Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 151 till 165 av 245
    Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Tackad: 9 944 gånger i 6 118 inlägg
    Dagen för en artikel om hur ortodoxa ryssarsöker asyl i Sverige!

Den Sanna ortodoxa kyrkan i Sverige är ett registrerat trossamfund under namnet Gotiska ärkestiftet av de sanna ortodoxt kristna. Namnet kan verka lite märkligt och Misha Jaksic, kyrkoherde i den ortodoxa församlingen i Linköping och samordnare av den ortodoxa kyrkofamiljen i Sveriges kristna råd, är kritisk till kyrkan, som han inte anser är en ortodox kyrka.

"I bakgrunden finns en rasistisk människosyn och glorifiering av bland annat nazistiska krigshjältar från Andra världskriget, med motiveringen av de ska ha bekämpat bolsjevismen", skriver han i en kommentar till Dagen.
    gruppen styrs av mycket mörka, fundamentalistiska och människofientliga bevekelsegrunder", skriver han vidare."

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=286519

2. Följande 3 användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Drämmaren (2011-11-23), Gautthiod (2011-11-23), Ingmar (2011-11-24)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Tyckte väl att jag kände igen namnet Misha Jaksic. Just medlemmarna i "Sveriges Kristna Råd", med den "katolske" biskopen Anders Arborelius som ordförande och mängder med frikkyrkonissar kommer nog att göra sitt bästa för att få de asylsökande att skickas tillbaka till Ryssland. Här har man i motsats till de förföljda kristna i öst lierat sig med tidsandan och den röda faran. Det kommer att skrivas en hel del om det här fallet i politiskt korrekt tongångar i framtiden, tro mig!

4. Följande 3 användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Gautthiod (2011-11-23), Ingmar (2011-11-24), Traditionalist (2011-11-23)

Riddare Traditionalists avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    Tackad: 176 gånger i 102 inlägg
    Misha Jaksic är kyrkoherden som bl.a den svensk-ortodoxa församlingen i Dalarna, Heliga Annas, står under om jag minns rätt. Det är en typisk politkommissarie som blivit präst. Särskilt serbiska och ryska officiella kyrkan är anhalten för politrukerna i vardera lands kommunistparti. Jaksics svar är iallafall från "mallen", d.v.s Moskvapatriarkatets sådana gentemot sanna ortodoxt kristna. Gotiska ärkestiftets hela, officiella uttalande är detta:
    "Det är tragiskt men förutsägbart när företrädaren för 'den ortodoxa kyrkofamiljen', d.v.s de officiella statskyrkorna i forna Östblocket först och främst, attackerar människor - varav två barn - som tvingats fly religiös förföljelse för att utgöra mörka krafter.

Man är ortodox om man är fundamental och rigorös i sin bibliska förståelse. Det är själva syftet, men det vet inte fader Jaksic. Ortodox betyder rättlärig, vilket antyder en fundamentalistisk inställning till den kristna tron och traditionen.

Mörka krafter finns snarare i fader Jaksic egen kyrkofamilj, där det av Stalin skapade Moskvapatriarkatet ingår, eller för den delen Jaksics egna officiella serbiska ortodoxa kyrka som spionerade på kyrkobesökare för kommunisternas räkning, bidrog till etnisk rensning under så väl Andra världskriget som Jugoslaviska inbördeskriget, och har varit och är involverade i alla möjliga sorters ljusskygg verksamhet.

Nazistanklagelserna mot Sanna ortodoxa kristna inleddes redan 1937, i Moskva-rättegången mot "kyrkofascistiska allunionscentrat", med resultatet att Stalin lät avrätta hundratusentals sanna ortodoxt kristna. Katakombkyrkan kallades därefter för "monarkofascistisk sekt" av den sovjetiska diktaturen. Skall fader Jaksic upprepa dessa "argument"?

Vilket kanske inte är så konstigt, då hans egna serbiska kyrka haft patriarker som German och Pavle vilka varit vänner med Tito. Även i Serbien finns sanna ortodoxt kristna som aldrig erkänt Titos diktatur, och för vilka den officiella serbiska kyrkan är livrädda skall få egna biskopar.

