Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Riddare Gautskaggs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    584
    Tack
    13
    Tackad: 42 gånger i 35 inlägg

Å sloss mot kvinnor

Från vad jag förstår, kan även erfarna kampsportare ha en slags mental block mot at slåss med kvinnor. Det är möjligt att det är ganska naturligt, men en kvinna kan naturligtvis skada/döda/denge deg precis som en mann. Selv har jag bare kämpat med kvinnor ett par gånger under trening, och jag måste erkänna att det känns ganska ovanligt. Jag tror problemet gäller särskilt boxare och andra som bara slåss med andra män hela tiden...

Om någon här har något bra förslag på att bli bättre på detta, skulle det vara trevligt.

Landsförvisad SvenSMannens avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    4
    Tack
    2
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    Varför vill du slåss med kvinnor?

Det finns bättre saker att göra tillsammans...

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Jag tror trådskaparen syftade mera på att han tränar ihop med kvinnor? Inte slåss mot kvinnor i något annat syfte. Så uppfattade jag det i alla fall.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

Stefan
    Oregistrerad Stefans avatar
    Han vill nog helt enkelt kunna träna och tävla inom kampsport även mot kvinnor, men tycker det är svårt då han upplever en spärr mot att tävla fysiskt mot kvinnor. Han vill ha tips på hur han kan komma undan den känslan.
    Senast redigerad av Stefan den 2011-01-20 klockan 00:15.

Marskalk Dan Bs avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2761
    Tack
    483
    Tackad: 1 025 gånger i 377 inlägg
    Det rör sig nog om en naturlig spärr (om jag inte tar helt fel finns den även hos människoapor så att en gorillahanne oftast låter bli att slå honorna trots att -- eller snarare på grund av att -- han är dubbelt så stor) som kan förstärkas eller minskas av kulturella faktorer.

Vad jag inte förstår är varför du vill bli av med denna spärr. Om den skulle minska dina chanser i exempelvis sparring mot kvinnor (och det är direkt sällsynt med kvinnor som har någon som helst chans mot en man i vilken kampsport som helst, men framförallt i "poängsporter" som boxning finns det förstås kvinnor som tekniskt utklassar de flesta män), vad spelar det för roll? Spärren finns ju där av en orsak, nämligen att hindra dig från att slå en kvinna ifall ni grälar eller så, så den sitter nog bäst där den sitter så att säga.
    Om ont du märker, säg att ont det är, och giv ej din fiende frid. /Hávamál

Administratör Spocks avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    1874
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 41 inlägg
    Ja, det där kan vara extremt jobbigt. Har själv tränat flera år i min ungdom och problemet du tar upp är i allra högsta grad reellt. Nåväl, det som brukar hjälpa mig i en träningssituation är att tänka, så att säga, givmilt och inte köra "löst", eftersom kvinnorna också måste träna och det är ju naturligtvis en man hon kommer att möta i händelse av en skarp sitaution. Kör du löst och vekt med kvinnan blir hon sämre tränad för att värja sig mot dräggen.

(Sedan finns det givetvis undantagskvinnor, sköldmömaterial, men det är en helt annan femma.)

Håller i övrigt med Dan B ovan.
    You think they are sick and Jaspers here, ... he thinks they are evil, but I know what they are: They're criminals.

Riddare Nils Svenssons avatar
    Reg.datum
    2010 Sep
    Rykte
    465
    Blogginlägg
    2
    Tack
    10
    Tackad: 149 gånger i 89 inlägg
    Jag brukar köra rätt hårt mot tjejer på träningen. Jag resonerar som så att det på ett sätt är lite nedsättande och förnedrande mot dem att inte ta dem på allvar och köra på. På mattan så är det extra mycket så. Finns ingen chans i världen att jag skulle låta en tjej klappa ut mig.

När det gäller riktiga slagsmål så skulle jag dra mig ifrån att slå tjejer. Om nöden kräver så skulle jag dock självfallet kunna frångå detta.
    Relativism är den odugliges/underlägsnes sätt att vända en förlust till ett oavgjort resultat. "Negrer är inte mindre intelligenta än vita, de är intelligenta på ett annat sätt!"

Riddare Geggas avatar
    Reg.datum
    2010 Sep
    Rykte
    613
    Tack
    78
    Tackad: 159 gånger i 99 inlägg
    Jag tränade boxning i några år förr och jag fick boxas med tjejer och jag hade inge problem att slå dom. Jag har aldrig rest handen mot en kvinna fast jag har blivit spottad i ansiktet. När jag var inne i ringen så fick jag boxas med tjejer som var lika bra som jag eller mycket mycket bättre än mig så då hade jag inge problem att boxas med dom. Fast när det kom nya tjejer som jag skulle boxas lite lätt med som var rädda och nervösa så stod jag mest och blocka.
    Är jag konstig eller för att jag inte hade problem att boxas med tjejer inne i ringen eller förstod jag skillnaden mellan träning och misshandel?
    Senast redigerad av Gegga den 2011-01-20 klockan 15:24.
    Många pratar om att man måste kämpa för det man tror på. Många pratar och säger hur man ska agera för det man tror på. Men som sagt, alla bara pratar men inte många kan föregå som ett gott exempel som den kämpen man måste vara i den kampen man tror på.

