Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Rekryt Naturväns avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    36
    Tack
    65
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg

Vegetarisk dryck

Vegetarisk kost är ju inte alltid så gott och för en ung student kan det kännas riktigt jobbigt att ställa sig och laga mat vareviga dag, därför har jag tänkt ut ett enkelt substitut till riktiga maträtter. En vegetarisk dryck. Jag tänkte att man kunde ta dom allra nyttigaste ingredienserna och mixa i blendern, sen vore det bara att svepa den, så var middagen ur vägen.

Jag förväntar mig inte att drycken skulle bli speciellt god eller rolig att dricka, men bara jag får det ur vägen så är jag glad.

Så jag tänkte höra här på Nordisk om det är någon som tycker det är en bra idé och vad skulle man då ha i den? Några ingredienser som känns vettiga är ju potatis, ägg, linser och rotfrukter.

Riddare hugo98s avatar
    Reg.datum
    2010 Apr
    Rykte
    354
    Tack
    18
    Tackad: 90 gånger i 66 inlägg
    Du måste blötlägga och koka linserna innan du mixar dem. Således vet jag inte om du sparar någon tid.

Dock kan du laga en stor sats gryta på rotsaker mm och frysa in i småportioner.

Marskalk Drosboes avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    1877
    Tack
    1 001
    Tackad: 540 gånger i 395 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Naturvän Visa inlägg
    Vegetarisk kost är ju inte alltid så gott och för en ung student kan det kännas riktigt jobbigt att ställa sig och laga mat vareviga dag, därför har jag tänkt ut ett enkelt substitut till riktiga maträtter. En vegetarisk dryck. Jag tänkte att man kunde ta dom allra nyttigaste ingredienserna och mixa i blendern, sen vore det bara att svepa den, så var middagen ur vägen.

Jag förväntar mig inte att drycken skulle bli speciellt god eller rolig att dricka, men bara jag får det ur vägen så är jag glad.

Så jag tänkte höra här på Nordisk om det är någon som tycker det är en bra idé och vad skulle man då ha i den? Några ingredienser som känns vettiga är ju potatis, ägg, linser och rotfrukter.
    Vegetarisk dryck.... Var odlar man ägg?
    Inget illa ment, men läs Are Wearland,
    för djupare förståelse om vegetarisk mat.

Rekryt Naturväns avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    36
    Tack
    65
    Vegetarian. Vegetariskt. Lakto-ovo-vegetarianer äter Inte kött, men ägg och mejeriprodukter.

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Morötter kan man göra god och nyttig juice på, om man inte vill äta dem som de är.
    Jag brukar själv ta en morot som mellanmål på jobbet, det mättar min mage mer än frukt, faktiskt.

Rekryt Naturväns avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    36
    Tack
    65
    Citat Ursprungligen postat av Nordmarken Visa inlägg
    Morötter kan man göra god och nyttig juice på, om man inte vill äta dem som de är.
    Jag brukar själv ta en morot som mellanmål på jobbet, det mättar min mage mer än frukt, faktiskt.
    Jag tänkte mig mer en cocktail med all näring man behöver, idén är att aldrig behöva laga mat igen.

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Naturvän Visa inlägg
    Jag tänkte mig mer en cocktail med all näring man behöver, idén är att aldrig behöva laga mat igen.
    Det där har jag också funderat över en del, det skulle vara praktiskt för mig, då jag betraktar måltiden som ett bränsleintag (vilket inte betyder att jag inte uppskattar god och vällagad mat, men när man är själv skulle det kunna fungera bra med en sådan dryck).
    Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med, men morot är en väldigt nyttig grönsak att ha med i en sådan cocktail i alla fall, den innehåller bl.a Karoten.

Riddare Skogstrollets avatar
    Reg.datum
    2011 Mar
    Rykte
    1028
    Blogginlägg
    18
    Tack
    317
    Tackad: 511 gånger i 274 inlägg
    Blomkål och brockoli är väldigt nyttig mat, och jag vet faktiskt några som mixar bla. dessa på morgonen för att de är för lata för att plocka fram en bra frukost!
    Det sägs att människan är den enda varelse som kan skratta åt sig själv, och förmodligen den ende som har anledning

Om kärleken är målet är ingen väg för lång...

Väpnare Satyagrahas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    88
    Tack
    3
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    Låter som en finfin plan, dock mycket man behöver ha i. Dumt att äta ensidigt då man ännu inte vet allt vad som är nyttigt för kroppen. Sen kan det bli problematiskt att bli mätt på flytande föda, får bli rätt stabbigt då.

Sorry att jag inte är mer konstruktiv, men jag övergav renlevnad och mår idag mycket bättre.
    Där alla tänker lika blir det inte mycket tänkt.

Marskalk Ingens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1441
    Tack
    29
    Tackad: 110 gånger i 67 inlägg
    Mixa havregryn och banan med rismjölk eller annan mjölk, blir som en blandning mellan milkshake och gröt. Den är rätt ok ändå, hur det än låter. Men det är väl mer som substitut för mellanmål eller eventuellt en enklare lunch. Annars är bönor och ris rätt snabblagat om du tar nån färdig bönblandning på burk.

Riddare Gere13s avatar
    Reg.datum
    2010 Mar
    Rykte
    323
    Tack
    298
    Tackad: 103 gånger i 75 inlägg
    Lite off-topic, men hur många icke-vegetariska drycker finns det? Mjölk, buljong, men sedan?

Whisky, brännvin, vin, öl, the och kaffe är väl vegetariska?

Rekryt KaliYugas avatar
    Reg.datum
    2010 Mar
    Rykte
    46
    Tack
    15
    Tackad: 7 gånger i 4 inlägg
    Smoothies

Marskalk Spitzkindls avatar
    Reg.datum
    2010 Jul
    Rykte
    663
    Tack
    86
    Tackad: 121 gånger i 102 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gere13 Visa inlägg
    Lite off-topic, men hur många icke-vegetariska drycker finns det? Mjölk, buljong, men sedan?
    Det beror ju helt på var clownerna vill dra gränsen. Kon skiter, skiten tas upp av gräset. Vegetarianen vägrar äta gräset?

Landsförvisad chopins avatar
    Reg.datum
    2011 Jul
    Rykte
    103
    Blogginlägg
    21
    Tack
    121
    Tackad: 57 gånger i 49 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av hugo98 Visa inlägg
    Du måste blötlägga och koka linserna innan du mixar dem. Således vet jag inte om du sparar någon tid.

Dock kan du laga en stor sats gryta på rotsaker mm och frysa in i småportioner.
    Man behöver inte blötlägga röda linser innan man kokar dom som man gör med torkade bönor och ärtor,behövs bara skölja dom och koka dom som dom är,dom röda linserna 10 minuter och gröna linser 20 minuter,själv föredrar jag röda linser i soppor och grytor och dom gröna i vegofärser och pateer och andra färsliknande rätter.

Landsförvisad chopins avatar
    Reg.datum
    2011 Jul
    Rykte
    103
    Blogginlägg
    21
    Tack
    121
    Tackad: 57 gånger i 49 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Skogstrollet Visa inlägg
    Blomkål och brockoli är väldigt nyttig mat, och jag vet faktiskt några som mixar bla. dessa på morgonen för att de är för lata för att plocka fram en bra frukost!
    En favorit är att göra ett potatismos med hälften potatis och hälften blomkål,och mixa ihop detta med smör och mjölk,salt o vitpeppar.

16. Följande användare säger Tack till chopin för detta inlägg:

Adoremus (2011-10-04)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Vegetarisk jul og nyttår
    Av Aasynja i forum Mat och dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 00:20
  2. Vegetarisk jul og nyttår
    Av Aasynja i forum Mat och dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 21:16