Resultat 1 till 12 av 12
    Riddare AMORSITEs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    424
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Danskar vill inte lära sig svenska, men många svenskar vill lära sig danska

Svenskarna köar för att lära sig danska. Både på universitet och studieförbund är kurserna fulltecknade.
    Men på andra sidan sundet är bilden en annan. Vid Köpenhamns universitet finns svenska inte ens i kurskatalogen.

http://sydsvenskan.se/sverige/articl...g-svenska.html

Kanske något att göra med det faktum att Sverige håller på att bli Mellanöstern?

Odalbonde Fredendalls avatar
    Reg.datum
    2009 Jul
    Rykte
    0
    Tack
    0
    Det är väl snarare så att de tycker att svenska är ointressant att lära sig? De förstår väl hyfsat bra redan och lär sig hellre ett stort språk. Din hypotes är ju tämligen långsökt, minst sagt

Riddare AMORSITEs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    424
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Fredendall Visa inlägg
    Det är väl snarare så att de tycker att svenska är ointressant att lära sig? De förstår väl hyfsat bra redan och lär sig hellre ett stort språk. Din hypotes är ju tämligen långsökt, minst sagt
    Det finns en stor skillnad mellan att förstå och tala. Och svenskar förstår dem inte när de talar danska. Det är snarare landet som blivit ointressant, och tvärtom fler och fler svenskar vill utvandra och lämna Sverige, i synnerhet till Norge.

__Insane
    Oregistrerad __Insanes avatar
    Citat Ursprungligen postat av Fredendall Visa inlägg
    De förstår väl hyfsat bra redan
    Åker man till Köpenhamn eller Helsingör så förstår dom flesta det mesta av vad man säger på svenska men som jag har uppfattat det så är det inte så många längre in i Danmark som förstår svenska så värst bra.

Riddare Hugin09s avatar
    Reg.datum
    2009 Dec
    Rykte
    504
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av AMORSITE Visa inlägg
    Kanske något att göra med det faktum att Sverige håller på att bli Mellanöstern?

Det där var nog den mest långsökta analysen jag sett på länge!:chock:

Danskar är som de flesta nordbor, de blickar suget söderöver, mot den stora världen med de neonlysande städerna. Vanlig pöbel söker sig sällan norrut, det är förunnat de karga och coola folken.

Bodnia
    Oregistrerad Bodnias avatar
    Citat Ursprungligen postat av Hugin09 Visa inlägg

Det där var nog den mest långsökta analysen jag sett på länge!:chock:

Danskar är som de flesta nordbor, de blickar suget söderöver, mot den stora världen med de neonlysande städerna. Vanlig pöbel söker sig sällan norrut, det är förunnat de karga och coola folken.
    Så du menar att de flesta nordbor vill lämna norden? Har du någon vettig fakta som underbygger ditt påstående?

Riddare Hugin09s avatar
    Reg.datum
    2009 Dec
    Rykte
    504
    Tack
    0
    Så sa jag inte. Jag påstår att de flesta unga (såna som studerar språk) suktar mot storstäderna söderut OM de alls suktar ifrån sitt land.
    Det är irriterande men mycket vanligt att folk inte uppskattar vad vi har här i norr, ofta så lockas ungdomar av vad de inte har/vet. I detta fall den spännande världen söderöver.

Sen kan vi ju även räkna in att danskar ju förstår svenska och när de vill inte har några stora problem att göra sig förstådda på svenska, vilken säkert påverkar inskrivningsantalen på svenskkurserna.

Att danskar inte läser svenska för att vi ha en massa invandrare här tvivlar jag på.