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gegga Visa inlägg
    Jag tränade boxning i några år förr och jag fick boxas med tjejer och jag hade inge problem att slå dom. Jag har aldrig rest handen mot en kvinna fast jag har blivit spottad i ansiktet. När jag var inne i ringen så fick jag boxas med tjejer som var lika bra som jag eller mycket mycket bättre än mig så då hade jag inge problem att boxas med dom. Fast när det kom nya tjejer som jag skulle boxas lite lätt med som var rädda och nervösa så stod jag mest och blocka.
    Är jag konstig eller för att jag inte hade problem att boxas med tjejer inne i ringen eller förstod jag skillnaden mellan träning och misshandel?
    Jag anser att är man med i leken så får man tåla, man är ju medveten om vad man går inför. Men om en kille skulle slå på en tjej när det inte gäller en sport tycker jag är så jävla lågt. Dock ska man inte glömma att det bara är killar som misshandlar, finns även idioter till kvinnor som misshandlar män. Båda är lika illa vare sig kön. Så nej du är inte konstig enligt mig.
    Senast redigerad av Adoxa den 2011-01-20 klockan 16:02.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

Riddare Geggas avatar
    Reg.datum
    2010 Sep
    Rykte
    613
    Tack
    78
    Tackad: 159 gånger i 99 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adoxa Visa inlägg
    Jag anser att är man med i leken så får man tåla, man är ju medveten om vad man går inför. Men om en kille skulle slå på en tjej när det inte gäller en sport tycker jag är så jävla lågt. Dock ska man inte glömma att det bara är killar som misshandlar, finns även idioter till kvinnor som misshandlar män. Båda är lika illa vare sig kön. Så nej du är inte konstig enligt mig.
    Då kan man säga att vi ser på saken likadant. Jo jag kan bekräfta att det finns såna tjejer, hade tyvärr ett förhållande med en sådan tjej när jag var 16. Hon kunde sparka mig i ansiktet för att jag sov för länge.
    Många pratar om att man måste kämpa för det man tror på. Många pratar och säger hur man ska agera för det man tror på. Men som sagt, alla bara pratar men inte många kan föregå som ett gott exempel som den kämpen man måste vara i den kampen man tror på.

Landsförvisad clixs avatar
    Reg.datum
    2010 Dec
    Rykte
    234
    Tack
    84
    Tackad: 83 gånger i 62 inlägg
    Våre politiske myndigheter er veldig ivrige etter å sende norske soldater til Sudan, med den vaqnlige "war is peace" begrunnelsen.
    Det skal bli spennende å se hva som skjer første gang en norsk tropp nedkjemper en avdeling med barnesoldater så kroppsdeler
    ligger strødd.

Hva tror dere de samme politiske myndigheter vil si da?

Poenget er at man ikke alltid selv bestemmer hvem en må verge sitt liv og sin helse mot.

Landsförvisad Feu d'enfers avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    94
    Tack
    27
    Tackad: 39 gånger i 29 inlägg
    Hvis ideen er at kvinner ønsker å kunne forsvare seg mot menn, bør de få trene mot nettopp menn. Så problemstillingen er jo legitim nok...

13. Följande användare säger Tack till Feu d'enfer för detta inlägg:

Gautskagg (2011-01-21)

Landsförvisad SvenSMannens avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    4
    Tack
    2
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    Slå inte flickor, pojkar.

Marskalk Dan Bs avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2761
    Tack
    483
    Tackad: 1 025 gånger i 377 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adoxa Visa inlägg
    Instämmer i det allra mesta, men vänder mig emot frasen "Båda är lika illa vare sig kön". Nej, det är inte lika illa om en kvinna slår en man, i alla händelser inte om båda besitter styrka och stridsduglighet som är någorlunda representativa för respektive kön. Visst, kommer en beväpnad rödingtjej störtande mitt i ett gatuslagsmål så har man givetvis rätt att tillgripa grovt våld, men en normal man kan annars nöja sig med att hålla fast en normal kvinna ifall hon försöker göra honom illa, han behöver inte slå henne. Motsatsen gäller givetvis inte.

Nej, här får jag nog för första gången hålla med SvensMannen: Slå inte flickor, pojkar. I ringen eller på sparringmattan är det förstås en annan sak, där instämmer jag med det du skriver och även med vad Spock skrev: Om man går för mjukt fram så lär de sig aldrig att försvara sig i en skarp situation. För min egen personliga del har jag dock svårt för att ta i på allvar även under träning mot tjejer. Å andra sidan har jag aldrig mött någon av de undantagstjejer som faktiskt haft någon chans.
    Om ont du märker, säg att ont det är, och giv ej din fiende frid. /Hávamál

Jarl Skalds avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    3158
    Blogginlägg
    2
    Tack
    2 504
    Tackad: 1 568 gånger i 937 inlägg
    Jag går automatiskt fram lugnare om jag sparrar med en tjej även om jag kanske skulle kunna köra hårdare, men å andra sidan så gör jag även det om jag sparrar mot en liten kille. Det har iofs även fått mig att fastna i ett lås jag i regel inte skulle ha gjort annars :P . Min filosofi är inte bara att man inte ska slå tjejer utan även att inte slå de som är svagare (oavsett kön), där av tycker jag det är lika fel av en stor tjej att slå en mindre kille som för en kille att slå en tjej. Om en tjej slår mig med öppen hand så kan jag låta det få vara hänt men slår hon med knuten näve så blir hon örfilad oavsett om hon är röding eller nationell. Skulle dock inte kunna slå med knuten näve om det inte var en tvåmeters donna för då blir det farligt för lilla mig :P
    "Arguing with the moderators is like shaking your fist at God. There's nobody there; and if there is, he's not listening. And if he's listening, all you're doing is pissing him off"

Tack till er som givit mig rykte, alltid lika uppskattat.

För övrigt så anser jag att england bör förstöras.

17. Följande användare säger Tack till Skald för detta inlägg:

Gränsfall (2011-04-09)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Perspektiv: Vi sloss for Norge
    Av Rauminhirden i forum Allmenne diskusjoner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 13:17
  2. Män VS Kvinnor
    Av Gunvor i forum Könsfrågor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 22:12