I övrigt saknar anklagelserna om människofientlig och rasistisk uppfattning grund överhuvudtaget. "
    Ja du, Adoremus. Möjligen kommer det bli så, men just nu finns ingen risk för det. Migrationsverket ligger i princip nere, för väldigt många zigenare sökte asyl samtidigt i september, så stora delar av verksamheten ligger visst utslagen och eftersatt. Men vi har inte legat på latsidan, för man får inte glömma att ryska säkerhetstjänsten har två dussin män i Sverige som arbetar med likvidering - det finns inget som säger att allt är "lugnt" nu. Därför för vi dialog med svenska myndigheter, riksdagspartier och etablissemang angående sovjeternas verksamhet i och utanför Ryska federationen, och om situationen i f.d Sovjetunionen lagom till att Putin skall bli livstidsdiktator och farsartat återupprätta sovjetmakten. Men även farser är tragedier.

Det enda politiska parti som jag känner till är öppet emot oss är SD, de har uteslutit en av de våra med motiveringen att han var ortodoxt kristen tillhörande Gotiska ärkestiftet.
    "Through Sergius, the Moscow Patriarchate made an agreement with hell. We know already that it will not stand in God’s eyes. We await its being crushed by it… " - Vladimir Moss, rysk kyrkohistoriker, 2010

+ Frauja Iesu Xristu, Sunu Gudis, armais meina frawaurhtis +

6. Följande 3 användare säger Tack till Traditionalist för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-23), Gautthiod (2011-11-24), Ingmar (2011-11-24)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Alla som lider förföljelse i denna politiskt korrekta (och även andligt korrekta) värld högaktar jag. Att sd reagerat som de gör förvånar mig inte alls, var de har sina yttersta sympatier råder det inga som helst tvivel om.
    Du nämner två dussin män som sysslar med likvidering i Sverige. Har du några närmare bevis för detta, eller händelser att delge oss?

8. Följande användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Gautthiod (2011-11-24)

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    De enda som i princip kunnat producera pass, dokumentation m.m på Migrationsverket under hela september månad har varit våra asylsökande. De kan inte skickas tillbaka, myndigheterna kommer sätta barnen på barnhem (den ena är 15 år fyllda och kan sättas i fängelset), fader Ilya och diakonessa Vigilia vet jag inte kommer hända.
    Ärkebiskop har inte sökt asyl, utan bor hos mina släktingar för tillfället. Han behöver bara förlängning på kulturvisum. Men Migrationsstyrelsen har tappat bort hans handlingar, så jag vet inte vad jag betalade för förut. Migrationsverket är rena zoo:et, helt anpassat till att ta emot MENA-"flyktingar"-och flyktingar: övriga ärenden vet man inte hur man skall göra med.

Jag vet dock att våra flyktingars handläggare på migrationsverket, en MENA-invandrare, gillar att göra sig oanträffbar eller använda asylsökande som gratis arbetskraft. Det är seriöst.
    Var tvungen att ringa förvaret i Gävle, där våra asylsökande tillfälligt satt, och klaga för att våra asylsökande inte kunde gå ut ur rummen. Då blev det fart på Migrationsverket minsann. Vad var problemet? Under en vecka i Gävle hade brandkåren fått vara där, för nån afrikan försökt tända eld på stället, och sedan hade negrerna startat upplopp och då kom snuten, och speciellt våra kvinnliga asylsökande hade problem att gå på toaletten för de andra asylsökande sket på golv och i handfat, på väggar o.s.v.

Gällande två dussin män så vet jag ytterst lite för jag vill inte veta så mycket specifikt. Relevanta instanser har fått mer på benen och verkar betrakta infon som överensstämmande.
    "Through Sergius, the Moscow Patriarchate made an agreement with hell. We know already that it will not stand in God’s eyes. We await its being crushed by it… " - Vladimir Moss, rysk kyrkohistoriker, 2010

10. Följande 4 användare säger Tack till Traditionalist för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-25), Drämmaren (2011-11-24), Gautthiod (2011-11-24), Ingmar (2011-11-24)

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    Ärkebiskop Ambrosius kan heller inte resa tillbaka för tillfället, de arresterar honom och så dör han i fängelset. Man får inte glömma att alla fem har lämnat Ryssland illegalt, de har haft utreseförbud, och det är förräderi-klassning på deras "brott".