Odalbonde maalspraaqs avatar
    Reg.datum
    2010 Oct
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Jeg første gikt til Geilo Norja tredje maanad Norske er vakkert og efter studerade Svenska hjemma i England efter att jeg gikt til københamn Danmark og Aalborg Friisqlant den maange Danskar sagde att Svenskaspraag er meget svaart uttal og de kan bara taler Svenska efter de drikkade tusen tals Elephant øl Vad säger du men jag aldrigt hört nord svenkan talar dansk för mig jag altid har Nordiskamål hopqoq og høns hjärna virrpanna i huvud och alla undrar var kommer du fra jag och behöver ingen øl men jag er Engelsman vi ha månge ord fra Nordiska og i viking talet vi kommt fra Nordiska land og stojande omkring via norrørne og Islant drikkande rødflugsvamp deŧ tusen tals kraftigt än Elephant øl Jag taalar mitt eget style Nordisqt varhelst jag förståt an mere än dem full SvenkanDanskanorskan vem snakkertaal med vaandra än det er sansad

Jag nu här och sökt om Svenskan och finskan som vilja lär sig målspråk Svenska eller finska vilken arbetsspråk skulle brukas Svenskan lär Finska med Engelska till finska eller Svenska till Finskaangående Finsk är sammaledes

Riksmarskalk Adoxas avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    3218
    Blogginlägg
    43
    Tack
    424
    Tackad: 610 gånger i 461 inlägg
    Jag hade för mig att danskar förstår oss svenskar mer än vad vi förstår dom.
    Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
    att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !

Tänk först och tala sedan

Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.

Je suis une nana difficiles dans le luxe

Marskalk 040Malmös avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2060
    Tack
    310
    Tackad: 415 gånger i 256 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adoxa Visa inlägg
    Jag hade för mig att danskar förstår oss svenskar mer än vad vi förstår dom.
    Sant, men det kan ju inte vara så svårt egentligen.

"En öl tack."
    "En pölse tack." osv...

Administratör Spocks avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    1874
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 41 inlägg
    Många unga människor i Skåne väljer att studera i Köpenhamn; en hel del jobbar även där. I Malmö finns väl knappt några jobb för etniska svenskar speciellt inte i restaurangbranschen och liknande arbeten, vilka bemannas till ganska stor del av svenska unga kvinnor i Köpenhamn.

Har varit i Köpenhamn en hel del p.g.a. jobbet och det är nästan ovanligt att inte stöta på åtminstone en svensk servetris när man går på lunch.

Eftersom svenskar betraktar Danmark som en självklar potentiell arbetsmarknad, är det naturligt att de vill lära sig språket.
    Senast redigerad av Spock den 2010-10-19 klockan 21:38.
    You think they are sick and Jaspers here, ... he thinks they are evil, but I know what they are: They're criminals.

Marskalk 040Malmös avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2060
    Tack
    310
    Tackad: 415 gånger i 256 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Spock Visa inlägg
    Många unga människor i Skåne väljer att studera i Köpenhamn; en hel del jobbar även där. I Malmö finns väl knappt några jobb för etniska svenskar speciellt inte i restaurangbranschen och liknande arbeten, vilka bemannas till ganska stor del av svenska unga kvinnor i Köpenhamn.

Har varit i Köpenhamn en hel del p.g.a. jobbet och det är nästan ovanligt att inte stöta på åtminstone en svensk servetris när man går på lunch.

Eftersom svenskar betraktar Danmark som en självklar potentiell arbetsmarknad, är det naturligt att de vill lära sig språket.
    Så sant som det är sagt. Jag tror de flesta från Malmö antingen jobbar eller har någon som de känner som jobbar i Köpenhamn eller övriga Danmark. Sen Öresundsbron blev klar har svenskar som börjat jobba i Danmark ökat dramatiskt. Vilken jag personligen bara tycker är positivt.

Skulle nästan säga att det är omöjligt gå en krogrunda i Köpenhamn utan att stöta på ett par svenska tjejer/killar.

Liknande ämnen

1. Hur många barn vill du ha?
    Av Blutwölfin i forum Gillestugan
    Svar: 410
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 22:13
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 21:54
  3. Kan svenskar lära sig något av dessa kvinnor?
    Av Fredrik i forum Familjeliv och samlevnad
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 19:27
  4. Hur många barn vill du ha?
    Av Zippt i forum Relationer och familjeliv
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 22:36
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 08:18

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen