Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Marskalk Lodjurs avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    2423
    Tack
    150
    Tackad: 45 gånger i 23 inlägg

Riskerar tio års fängelse i Polen

Anders Högström: ”Jag är orolig över att åka tillbaka”
    Den avhoppade nazisten Anders Högström, 34, kommer att utlämnas till Polen.

Han misstänks vara hjärnan bakom stölden av den kända Auschwitzskylten.

I Polen kan han dömas för ett betydligt grövre brott än stöld till tio års fängelse.

Stölden av Auschwitzskylten klassas i Polen som bland annat olovlig handel med kulturminnesmärkt föremål. Det är ett grovt brott och kan ge maximalt tio års fängelse.

Beskedet om utlämningen kom inte som någon överraskning för Högström eller hans advokat Björn Sandin. Tingsrätten ska bara titta på om det finns några hinder för att gå med på Polens krav att få förhöra den misstänkte i det egna landet.

De har tre veckor på sig att överklaga – annars måste utlämningen genomföras inom tio dagar.

Orolig över att åka tillbaka
    Under förhandlingen berättade Högström att han är orolig över att lämnas över till det polska rättsväsendet där han säger sig ha blivit uppmanad att betala en åklagare för att denne skulle lägga ner fallet.

– Jag är orolig för att att åka tillbaka till Polen. Åklagaren har haft släktingar som har suttit i Auschwitz och har sagt att han ska sätta dit de personer som har gjort det här, säger han.

– Svensk polis vet att polsk polis har sålt information till polsk press. Därför känns det tvivelaktigt för mig att åka ner till Polen.

Anders Högström var klädd i en grå tröja när han kom till rätten i dag klockan 13 tillsammans med sin advokat Björn Sandin. Högström log åt en av åhörarna.

Högström är redan häktad i sin frånvaro i Polen.

Han motsäger sig utlämning och har uttryckt att han vill avtjäna sitt straff i Sverige om han skulle bli dömd.

Nekar till brott
    – Han förnekar att han har begått någon brottslig gärning som kan ledas till ansvar, därför motsätter han sig utlämningen. Min klient har haft kontakt med polis i Polen. Han har tidigare haft möjlighet att avvika och det har han alltså inte gjort, säger advokat Björn Sandin.

Anders Högström, 34, greps i februari och häktades misstänkt för inblandningen i stölden av Auschwitzskylten i december förra året.

Vad som tros ha planerats som en miljonkupp slutade med att fem polska män greps och en huvudman pekades ut i Sverige. Det var den före detta nazisten Anders Högström.

Anders Högström berättade själv i rätten om varför han anser att han inte ska sitta häktad, utlämnas eller alls misstänkas för något brott.

– Jag har som sagt var blivit indragen i det här på ett sätt som jag anser saknar proportion. Jag har inte begått någon typ av brott. En person har genomfört den här stölden. Personen ville att jag skulle sälja skylten. Jag tog kontakt med polsk polis, svensk polis och Interpol. Jag har sett till så att man har fått skylten tillbaka, säger han.

Han berättar att han inte trodde att det var möjligt att ens genomföra stölden, men kontaktade polis så snart han förstått att stölden genomförts.

Nu är han rädd för att åka tillbaka till Polen på grund av misstankarna mot honom där.

Tar avstånd från nazism
    Han tar helt avstånd från anklagelserna om att han fortfarande sympatiserar med nazisterna.

– Jag har ingenting med någon nazistorganisation att göra, säger han.

Den försvunna skylten hittades söndersågad i tre delar i skogen.

Högström är en avhoppad nazist som uppmärksammats vid flera tillfällen för sitt arbete mot rasism.

I Polen har stölden väckt stor uppmärksamhet och ilska. För många är den ökända skylten en symbol för vad Auschwitz stod för och ett minnesmärke över alla de människor som dödades under Förintelsen.

Äntligen gör sverige nått bra att Lämna över han till polen. Det kan han gott ha den idioten.
    Vad tycker folk på nordisk om att han ska utlämnas ?

Källa
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6760745.ab
    Under tiden som du läser den här signaturen blir din syster våldtagen, din mormor nedslagen & rånad medans din lillebror lär sig att injicera heroin.. Välkommen till mångkulturens Sverige!

Rekryt Soldier_Whites avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    89
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Hoppas han blir utlämnad till Polen.

