Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 30
    Riddare Lennart Bs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    Tackad: 66 gånger i 42 inlägg

Världshistoriens största bedrägeri rullas upp inför våra ögon?

Det har för dem som är intresserade varit känt (om än inte helt bevisat) under många år att priset på guld och silver manipuleras nedåt av stora banker i syfte att upprätthålla förtroendet för kreditvalutorna, särskilt den amerikanska dollarn, vilken indirekt i egenskap av reservvaluta påverkar alla andra kreditvalutor, såsom den svenska kronan. Inte minst har flera riksbanker, däribland Sveriges Riksbank, varit indragna i detta genom att sälja ut stora delar av de nationella guldreserverna för på tok för låga priser.

Nu i dagarna har utvecklingen tagit ett rejält kliv emot ett sammanbrott för denna internationella sammansvärjning.

Jag kan rekommendera att lyssna på följande intervju för att få lite av sammanhangen och en förklaring till vad jag talar om ovan:

http://www.kingworldnews.com/kingwor..._Douglass.html

Diskussionsämne: Vad kommer att hända nu, om något? Hur kommer detta att påverka den internationella ekonomin och politiken när det blir allmänt känt, vilket Internet säkerställer att det kommer att bli? Hur vital är denna sammansvärjning för resten av systemet?

---

(Edit: Eventuellt borde detta inlägg ligga under "Aktuell debatt" i stället. Någon moderator får gärna flytta det i så fall.)

Jarl Semper Idems avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    3144
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Länken du ger låser sig av någon anledning för mig. Men eftersom ämnet är så oerhört viktigt kommenterar jag ändå.
    Har du på rak arm uppgifter om vilka aktörer som köpt guld under senare år?
    2+2=4

Bärsärk Hymers avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    613
    Tack
    10
    Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
    Går det att spåra köparna av guldet? Som vanligt när det gäller ekonomiska bedrägerier så bör man ju om något se vilka det är som tjänar på det, dvs vilka som köpt guldet för låga priser.

Edit: det framgår i emailkommunikationen att säljaren är JPMorgan, men troligtvis säljer de på uppdrag av någon annan? För varför skulle JPMorgan sälja med sådan förlust? Någon som vet vad CFTC är? Förmodar att det är någon myndighet som skall kontrollera att marknaden inte riggas.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    Sammansvärjningen är mer avancerad än så. Det handlar inte (bara åtminstone) om att ge de sammansvurna tillgång till billigt fysiskt guld (även om det är relevant att undersöka vilka som är de stora vinnarna i den änden av affären också), utan huvudsyftet, som jag förstått saken, har varit att se till att priset på guld inte stiger så snabbt att folk börjar ana vilka enorma mängder kreditvaluta som har skapats. Om priset på guld stiger med säg 25 procent per år och räntan på ett sparkonto på banken eller på en statsobligation bara är någon procent eller så, så är det ju ett bättre alternativ att äga guld än att äga kreditvaluta eller statsobligationer. Det är något som riksbankerna vill undvika för att systemet ska fungera som det har gjort de senaste decennierna. Bakom JP Morgan finns därför den amerikanska riksbanken och indirekt också de övriga riksbankerna i västvärlden.

Sedan förlorar inte JP Morgan pengar på sin manipulation, oftast åtminstone, som jag förstått det, utan normalt sett gör de vinst.

En typisk manipulation ser ut ungefär så här: JP Morgan översvämmar råvarubörsen som handlar med terminskontrakt med säljordrar på "guld" som de inte har och som inte existerar. Detta trycker ner priset, och ett sjunkande pris utlöser säljordrar för andra aktörer, typ pensionsfonder och dylikt, som inte vill eller får förlora mer. När sedan priset har sjunkit tillräckligt lågt köper JP Morgan tillbaka terminskontrakt för det lägre priset och kan sålunda med vinst täcka kontrakt som de sålde för ett högre pris. Det hela har varit möjligt på grund av att det bara är i undantagsfall som någon aktör verkligen vill ha guldet levererat; de flesta nöjer sig med diverse papper på att de har rätt att få guld levererat.

