Det skulle vara kul att veta folks musiksmak här på nordisk, så därför denna tråd.
Vilken typ av musik gillar du? Vilka genrér är favoriterna? Exempel på artister?
Perfekt fredagstråd dessutom![]()
Det skulle vara kul att veta folks musiksmak här på nordisk, så därför denna tråd.
Vilken typ av musik gillar du? Vilka genrér är favoriterna? Exempel på artister?
Perfekt fredagstråd dessutom![]()
Damson Rhee (2011-05-20), Hakenkreutz (2011-05-21), Hartlepool (2011-05-20)
Det var just detta jag önskade i den andra tråden. Tack så mycket, Svärdslag.
Jag föredrar hårdrock. Jag är ganska traditionell av mig så jag är inte så förtjust i nu metal, metalcore och andra avarter till musik. AOR, västkustrock, power, heavy, classic rock, progressive rock/metal, thrash och arenarock gillar jag. Man skulle kunna namedroppa genrer i all oändlighet.
Jag lyssnar mycket på band som Symphony X, Dream Theater, Arena, Riverside och gamla Queensr˙che nu för tiden. Progressiv metal alltså. Även progressiv rock, som Rush, är väldigt bra. Jag gillar band som visar upp tekniska färdigheter utan att det blir för mycket briljerande. Annars så är Porcupine Tree, Anathema, Pink Floyd, Helloween, Slayer och Enter The Hunt band som ständigt spelas i min CD.
Jag gillar även klassisk musik, opera, viss pop och punk. Florence Valentin lyssnar jag väldigt mycket på just nu. Jag är även barnligt förtjust i klassiska Ramones och även i The Cranberries. Överlag så lyssnar jag dock mest på saker som faller in under stilen hårdrock.
Några favoritband/generer:
Power metal: Helloween, Savatage, Kamelot, Gamma Ray, Stratovarius, Blind Guardian, Nevermore, Iced Earth, Demons & Wizards, Mob Rules.
Thrash metal: Merciless, Agent Steel, Kreator, Invocator, Hypnosia, Defiance, Slayer, Megadeth, Anthrax, Overkill, Iron Angel, Artillery.
Doom metal: Candlemass, Krux, Trouble, Cathedral, Solitude Aeturnus, Memento Mori, Pagan Altar, Spirit Caravan, Memory Garden.
Progressive metal/rock: Queensr˙che, Symphony X, Riverside, Arena, Rush, Pain Of Salvation, Deadsould Tribe, Crimson Glory, Pagan´s Mind, Evergrey.
Black metal: Old Man´s Child, Emperor, Cradle Of Filth, Mayhem, Cybelle, Dimmu Borgir, Vinterland.
Death metal/melodic death metal: Entombed, Dismember, Grave, Unleashed, Carnage, Scar Symmetry, Dark Tranquillity, At The Gates.
Den här listan kan göras hur lång som helst..
Senast redigerad av Damson Rhee den 2011-05-20 klockan 17:22.
Wake up, dead boy, enter Adventureland
Tricksters, magicians, will show you all that is real
Careless jugglers, snake charmers by your trail
Magic of a moment - Abracadabra!
Fria Tider - Avpixlat - Motpol - Identitär Idé - Alternative Right - Metapedia - Infowars
Adoremus (2011-05-24), Hartlepool (2011-05-20), Nachtfalke (2011-05-20)
Jag har ganska blandad musiksmak, det kommer i perioder vad man lyssnar på. Även vad man är på för humör.
Men jag föredrar mest punk/oi, rac och hårdrock.
Blandad lista över bra band:
Skrewdriver
Steelcapped Strength
Skinfull
Whitelaw
Motörhead
AC/DC
Condemned 84
Combat 84
Last Resort
Brutal Attack
Crucial Change
Landser
Saga
Totenkopf
Fyrdung
Storm
Endless Pride
Wrongdoers
Glory Boys
Boze & Glory
Agent Bulldogg
Iron maiden
Accept
Rahowa
Excalibur
Kill baby kill
Social Distortion
I.C.1
Gatans lag
Cock sparrer
Legion of st George
Ramones
Skullhead
Blackout
ZZ-top
Rolling stones
Kiss
Creed.
Lista kan göras lång men det var några favoriter.
Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !
Tänk först och tala sedan
Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.
Je suis une nana difficiles dans le luxe
Har väldigt blandat musiksmak. Oftast beror det på vilket humör man är på:) De flesta typer av rock är helt klart en av favoriterna. Samtidigt som ska och gammal hederlig punk också kan vara väldigt bra:)
Adoxa (2011-05-20)
Föredrar all gammal hårdrock samt power metal som finns. De absoluta favoriterna är Uriah Heep, följt av Purple, Sabbath, Zeppelin, Rainbow, Whitesnake, Gillan, Sonata Arctica, Hammerfall etc. Har även förkärlek till sk Sydstatsrock, Lynyrd Skynyrd, Molly Hatchet, Allman Brothers, Black Oak Arkansas, ZZ Top för att nämna några. Sen är bra svensk musik typ Eddie Meduza, Evert Taube, Olle Adolphsson, Björn Rosenström, Dan Andersson, Abba mm något som är bra att lyssna på när andan faller in. Musikalisk allätare helt enkelt!
Själv lyssnar jag på lite all möjlig musik, men det jag lyssnar på mest är nog:
Klassisk rock/metal som kiss och mötley crüe och så lyssnar jag på thrashmetal (metallica, slayer osv), blackmetal (bathory, finntroll), folkmetal (otyg, vintersorg), elektro (metronomy, ratatat), övrigt: The Pixies, Olle Ljungström, Lars Winnerbäck, Red Hot Chili Peppers (när man vill chilla ner). Könsrock och klassisk svensk punk är även helt fantastiskt att lyssna på när man vill bli gladare.
