Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 40
    GermanskViking
    Oregistrerad GermanskVikings avatar

Varför "måste" man vara i samma ålder som sin partner?

Hur kommer det sig att många tar så illa upp om man har en flickvän som är lite yngre? Jag är 27 och min flickvän är 19. En av mina bästa vänner är 25 nu och hon är tsm med en kille som är 33. Dom blev ihop när hon var 16 & han var 24 så dom har m.a.o. vart tsm i snart 10 år. Jag tycker att åldersskillnaden inte spelar någon roll så länge man älskar varann fast är det typ 10-15 års skillnad eller mer så kanske man bör tänka efter lite före. Men av vissa så får man bara höra "Skaffa nån i din egen ålder" precis som att det är nåt "fel" om man inte är precis jämngamla. Nu vänder jag mig först och främst till er som tycker jag har fel och vill höra egna argument. Vill inte ha en tråd där alla sitter och håller med för det blir inte direkt någon vettig diskussion då. Vad tycker ni andra?

Crille
    Oregistrerad Crilles avatar
    Jag var tillsammans med en som var årsmodell -69 då jag är -85, sågs som väldigt konstigt där jag bor, men så är det, det är alltid någon som är avundsjuk.

Jarl _Nordanvind_s avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    1402
    Tack
    3
    Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
    Jag ser då inget fel i det.
    Det enda är väl om man går ner i åldrarna när folk fortfarande är i puberteten osv(15,17) kanske och någon på 30 kommer, känns väl lite som ett utnyttjande kanske.

Annars tror jag inte folk ser detta som ett problem ?
    Forntid - Framtid
    Nuets Ansvar

GermanskViking
    Citat Ursprungligen postat av _Nordanvind_ Visa inlägg
    Jag ser då inget fel i det.
    Det enda är väl om man går ner i åldrarna när folk fortfarande är i puberteten osv(15,17) kanske och någon på 30 kommer, känns väl lite som ett utnyttjande kanske.

Annars tror jag inte folk ser detta som ett problem ?
    Ja där håller jag med dig. Jag skulle personligen inte kunna vara tsm med någon tjej som är yngre än 17 nu när jag fyller 28 i år men när jag var 22-25 så var ändå det mer "okey" men sen gör alla sina egna bedömningar.

Marskalk Mikaels avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    772
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 1 inlägg
    Fel tycker jag väl inte det är, dock är det ju inte direkt förankrat i vår kultur med stora åldersskillnader såsom i tex USA eller arabländerna. Det är väl mest därför folk höjer på ögonbrynen.

Min magkänsla säger dock att för mig som är 32 borde partnern finnas mellan kanske 25-35.
    All the animals come out at night - whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets

GermanskViking
    Citat Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Fel tycker jag väl inte det är, dock är det ju inte direkt förankrat i vår kultur med stora åldersskillnader såsom i tex USA eller arabländerna. Det är väl mest därför folk höjer på ögonbrynen.

Min magkänsla säger dock att för mig som är 32 borde partnern finnas mellan kanske 25-35.
    Om du menar att det skulle ha med vår kultur att göra så är det något som kommit på 1900talet för det var knappast någon som reagerade på t.ex. 10 års åldersskillnad för 200 år sedan som exempel. Kungarna var ju ända upp till medelålders och gifte sig med tonåringar förr i tiden och det enda folk brydde sig om var vilken samhällsklass du tillhörde.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    23989
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 799
    Tackad: 9 901 gånger i 6 090 inlägg
    Inte speciellt märkligt. Man måste verkligen inte vara i samma ålder som sin partner. Det var exempelvis fjorton års åldersskillnad mellan min mormor och morfar och de levde lyckliga (nästan i varje fall) tillsammans i över 40 år. Huvudsaken är att "kemin" stämmer.

Efva
    Oregistrerad Efvas avatar
    Det är väl exakt det det är? ;)
    Inte ens hundra år sedan tillbaka i tiden var det helt normalt att vuxna män på trettio-fyrtio år gifte sig med unga kvinnor som knappt fyllt tjugo, något som varit praxis i princip alla kulturer.

Marskalk Mikaels avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    772
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 1 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av GermanskViking Visa inlägg
    Om du menar att det skulle ha med vår kultur att göra så är det något som kommit på 1900talet för det var knappast någon som reagerade på t.ex. 10 års åldersskillnad för 200 år sedan som exempel. Kungarna var ju ända upp till medelålders och gifte sig med tonåringar förr i tiden och det enda folk brydde sig om var vilken samhällsklass du tillhörde.
    - Jo men nu är det 2010 och inte 1810. Svensken idag höjer på ögonbrynen när två partners åldersskillnad anses för stor, så är det bara.
    All the animals come out at night - whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets

Mats_81
    Oregistrerad Mats_81s avatar
    Som sagt det finns alltid någon som måste gnälla, men som sagt man blir inte kär i personens ålder utan i personen.

GermanskViking
    - Jo men nu är det 2010 och inte 1810. Svensken idag höjer på ögonbrynen när två partners åldersskillnad anses för stor, så är det bara.
    Med den logiken är homosexualitet, rasblandning och alla annan dekadens som finns i dagens samhälle också "helt okey" eftersom "det är 2010 och inte 1810".
    Snälla jag ber dig, tänk efter innan du yttrar dig.
    Du låter precis som en tillrättalagd politisk korrekt dåre.

GermanskViking
    Jag antar att ingen annan hade nåt att tillägga i ämnet eftersom tråden är rätt så "död".

LaDecima
    Oregistrerad LaDecimas avatar
    När äldre män är ihop med tjejer som är yngre än 18 t.o.m så får jag äckel- och pedofil-känslan av det. Varför kan de inte hitta någon i sin ålder? Är man över 20 borde man inte ha en flickvän under 18 kanske.

Efva
    Oregistrerad Efvas avatar
    LaDecima

Det är nog inte alla damer på över arton som vill ha en valp på tjugo år. Av de unga kvinnor jag har haft nöjet att lära känna i mitt liv så har de flesta velat ha en man som är ca fem år äldre åtminstone. ;)

Undantag finns alltid givetvis, men en ålderskillnad där mannen är äldre har alltid varit vanligt överallt.
    Unga, fertila kvinnor är attraktiva, oavsett hur gammal en man är, det är så naturen fungerar helt enkelt.

VNN-Rev
    Oregistrerad VNN-Revs avatar
    Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    När äldre män är ihop med tjejer som är yngre än 18 t.o.m så får jag äckel- och pedofil-känslan av det. Varför kan de inte hitta någon i sin ålder? Är man över 20 borde man inte ha en flickvän under 18 kanske.
    Håller fullständigt med dig.

Dock ser inga fel att det är 10-15 år +/- ålderskillnad så länge båda parter är över 18.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

1. Varför säger liberaler "Nazism och kommunism är samma sak"
    Av Carl i forum Liberalism och kapitalism
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 15:18
  2. Vid vilken ålder är man "slut"?
    Av LEAD i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 07:39
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 14:29