Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26
    Riddare Delambres avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    317
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 51 inlägg

Visar ni väskan?

Idag när jag var och handlade avfettning och annat, så blev jag ombedd att ta av mig ryggsäcken och visa vad jag hade i den, för kassörskan. Syftet med detta vet ju alla. Jag visste att de skulle be mig om detta, då de även frågade killen som var före mig i kön. Han tog glatt av sig ryggsäcken och öppnade den för kassörskan. Jag tänker att han är en idiot som låter sig behandlas i princip hur som helst. i alla fall så blir jag ombedd att visa min ryggsäck. Jag vägrar och säger att det tänker jag inte göra. Tjejen i kassan tycker jag är en konstig typ som inte vill. "Det har inte varit några problem att be om detta av någon annan", säger hon. Det spelar ingen roll, säger jag. Jag ska inte behöva visa upp mina privata saker för dig, bara för att ni blir av med grejer i butiken. Där stod vi sedan och dividerade om skyldigheter och annat. Jag vet så klart vad som gäller kring detta, och sa till slut att jag kommer finnas på biltvätten 100 meter därifrån om 15 minuter, och att hon är mer än välkommen att skicka insatsstyrkan dit om hon önskar det. Sedan gick jag.

Frågeställningar:

Visar ni upp era väskor och ryggsäckar om ni blir ombedda att göra det?

Hur kommer det sig att så många människor accepterar uppmaningen och visar upp sina privata ägodelar för främmande människor?

2. Följande användare säger Tack till Delambre för detta inlägg:

Flow (2011-04-18)

Marskalk Nextors avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    875
    Tack
    151
    Tackad: 119 gånger i 67 inlägg
    Absolut inte! Har personalen ens juridiskt stöd för att ta sig sådana friheter?
    Европа - Наш Честь и Верность

Bärsärk Insane Jugglas avatar
    Reg.datum
    2010 Dec
    Rykte
    271
    Tack
    26
    Tackad: 49 gånger i 41 inlägg
    Om det nu inte är polis som frågar så visar jag inte det jag har i min väska/påse. Dom har ingen befogenhet överhuvudtaget att tvinga mig visa vad jag har i min väska.
    Smärta är svaghet som lämnar kroppen.

Riddare Skogstrollets avatar
    Reg.datum
    2011 Mar
    Rykte
    1028
    Blogginlägg
    18
    Tack
    317
    Tackad: 511 gånger i 274 inlägg
    Jag tror nog faktiskt inte att jag hade gjort det. Då är det ju bättre att butikerna införskaffar kameror som täcker hela butiken så att de kan se ifall någon tar något!
    Tycker inte man ska inkräkta för mycket på människors privatliv!
    Det sägs att människan är den enda varelse som kan skratta åt sig själv, och förmodligen den ende som har anledning

Om kärleken är målet är ingen väg för lång...

AdamRa
    Oregistrerad AdamRas avatar
    Citat Ursprungligen postat av Delambre Visa inlägg
    Visar ni upp era väskor och ryggsäckar om ni blir ombedda att göra det?

Hur kommer det sig att så många människor accepterar uppmaningen och visar upp sina privata ägodelar för främmande människor?
    Jag visar inte upp ryggsäcken. Anledningen till att många gör det mer eller mindre utan att reflektera är för att de tror att de är tvungna eller känner att de borde för för att visa att de inte är skyldiga till något snatteri vilket helt går emot den romerskarätten och där ligger bevisbördan inte på den anklagande. Det är alltid the easy way out att göra som man blir tillsagd och den här auktoritetstrogenheten är något vi svenskar är mästare på att följa på gott och ont. Innan det mångkulturella samhället kom inrullandes som en gigantisk snöboll så gjorde vår tillit till auktoriteter att samhället flöt på bra för allas trevnad. Nu skjuter vi oss i foten då vi tror på allt som sägs om det multietniska samhället.

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Jag brukar visa upp väska eller påse om jag blir anmodad, men det sker nästan aldrig, och är bara av smidighetsskäl från min sida, har ändå aldrig något privat med mig när jag rör mig i affärer (vad skulle förresten det vara?).
    Det skall väl i sammanhanget nämnas att jag ytterst sällan bär ryggsäck eller har med mig påsar in på en affär eller bensinmack, men så är jag ju bilburen också...

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24044
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 838
    Tackad: 9 946 gånger i 6 119 inlägg
    Handlar för det mesta i samma mataffärer där jag är känd, och har därför aldrig behövt visa ryggsäcken. Enda gången var när en ny kassörska ville vara nitisk. Sa bara till henne: hämta chefen, innan jag blir vansinnig. Jag har handlat här i 20 år då backade hon. Nej, jag visar inte väskan eller ryggsäcken, eftersom de inte har några befogenheter. "Kulturberikare", speciellt yngre sådana, borde de dock kontrollera mer frekvent.

Riddare Blond&Blåögds avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    617
    Tack
    31
    Tackad: 58 gånger i 36 inlägg
    I min lokala närbutik har de dock gått steget än längre och uppmanar folk att lämna väskorna i entrén till affären. Detta är något jag absolut aldrig gör, dels för att någon då kan norpa väskan och för att det är ett vansinnigt påbud som åsidosätter tilliten till kunderna. I början klagade en anställd på mitt förfarande och påbudsvägran, men jag sa bara att jag inte ställer upp på det och efter det har det varit lugnt. Det har förekommit en del snatterier utförda av elever från den närliggande högstadieskolan (trots att kulturberikare saknas) vilket tydligen skall gå ut över alla ryggsäcksbärare.
    Bind med bandet, kärleksbandet, Sveriges barn till fosterlandet

Allting faller, förr eller senare faller allt!

Tråle
    Oregistrerad Tråles avatar
    Glöm det! det e bara polisen som får be dig att visa upp innehållet i din väska och det e om det finns misstanke om brott. Så jag hade bett dom stoppa upp nått, sparkat dom på knäskålen o gått därifrån.. eller bett dom ringa polisen båda alternativen rekomenderas starkt..
    Senast redigerad av Tråle den 2011-04-16 klockan 01:31. Anledning: Jag skrev oläsligt...

Marskalk Cronuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1357
    Tack
    11
    Tackad: 97 gånger i 62 inlägg
    Har inget problem med det. Det är dock vääääldigt sällan jag tar med mig en väska in i affären, händer endast efter man varit på gymmet. Om någon gärna rotar bland svettiga träningskläder så be my guest.
    "What we do in life echoes in eternity"

Jarl Timglass avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    1987
    Blogginlägg
    14
    Tack
    1 075
    Tackad: 640 gånger i 339 inlägg
    Skulle aldrig visa upp min väska för ngn. okänd kassörska,hade bett henne tillkalla polis.
    Ett gott råd för er som brukar lägga era värdesaker i skåpen som ibland finns uitanför en del butiker.Kriminella brukar kopiera nycklar till dessa skåp så att förvara något där gör aldrig jag.
    Genom svårigheter mot stjärnorna
    Lyckan står den djärve bi
    Vi skall ta dom

Marskalk Anti-Fi!s avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    1763
    Blogginlägg
    2
    Tack
    238
    Tackad: 386 gånger i 233 inlägg
    Jag anser att min tid är för värdefull för att tramsa om nåt så ovidkommande som en titt i min väska, så OM jag nu skulle bli tillfrågad så får de gärna kolla. Att vara mån om sin integritet är bra, men allvarligt talat, vad HAR ni i era väskor?? För själva handlingen som sådan skulle jag knappast anse vara kränkande. Fler kameror i butiken tycker en del här, intressant att inte DET anses kränkande?!

Det händer dessutom så sällan att man blir tillfrågad (iaf för mig), så orka bry sig. Det finns värre saker än detta att bekymra sig över i samhället.

Jag tror att anledningen till att de flesta lämna över väskan är att de tror att de måste. Sedan finns det nog en hel del som liksom jag inte gör nån stor affär av det.
    Senast redigerad av Anti-Fi! den 2011-04-16 klockan 08:03. Anledning: Redigering...
    Förlorar vi vår forntid blir framtid oss en grav.

14. Följande användare säger Tack till Anti-Fi! för detta inlägg:

Riddare Nachtfalkes avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1412
    Blogginlägg
    1
    Tack
    413
    Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
    De gångerna jag har med mig en väska till affären så brukar jag fråga om de vill kika i väskan, och varje gång som jag har frågat så har det svarat "nej tack, det behövs inte", så då slipper jag stå och dividera med kassörskan om att jag inte vill att de rotar in min väska.
    Till saken hör att jag ser så oerhört vänlig ut, så ingen skulle misstänka mig för stöld.
    "I became insane, with long intervals of horrible sanity."

16. Följande 2 användare säger Tack till Nachtfalke för detta inlägg:

Anti-Fi! (2011-04-16)

Jarl Doink crys fous avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    2487
    Tack
    85
    Tackad: 316 gånger i 214 inlägg
    Själv går jag aldrig in med en väska/kasse med varor i en butik igen, kopplar till det kanske mest förnedrande jag upplevt i mitt liv. Ni som vet vem Doink är vet vad jag syftar på....
    Har nyss nyöppnat min blogg Kafé Kastanjeträdet, en möjlighet att vara lite friare än vad jag kan vara i Nationell Idag.

http://jimmywindeskog.wordpress.com/

Marskalk Bexxs avatar
    Reg.datum
    2009 Jul
    Rykte
    2658
    Tack
    548
    Tackad: 652 gånger i 322 inlägg
    Jag har aldrig visat väskan i en mataffär för att jag ser ingen anledning till varför jag skulle göra det.
    Jag ser hur deras "kontrollanter" smyger efter en bakom hyllor och dyl så ser jag ingen nytta med att jag visar väskan, jag gör det kanske mest för att retas.
    Men det har hänt att jag gått in på krogar och blivit ombedd att visa väskan och då har jag gjort det, kanske mest för att dom ber om att få titta i allas väskor, i mataffärer ber dom inte alla.
    Jag ger mitt liv för mitt fosterland!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Italien visar vägen
    Av Johli i forum Invandring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 23:45
  2. Danmark visar att SD kan lyckas
    Av Folktradition i forum Invandring
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 17:45
  3. Mångkulturen visar sig i Nordmaling