Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 33
    Rekryt peter_89s avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    22
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Jag är utbildad innom näringslära är du? protein i dessa alla protein pulver är oftast kemiskt framstälda och är syntetiska vilket gör att våra kroppar får svårt att ta upp denna protein och så får amn ofta ett överskott av protein om man äter något av alla dessa pulver oh överskottet kan kroppen inte lagra så det går bara rakt igenom kroppen utan att ge efftkt på de flesta och för det mesta det som ger effekt är träning och sin kosthållning...

Lage
    Oregistrerad Lages avatar
    Jag skulle rekommendera VP2 från AST. Det var tag sedan jag hade en burk hemma så jag kan inte kolla upp exakt vad makronutriensratiorna är. Men det är frågan om ett vassleisolat av mycket hög renhet. I perioder då jag tagit VP2 har träningen helt klart påverkats positivt, men det kan ha att göra med att pulvret är så dyrt så man kanske är undermedvetet motiverad att träna hårdare för att göra skäl för pulvret?

Nåväl, jag inkluderade VP2 i tråden eftersom det uppfyller kraven på utmärkt smak och lättlöslighet till fullo. VP2 inhandlas lämpligast från www.ast-ss.se

Marskalk Cronuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1357
    Tack
    11
    Tackad: 97 gånger i 62 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av peter_89 Visa inlägg
    Jag är utbildad innom näringslära är du? protein i dessa alla protein pulver är oftast kemiskt framstälda och är syntetiska vilket gör att våra kroppar får svårt att ta upp denna protein och så får amn ofta ett överskott av protein om man äter något av alla dessa pulver oh överskottet kan kroppen inte lagra så det går bara rakt igenom kroppen utan att ge efftkt på de flesta och för det mesta det som ger effekt är träning och sin kosthållning...
    Först så har kroppen svårt att ta upp all protein? Sedan får man ett överskott av protein? Ok:innocent:
    "What we do in life echoes in eternity"

Marskalk Wessels avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1994
    Tack
    1
    Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
    Gör det inget om pulvret kostar lite så kolla in Optimum Nutritions pulver, VÄLDIGT lättlösliga (går att blanda ut med gaffel) och är ruskigt goda. Kan vara värt att prova om man har råd, kostar lite mer än lågprispulvrena.

http://www.optimumnutrition.se
    Försvara din Identitet - Skaffa skyddade personuppgifter!.

Lage
    Oregistrerad Lages avatar
    Citat Ursprungligen postat av Wessel Visa inlägg
    Gör det inget om pulvret kostar lite så kolla in Optimum Nutritions pulver, VÄLDIGT lättlösliga (går att blanda ut med gaffel) och är ruskigt goda. Kan vara värt att prova om man har råd, kostar lite mer än lågprispulvrena.

http://www.optimumnutrition.se
    Ja, om jag inte minns fel vann t o m ONs gold standard whey priset för populäraste proteinpulver på bodybuilding.com. Det betyder faktiskt rätt mycket och är klart iögonfallande. Men tyvärr kostar alla kosttillskott dubbelt så mycket i Sverige som i USA. Undrar om det går att råda bot på det någon gång efter maktövertagandet?

Landsförvisad Lassies avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    227
    Tack
    0
    Jag har kört farmacias protein Pro Fx. Gott protein , blandas hyffsat lätt. På senare tid tycker jag dock att de har kommit lite klumpar i, beställde ett tiopack så vet inte om dem hunnit bli gamla eller dratt till sig fukt eller något.

Whey-80 har jag hinkat mycket av, men kan väl inte påstå att smaken är någon sensation. Mycket klumpar har jag iaf inte upplevt, fast jag har ju alltid filter i min shaker så de spelar kanske in:)

Landsförvisad Lassies avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    227
    Tack
    0
    Kemiskt framställda? Jag trodde att vassleprotein kom från vassle?

Överskott av protein? Är du en av dom som hävdar att kroppen bara kan ta upp ca 40 gram protein per måltid?

Riktig mat är alltid att föredra framför pulver, men att ha med sig tonfisk,ägg eller kött till gymmet är rätt svårt för många av oss.

Marskalk Wessels avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1994
    Tack
    1
    Tackad: 18 gånger i 10 inlägg
    Jag förmodar att ditt användarnamn syftar på att du skulle vara född -89, om annat så ber jag om ursäkt. Men om så är fallet så förutsätter jag att det inte är några högre studier inom näringslära som du är utbildad inom. Hur som helst så har den som utbildat dig slagit i dig en massa felaktig kunskap, tyvärr.

Vassleprotein är just detta, ett av två vanligt förekommande mjölkprotein, det andra är kasein. Det är inte syntetiskt framställt utan vassletillskott är rent vasslepulver från mjölk, vilket oftast blandats med olika smakämnen, sötningsmedel, något färgämne och eventuellt något klumpförebyggande för att bli välsmakande och lättblandade proteinpulver.

Kroppen tar vidare upp ALLT du stoppar i dig som den faktiskt kan bryta ned, all energi tas till vara. Att det skulle kunna bli ett överskott på protein och att detta då skulle gå ut via urinen, det är en välspridd myt. Nu lagras inte protein som muskelglykogen likt kolhydrater, utan precis som fett och kolhydrater så blir protein energi - överskott av energi lagras som fett i kroppen.

