATAR JAG!" till t ex en jugoslav. Så talar de till varandra dagligen, deras språk består till ca 25% av svordomar.

SE på en diskussion på TV där relativt sofistikerade invandrare deltar. De avbryter och höjer rösten, beter sig inte som oss. Detta kan vi inte ändra på, det är som att försöka fostra bort skällandet hos en hund. Det GÅR inte att göra om dem, allt vi kan göra är att inse deras sanna natur och agera utifån den i umgänget med dem. Att kasta ut sina gäster och be dem dra åt helvete efter ett uppträde är
    inget konstigt i deras kretsar - nästa dag är man vänner igen och dricker kaffe som inget har hänt. Man behöver inte tala igenom gårdagen, man sopar det under mattan och går till synes vidare. Varför tror ni som läser detta att uttrycket "polsk riksdag" kommer ifrån?

http://www.ne.se/polsk-riksdag

Se här: Detta är Rysslands överhuvud som i vrede tar av sig sin sko och bankar den i talarstolen. Detta spontana utspel skulle aldrig förekomma bland oss, men i den slaviska delen av världen - inte alls konstigt. Spontant, eller hur? Jag kan mycket väl tänka mig att en albansk regeringsmedlem skulle dra upp en pistol och skjuta en salva i luften - bara för att påkalla uppmärksamhet, och ingen där skulle väl anse att det var så konstigt eller extremt?
    http://www.youtube.com/watch?v=Yho1E...eature=related

För många år sedan hände följande: I Brasilien där fotboll är en religion kom en spelar ensam med målvakten. Han sprang mot målet, och med all säkerhet skulle det nu bli mål.
    Nu blev det inte så. En supporter på läktaren sköt ner spelaren med ett medhavt gevär. Där ser man, det kan man kalla hängivenhet, jag tror inte ens AIKsupportrarna som säger sig kunna dö för laget hade gjort så. Jag tror inte det, alltså.....

Så - bortse från människovärdet, det behöver man inte diskutera. Lagen bortser från VAD Du är och dömer Dig för vad Du har gjort. Det räcker så - men få inser, att det är just VAD man är som gör, att vissa människor gör vissa saker. Och som sagt - detta VAD kan aldrig aldrig ändras. Detta måste vi förstå - och inte minst - förstå vårt eget VAD; först då kan vi agera på ett för vårt land gynnsamt sätt.
    Senast redigerad av anvihl den 2011-07-14 klockan 10:44.

19. Följande användare säger Tack till anvihl för detta inlägg:

BjrK (2011-07-14)

Odalbonde crallaNs avatar
    Reg.datum
    2009 Feb
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Det fungerar inte, ställer du krav är du genast rasist. Välkommen till dagens Svea rike.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Den "svenska" skolan
    Av Adoremus i forum Barnuppfostran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 13:36
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 21:08
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 19:46
  4. När den svenska skolan inte räcker till
    Av Hilding i forum Svenskfientlig brottslighet