[QUOTE]"Ärligt talat, vad är gemenskapshöjande med att sitta och hallucinera som ett gäng miffonegrer?"
Tja, jag har ju en del erfarenheter av detta från yngre dagar, och jag vill påstå att det är gemenskapshöjande. Och eftersom du aldrig har prövat detta, så vet jag alltså mer än dig om detta sinnestillstånd. Kan du argumentera emot det?
Ang "som ett gäng miffonegrer" så kan jag garantera att det är mycket mindre á la miffoneger att ta vissa svampar , (återigen så propagerar jag INTE för att det skall användas rekreationsmässigt eller ofta) än jämfört med vad alkohol kan göra med folk.
Ang att "larva sig som shamaner" så, ifall du läser vad jag skrev, så syftade jag framför allt på bruk vid kulturella högtider, men för dom som är religiösa/asatroende, även vid deras högtider. Jag propagerar alltså inte för någon "tro", utan mera för en andlig aspekt vid större möten. Det kan inkludera att man minns våra förfäder, känner samhörighet med naturen, känner samhörighet med våra äldre gudar (utan en ren "tro"), hälsar våren, osv osv, dvs inget religiöst tjafs.
"En annan sak jag inte heller kan förstå är hur man på något sett skulle må bättre av att äta giftig svamp, alltså förgifta sig själv"
Röd flugsvamp t ex är inte speciellt giftig i Skandinavien (men likväl framkallar den dom euforiska känslorna ändå), just därför kunde vikingarna använda sig utav den utan att bli förgiftade. I många andra delar av världen dör du direkt av lite röd flugsvamp.
Dessutom är det sådant hyckleri att babbla om gift som argument. Vad tror du att du gör med din kropp när du dricker alkohol, jo du förgiftar den. Dessutom är folk så dåligt insatta i gifters verkan och det semantiska begreppet "gift". Vissa gifter kan t o m i mindre mängder vara till mer nytta än dom är till skada.
"Tycker man det är skönt att bli snurrig i skallen är man förmodligen redan ganska snurrig i skallen"
Du tycker att det är skönt att dricka alhohol och bli full. När du blir full så "snurrar" det i skallen. Alltså suger ditt argument. Försök att vara intellektuellt hederlig istället när du argumenterar. Du är smartare än så här, det vet jag ju.
"Vi må ha konservativa värderingar men inte fan är vi reaktionärer."
Konservativ betyder ju att man vill ha det i framtiden så som det är, medan en reaktionär vill ha framtiden så som det (jämfört med nu) var förr, dvs han vill gå tillbaka i tiden (hur långt är ju sedan helt beroende på den reaktionäre).
Vi är alltså inte konservativa, utan vi är istället reaktionärer. Men din poäng var säkert att bara för att vi alltså är reaktionärer så måste vi inte gå tillbaka till vikingatiden? Men det är ju inget argument heller i o m att vi ju vill återinföra många seder, bruk, synsätt, osv, från just den tiden.

Svara med citat

Bokmärken