Resultat 1 till 11 av 11
    Bärsärk Guest1234s avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    246
    Tack
    11
    Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Träning efter kroppstyper?

Hej!
    Har börjat träna mer seriöst sen ett år tillbaka, äta mycket men utan att se några större resultat.
    Jag har alltid tränat typ såhär:
    10 reps 3 set per övning
    Tre pass i veckan på 1,5-2 timmar vardera
    Olika muskelgrupper varje pass.

Har börjat fundera på om detta är fel för mig? Jag har alltid bara gjort som de jag tränar med gör, kört samma övningar som dem och samma repsantal. De har nått resultat, men då är de naturligt grövre än mig.

Jag har kroppstypen ektomorf, och har svårt att lägga på mig. Går inte upp i vikt om jag inte tränar och samtidigt äter som en gris, måste även tänka på vad jag äter. Skräpmat fungerar inte alls och husmanskost verkar jag gå upp mest av. Jag har dock lyckats gå upp några kilon och det är jag glad över.
    För att nå bättre resultat med min naturligt höga förbränning, bör jag köpa nån gainer?
    Bör jag träna mer eller mindre?
    Borde jag ändra upplägget på min träning?

Hräsvälg
    Oregistrerad Hräsvälgs avatar
    Citat Ursprungligen postat av Necrosis Visa inlägg

Har börjat fundera på om detta är fel för mig? Jag har alltid bara gjort som de jag tränar med gör, kört samma övningar som dem och samma repsantal. De har nått resultat, men då är de naturligt grövre än mig.
    Träning handlar också om att variera sig: Kör 6 rep och 2 set med tyngre vikter. Variera dina övningar. Tränar du kondition? Minst lika viktigt om du vill bli större. Tränar du med fria vikter eller med maskin? Får du i dig tillräckligt med kalorier?

Jarl _Nordanvind_s avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    1402
    Tack
    3
    Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
    Ja du bör satsa på att trycka i dig gainer efter träningen.
    Du borde även ändra ditt upplägg på din träning
    Det är väl känt att muskler byggs genom överbelastning och få antal reps 4-8 (själv kör jag 6-8 reps)
    Det du tränar nu är uthållighet för dina muskler, självklart byggs det men tar mycket längre tid.
    Det du skall satsa på är tung styrketräning vid 8e repetitionen skall du verkligen inte orka köra en repetition till.

Du säger att du kör samma övningar hela tiden?
    Kroppen vänjer sig efter ett tag och slutar då mer eller mindre att bygga muskler det blir helt enkelt inte effektiv träning eftersom kroppen som sagt har vänjt sig vid dessa styrkeövningar.

Träna tungt (var noga med att du lyfter rätt när du kör tungt så att du inte skadar dig), träna med variation och tryck i dig gainers efter passet och kanske även som mellanmål.

Edit: Ser att du tränar nästan 2 timmar varje pass, mitt tips är att begränsa detta till 1 timme.
    Träna mer intensivt, mindre vila mellan seten och övningarna, det kommer gynna din muskelutveckling.
    Forntid - Framtid
    Nuets Ansvar

Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    246
    Tack
    11
    Tack för tips och åsikter! Jag ska dra och köpa kosttillskott i veckan då! :)

Hräsvälg:
    Jag tränar kondition 10-20 min efter varje styrkepass.
    Jag kör med fria vikter alt. stolparna med vajrar i (vad de nu heter...) Maskiner i sista hand.
    Äter så mycket jag orkar 3 ggr om dagen plus ett mellanmål på eftermiddagen.

Hräsvälg
    Oregistrerad Hräsvälgs avatar
    Citat Ursprungligen postat av Necrosis Visa inlägg
    Tack för tips och åsikter! Jag ska dra och köpa kosttillskott i veckan då! :)

Hräsvälg:
    Jag tränar kondition 10-20 min efter varje styrkepass.
    Jag kör med fria vikter alt. stolparna med vajrar i (vad de nu heter...) Maskiner i sista hand.
    Äter så mycket jag orkar 3 ggr om dagen plus ett mellanmål på eftermiddagen.

Om du vill bli större ska du absolut inte träna kondition efter ett styrkepass - styrketräningen har fått din kropp i "träningsmodus" och förbränner ännu fler kalorier om du börjar springa direkt efter ett pass. Du ska inte träna kondition efter ett styrkepass utan jogga lite lätt och stretcha.