För att "hjälpa till" så har även flera europeiska riksbanker, däribland Sveriges Riksbank, sålt hundratals ton riktigt fysiskt guld för löjligt låga priser. Naturligtvis anger de andra skäl till försäljningen, men deras uppgivna skäl finns det ingen anledning att ta hänsyn till, då de är ohållbara.

CFTC är den myndighet som ska se till att manipulation av detta slag inte förekommer.

Saken är emellertid tämligen komplicerad; jag ska försöka knåpa ihop en längre text som förklarar den bättre, både för mig själv och för andra.

Här är några artiklar som ger en del kött på benen tills vidare:

http://www.zerohedge.com/article/for...per-gold-ponzi
    http://dollarcollapse.com/articles/t...short-squeeze/
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...icle239560.ece
    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-giveaway.html
    Senast redigerad av Lennart B den 2010-07-26 klockan 10:48.

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Det här är sjukt intressant. Atland: jag ser fram emot lite mer information om det här. Beskriv gärna, med källor, vad det är som händer kring den här frågan. Redogör gärna också på ett väldigt enkelt sätt så alla hänger med, även om man inte är nationalekonom.
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    Jag kan tillägga att jag är nästan säker på att Sveriges Riksbank idag saknar fysiskt guld (har läst det någonstans men får återkomma med källor). Det enda de har är, troligen, papper på att de har rätt till guld som förvaras av amerikanska banker (vilka torde ha förskingrat större delen av guldet). Riksbanken hänvisar väl till säkerhetsskäl eller något sådant, vilket är som att låta räven vakta hönsen av säkerhetsskäl.

Bärsärk Stålmannens avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    205
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Låter sannolikt men samtidigt hisnande. Det mest skrämmande av allt är att det troligen kommer att braka när asiaterna (speciellt) vill ha guld, och DÄÄÄÄÄR kommer "The big one", finanskrisernas moder och världens undergång (nästan).

Men förtydliga - om jag har pengar, bör jag köpa guld? Har funderat på det, men nu har ju guldpriserna gått upp så mycket så snabbt så hade hoppats på nedgång. Någon "dumpning" på gång snart? ^^

Bärsärk Hymers avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    613
    Tack
    10
    Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
    Vill absolut inte bidra till någon hype eller att någon köper eller säljer något i panikartat spekulationssyfte. Men av det Atland skriver ovan så bör man, om man köper guld, kräva att få det levererat och inte blott nöja sig med papper. Kan nog bli en dyr affär att låta guld transporteras från amerika till sverige, och lite drygt att ha guld liggandes i garderoben.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    Jag återupptar denna tråd med lite kompletteringar och uppdateringar:

Radiointervju med Bill Murphy (GATA) (Rekommenderas. Här berörs även familjen Rothschilds roll som manipulatör och köpare av det löjligt billiga guldet från Storbritanniens guldreserv.)
    http://www.iamthewitness.com/audio/B...03-04-2010.mp3

Klargörande om det slags bokföringsfusk som gör att de rapporterade officiella guldreserverna är överdrivna
    http://www.gata.org/node/8607

JP Morgan kommer att utredas för manipulationen av silvermarknaden?
    http://www.kingworldnews.com/kingwor...ls_Market.html
    http://www.kingworldnews.com/kingwor..._Rickards.html

Angående den svenska guldreserven. I likhet med andra riksbanker använder Sveriges Riksbank bedrägliga redovisningsmetoder, så det är svårt att få fram säkra uppgifter. Dock rapporterar man att det finns kvar 125 ton guld, men däri ingår uttryckligen även "utlånat" guld. Av tidigare årsrapporter att döma kan det vara 117 ton som är utlånade. Troligen är större delen av det guldet utlånat till en aktör som sedan har sålt det vidare. Om Sveriges Riksbank skulle kräva tillbaka guldet nu, när det har stigit några hundra procent i pris, skulle aktören i så fall vara tvungen att köpa guld på öppna marknaden för det nuvarande högre priset, vilken man troligen inte skulle ha råd med utan i stället gå i konkurs. En stor del av dessa 117 ton är därför, troligen, förlorade för Sveriges Riksbanks del. Så "vi" har nog närmare 8 ton, om det krisar till sig, än rapporterade 125 ton.