SD ger jag inte mycket för, förvisso är det ju Björn Söder ensam som bestämmer om många uteslutningsärenden, men att utesluta någon p.g.a trosuppfattning som inte överensstämmer med SD-värderingar, samtidigt som man har principen om religionsfrihet i partiprogrammet, är helt sinnessjukt och jag rekommenderade rent ut sagt en DO-anmälan (första och enda solklara) för fallet, men han ville inte.
    Det finns mer seriöst folk "till höger" inom de borgerliga partierna än i SD, den saken är klar.

12. Följande 2 användare säger Tack till Traditionalist för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-24), Gautthiod (2011-11-24)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    I en annan tråd kunde vi läsa om hur NNS deltog i ryska marschen. Vilka relationer har Gotiska ärkestiftet till de arrangerande grupperna/partierna av denna?

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    Jag känner inte till vår relation till ryska nationalistgrupperingar exakt, vilket är helt naturligt, men vi har 'arbetat' inom den ryska nationalistscenen. Det är en officiell kyrkoposition för sanna ortodoxt kristna i Ryssland att verka hos ryska nationalister, och det är en hel del f.d skinnhuvuden, slaviska hedningar (slavisk hedendom krossas på några minuter, inte lika intrikat som 'nordisk') m.fl som tillhör oss. Det finns en film på Youtube där ärkebiskop Ambrosius talar till Rysk Ordning, typ Nordiska Förbundets motsvarighet. En del av sanna ortodoxa kristna, befinnandes sig i Ural, drev även ett ortodoxt nationalistparti, som dock är nedlagt.
    Vissa av de "nationella" organisationerna i Ryssland har t.ex ärkebiskop Ambrosius skrivit en del nedsättande om, främst deras ledare som i många fall var rödingar som bytt skepnad (vanligt i forna Östblocket). Gotiska Ärkestiftet i Ryssland organiserar inte 'Ryska marschen' eller dylikt om det var vad du åsyftade. Vilken tråd diskuteras ryska marschen i förresten, måste se vilka organisationer vi talar om - sen kan jag kolla upp det närmare - och ge ett klart svar.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Citat Ursprungligen postat av Traditionalist Visa inlägg
    Jag känner inte till vår relation till ryska nationalistgrupperingar exakt, vilket är helt naturligt, men vi har 'arbetat' inom den ryska nationalistscenen. Det är en officiell kyrkoposition för sanna ortodoxt kristna i Ryssland att verka hos ryska nationalister, och det är en hel del f.d skinnhuvuden, slaviska hedningar (slavisk hedendom krossas på några minuter, inte lika intrikat som 'nordisk') m.fl som tillhör oss. Det finns en film på Youtube där ärkebiskop Ambrosius talar till Rysk Ordning, typ Nordiska Förbundets motsvarighet. En del av sanna ortodoxa kristna, befinnandes sig i Ural, drev även ett ortodoxt nationalistparti, som dock är nedlagt.
    Vissa av de "nationella" organisationerna i Ryssland har t.ex ärkebiskop Ambrosius skrivit en del nedsättande om, främst deras ledare som i många fall var rödingar som bytt skepnad (vanligt i forna Östblocket). Gotiska Ärkestiftet i Ryssland organiserar inte 'Ryska marschen' eller dylikt om det var vad du åsyftade. Vilken tråd diskuteras ryska marschen i förresten, måste se vilka organisationer vi talar om - sen kan jag kolla upp det närmare - och ge ett klart svar.
    Ok. Här är länken!

http://www.nordisk.nu/showthread.php...89&pagenumber=

16. Följande användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Traditionalist (2011-11-26)

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    Ärkebiskop Ambrosius har fått sitt kulturvisum förlängt nu i alla fall, vilket är positivt.