Lyssnar även på motståndsrock som Endless Pride, Fyrdung (hyperborea var fantastiskt, men det är black metal, inte motståndsrock), Vit Legion. Dessutom så finns det ju band man lyssnar på ibland av nostalgiska skäl som Pluton Svea, Vit Aggression osv.
Metal är nog den musik jag anser vara mest musikalisk, särskilt atmosfärisk black metal (syftar inte på gayband som Dimmu Borgir), Bathory är ju helt fantastiska, långsamma låtar som "A Fine Day To Die" är helt fantastiska. Jag brukar iakta varenda liten detalj när jag lyssnar på metal :)
Manowar och Räserbajs...Underbar kombination va
Sedan är ju Plutonen, Final War, Mistreat och Pro Patria sjukt bra.
All Hail Manowar...
Tors Vrede finns på MySpace och Facebook
http://www.myspace.com/torsvrede
http://www.facebook.com/torsvrede
Nu finns vi även på www.torsvrede.com
Lyssnar numera inte så mycket på musik men när det trots allt sker så är hårdrocksband som Metallica, Guns n Roses, AC/DC, Iron Maiden etc gångbara.
Men jag kan också lyssna på klassisk musik som Beethoven eller Mozart när den andan faller på.
Det som är viktigaste med musik för mig är inte bara genren utan att det är bra musik det handlar om.
Jag uppskattar mästare oavsett om det handlar om en modern popmusiker, en hårdrockare, en tonsättare eller en operasångare.
Politisk extremism är inte att kritisera dagens mångkulturella samhälle.
Det som är extremt är att acceptera det.
Jag lyssnar enbart på hårdrock. Inte enbart, men nästan. Favoritbandet heter Helloween och deras "Keeper"-skivor är det bästa som någonsin spelats in. Jag lyssnar på allt från Deep Purple till Mercyful Fate och Vinterland. Jag föredrar dock den mer melodiösa hårdrocken: Power, Progressive, Artrock, Arenarock, Classick Rock - you name it. Som Damson, tål jag inte heller dom mer moderna stilarna.
Jag lyssnar även en del på punk, SKA och liknande. Man är ju gammal punkare och BMX- och skateboardåkare, så Millencolin ligger mig varmt om hjärtat. Jag älskar också Rancid, vilket jag anser vara världens bästa punkband. Allt som Tim Armstrong har att göra med blir till guld. Klassisk svensk punk är bra. Asta Kask, Cosa Nostra och Harlequin. Lite streetpunk, som Bombshell Rocks, är aldrig fel. Raised Fist är ett hardcoreband jag uppskattar väldigt mycket.
Jag tycker också om band som The Corrs, The Pogues, Oasis, The Cranberries, The Beatles och Sahara Hotnights.
Klassisk musik gillar jag också, samt en del folkmusik. Enyas epik ligger mig också varmt om hjärtat.
Raseri är hela mitt liv.
"Thus the Fascist accepts and loves life, he knows nothing of suicide and despises it; he looks on life as duty, ascent, conquest: life which must be noble and full: lived for oneself, but above all for those others near and far away, present and future."
Blåttöga (2011-05-21), Damson Rhee (2011-05-21), Spartan (2011-05-21)
Mest gammal rock/pop och svenska trubadurer för min del som The Beatles, Lennon, Cornelis Vreeswijk, Ola Magnell, Björn Rosenström, Lars Winnerbäck, The Kinks, The Who, W.A.S.P, Creedence men också Rammstein.
Dem nationella banden jag lyssnar på är lite Pluton Svea, Storm och Johnny Rebel.
Senast redigerad av Hakenkreutz den 2011-05-21 klockan 08:20.
You can judge a man's true character by the way he treats his fellow animals. ― Paul McCartney
http://www.ettklickforskogen.se/ www.nationell.nu http://www.meat.org/
Allt från klassisk musik till trance.
Om jag gör en blandning för "vardagsbruk" på min iPod så innehåller den oftast Lynyrd Skynyrd, Iron Maiden, Johnny Thunders, AC/DC, Skrewdriver, Motorhead, The Pogues (Med Shane), Oasis, Motorhead, Blur, Kansas, Journey, Steve Harley, Babyshambles, Motorhead, The Stranglers, Anti-Nowhere League, Motorhead, Johnny Cash, Depeche mode, Madness och lite Motorhead.
Den enda genren jag inte klarar av en längre stund är Black metal (inkluderat NSBM).
Sitter jag framför datorn lyssnar jag oftast på trance. Dricker jag, så dricker jag helst till 80-tals hårdrock. Vill jag bara slappa så funkar klassisk musik bäst. Till det som kommer innan sju gäller power ballader.![]()
Men love their country, not because it is great, but because it is their own. ~Seneca
Det är typ allt mellan himmel och jord, beror faktiskt mest på vad jag är på för humör eller vad jag gör för någonting. Men det mesta som kommer ur mina högtalare är oftast trance eller rock :) Kommer inte på några artister eller band alls för hjärncellerna har inte vaknat till liv ännu dock :P
Punk/oi/skin...men jag lyssnar faktiskt på allt utom rap/hiphop/r&b..
Meine Ehre heißt Treue
Smash The RedsVerräter verfallen der Feme!
Oj det är så mycket. Men mest Aggrotech, Metal, klassiskt och helst med violin, Industrial och Trance. Det är där och lite däromkring jag håller mig.
Meine Ehre heißt Treue
Här är riktigt bra och mörk vikinga musik. Älskar denna sortens musik!
Meine Ehre heißt Treue
Smash The RedsVerräter verfallen der Feme!
Bokmärken