Här är tanken att vi skall diskutera Guds existens. Om någon vill hävda att det finns flera gudar, eller inga gudar alls, så går det också bra att göra i denna tråd.
Mitt synsätt:
Allting är skapat, utom Gud, som är skaparen själv.
Jag kom fram till detta när jag tänkte på Big bang. "Någon måste ha skapat förutsättningen för Big bang, men vem? Och vem skapade den som skapade Big bang?" osv. osv.
Till slut kom jag fram till att det måste finnas en som inte är skapad, utan som bara finns. I Bibeln benämner Gud sig själv som "den som är".
Jag kom in i en OT-diskussion om detta med användaren ulut i tråden om evolution.
Våra två sista inlägg:
Martin skrev:
ulut skrev:Det är när man tänker bakåt och inser att det måste finnas ett stopp någonstans som man kommer fram till tanken om Gud (den som helt enkelt ÄR). Det här är dock jätte-OT så vi tar detta någon annanstans.
Mitt svar blir först ett klargörande. Jag tror inte att det handlar om flera skapare, utan om en.Inser att det måste finnas ett stopp någonstans? Så någonstans i denna kedja av skapare av skapare så "inser" man alltså het plötsligt att det måste vara ett stopp? En föjldfråga blir ju då hur många skapare det finns i så fall (uppskattningsvis) och mera väsentligt varför det inte är mera logiskt att utgå ifrån antagandet att gud helt enkelt inte existerar.
Man har ju då endast gjort ett antagande, medans man såsom du gör en hel räcka med antaganden om skapare av skapare o.s.v.
Antagandet att Gud inte existerar är inte mer logiskt eftersom att allting (utom Gud) måste ha en skapare. Hur skulle universum kunna skapas utan en skapare?

Svara med citat

Bokmärken