Se http://www.riksbank.se/templates/ItemList.aspx?id=10535 för mer information.
    Senast redigerad av Lennart B den 2010-07-26 klockan 10:12.

10. Följande 3 användare säger Tack till Lennart B för detta inlägg:

Gränsfall (2010-05-24), NordicThunder (2010-05-25), Object (2010-05-18)

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    En liten uppdatering. Den här PDF:en ger en intressant beräkning (eller två olika som ger ungefär samma resultat) av det "egentliga" guldpriset, dvs. det pris som skulle gälla om endera inte marknaden översvämmades av s.k. pappersguld eller om varje dollar fortfarande kunde lösas in mot en viss mängd guld som lagras av amerikanska riksbanken, som var fallet förr i tiden.

http://www.gata.org/files/AdrianDoug...07-20-2010.pdf

"The sick joke of the Gold cartel is that whether you hold dollars or unallocated gold you only have 2.3% of gold backing!"
    Senast redigerad av Lennart B den 2010-07-21 klockan 13:28.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23
    För att göra en snabb beräkning av motsvarande siffror för förhållandet mellan svenska kronan och guldet.

År 2006 (dvs. innan krisen) var penningmängden M3 (det vidaste måttet): 1 427 436 000 000 kr

Den rapporterade officiella guldreserven innehöll 4 042 100 uns guld (år 2009).

Det ger 353 142 kr per uns guld.

Dagens marknadspris ligger på cirka 9000 kr per uns, dvs. på cirka 1/40 av det framräknade priset.

Eller annorlunda uttryckt, den svenska kronan är uppbackad med guld till cirka 2,5 procent. Först om marknadspriset fyrtiodubblas så kommer den svenska kronan att vara helt och hållet uppbackad av guld.

Personligen tycker jag dock att det är intressantare att använda M0, det minsta måttet på penningmängden.

M0 var år 2006: 100 883 000 000 kr

I så fall får vi 24 958 kr per uns guld, vilket fortfarande är mer än dubbelt så högt som marknadspriset. Detta är så att säga ett golv för det "egentliga" priset i kronor.

(Dock är detta siffror från 2006. Om någon har tillgång till penningmängden för år 2009 så skulle man kunna få fram ett mer relevant egentligt pris. Här har jag också godtagit Riksbankens rapporterade uppgifter om innehavet av guld, trots att de innefattar en större mängd utlånat guld. Siffrorna på det egentliga priset ska alltså vara högre än de ovan framräknade.)

Källor:

http://www.riksbank.se/upload/Dokume...y1871_2006.xls
    http://www.riksbank.se/upload/Dokume.../ar2009_sv.pdf (sid 57)
    Senast redigerad av Lennart B den 2010-08-16 klockan 10:26.

Jarl SolGurus avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    2924
    Tack
    33
    Tackad: 80 gånger i 38 inlägg
    Lennart:

Nu tycker jag du ska ta och snickra ihop detta till ett blogginlägg istället - det vore lindrigt sagt intressant. Och viktigt.
    Tradition - Identitet - Jävlar anamma

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1232
    Blogginlägg
    1
    Tack
    23

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Prisonplanet har en artikel om ämnet, och använder sig av begreppet Currency War.
    Gold Rises as Bankster Currency War Gains Momentum
    http://www.infowars.com/gold-rises-a...ains-momentum/

Relaterad film:
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Marskalk Cubozoas avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    1358
    Blogginlägg
    1
    Tack
    66
    Tackad: 113 gånger i 63 inlägg
    Detta är verkligen inte mitt område, men skulle verkligen guld vara värt något efter det att systemet kollapsat? Guld har ju inget bruksvärde. Borde inte olja eller andra energisorter snarare överta bytesvärdespositionen? Jag kanske har missuppfattat saken?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Negress fick fem år för bedrägeri
    Av Johli i forum Svenskfientlig brottslighet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 12:02
  2. Sex med barn avslöjas nu oftare
    Av Jemszi i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 18:10
  3. Magiska ögon
    Av Bolle_Bollason i forum Nordisk hedendom