Hur mycket som går åt till att bygga muskler och hur mycket som lagras som fett kan man helt riktigt reglera genom att träna och motionera, ju mer energi man gör av med desto snabbare blir viktförlusten eller desto mer utrymme får man för ett ökat kalori intag. Men allt du äter blir till energi, även proteinet.

Mvh.
    Försvara din Identitet - Skaffa skyddade personuppgifter!.

Jarl Tiefensees avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1055
    Tack
    1
    Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Mjölk innehåller flera olika proteiner såsom kasein och olika vassleproteiner (t ex laktoglobulin och laktalbumin).

Framställning av Kalciumkaseinat (som är vanligt bland de kaseinbaserade proteinpulverna som idag finns på marknaden) går till på följande vis:
    Först tar man fram sk kaseiner från mjölken, detta sker genom något av följande sätt;
    1. Genom tillsatt syra.
    2. Genom mikrobiell syrning
    3. Med hjälp av löpe (eller motsvarande mjölkkoagulerande enzym)

Nu har man kaseiner, nu ska man tillverka kaseinater vilket man gör på följande vis:
    Man torkar kaseinerna och behandlar dem med ett neutraliserande ämne, i detta fallet kalcium (men man KAN även använda natrium, kalium, ammonium eller magnesium).
    Vips har man kalciumkaseinat!

Vassleprotein (som är ett ännu vanligare proteinpulver än kalciumkaseinat) tillverkas på följande vis:
    Vassle är en biprodukt som uppkommer vid osttillverkning. Denna produkt måste förädlas för att kunna få de näringsvärden som man vill ha, dvs koncentrera protienhalten och ta bort fett och laktos.
    Det finns flera sätt att göra det på men oftast filtreras vasslan/vasslet och torkas därefter.

Våra kroppar har inte svårt att ta upp proteinerna.
    Det är inte några syntetiska proteiner.
    En "överdosering" kan inte skada en frisk människa.
    Free The Order
    det var bättre förr när vi bara spöade alla som inte tyckte likadant / Final_Stand

Väpnare SvenskÄngels avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    67
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Vanheden Visa inlägg
    De flesta proteinpulvrena är lättlösliga nuförtiden. Jag har bara provat en Dalblads gainer och den var riktigt god faktiskt. Martin, prova Eiselts Kaseinpulver Protec..där ska du få se på icke- lättlösligt..men det är ju just för kaseinets skull det är tjockt.
    Jag själv har nyligen kommit underfund med att jag kanske är laktosintolerant:(, är det någon som känner till proteinpulver utan laktos i? Detta gäller även Gainers utan laktos..Tiefensee, har du något svar?
    Att vara laktosintolerant behöver inte betyda att du inte kan konsumera alla mjölk. Själv är jag laktosintolerant sen småbarnsben men enbart mjölksockret jag inte tål. Så därmed kan jag äta bland annat hårdost, fasten det innerhåller mjölk..

Det jag vill komma fram till är att du kanske inte alls behöver undvika en massor av proteinpulver, kolla upp vad i mjölken du inte tål, bara ett litet råd :rodna:
    14

Folkets Man
    Oregistrerad Folkets Mans avatar
    Är det ett vassleproteinpulver du efterfrågar? Isåfall kan jag bara rekommendera Whey-80 ifrån Star Nutrition. Andra produkter från exempelvis TopFormula är inte alls lika lättlösliga och använder sig av det kemiska smakämnet aspartam istället för fruktos. Tycker rent generellt att vasslepulver är de bästa, dels är de billigast, lättlösligast och enklast att få i sig även om vassle är den lättsmälta formen av proteiner så uppfyller de iaf sitt syfte. Kasienprotein mättar ju mer samt ger en längre protein tillförsel till din kropp men är mycket dyrare.

För närvarande kör jag inte på proteinpulver då jag tycker det är onödigt dyrt, samt bulkar upp mig istället för deffar. Ska man endast bli starkare utan deffningsssyfte är viktökningspulver samt större mängder mat att rekommendera snarare än proteinpulver, man behöver sällan två sorters pulver.

Väpnare Agoges avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    52
    Tack
    0
    jag kör pro fx från gymvaruhuset, billigt och väldigt gott.

Odalbonde Anders_1981s avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Agoge Visa inlägg
    jag kör pro fx från gymvaruhuset, billigt och väldigt gott.
    Har ett par kvar på mitt proteinpulver:

1. Lättlösligt
    2. Gott
    3. Aspartamfritt (har fått för mig att sucralose är bättre än aspartam)
    4. Billigt
    5. Vakuumförpackat, hör hört att detta är mycket viktigt för att hållbarheten skall bevaras.

Det som jag tycker bäst uppfyller detta är nordicafitness.com "100% Whey Protein". Andra förslag?

Väpnare nichole86s avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    179
    Blogginlägg
    3
    Tack
    0
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    whey-80 och whey-100 är bäst

Väpnare Mikael Hs avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    174
    Tack
    0
    Jag kan stark rekommendera den svenska tillverkaren Dalblads produkter.

Köper deras vassleprotein Whey Class och återhämtningstillskott Gainer Explosion och måste säga att jag är mycket nöjd.

Prisvärt, utmärkt resultat och inte minst välsmakande.:)

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

1. Recept på goda efterrätter/ mellanmål
    Av Halle i forum Matrecept
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 21:01
  2. Dagens goda gärning
    Av Widerstand i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 18:40
  3. Proteinpulver?
    Av fenix i forum Kost och vikt