Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 21 av 21

Ämne: Psykoser

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24028
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 827
    Tackad: 9 930 gånger i 6 111 inlägg
    Tack för analysen!

Nej, jag är fullt övertygad om att medicinerna inte har gjort henne olämplig som förälder, jag är övertygad om att hennes psykiatriska tillstånd innan påbörjad medicinering räcker gott och väl. För vilken idiot blandar benzo-preparat med alkohol och tror att allt ska bli bra? Vilken idiot "självmedicinerar" Xanor och tror att bipacksedeln ljuger när det står att det kan framkalla psykostillstånd eller andra biverkningar som gör en direkt olämplig som person att vistas kring?

Tyvärr är det nog så att många idioter struntar i att läsa bipacksedeln, samt att många läkare struntar i att informera sina patienter om biverkningarna. Sen det här med att varningstriangeln försvunnit från exempelvis narkotikabaserade läkemedel hade jag ingen aning om.
    Inte märkligt att antalet drogpåverkade i trafiken ökar. Skall man själv avgöra om man är lämplig i trafiken när man brukar sådana här mediciner? Tycker det låter horribelt!

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adoremus Visa inlägg
    Tack för analysen!

Tyvärr är det nog så att många idioter struntar i att läsa bipacksedeln, samt att många läkare struntar i att informera sina patienter om biverkningarna. Sen det här med att varningstriangeln försvunnit från exempelvis narkotikabaserade läkemedel hade jag ingen aning om.
    Inte märkligt att antalet drogpåverkade i trafiken ökar. Skall man själv avgöra om man är lämplig i trafiken när man brukar sådana här mediciner? Tycker det låter horribelt!
    Läkare har slutat informera patienter om biverkningarna för att det tar för mycket tid. De räknar iskallt med att apotekarna ska göra det, alternativt att man läser och förstår bipacksedeln.
    Varningstrianglarna försvann för länge sen. På gott och ont. Det har gjort att man enligt lag får köra bil även om du äter mediciner som kan påverka din körförmåga, men du har ett eget ansvar! Vissa preparat ger ingen allmänpåverkan på vissa människor och nu får de alltså köra bil. Tyvärr innebär det att många kör trots att de är allmänpåverkade. Det fanns vissa sätt att fuska förr när det fanns varningstrianglar och på så sätt komma undan ansvar vid trafikförseelse, vilket man nu inte kan. Sen var det också för att vissa läkemedel som inte var försedda med triangel också kunde påverka körförmågan.
    Så här står det idag i bipacksedeln:
    Körförmåga och användning av maskiner

Behandling med [läkemedelsnamn] kan försämra din reaktions- och koncentrationsförmåga genom att du känner dig dåsig och/eller glömsk. Kör inte bil eller använd maskiner om du påverkas på detta sätt.
    Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.
    Kort och gott: Du har alltid ett eget ansvar för hur du beter dig i trafiken och kan därför straffas om du begår lagbrott.

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att triangeln är borta. Det bevisar att sjukvården kräver att du tar ansvar för dina handlingar, något som resten av samhället bör ta efter.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

3. Följande användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Adoremus (2012-03-17)

Riddare Druznils avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    500
    Tack
    112
    Tackad: 91 gånger i 60 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Sibbe Visa inlägg
    Varken Stilnoct eller Venlafaxin är något att höja särskilt mycket på ögonbrynen åt. Venlafaxin är ett s.k. SNRI-preparat (höjer serotoninhöjande och noradrenalinåterupptagshämmare), och tillhör den bättre sortens antidepressiva. Relativt ofarlig om man nu är i behov av det.

Iktoviril är inte ett benzo-preparat. Det innehåller klonazepam. Xanor däremot innehåller benzodiazepin. Båda dessa är farliga att kombinera med alkohol, vilket kvinnan hade gjort. Båda dessa kan ge psykoser, aggressivitet och andra otrevliga biverkningar om man blandar med alkohol eller tar för hög dos. Biverkningarna kan dock försvinna om man minskar dosen.
    Alla medicinerna utom Venlafaxin är beroendeframkallande. Patienter som tar dessa mediciner måste kontinuerligt ha en kontakt med psykiatriker eller psykolog för att följa upp effekterna av dem. Alla dessa mediciner skulle för 15 år sedan vara försedda med varningstriangel (ni som är gamla nog att komma ihåg vad det betyder).
    /.../
    Kvinnan verkar ha ett missbruksbeteende i botten, vilket gör att hon inte borde ha fått hämta ut medicinerna ö.h.t. utan borde blivit tvingad att hämta den dagliga dosen på beroendemottagningen istället.
    /.../
    För övrigt så anser jag att psykiatriker borde vara mycket mer restriktiva med att skriva ut Xanor och Iktoviril. Det finns bättre alternativ som borde prövas först. Tyvärr skriver många läkare ut vissa preparat av vana istället för att göra individuella behovsprövningar.
    Personligen hade jag startat kontakten med knockout piller i max 3 veckor, kombinerat med SNRI-preparat alternativt mirtazapin, för att sedan ta bort sömnmedlet helt. Som lugnande hade man kunnat välja något mildare. Theralen eller Atarax, som inte ger farliga biverkningar och inte är beroendeframkallande. Men men..
    Iktorivil (Klonazepam) och Xanor (Alprazolam) är båda två läkemedel inom bensodiazepinderivat gruppen (bz), precis som Stesolid (Diazepam) och andra "klassiska" bz. Stilnoct (Zolpidem) är ganska en snäll släkting till nämnda grupp. Alla är precis som du säger beroendeframkallande. Någon kanske kommer ihåg "date rape"-drogen Rohypnol (Flunitrazepam), som även bankrånare tyckte om för att man blir känslokall av den. Rohypnol tillhörde gruppen bz den med.

En psykolog har inte förskrivningsrätt och bör således inte följa upp en läkemedelsbehandling. Jag vet att psykiatrin är allt annat än regelmässig på många ställen, men man bör förvänta sig att läkemedel är insatta och kontrollerade av läkare.

Jag kan hålla med dig om att kombinera tre liknande läkemedel på det sätt som verkar vara gjort är minst sagt intressant. Att dessutom inte följa upp sin behandling och jämföra mot vad man förväntar sig i fråga om konsumtion av lugnande (dvs tidigt upptäcka beroendetillstånd) är direkt fel.
    Det finns dock få läkemedel som inte har "farliga" biverkningar, Theralen är definitivt inte ett av dem. Theralen är ett neuroleptikum med alla biverkningar och risker det innebär. "Plötslig död" pga sk förlängt QT-syndrom är en av de tråkigare biverkningar.
    Senast redigerad av Druznil den 2012-03-26 klockan 18:12.

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Druznil Visa inlägg
    En psykolog har inte förskrivningsrätt och bör således inte följa upp en läkemedelsbehandling. Jag vet att psykiatrin är allt annat än regelmässig på många ställen, men man bör förvänta sig att läkemedel är insatta och kontrollerade av läkare.
    Det jag avsåg, men kanske inte var tydlig med, är att man följer upp läkemedelsbehandling med träffar/samtal med psykolog. Rätt ord att använda hade nog lämpligtvis varit "komplettera". En kontakt med psykolog är numera standard efter det man skriver ut läkemedel. "Vi arbetar i lag" kan man få höra många gånger inom öppenvården idag.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

Odalbonde Miss Swedens avatar
    Reg.datum
    2012 Apr
    Rykte
    15
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Jag har i min omgiving haft kontakt med en äldre kvinna som lider av ett psykos/paranoid tillstånd under många år. Hon är också Schizofren.
    Hon tror att världen kretsar kring henne, hon uppfattar alla som fientliga, bara någon skrattar eller pratar så tror hon att det pratas skit om henne. Hon hör röster och har ofta långa högljuda samtal med dessa "fantasivänner" som ofta spårar ur då rösterna inte säger det hon vill höra. Då börjar hon skrika och skälla och kan göra så i timmar. Hon är enorm upptagen av att ha koll på sina tillhörigheter som hon tror någon ska stjäla. Speciellt, tv, radion och kläder som hon hårdbevakar i tvättstugan och ibland sliter ner dom innan dom har torkat. Hon är mörkrädd och kontrollerar flera gånger dörrhandtaget på ytterdörren så ingen ska komma och ta henne. Hon växlar mellan att vara glad, trevlig, till att gå bakåt i utvecklingen och pipa som ett barn, få utbrott som ett barn om hon inte får sin vilja igenom. Till att skälla ramsor av svärord och slå handväskan i marken. Hon har medicinerats under många år utan någon större förbättring. Enda gången hon verkar lugna sig är när hon utövars sina hobbys, åktur med sin ledsagare och godisätande.

Riddare Druznils avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    500
    Tack
    112
    Tackad: 91 gånger i 60 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Miss Sweden Visa inlägg
    Jag har i min omgiving haft kontakt med en äldre kvinna som lider av ett psykos/paranoid tillstånd under många år. Hon är också Schizofren.
    Detta är tautologi. Schizofreni är just psykos som varat under längre tid, enligt DSM IV minst 6 månader. Det låter i övrigt som en ganska typisk paranoid schizofren person.
    Schizofreni är inte, som många verkar tro, multipla personligheter.

8. Följande användare säger Tack till Druznil för detta inlägg:

LillPrinsen (2012-04-19)

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

1. Folkväsen och psykoser
    Av Giles i forum Övrigt/Alternativt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 10:11

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar