Resultat 1 till 7 av 7
    Riddare Delambres avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    317
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 51 inlägg

Lightbulb Obs! Läs först

Det är gratis att annonsera på Birka för samtliga medlemmar på Nordisk.nu.
    Annonsen visas från publiceringstillfället och 2 månad framåt, sedan tas den bort automatiskt. Detta för att annonserna hela tiden ska hållas aktuella.
    Nordisk.nu äger rätt att när som helst ta bort olämpliga annonser.

Nordisk.nu kan inte i något fall hållas ansvarigt för utannonserade varor, utfästelser, material eller information som förmedlats genom denna tjänst.

Regler:
    1. Annonsplatsen är endast för privat bruk och för enskilda begagnade varor.
    2. Annonsering av tjänster är ej tillåtet.
    3. Hänvisning till kommersiell plats eller andra liknande annonsplatser är inte tillåtet
    4. Annonsinnehållet får inte vara olagligt.

Riksmarskalk Johan Björnssons avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    4001
    Tack
    1 104
    Tackad: 839 gånger i 562 inlägg
    Vad är poängen med att radera två månader gamla trådar? Nu har nästan alla trådar försvunnit, trots att säkert hälften av dom fortfarande var aktuella?

Själv har jag haft en tråd ute i över ett år till försäljning, med en del rare saker (bl a Thules första vinyl i mintskick), och fått sålt endast typ 10 procent på den långa tiden. Fler måste ha varit i samma situation, och att radera trådar som är två månader gamla verkar ju inte fylla någon funktion över huvud taget, förutom att det förstör säljforumet? En del saker folk har ute kanske tar ett år att få sålt, dvs innan någon köpare nappar på det. Om ni tar bort trådar efter två månader så blir det ju bara pannkaka så att säga?

Jag har själv köpt saker av folk som har haft över ett år gamla säljtrådar ute. Precis som att folk har köpt saker av mig, som legat ute i över ett år.

Återinför gamla systemet, snälla.
    Senast redigerad av Johan Björnsson den 2012-02-20 klockan 05:07.
    För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!

Reactionary Revolt Youtube Channel

Den Helige Dåren - NY BLOGG !!

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Johan Björnsson Visa inlägg
    Vad är poängen med att radera två månader gamla trådar? Nu har nästan alla trådar försvunnit, trots att säkert hälften av dom fortfarande var aktuella?

Själv har jag haft en tråd ute i över ett år till försäljning, med en del rare saker (bl a Thules första vinyl i mintskick), och fått sålt endast typ 10 procent på den långa tiden. Fler måste ha varit i samma situation, och att radera trådar som är två månader gamla verkar ju inte fylla någon funktion över huvud taget, förutom att det förstör säljforumet? En del saker folk har ute kanske tar ett år att få sålt, dvs innan någon köpare nappar på det. Om ni tar bort trådar efter två månader så blir det ju bara pannkaka så att säga?

Jag har själv köpt saker av folk som har haft över ett år gamla säljtrådar ute. Precis som att folk har köpt saker av mig, som legat ute i över ett år.

Återinför gamla systemet, snälla.
    Två-månadersregeln är en gammal regel som jag valt att synliggöra och använda i striktare mening än som varit fallet tidigare, då Birka hittills saknat egen moderator.
    Exakt varför man från början valt att införa regeln vet jag ej, men flertalet annonssidor har en tidsfrist för annonsernas giltighet, däribland Blocket, så det finns nog en god anledning till detta.

Flera av de trådar som jag har tagit bort, har TS bett om att få låst eller borttagen, men att så inte skett, i en del fall har TS valt att avregistrera sig från forumet, vilket automatiskt innebär att tråden är inaktuell.
    Sedan är en del slarviga med att meddela att de fått sålt varorna, i vissa fall har inte TS varit inloggad på ett tag, hur skall vi veta om annonserna fortfarande är aktuella?
    Istället för att gissa sig fram till om en tråd är inaktuell eller ej, är det bättre att ha en lämplig tidsfrist, så får folk starta en ny annonstråd om de har varor kvar att sälja, på så sätt kan vi hålla lite ordning och trivsel i forumet.

I ditt fall har du en "Upprensad och sammanslagen säljtråd", att då låta de andra trådarna du har stå kvar fast de gått över tiden, skulle ge ett lite rörigt intryck, därför valde jag att ta bort dem.

