VG melder i dag at mer enn 500 000 innvandrere har ankommet riket i løpet av siste tiår. I dette tallet er svensker og dansker ikke medregnet da de ikke trenger arbeids og oppholdstillatelse.
Er det noen som i samme periode har fulgt med på utviklingen i boligpriser og lønnsforhold? Samtidig med at boligprisene har gått gjennom taket så har lønningene, da særlig for ufaglært arbeidskraft, men også i økende grad for faglærte innen håndverksfagene, sakket akterut i forhold til offentlig ansatte og folk i "de frie profesjoner" som leger, advokater etc. som har sterke interesseorganisasjoner i ryggen.
For meg ser det ut som om man i ufaglærte yrker, som eksempelvis renhold, i dag jobber i et globalt marked da man i prinsippet er eksponert for konkurranse fra hele verden gjennom asyl- og familiegjenforeningspraksisen. Håndverkere jobber i et europeisk marked, og kun de i høyere stillinger i et marked som sammenfaller med de norske riksgrensene. Ironien er at jo mer nasjonalt arbeidmarked en jobber i, jo mer positivt innstilt til invandringen er man. Var det noen som sa borgerskapet kjennetegnes av egeninteresse, dobbeltmoral og hykleri?
Summen av det hele er at prisen på kapitalvarer som bolig stiger, mens prisen på arbeidskraft flater ut eller synker. Det vil si boligeiere og arbeidsgivere tjener på innvandringen og arbeiderklassen taper på samme utvikling.
Klasseskillene øker meget raskt i dette landet, og innvandringen alene ser ut til å være viktigste forklaringsvariabel på økt ulikhet mellom fattig og rik.
Er det noen som kan forklare meg hvorfor venstresida med sitt påståtte fokus på økonomisk og sosial utjevning ikke bare tillater, men sammen med kapitalkreftene fremmer denne utviklingen?
Talløse bærere av Klassekampen - selgere kan de ikke kalles disse dvaske plastikksosialistene - og i egne øyne moralsk og kunnskapsmessig antatt overlegne representanter for de "røde" partiene på diverse stands har ikke kunnet gi meg et svar.
Så til medlemmene her inne; opplys meg hvis dere sitter på den tydeligvis meget hemmelige koden som gjør en slik utvikling rasjonell ut fra et ståsted på venstresida.

Svara med citat

Bokmärken