Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26

Ämne: Halal

Rekryt SaXon91s avatar
    Reg.datum
    2011 Apr
    Rykte
    30
    Tack
    5
    Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Halal

Skulle precis ställa mig och laga middag (Kyckling och ris). Tog fram plastpåsen med de frysta kycklingfiléerna ur frysen, tog fram ett par filéer och la dem i stekpannan . Slängde av uttråkning en blick på innehållsförteckningen då jag till min fasa fick se att det finstilt stod ''halal-slaktat.'' inklämt mellan raderna.. Det tog bort aptiten för den fågeln! Och den kasserades omgående.

Vill rikta ett tack till ELDORADO för att de sumpade min kryddstark kyckling med ris-middag som jag hade sett fram emot att avnjuta!!

Edit: Kanske la posten i fel forum såg jag nu, isåfall får mod ingripa.
    ''Det känns för övrigt väldigt ''tyskt'' att samlas ute på stan och räjva lite en mulen eftermiddag.''

Marskalk 040Malmös avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2060
    Tack
    310
    Tackad: 415 gånger i 256 inlägg
    Just eldorado bör man undvika, inte bara för de producerar allt från kyckling till hundmat. Utan just för att nästan alla deras köttprodukter är halalslaktade.

Ingen kvalité på deras mat heller för den delen!

Marskalk Wikings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1078
    Tack
    222
    Tackad: 321 gånger i 206 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av SaXon91 Visa inlägg
    Slängde av uttråkning en blick på innehållsförteckningen då jag till min fasa fick se att det finstilt stod ''halal-slaktat.'' inklämt mellan raderna..
    Du har åtminstone nu lärt dig att alltid studera förpackningen innan köp...

4. Följande 2 användare säger Tack till Wiking för detta inlägg:

Adoxa (2011-04-19), Lex Sak_rad (2011-04-29)

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Nästan så att man skulle vilja stämma dem, hur kan dem skriva det så litet på påsen? Hade det varit en muslim som hade råkat ut för något liknande så hade det blivit ett jävla liv och en rejäl summa med pengar till muslimen.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adoxa Visa inlägg
    Nästan så att man skulle vilja stämma dem, hur kan dem skriva det så litet på påsen? Hade det varit en muslim som hade råkat ut för något liknande så hade det blivit ett jävla liv och en rejäl summa med pengar till muslimen.
    Hade detta varit USA så hade man kunnat stämma dem för det. I Sverige räcker det med att det står med ö.h.t.

Det är en förhållandevis liten grupp människor i Sverige som uttalat att de inte vill köpa halal-slaktad kyckling. Många ser bara fördelen med att köpa blodfattigt kött istället för att fokusera på hur djuren slaktas. Dessutom så är det en officiell ställning att halal är okej i Sverige, vilket gör det omöjligt att driva i domstol.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

7. Följande användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Adoxa (2011-04-19)

Rekryt Naturväns avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    36
    Tack
    65
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
    Det är vidrigt att dom får hålla på med såna här sinnessjuka ritualer och dessutom lura folk att köpa det. Att gömma texten så där litet på baksidan skulle jag definitivt kalla att lura konsumenten. Det är inte så lätt att undvika Eldorado om man lever på en begränsad budget, då dom nästan har monopol på billiga varor, men försök. Man vill ju inte stötta ett sånt djurplågarföretag.

Om ni köper kött, köp ekologiskt. Djuren har haft det bra, inget djurplågeri eller annat strunt. Ni kan också titta om ni hittar någon lokal gård som säljer kött, då kan ni själva åka dit och titta hur djuren har det. Om köttet inköps i affären, undvik kött från Danmark och läs baksidan av förpackningen noga, speciellt på kyckling.

Marskalk Rabes avatar
    Reg.datum
    2010 Dec
    Rykte
    1453
    Blogginlägg
    1
    Tack
    748
    Tackad: 639 gånger i 351 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Naturvän Visa inlägg
    Det är vidrigt att dom får hålla på med såna här sinnessjuka ritualer och dessutom lura folk att köpa det. Att gömma texten så där litet på baksidan skulle jag definitivt kalla att lura konsumenten.
    Ja, de vill inte ha ögonen varken på sig eller på en text som deklarerar att innehållet är halalslaktat. Inte heller av de som inte vet vad det är, då kan de börja undra vad det är för något och då kunde protesterna öka och orsaka problem för bl.a. Eldorado.

Fler borde protestera. Jag har kontaktat McDonalds gällande om de använder halalslaktat eller ej men deras kundtjänst får inte svara på frågor i ärendet.

Marskalk Andrés avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    1167
    Tack
    124
    Tackad: 141 gånger i 69 inlägg
    Finns det halal ekologiskt eller all ekologisk säker?

Rekryt Naturväns avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    36
    Tack
    65
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av André Visa inlägg
    Finns det halal ekologiskt eller all ekologisk säker?
    Jag trodde verkligen inte att det fanns, men det gör det tyvärr. Jag har dock aldrig hört talas om det innan jag sökte på det nyss. Då kan man alltså inte vara helt säker med ekologiskt heller. Bäst att kolla riktigt noga även om man köper ekologiskt.

Bärsärk Insane Jugglas avatar
    Reg.datum
    2010 Dec
    Rykte
    271
    Tack
    26
    Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Naturvän Visa inlägg
    Det är vidrigt att dom får hålla på med såna här sinnessjuka ritualer och dessutom lura folk att köpa det. Att gömma texten så där litet på baksidan skulle jag definitivt kalla att lura konsumenten. Det är inte så lätt att undvika Eldorado om man lever på en begränsad budget, då dom nästan har monopol på billiga varor, men försök. Man vill ju inte stötta ett sånt djurplågarföretag.

Om ni köper kött, köp ekologiskt. Djuren har haft det bra, inget djurplågeri eller annat strunt. Ni kan också titta om ni hittar någon lokal gård som säljer kött, då kan ni själva åka dit och titta hur djuren har det. Om köttet inköps i affären, undvik kött från Danmark och läs baksidan av förpackningen noga, speciellt på kyckling.
    Dock så brukar ju ekologiskt vara så satans dyrt jämfört med "icke-ekologiskt" :/
    Smärta är svaghet som lämnar kroppen.

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Citat Ursprungligen postat av Insane Juggla Visa inlägg
    Dock så brukar ju ekologiskt vara så satans dyrt jämfört med "icke-ekologiskt" :/
    Problemet är att bönderna får så lite betalt för det de producerar. En enorm del av kostnaderna vi konsumenter betalar är transportkostnad.
    Om en bonde får ex 1,90kr/kg så kan det kosta 19,90kr/kg i butik. Varför? Jo, för att grossisten har sitt pris och transportföretaget som fraktar det från bonden till butikens lager har sitt. Om man skär ner mellanleden kan priserna i butik sänkas. Alternativ kan bonden få mer betalt. Vid det sistnämnda skulle bönderna ha råd att producera mer ekologiskt utan att det blir en nämnvärd skillnad för konsumenten.

Med andra ord så är närproducerat ekologiskt/-a kött och grönsaker bättre för både miljön och plånboken.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

14. Följande 2 användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Hartlepool (2011-04-19)

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Insane Juggla Visa inlägg
    De ekologiska produkter jag köper, brukar inte skilja sig mer än högst några kronor i pris mot en vanlig dito av samma märke.
    Dessutom, ju mer vi köper av de ekologiska varorna, desto större efterfrågan skapas på dessa varor, detta leder till att fler producenter får upp ögonen för denna marknad.
    Detta i sin tur leder till att produktionen kan ske i allt större skala, vilket sannolikt kommer att leda till att priserna kan pressas något.

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Citat Ursprungligen postat av Nordmarken Visa inlägg
    [...]
    Dessutom, ju mer vi köper av de ekologiska varorna, desto större efterfrågan skapas på dessa varor, detta leder till att fler producenter får upp ögonen för denna marknad.
    Detta i sin tur leder till att produktionen kan ske i allt större skala, vilket sannolikt kommer att leda till att priserna kan pressas något.
    Ekologisk köttproduktion är nära inpå en förlustaffär och det kommer inte bli bättre av att öka efterfrågan. Priset i butik må vara det samma, men bodens ersättning sänks. Detta leder till att småbönderna antingen får byta produkt eller stänga ner till förmån för industriellt producerat kött, d.v.s. storskaligt.

Med andra ord kan en plötslig stor efterfrågan av en marginaliserad produkt skapa enorma skiftningar i produktionsstrukturen agrikultur. Från lokala småbönder till stora komplex med tusentals djur. Miljöpåverkan av den här skiftningen kan i vissa fall bli katastrofal. Konsumentpriset är det som förändras minst eftersom det beror väldigt mycket på hur mycket man är villig att betala för bra mat.

~ Theodore Parker

17. Följande användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Hartlepool (2011-04-19)

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Sibbe Visa inlägg
    Ekologisk köttproduktion är nära inpå en förlustaffär och det kommer inte bli bättre av att öka efterfrågan. Priset i butik må vara det samma, men bodens ersättning sänks. Detta leder till att småbönderna antingen får byta produkt eller stänga ner till förmån för industriellt producerat kött, d.v.s. storskaligt.

Med andra ord kan en plötslig stor efterfrågan av en marginaliserad produkt skapa enorma skiftningar i produktionsstrukturen agrikultur. Från lokala småbönder till stora komplex med tusentals djur. Miljöpåverkan av den här skiftningen kan i vissa fall bli katastrofal. Konsumentpriset är det som förändras minst eftersom det beror väldigt mycket på hur mycket man är villig att betala för bra mat.
    Okej, då hade jag fel i mitt påstående, jag skyller på att jag är slut i huvudet idag.

Å andra sidan är jag personligen villig att betala den merkostnad som blir när jag köper ekologiska varor, i synnerhet om det kan leda till att småbönder kan fortsätta med sin produktion, eller att jordbruksnäringen bibehålls i landet åtminstone, det sker ju en och annan nedläggning i dagens läge.
    Givetvis är miljöperspektivet också av vikt för min del, samt vikten av att vi får i oss rätt näring och utan skumma tillsatser.

19. Följande 2 användare säger Tack till Nordmarken för detta inlägg:

Hartlepool (2011-04-19), Sibbe (2011-04-19)

Väpnare EurasianPrides avatar
    Reg.datum
    2010 Aug
    Rykte
    122
    Tack
    11
    Tackad: 27 gånger i 19 inlägg
    Men så mycket mer blod förekommer det väl ej i icke halal slaktad kyckling? Undvikandet av blod är inget begränsad till judendom och islam utan ingår även inom kristendom trots flertalets ignorans som inom zoroastrismen.
    Gud ingjöt anden i mig och han kan belöna mig med något bättre. Ej av mitt kön men av motsatt kön. Någon av min blodsband har jag ej men vad ålder beträffar så är människornas lagar av Satan i synnerhet då jag vill gifta mig med en "minderårig". Muhammed, Jesus och Zarathustra är samtliga Guds sändebud för mig i egenskap av sufi(aishanit) muslim. Jag vurmar för en nationell icke mångkulturell islam i harmoni med den eurasiatiska modellen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Halal- och kosherslakt
    Av Tyrfing i forum Miljöfrågor och djurrätt
    Svar: 169
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 00:47
  2. Halal slaktat
    Av To_valhall i forum Mat och dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 13:36
  3. Halal-TV
    Av benvolio i forum Film och TV