Känns som han kommer försöka slingra sig ur det dock genom att hänvisa till psykisk ohälsa eller något annat svepskäl. Förhoppningsvis misslyckas han och i stället stöter på sina "kuppkamrater" inne på fängelset. :-)

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Den stackars socialdemokraten kanske tvingas sopa golvet tio år i den tekniskt jätteavancerade "gaskammaren" i Auschwitz - utrustad med en tunn och otätad trädörr med nyckelhål och glasruta?
    http://en.auschwitz.org.pl/z/index.p...d=24&Itemid=35
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Informell
    Oregistrerad Informells avatar
    Citat Ursprungligen postat av svensk_ungdom_ Visa inlägg
    – Jag är orolig för att att åka tillbaka till Polen. Åklagaren har haft släktingar som har suttit i Auschwitz och har sagt att han ska sätta dit de personer som har gjort det här, säger han.
    Ha ha. Det är nästan så att man kan tro att Högström insinuerar att åklagarens judiska påbrå skulle påverka hans omdöme som åklagare!? Högström är inte vidare klyftig nu när han nu återigen har antagit rollen som antinazist, för då borde han ju veta att man aldrig får säga något negativt om en jude.

Riddare nordisk visions avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    789
    Blogginlägg
    4
    Tack
    138
    Tackad: 173 gånger i 84 inlägg
    Förvisso har ju Herr Högström erfarenhet av anstalter men dock svenska (eller hur man ska kalla dem, för majoriteten av interner är ju inte svenskar) anstalter, men det går nog inte att jämföra Kristianstad KVA mot ett fängelse i Polen.
    Detta sköna land, som vi soldater lärde känna, kanske bättre än de flesta, har svenskarna ärvt av sina förfäder – icke erövrat från andra ... Må vi dela med oss utan snålhet av arbetets frukter, så länge vi har råd! Men ingen rättvisa i världen kan bjuda oss att frivilligt överlämna detta vårt hem på jorden åt främmande, sig ansvarslöst och ohejdat förökande sydländska eller asiatiska folkslag! - S O L

Bärsärk Champion1s avatar
    Reg.datum
    2008 Jun
    Rykte
    354
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Anders Högström riskerar inte längre fängelse i Polen. Villkoret för att lämna ut honom till Polen var att han vid en fällande dom skulle få avtjäna sitt straff i svenskt fängelse.

"Om han döms kommer Högström att få avtjäna straffet i Sverige. Sådana garantier har de polska myndigheterna gett och det var också tingsrättens villkor för att utlämna honom." - Från svt

http://svt.se/2.22620/1.1923418/sven...ld_i_auschwitz
    Låt minuspoängen hagla likt raketerna från en Stalinorgel!

Riddare adolf boys avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    448
    Tack
    115
    Tackad: 81 gånger i 61 inlägg
    Det finns väl ingen större anleding varför Högström i dagens läge skulle få avtjäna sitt straff i Sverige, om han skulle bli dömd till fängelse nere i Polen. Därför skall väl inte de svenska skattebetalare behöve stå för en så onödig utgift? Dagens fängelser nere i Polen är rena vilohemen jämnfört med vad de var strax efter kriget, då det kanske var litet riskabelt att avtjäna sådär ett 10-tal år i en bur med dålig mat och elaka vakter. Brottet har ju dock sket i Polen och inte Sverige.

Jarl Jegermeisters avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    3912
    Tack
    70
    Tackad: 212 gånger i 157 inlägg
    Hoppas verkligen att han sätts i fängelse, det förtjänar idioten!
    Säg vad du vill men säg inte emot! En avvikande åsikt är mot samhället ett hot! - Vinterdis

Jarl Oscha_Wallins avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    3233
    Tack
    187
    Tackad: 552 gånger i 263 inlägg
    Den gode Högström är visst inte så stor i käften längre. :D Ni kommer väl ihåg hur tuff han var när denne lille mytoman fick bre ut sig i Aftonhoran:
    Mannen hoppade för en tid tillbaka av som nazistledare. Nu medger han att avhoppet mer eller mindre var en bluff.
    – De klassiska nazistiska organisationerna är förlegade. De består av en samling ointelligenta människor som inte kan åstadkomma något. Jag tror mer på människor som är beredda att handla, jag är mer Baader Meinhof-inspirerad.
    – Dessutom är nazist ett förlegat begrepp. Jag skiter i judar. I dag handlar kampen inte om ras utan om religion och kampen mot islamiseringen i samhället.

Enligt uppgift till Aftonbladet gick mannen efter avhoppet i stället med i gruppen som nu planerade att slå till mot riksdagen. I gruppen finns bland annat personer som dömts för hets mot folkgrupp, personer som hyser ett stort agg mot samhället då de känt sig orättvist behandlade och som planerade att utföra attentatet som en hämnd.
    Hur var det nu Högström, har du hoppat av eller inte? Är du en god demokrat som gör cash på stulna grejer från läger eller har du skapat ett svenskt Baader-Meinhof med en liten brun twist?

Och till Aftonhoran. Kollar ni fortfarande inte vad era uppgiftslämnare har för bakrund eller psykisk hälsa?

http://aftonhoran.se/nyheter/article6334807.ab
    Eventuell usel stavning skyller jag på trötthet, fylla, irritation eller Nalin Pekgul

Mazarin
    Oregistrerad Mazarins avatar
    Man får hoppas att rättegången drar ut på tiden så att han får sitta större delen i polskt häkte i väntan på dom. Många överklaganden, språkproblem med mera kanske kan få honom inspärrad i Polen något år i alla fall innan han får checka in på svensk anstalt.

LaDecima
    Oregistrerad LaDecimas avatar
    Utlämna honom, han kan gott sitta där. Först går han med i ett NS-parti, lämnar det och blir någon slags attentionwhore i media och antinationalist, om jag förstått det rätt, och nu detta. Han verkar bara allmänt skum. Vem bryr sig om en gammal avhoppare egentligen? Han är ju en loser.

"– Jag är orolig för att att åka tillbaka till Polen. Åklagaren har haft släktingar som har suttit i Auschwitz och har sagt att han ska sätta dit de personer som har gjort det här, säger han."
    Borde han väl tänkt på innan. Vem fan snor Auschwitz-skylten? Idioter. Inte för att jag tror att nazisterna systematiskt gasade ihjäl judar i det stora antalet i lägret, men det är en historiskt viktig byggnad som kan vara intressant att besöka, oavsett om man tror på förintelsen eller ej.

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    Borde han väl tänkt på innan. Vem fan snor Auschwitz-skylten? Idioter. Inte för att jag tror att nazisterna systematiskt gasade ihjäl judar i det stora antalet i lägret, men det är en historiskt viktig byggnad som kan vara intressant att besöka, oavsett om man tror på förintelsen eller ej.
    Ja. Det som irriterar mig mest med det den här sossen har gjort är att han har försökt förstöra bevismaterial. Det är viktigt att hela Auschwitz är kvar, intakt, så alla kan se själva vilket skämt det är. Den fantastiska "gaskammaren" har jag redan länkat till, men gå gärna in och gör ett virtuellt besök. Försök hålla er för skratt.

Men det kan ju i värsta fall vara så att Högström samarbetar med Robert Jan van Pelt som tycker att Auschwitz bör stängas för allmänheten och att naturen ska göra sitt jobb med resten. För enligt van Pelt så förhåller det sig nämligen så här:
    "Ninety-nine per cent of what we know we do not actually have the physical evidence to prove".
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Mats_81
    Oregistrerad Mats_81s avatar
    Låt han få sitta där i tio år det kan nog behövas! Som sagt idioti att ens ta skylt jävlen!

Riddare Gråbens avatar
    Reg.datum
    2009 Sep
    Rykte
    1042
    Tack
    199
    Tackad: 170 gånger i 124 inlägg
    Som många andra sagt tidigare: lämna över honom. Det som stals kunde Anders Högström skaffat via en vanlig plåtslagare, det hade minsann inte kostat 10 år i Polen. :p
    :SNUS: | :motpol: | :Ett Klick För Skogen: | :Dödsmetall:
    "Döden ler mot oss alla och det enda vi kan göra är att le tillbaka." - Marcus Aurelius

Crille
    Oregistrerad Crilles avatar
    Jag tycker att han ska sitta sitt straff i Polen.
    Varför ska svenska skattebetalare ta smällen för hans handlingar.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 17:03
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 23:15
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 15:39
  4. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 11:10
  5. Avslöjade pedofiler - Riskerar fängelse
    Av Bielke i forum Nyheter