När man talar om Migrationsverket, det var väldigt problem att få ett enkelt visum - för på denna myndighet sysslar man mest med MENA-ärenden. På Migrationsverkets huvudlokal i Solna, rena zoo:et där batiktanter var tvungna att dela ut NUMMERLAPPAR från nummerlappsautomaten för att araber och negrer tryckte ut massa sådana för att titta på (modern teknologi) med gul linje framför automaten så att 'kunderna' skulle få någon känsla av ködisciplin, fick vi först en muslimsk handläggare - jag kan lätt läsa av sinnesstämningen. Det gick inte alls, för hon gillade inte kristna och var skrikig och högljudd (kanske kränkt?), och Ärkebiskop och jag hade fyllt i fel blankett (finns 40 olika formulär som alla ser likadana ut... fråga mig inte hur 'de andra' fyllde i dem...) och började fräsa och härja och ville utvisa: "Åkk tiibakka til Rusland okk fiksa nya visum! DETTA GÅÅR INTÄ! Hön intä kunna stanna!". Fattade vinken, och kände mig som jag satt på tullen i Bagdad eller nåt och hade begått nåt fel, lämnade rummet och fyllde i ny blankett - fick ny nummerlapp från batiktanten (som tillrättavisade araber som sprang runt och plockade med och ut nummerlappar - trots att de inte inte behövde: "Behöver ni nummerlapp? Inte? Stick, och släpp lapparna då!". Zoo...
    Ny handläggare, denna gång en från något ortodoxt land på Balkan (troligen) och då gick det lättare - hon hade helt uppenbart sympati med en kanonisk ortodox biskop. Fick gräddfil, och vi fick återvända dagen efter (och gå före i kön) och fylla i nya ansökan, med nya papper, som skickades till Migrationsstyrelsen i Norrköping. Det var dock inte deras bord, har det kommit fram, och de tappade bort ansökan och hela alltet, och hänvisade till handläggaren på Migrationsverket. Så vi informerade handläggaren (från det ortodoxa landet) om att det är hon som beviljar visum. Så blev det så.

Migrationsverket vet inte vem som hanterar visumärenden... förstår ni? Det är nästan enbart asylärenden.

När vi förde våra asylsökande via Solna till Arlanda-Märsta, noterade i alla fall jag att personalen på förvaret i Märsta (blandade invandrare/svenskar) var förvånade över att vi langade fram alla de asylsökandes personuppgifter, pass, o.s.v rakt upp och ned. De första som gjort det på länge? Kom en handläggare med en väldigt lång, skäggväxt mongol och sade i receptionen: "Afghanen skall uppgraderas från barn till vuxen". Han var knappast afghan heller förvisso... Noterade en hel lurvig klan av bergsmän som stod och hacklade, en av stammens medlemmar skulle blivit utvisad tio år tidigare, men stod nu där och sökte Asil. Han hade aldrig lämnat landet.

Nu handlar tråden om Gotiska Ärkestiftet, men kan inte undgå att notera hur Migrationsverket - en av landets största och mest slutna verksamheter - "fungerar". Till viss del en mångkultur i miniatyr, där etniciteten och religionen hos bemötaren påverkar den bemöttes status (och där hade jag och Ärkebiskop "tur"). En verksamhet där fuffens, avancerad kulturberikning, flyktingspionage, organiserad brottslighet, slavarbetskraft, m.m nepotism, förekommer. Migrationsverket är ingen svensk myndighet, den ser ut och verkar - även betraktat utifrån - som en tredjevärldsmyndighet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