Det gäller att få ditt hjärta att arbeta så att detta kan ta upp syre bättre som leder till att när du styretränar så tillgodo gör sig kroppen syret bättre - (heter väl något med VO2 men gå in på kolozzeum-forumet där har du riktiga proffs!).

Mina tips till dig är:
    Färre rep men tyngre vikter ocj 2-3 set
    Du måste avsätta dagar med enbart kondition. Träna styrka tre dagar i veckan och kondis en dag eller vad som passar dig. Två dagar styrka och en dag kondis funkar också.
    Att äta tre gånger per dag är inte tillräckligt. Du måste få i dig mat var tredje timme. Ät mellanmål av: nötter, olivolja, kvarg och fröer (endast fantasin sätter stopp här) och du får i dig mycket nyttigt på naturligväg.
    Men köp gärna en gainer som du dricker innan och efter dina styrke- och konditionspass. Sedan finns det sega proteiner som du kan dricka innan du ska lägga dig för proteiner har liksom inte några "lager" i kroppen så som fett har utan det är in-och-ut som gäller och ha i åtanke att kroppen inte kan ta upp hur mycket protein som helst utan det mesta pissas ut så när du dricker en proteingainer så drick inte allt på en gång utan dra ut på det.

Hoppas jag kunde vara till hjälp och lycka till med träningen!

Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    246
    Tack
    11
    Det är till stor hjälp, ska följa dina råd och hoppas på bättre resultat!
    Tack!

Bärsärk Freuleins avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    375
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Varför musklerna ser biffiga ut efter träning är för att de sväller. För att upprätthålla biffigheten måste man alltså fortsätta träna annars krymper det snabbt. En långvarig muskelmassa tar längre tid att skaffa.
    Under Sundsvall börjar Usrael!

Väpnare Agoges avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    52
    Tack
    0
    Glöm kroppstyper, alla är en blandning av allt. Kanske lutar mer åt något håll, men eftersom muskelfibrer anpassar sig efter en längre tid spelar det ingen roll.
    Det är träning, rätt kost, och mycket vila som gäller. Variera dig mycket, kör tunga basövningar och ha tålamod!

Moderatorchef Tetris Champion Hartlepools avatar
    Reg.datum
    2010 Apr
    Rykte
    5146
    Tack
    1 428
    Tackad: 2 412 gånger i 996 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Agoge Visa inlägg
    Glöm kroppstyper, alla är en blandning av allt. Kanske lutar mer åt något håll, men eftersom muskelfibrer anpassar sig efter en längre tid spelar det ingen roll.
    Det är träning, rätt kost, och mycket vila som gäller. Variera dig mycket, kör tunga basövningar och ha tålamod!
    Vilken kost rekommenderar du? Som du vet, är jag inte speciellt intresserad av träning, men ändå... Lite tips och råd tar man alltid emot. Jag ringer dig i helgen, förresten.
    Raseri är hela mitt liv.

"Thus the Fascist accepts and loves life, he knows nothing of suicide and despises it; he looks on life as duty, ascent, conquest: life which must be noble and full: lived for oneself, but above all for those others near and far away, present and future."

Väpnare Agoges avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    52
    Tack
    0
    Kött, fisk, fågel, ägg, kvarg, keso, mjölk => Pasta, potatis, ris, bröd => Olja, smör. Nått proteintillskott vid behov, kanske även omega 3.

Ring du, är det fint väder drar vi till sjön. (NYKTRA)

Marskalk NordicThunders avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    978
    Tack
    29
    Tackad: 10 gånger i 4 inlägg
    Har har du ett perfekt schema att följa, även olika övningsutföranden etc etc. http://www.ast-ss.se/styrke_traning/...da_traning.asp

Men de förutsätter att du vill bli "stor" :)
    Efter regn kommer solsken. Nu börjar vi återigen komma på rätt väg med debuten!

Liknande ämnen

1. Alkohol och träning
    Av Purk i forum Styrketräning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 23:25
  2. äkta träning
    Av frostbarnet i forum Styrketräning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 10:56
  3. Träning nattetid
    Av TDS i forum Styrketräning
    Svar: 20