Info14 skrev för ett tag sen om Irländsk musik.
Men är det någon som vet något bra skotskt nationellt band?
Skulle vara skoj att se vad vad våra grannar har att erbjuda, så är det någon som vet om det finns något bra norskt band att rekommendera?![]()
Info14 skrev för ett tag sen om Irländsk musik.
Men är det någon som vet något bra skotskt nationellt band?
Skulle vara skoj att se vad vad våra grannar har att erbjuda, så är det någon som vet om det finns något bra norskt band att rekommendera?![]()
En del låtar med "Glittertind" är helt okej om du frågar mig.
Ett par bra norska folkrock-/folkmetal-band är Lumsk (som jag tror Urkraft syftade på), samt Gåte.
Ja Lumsk menade jag. Blev lite skrivfel var för glad att skicka iväg meddelandet :)
Sen har vi ju norska Storm. De gamla black metal-rävarna Fenriz och Satyr satte sig och gjorde lite rockigare versioner av gamla norska folkvisor. Riktigt suverän skiva om jag för säga det själv.
"Om det finns någonting som är viktigare än mitt ego, så vill jag att det infångas och likvideras omedelbart!"
Nordavind. Kan vara lite knepig att få tag i tyvärr...
"Om det finns någonting som är viktigare än mitt ego, så vill jag att det infångas och likvideras omedelbart!"
Storm er veldig bra, og så har du Fenriz' Isengard. Anbefaler å sjekke ut Høstmørke skiva. Glittertind har litt for mye punkinfluenser for min smak. Lumsk startet bra, men synes bare det går nedover og nedover for hver skive, noen er sikkert uenige. Den første skiva som heter "åsmund frædegjevar" er veldig bra. Ellers kan jeg anbefale Windir, da spesiellt demoene. Låter som krystallnatt klinger bra. En av skivene har også coverbilde fra en gammel Nasjonal Samling plakat. Kan også anbefale gamle Ulver, spesiellt Bergtatt: Et Eeventyr i 5 Capitler og Kveldssanger. Dette er skiver som står mitt hjertet nære. Disse skivene burde ikke være vanskelig å få tak i, og jeg kan sikkert ordne med smakebiter om noen er interessert.
Burzum är ett bra norskt band. Celtic warrior är ganska sköna skottar (?)
Kari Rueslåtten är rätt bra solo också (tjejen som sjunger på vissa av Storms låtar).
Är man ute efter mer metal så rekommenderar jag stark Windir.
Grymt bra norskt band med folkmusikinfluenser.
Norska Ásmegin är ett briljant, och sorgligt förbisett,
folkmetal band. Deras skiva "Hin Vordende Sod & Sø"
rekomenderas till alla som...ja, lyssnar på musik :cool:
Norge har jävligt mycket bra black metal band.
Dimmu Borgir, Darkthrone, Mayhem, Emperor....osv, även death metal bandet Zyklon och Blood red thorne :D
Bokmärken