'On topic' noterade jag att 'SANNA KATOLSKA KRISTNA', sedevakantisterna i Adoremus, noterat 'Dagen'-artikeln:
    "Premiärminister Putin verkar inte vara så populär bland det ryska folket, inte konstigt i ett land där den nationella medvetenheten ökar med hög intensitet. Detta vittnar denna artikel om!: Putin Ryska ortodoxa kristna söker asyl i Sverige. Hellre de än massa annat drägg!: ""I bakgrunden finns en rasistisk människosyn och glorifiering av bland annat nazistiska krigshjältar från Andra världskriget, med motiveringen av de ska ha bekämpat bolsjevismen", skriver han i en kommentar till Dagen. ": Kommentar: Alla som slåss emot kommunismen är hjältar, men helgon?"
    Som kommentar till det första så tror en hel del människor i Ryssland att hela den parodiska tjekistregimen kommer falla 2012, och vidskepliga makthavare i landet tror också på det och försöker skydda sig. Självuppfyllande profetia? Jag är inte lika säker på den saken, ty även om man inte längre har olje-och gasvapnet att trycka på (Putins regim har plundrat Gazprom, men inte prospekterat nya gas-och oljekällor, så numera importerar man mycket gas från Centralasien som man säljer vidare till väst), har man vissa resurser att använda om man tänker slåss till slutet. Men jag har noterat att vissa av Putins bulvaner, som Antonov, nu åker dit, och Moskvapatriarkatets patriark har fått egendom låst i Spanien och Schweiz. Snarare kan det ej avslutade kalla kriget bli en varm fred; eller så tvingas fram förändringar. Kazakstan, det rikaste och mest välskötta post-sovjetiska landet ex Baltikum avgör om det blir en Eurasisk union som Moskva kan blodsuga på lite längre - något som kommer svårt störa relationerna med Röda Kina inom ramen för "Andra Warszawapakten" (Shanghai Cooperation Organization). Skall den nybyggda staden Astana (vilket är anagram för 'Satana', och är en väldigt "illuminat" stad, minst sagt) bli centra för ett nytt islamo-mongolskt Gyllene horden?

----------------------------------------------------------------

Gällande Ryska marschen så har vi inget med den att göra, som jag trodde. Naturligtvis deltog goter i den på ett personligt plan. Vi är dock ingen politisk organisation och har ingen orsak att ta ställning för eller emot Ryska marschen - även om våra föregångare i Ryska Ortodoxa Kyrkan tog ställning till Folkets Union ("Svarta hundraden") under 1900-talets första decennier.
    Man skall notera att den är tillåten numera, och att organisatörerna inte slängs i fängelse, "försvinner" i bil/hittas i skog. Alltså är den "kosher" för "myndigheterna" (Presidentkansliet).
    För att förstå rysk politik, måste man förstå karaktären Vladimir Putin som fenomen. Han förkroppsligar mängder av sociala och politiska fenomen i Ryska federationen. Han är:

-Politisk Liberal.
    -Demokrat.
    -Kommunist/stalinist.
    -Nationalbolsjevik.
    -Fascist.
    -Patriot/Nationalist.
    -Kristet ortodox.
    -Multikulturalist/Interfaith.

Ett urval. I sociala sammanhang:

...flyger han bombplan över Groznyj.
    ...dyker han i Svarta havet och hittar forngrekiska amforor.
    ...besegrar han judomästare på mattan.
    ...rider han barbacka i Sibirien.
    ...jagar han isbjörn i Arktis.
    ...simmar han över Volga.
    ...flyger han brandbekämpningsplan för att rädda Moskva från skogsbränder.
    ...Spelar han ishockey med Red Machines förstafemma och utklassar dem alla - ensam.
    ...Är han tandläkare och lagar tänder på fattige Ivan.
    ...Räddar en sjuk tiger (tror jag det var) som han hittat.

o.s.v, o.s.v... Det är Kim Jong-Il-stil, i Stalinklassen, fast med hänsyn till det postmoderna samhället och en assimilation av 'Idol'-trenden.
    Putin är Rysslands störste, mest handlingskraftigaste och snyggaste man, enligt propagandan, och är ideologiskt universell. När Putin talar om "suverän demokrati" säger han bara: "l'etat, 'est moi". Det innefattar alla ideologiska riktningar. Även nationalism. Man använder dem olika beroende på tids-och rumsaspekten. Moskvapatriarkatet och Putins regim har investerat mycket energi i att skapa kontrollerade "högerströmningar" i och utanför Ryssland som objektivt verkar för deras intressen, men det är en bluffhöger. Man har inte haft några större framgångar i Västeuropa med dessa, minst sagt.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Gällande Gotiska Ärkestiftets, och sanna ortodoxt kristnas, inställning till s.k "ekumenisk" samverkan så är det gyllene mittens väg vi väljer. Ekumenism som ideologi föddes med Världskyrkorådet (och idag är närmast död och ersatt med Interfaith), är en heretisk teologisk lära. Men det utesluter inte ekumenisk samverkan.

Gotiska Ärkestiftet hänvisar till Lambertkonferensen i London 1920 som vår ekumeniska princip, där företrädare för alla kristna denominationer slöt sig samman i deklarationen att förhindra spridningen av ateistiska idéer och propaganda, och för ökad fokus på Tron på Krist. Detta var grundvalen till den ekumeniska rörelsen, som senare degenererade genom nihilism/marxism och resulterade i att man bad med ateister och trollkarlar (t.ex Assisi) och välsignade dem istället!
    Den direkt ursprungliga andan och betydelsen av ekumenismen, framväxt under 1800-talets slut och 1900-talets början, mellan såväl romersk-katoliker, anglikaner och ortodoxa kyrkorna i Östeuropa och Konstantinopels patriarkat, ställer vi oss bakom, med klimax på Lambertkonferensen 1920.
    Senast redigerad av Traditionalist den 2011-11-26 klockan 08:17.

18. Följande användare säger Tack till Traditionalist för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-26)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Angående Putin: För att vara så "allsmäktig" är han tydligen inte alls så populär, vilket följande artikel visar:
    "Russian Prime Minister Vladimir Putin was greeted by catcalls when he stepped into the ring after a mixed martial arts fight at a Moscow arena on Sunday night.

The whistles and shouts, heard clearly on the live television broadcast, were an unprecedented rebuke as Putin prepares to return to the presidency next year."

http://www.washingtonpost.com/world/...emailtoafriend

Rörande den sanna ekumeniken så har ni helt rätt. Pius XI sammanfattade den i Mortalium Animos:

http://www.vatican.va/holy_father/pi...animos_en.html

Därifrån är det en lång väg av otro till Assisi!

Marskalk Ingmars avatar
    Reg.datum
    2011 Jun
    Rykte
    857
    Tack
    1 368
    Tackad: 509 gånger i 337 inlägg
    Som jag förstått det så finns flertalet frikyrkliga sekter med i Sveriges kristna råd. Då undrar ja vad gör en katolsk biskop som Anders Arborelius där o vad gör företrädare för ortodoxa som Misha Jakic där. Både katolska o ortodoxa kyrkorna anser sig ha den högsta sanningen o att då fratanisera med frikyrkliga o "gitarrkristna" verkar märkligt. I avseende på katolska kyrkan har det med andra vatikankonciliet att göra?
    Vad driver de ortodoxa att göra det?
    Märkligt är och men ej förvånande att vita kristna har svårare, om de ej har tur, än svartingar och/eller muslimer att få uppehållstillstånd.
    Ur led är tiden.

" Vita est militia super terram"

21. Följande användare säger Tack till Ingmar för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-27)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24042
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 837
    Ingenting är förvånande idag då sanningen förvandlats till någonting man förhandlar om, i motsats till den äkta ekumeniken. (Se länk till Moratlium Animos ovan).
    Anders Arborelius är varken biskop, präst eller katolik. En sammanfattning om det hela kan läsas här: http://adoremus.se/fiiint.htm
    Det är just därför Arborelius och Jakic är aktiva i SKR, de är offer för tidsandan.

23. Följande användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Ingmar (2011-11-26)

Marskalk Ingmars avatar
    Reg.datum
    2011 Jun
    Rykte
    857
    Tack
    1 368
    Tackad: 509 gånger i 337 inlägg
    Nåväl! Jag trodde knappt mina ögon. Med livets ord!
    Ur led är tiden.

25. Följande användare säger Tack till Ingmar för detta inlägg:

Adoremus (2011-11-27)

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    731
    Tack
    28
    Angående Putin: För att vara så "allsmäktig" är han tydligen inte alls så populär, vilket följande artikel visar:
    "Russian Prime Minister Vladimir Putin was greeted by catcalls when he stepped into the ring after a mixed martial arts fight at a Moscow arena on Sunday night.