Det går alldeles utmärkt att starta nya trådar om så önskas, jag kan även redigera befintlig annons om så önskas och jag får tydlig instruktion om hur TS vill ha det, som jag nämnt ovan.
    Vill man ha kvar en säljtråd som gått över tiden, går det utmärkt bara man talar om detta ( räcker att skriva det i tråden ), likaså om man vill ha tillbaka en borttagen tråd, eller låsa upp en låst tråd.
    Jag är i de flesta fall medgörlig men man får inte allt man vill ha...

Riksmarskalk Johan Björnssons avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    4001
    Tack
    1 104
    Tackad: 839 gånger i 562 inlägg
    Nja, jag anser fortfarande att dessa regler stjälper mera än de hjälper.

T ex med alla försäljningstrådar nu som är borta; jag slår vad om att dom flesta som hade säljtrådar (eller köptrådar) som fortfarande var aktuella, inte ens vet om att trådarna är bortrensade nu.

Ett tips kunde ju vara att lägga tillbaka att trådar, och sedan skriva ett meddelande på framsidan av Nordisk att de trådar däri det inte uttryckligen skrivs i att de fortfarande är aktuella, kommer tas bort. Och sedan gör man så varje halvår?
    För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!

Reactionary Revolt Youtube Channel

Den Helige Dåren - NY BLOGG !!

Nordmarken
    Oregistrerad Nordmarkens avatar

T ex med alla försäljningstrådar nu som är borta; jag slår vad om att dom flesta som hade säljtrådar (eller köptrådar) som fortfarande var aktuella, inte ens vet om att trådarna är bortrensade nu.

Ett tips kunde ju vara att lägga tillbaka att trådar, och sedan skriva ett meddelande på framsidan av Nordisk att de trådar däri det inte uttryckligen skrivs i att de fortfarande är aktuella, kommer tas bort. Och sedan gör man så varje halvår?
    Anse vad du vill, reglerna i detta annonsforum är fåtaliga jämfört med de regler som finns på renodlade annonsforum som exempelvis Blocket.
    De regler som gäller i Birka har satts av Delambre, du bör lämpligen tillskriva honom om du har frågor gällande reglerna.
    Annars får du gärna tillskriva moderatorchefen Hartlepool om du har några frågor.

För övrigt har reglerna satts innan de nu låsta annonstrådarna skapats, det är annonsörens skyldighet att sätta sig in i dessa regler innan denne postar sin annons, även om modereringen tidigare varit släpphänt.
    Dessa regler hittar du i denna klistrade tråd:
    http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=46960

Skulle det nu vara så att någon fått sin tråd borttagen och vill ha tillbaka den, är det bara att tillskriva mig så löser vi det, inga problem!...
    Senast redigerad av Nordmarken den 2012-02-20 klockan 06:57.

Riddare Delambres avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    317
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 51 inlägg

Den största orsaken till tidsbegränsningen är för att underlätta överblicken av vad som finns ute till försäljning, byte eller köpes; när det inför den här tidsregeln plöjdes i säljforumet så upptäckte vi att det var en försvinnande del av dem som la ut annonser som sedan tog bort dem när varan väl var såld. Visst, en del gjorde det. Men inte många.

Så det är alltså en kvalitetssäkring som ligger bakom tidsbegränsningen. Sedan. Om man nu inte ens vet att ens annons är borta efter två månader, så har man endera inte läst reglerna eller så kanske man helt enkelt inte bryr sig så värst mycket.

Mvh,
    /Delambre

Väpnare Kahls avatar
    Reg.datum
    2011 Sep
    Rykte
    104
    Tack
    8
    Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
    Jag som användare av denna delen av forumet tycker faktiskt att det är en bra regel då det gör avdelningen lite lättare att blicka ut över, kan faktiskt inte minnas att jag en gång tittat på en så gammal annons som två månader då de allt som oftast brukar vara ganska så inaktuella vid den tidpunkten och brukar annonsen fortfarande vara aktuell så brukar TS vara där och skriva och bumpa lite för att få sakerna sålda.

Och skulle det nu vara så att man har en annons som inte varit aktuell på någon månad och man vill ha kvar den så är det väl inte svårare än att man på något vis gör moderator uppmärksam på att man vill ha kvar den och varför, men har det som sagt inte hänt något i tråden på 2 månader så är sannolikheten ganska stor att tråden är så att säga inaktuell. Det är enligt min mening bättre att någon som har en annons och vill ha kvar den längre får göra moderator uppmärksam på det än att vi ska ha total oordning och en massa gamla trådar som aldrig någon kommer titta i och som ingen ens vet om grejerna finns kvar eller inte.
    "Precis som att röka heroin så är kristendomen en flykt från verkligheten"
    Ben Klassen

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •