Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 31 till 38 av 38
    Efva
    Oregistrerad Efvas avatar
    Jag kan ju påpeka för klarhetens skull att jag inte rör vid blandraser i sig i denna diskussion, eftersom de flesta är så sönderavlade från sitt ursprungliga syfte att man inte kan förvänta sig att de har några starka drifter kvar.
    De kan mycket väl ha, men det är betydligt mer relativt än en renrasig hund sprungen ur selektiv avel. En Pitbull alltså, eller en Amstaff, även om Amstaff de facto är avlade på att se bra ut numer sedan årtionden tillbaka och inte hundkamp.
    De är dock tagen ur en ras med väldigt starka drifter, så att många exemplar ur Amstaffen ännu har den driften att slåss är inte att ignoreras.

Jag syftar alltså inte på det du Hypnora kallar för Pitbull, alltså ett gäng olika blandraser eftersom en Pitbull är en etablerad ras med mycket väl dokumenterat ursprung, och INTE ett samlingsnamn för olika sorters hundar - som du tror.

Riddare G.llos avatar
    Reg.datum
    2009 Jan
    Rykte
    988
    Blogginlägg
    19
    Tack
    44
    Tackad: 51 gånger i 30 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Efva Visa inlägg
    Ja, och de avlades på utställningskriterier. Precis som jag har skrivit.

Ja, men dåså, då är det ju samhällets fel att utomeuropeiska invandrare är en grupp som hamnar snett i samhället, det har ju inget med deras genetik/kultur/ursprung att göra. De har inte lägre intelligens och mer primitiva drifter än germaner, vi är alla lika. Vad mysigt, vilken mysig värld det blev nu när du öppnade mina ögon så jag kunde förkasta allt jag lärt mig om etnologi och mänsklig genetik.
    Med tanke på att du har uppenbara lässvårigheter, drar groteskt felaktiga paralleller och är totalt oförmögen att bedriva en behärskad diskution så tänker jag inte ens bemöda mig längre.
    I refuse to submit to the god you say is kind

Väpnare Hypnoras avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    151
    Blogginlägg
    1
    Tack
    10
    Tackad: 12 gånger i 7 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Efva Visa inlägg

Nej, fler verkar ju vara intresserade och jag är inte missunnsam.
    Därav, "starta en ny tråd som rör ämnet", och inte statistik...

Jocke K
    Oregistrerad Jocke Ks avatar
    Citat Ursprungligen postat av Hypnora Visa inlägg
    Därav, "starta en ny tråd som rör ämnet", och inte statistik...
    Nu har jag startat en tråd åt dig! :yes:

Odalbonde maddogs avatar
    Reg.datum
    2008 Jun
    Rykte
    12
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Hmm

Vill du nu skaffa dej en amstaff så gör du det ska du skaffa en pittbull var försiktig för det e lätt att du får en hund de kallar pittbull men det e igentligen en shitbull.
    Det viktiga e att du har hundvana och att du har bra ledaregenskaper annars rekomenderar jag dej att skaffa en hund som är lite lättare att hantera för pittbullen,staffen och alla terrier raser är en liten hund med mycket motor och kräver mycket bus å alvar.
    så fråga dej själv har du tid och ork den lever ändån i 10år eller mer.
    sedan ska du veta i alla dessa utställnings hundar som amstaff och staffe finns det mycket defecter och kan vara mycket kosstsamt.
    sedan vad det gäller om vilken ras som e mest bit glad vet jag ej golden har jag hört men det e oxå den hunden som finns i flesta hushåll med barn på 80 talet va det schäfern slutet av 80 va det rottisen så jag tror det beror på vilken hund som folk lägger all sin fokus på är den hunden som biter mest, alla hundar biter ifrån när det gör ont och de känner sig trängda.
    själv har jag blivit biten hör å häpna ... av en hund som inte äns näms en yorschi tarrier eller hur det nu stavas /mvh

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av maddog Visa inlägg
    Vill du nu skaffa dej en amstaff så gör du det ska du skaffa en pittbull var försiktig för det e lätt att du får en hund de kallar pittbull men det e igentligen en shitbull.
    Det viktiga e att du har hundvana och att du har bra ledaregenskaper annars rekomenderar jag dej att skaffa en hund som är lite lättare att hantera för pittbullen,staffen och alla terrier raser är en liten hund med mycket motor och kräver mycket bus å alvar.
    så fråga dej själv har du tid och ork den lever ändån i 10år eller mer.
    sedan ska du veta i alla dessa utställnings hundar som amstaff och staffe finns det mycket defecter och kan vara mycket kosstsamt.
    sedan vad det gäller om vilken ras som e mest bit glad vet jag ej golden har jag hört men det e oxå den hunden som finns i flesta hushåll med barn på 80 talet va det schäfern slutet av 80 va det rottisen så jag tror det beror på vilken hund som folk lägger all sin fokus på är den hunden som biter mest, alla hundar biter ifrån när det gör ont och de känner sig trängda.
    själv har jag blivit biten hör å häpna ... av en hund som inte äns näms en yorschi tarrier eller hur det nu stavas /mvh
    Men man måste ju börja någonstans också för att kunna få hundvana, jag tycker man kan skaffa vilken hundras man vill även fast den kräver mycket. Bara man vet hundens bakgrund och har läst på om hundrasen. Jag har just nu min första American staffordshire terrier och man hör folk som säger att det är ingen lätt första hund men vadå det beror ju på vad man gör det till. Uppfostrar man hunden rätt och kan säga ifrån och sätta regler så blir det en kanon hund. Så allt handlar om dig som ägare, det är du som är flockledaren och som bestämmer och inte hunden.
    Senast redigerad av Adoxa den 2011-07-16 klockan 13:33.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

7. Följande användare säger Tack till Adoxa för detta inlägg:

Skogstrollet (2011-07-16)

Bärsärk hybriss avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    497
    Tack
    32
    Tackad: 56 gånger i 29 inlägg
    http://pediatrics.aappublications.or...17/3/e374.full har statistik över bitbenägenhet,

Det ska även finnas statistik som jordbruksdepartementet gjort som du kan få ut genom att kontakta dem, däremot är den bara grundad på fall där man har fått söka läkarvård.

Genetika.se ska ha statistik över bitbenägenheten mellan olika raser.
    "Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel." /Homer (Simpson)

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Generellt kan man säga att hundar som ofta används som familjehundar, ex. labrador, är mer bitbenägna. Detta för att de hundarna lever under mer press och mer sällan får vara ifred från barnen, vilket gör att de till slut biter. Enkelt sagt.

Vill man ha en hund som inte biter ska man fostra den rätt. Har man egna barn ska man fostra dem att respektera hunden. Gör man det är det ytterst ovanligt med att hundar bits.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

10. Följande användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Skogstrollet (2011-09-18)

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Liknande ämnen

1. Hundar?
    Av Smurfan i forum Husdjur
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 19:26
  2. Statistik över svensk migration 2007
    Av KalleHammare i forum Statistik
    Svar: 11