The whistles and shouts, heard clearly on the live television broadcast, were an unprecedented rebuke as Putin prepares to return to the presidency next year."
    Man måste förstå att om modernitet är centralisering, fusionering och totalism, så är postmodernitet fissionering och anarki. Det är nästan omöjligt att bli Farao, 'levande gud', i dag som vi har så många 1800-och 1900-talsexempel på. Till och med 1900-talets sektvåg är över, p.g.a postmoderniteten. Sanningar går inte att dölja längre, eller helt kontrollera missnöjesyttringar. Man måste dränka dem i "brus" - mediebrus.
    Putin är till största delen en produkt av totalitarismens tid, de postmoderna bitarna är sen fernissa. Han går samma väg som andra som lekt och leker farao i postmodern era har och kommer gå.
    Som jag förstått det så finns flertalet frikyrkliga sekter med i Sveriges kristna råd. Då undrar ja vad gör en katolsk biskop som Anders Arborelius där o vad gör företrädare för ortodoxa som Misha Jakic där. Både katolska o ortodoxa kyrkorna anser sig ha den högsta sanningen o att då fratanisera med frikyrkliga o "gitarrkristna" verkar märkligt. I avseende på katolska kyrkan har det med andra vatikankonciliet att göra?
    Vad driver de ortodoxa att göra det?
    Sveriges kristna råd är ett gammalt pseudo-statligt centralorgan för religiös kontroll. Naturligtvis tillhör "ortodoxa statskyrkorna" även dessa. Misha Jaksic representerar ortodoxin, vad det nu skall betyda i det sammanhanget. Han representerar öststatsmaffior, helt enkelt, oavsett om han vet det själv eller ej.

Livets ord och romersk-katolska kyrkan innehar ett ekumeniskt utbyte även på teologisk och doktrinär nivå, känner jag till. Positivt eller negativt bryr jag mig föga om, och har ingen åsikt om heller.

-----------------

ADOREMUS: För sanna ortodoxa, inte bara ryska utan även jugoslaviska, rumänska, m.fl bakom Järnridån var romersk-katolska kyrkan en kontrarevolutionens fyr som bidrog mycket till stöd, socialt, politiskt, moraliskt. 1949 exkommunicerade påven (Pius XII?) alla kommunister ur romersk-katolska kyrkan. Vad hände med detta?
    Vatikanen har inte bara en av två kristna bankväsenden (med mormonerna), utan även en global underrättelsetjänst. Uppenbarligen kände man till det mesta om katakombkyrkan på sovjettiden, för när Ratzinger hade korrespondens med sanna ortodoxt kristna på 1990-talet, då Ratzinger var kardinal i Tyskland, bad han om bekräftelse eller tillrättavisning av uppgifterna man hade om vem som var vem i katakombkyrkan och sanna ortodoxt kristna hierarkin. Jag vet inte om Ambrosius svarade som ärkebiskop eller som prost för Ryska ortodoxa kyrkan i Utlandet, men Ratzinger returnerade ett svar på ryska där han tackade och bekräftade att de lämnade uppgifterna överensstämde med Vatikanens upplysningar.
    Om man betraktar denne påve som karaktär, så är han inkvisitor som åtalar 'spermognostiker' inom romerska kyrkan. Han har konfiskerat all Kristi Legionärers tillgångar och centraliserat organisationen p.g.a grundarens spermognosticism (pedofili d.v.s, för sekulära människor), och rensar ut dessa fiender inom romersk-katolska kyrkan. Vi vet att patriark Kirill av Moskvapatriarkatet hatar påven, som inte ens ville ta emot denne när han kom till Rom förut.

Sidan 11 av 17 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Ortodoxa syrianer slogs i kyrkan i Hallunda
    Av Hräsvälg i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 12:07
  2. Arabernas sanna natur
    Av Arrhachion i forum Mellanöstern
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 09:57
  3. Den ortodoxa kristendomens relation till judendomen
    Av Nucleus(Fas) i forum Kristendom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 00:08
  4. Sanna saker om män
    Av Agera i forum Humor
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 22:36
  5. Anser ortodoxa att de följer kristendomen?
    Av Leander i forum Kristendom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 00:46

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •