Resultat 1 till 9 av 9
    Ild
    Oregistrerad Ilds avatar

En ylande katt

Vi har skaffat en till katt men det var inte så enkelt som vi trodde.
    Den äldsta är snart två år, den nya är ca tre månader. Den äldsta är en hankatt den minsta är en hona. Problemet är att han ylar och bryr sig inte om henne men hon är ju nyfiken så hon vill gärna lukta på honom osv.

Läste att vuxna katter inte attackerar kattungar.

Är det någon som har erfarenhet av att ta hem en ny katt till hemmet?

Vet inte riktigt hur jag ska göra vill ju inte hålla den lilla instängd i transportburen heller.

Vill inte heller att honan ska känna sig ovälkommen hit.

Riksmarskalk Doomsdays avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    2873
    Blogginlägg
    2
    Tack
    127
    Tackad: 103 gånger i 62 inlägg
    Det där att vuxna katter inte attackerar kattungar stämmer inte. Det är helt upp till katten om den gör det eller ej.
    Dock är chansen helt klart störst att de fräser på varandra och morrar i början och sen anpassar sig och eventuellt blir vänner.

Jag har mycket stor erfarenhet av katter :)
    Meine Ehre heißt Treue
    Smash The Reds
    Verräter verfallen der Feme!

Ild
    Oregistrerad Ilds avatar
    Problemet är att den vuxna katten är inte alls intresserad av att lära känna den nya.

Ild
    Oregistrerad Ilds avatar
    Nu var den äldsta framme och tittade lite försiktigt iaf. Vi har satt den lilla i transportburen i samma rum så att de kan vänja sig vid varandra. Så det kanske löser sig bra trots allt.

Riksmarskalk mike64s avatar
    Reg.datum
    2009 Feb
    Rykte
    4272
    Tack
    190
    Tackad: 129 gånger i 93 inlägg
    Hur länge har ni haft den nya katten? Det tar ett tag innan de vänjer sig vid varandra
    Bevara Sverige Svenskt.

Marskalk Alsings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    2195
    Tack
    1
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Det kan ta tid innan två katter finner ro i samma hem om de inte kommer från samma kull. Det är iallafall den erfarenhet jag har i saken. Våra katter kom överens men inte mer, och det i sig tog ett tag vill jag lova...
    Snart far igen, måtte gudarna le åt min nästkommande och hennes mor...

"I kolonner vi marschera, mot det slutliga målet.
    Med en övertygelse, starkt som svenska stålet.
    Att befria vårat folk från detta högförräderi,
    som svensken bara accepterat, och tvingats leva i."

"Never get between a fat man and his food" - Alltså, ge fan i mitt käk annars jävlar...

"För mycket av olika saker är aldrig bra, men för mycket av en bra whisky, är långt ifrån tillräckligt...." Mark Twain

Riksjarl Kristofers avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9844
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Tackad: 1 113 gånger i 537 inlägg
    Precis som ovanstående skriver så måste du ge dem åtminstone en vecka innan du trycker på larmknappen. ;)

Jag har två hankatter som är ganska jämngamla. När jag skaffade den andra så blev den första väldigt förvånad över vad jag hade tagit med mig hem. Den nya familjemedlemmen började dock spinna så fort han fick syn på sin styvbror och gick raskt och vräkte i sig hans mat och använde sedan lådan. Sigge, den jag haft längst, följde hela tiden efter och nosade chockerat, men det dröjde inte mer än framåt kvällen innan de låg ihoprullade bredvid varandra. Oftast är det lättare att få två unga katter att acceptera varandra än en gammal katt. Gamla katter kanske är vana sedan flera år tillbaka att vara enda katten i hemmet, ibland kan det vara svårt för sådana katter att acceptera en liten fyrbent vän.

Ett par tips är förresten att skaffa en till kattlåda. Man bör i regel åtminstone ha en låda per katt. Det är även bra att ha flera matskålar eftersom största risken för bråk är när de ska äta. En av mina katter gillar att äta tillsammans med den andra katten, gärna ur samma skål, fast det tycker inte den andra om. Han vill endast ha en nos per matskål.
    Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
    Front Mot Islam

VNN-Rev
    Oregistrerad VNN-Revs avatar
    Jag har 3 katter, en kastrerad Hane på ca 7 år och 2 honor på 1 år okastrerade. Hanen ger sig ofta på den ena honan och de slåss rejält, medans den andra bryr han sig inte om. kan det bero på att de har olika dofter som de utsöndrar?

Rekryt Babyangels avatar
    Reg.datum
    2009 Oct
    Rykte
    15
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Vi har en bengal hemma sedan lite mer än ett år sedan.
    han är runt 2 år men beter sig fortfarande som en kattunge.
    En dag när jag var påväg hem från bussen följde en annan katt med mig hem som antagligen gått vilse och inte kunde hitta hem.
    Han stannade hos oss flera dagar och gick in i huset och åt. Eftersom det var sommar stod dörren öppen nästan hela dagarna.
    Smirre och den nya katten som vi namngav Fatzo ( eftersom han var så grymt tjock ) Tyckte verkligen inte om varandra ibörjan.
    Men tillslut utan att vi märkte av något så stod dem där helt plötsligt bredvid varandra en dag och åt ur samma matskål.
    Vi trivdes med bägge katter men ägarna hade sett lapparna vi satt upp och ville ha tillbaka sin mjuka runda kisse så nu är Smirre ensam igen.

Men som sagt det tar ett tag att vänja sig. Det är ju endå den första kattens revir om man säger så.
    Men det är ju precis som med oss människor, vi tycker ju inte om alla första gången vi träffar dem heller.

Hoppas det var till hjälp (:
    Lev inte bara för att du måste, utan lev för att du vill !

Liknande ämnen

1. Mongokatt
    Av Jocke K i forum Husdjur
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 17:21
  2. Resa med katt
    Av Carl_F i forum Husdjur
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 13:29
  3. Hur du ger din katt ett piller
    Av Sebbe i forum Humor
    Svar: 25