Visa resultat för omröstning: Vem är mer svensk?

Antal röster
144. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Italienaren som bott i Kiruna i över 30 år och trivs i klimatet och kulturen.

17 11.81%
  • Svensken som flydde för 30 år sedan och numera bor i Thailand.

108 75.00%
  • Vet ej/Annat.

19 13.19%
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 46 till 60 av 88
    Jarl Lex Sak_rads avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    3756
    Tack
    595
    Tackad: 496 gånger i 234 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gappen Visa inlägg
    Mhm, fast nu talar vi om hästar och hästar.
    Eller ännu djupare. Egentligen talar vi om arten Homosapiens och dess sub-grupper och där är skillnaderna mycket, mycket små och chansen för individuella avvikelser (speciellt med tanke på den stora beblandning som redan finns) extremt stora.

I ditt hästexempel skulle en positiv etnisk beblandning/förening nästan vara som selektiv hästavel. Då alltså på frivillig basis. Fast det är bisarrt att jämföra äpplen med päron på detta sätt.

Låt mig klargöra en sak:

DET FINNS INGEN "POSITIV BEBLANDNING" FÖR VITA!!!

Varje beblandning degraderar vår ras till den andre partens nivå.

Det är aldrig upp till individen vilket etnicitet han/hon får, det är helt beroende på föräldrarnas val vem de skaffar avkomman med.
    Trollet är mitt!

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Jag hörde Anna book kalla sig själv för "halvspanjorska" för en tid sedan. Jag vet inte om det betyder att hon bor halvvägs till Spanien - i norra Frankrike, kanske...?
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Väpnare Diddens avatar
    Reg.datum
    2009 Mar
    Rykte
    113
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    :D haha! Jovars!

Gappen
    Oregistrerad Gappens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Lex Sak_rad Visa inlägg
    Låt mig klargöra en sak:

DET FINNS INGEN "POSITIV BEBLANDNING" FÖR VITA!!!

Varje beblandning degraderar vår ras till den andre partens nivå.

Det är aldrig upp till individen vilket etnicitet han/hon får, det är helt beroende på föräldrarnas val vem de skaffar avkomman med.
    Ras är inte samma sak som etnicitet.
    Etnicitet defineras av Svenska Akademins Ordlista som "något som utmärker en folkstam".
    Folkstam är sedan synonymt med folkslag som betyder "större grupp av människor med gemensamma traditioner och kännetecken".

Ens etnicitet är alltså den större grupp av människor vars utmärkande traditioner och kännetecken man indentifierar sig med. :thumbup:

Så, nu när vi fått den förbannade jävla definitionen urvägen så kan vi skippa pratet om ras och koncentrera oss på etniciteten. Om man då indentifierar sig med de traditioner som finns i ens "nya" land samt kännetecknas av detta folks egenskaper så som mentalitet, möjligen intelligens, stil osv så kan man per definition byta den jäkla etniciteten.

Det enda som man aldrig kan kännetecknas över är hudfärgen och kroppshyddan, om man nu inte får en plastikoperation. Fast det är det absolut enda hindret för att byta etnicitet om man som individ känner en närskap till ett annat folk. Ja det och att det andra folket accepterar en i gruppen. Det är därför jag menar på att italienaren är mer svensk än den svenskfödde.

Därför att italienaren i exemplet har så mycket mer gemensamt och trivs med svenskarna i Kiruna medan svensken endast har hudfärgen.

Gappen
    Citat Ursprungligen postat av QuestionMark Visa inlägg
    Är det här svenskar?

Dom kallar sig alltså inte svenskar utan assyrier eller syrianer. Om någon av dom här reser hem till det land dom själva anser sig komma från och har sina rötter i så kommer media att kalla dom för svenskar så fort något hemskt har drabbat dom. Själva kallar dom sig inte för svenskar. Hur hänger det här ihop? Vad har dom för etnicitet? Om man nu byter etnicitet som man byter en tröja, borde inte då dom här kallas för svenskar?

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=174652

Man byter inte etnicitet som man byter tröja. Enligt min mening tar det hårt arbete och en vilja att bli en del av den nya nationen. Dessa ungdommar är fortfarande unga men deras föräldrar har nog inte mycket att göra i Sverige. Det är en annan sak att tycka om ens "hemlands" matkultur eller musik och vilja dela med sig den.
    Men att fortfarande kalla sig för syrier eller irakier när man kommer hit? Varför då komma hit alls, varför inte välja ett land med en världskådning mycket närmare än ens egen. Då har man ju ingen vilja att bli svensk och de är då omöjlgtvis svenska etniskt eller ens kulturellt. Däremot kan de på gott och ont vara svenska medborgare då staten och inte logiken bestämmer den definitionen.

Jarl Lex Sak_rads avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    3756
    Tack
    595
    Tackad: 496 gånger i 234 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Gappen Visa inlägg
    Ras är inte samma sak som etnicitet.
    Etnicitet defineras av Svenska Akademins Ordlista som "något som utmärker en folkstam".
    Folkstam är sedan synonymt med folkslag som betyder "större grupp av människor med gemensamma traditioner och kännetecken".

Ens etnicitet är alltså den större grupp av människor vars utmärkande traditioner och kännetecken man indentifierar sig med. :thumbup:

Så, nu när vi fått den förbannade jävla definitionen urvägen så kan vi skippa pratet om ras och koncentrera oss på etniciteten. Om man då indentifierar sig med de traditioner som finns i ens "nya" land samt kännetecknas av detta folks egenskaper så som mentalitet, möjligen intelligens, stil osv så kan man per definition byta den jäkla etniciteten.

Det enda som man aldrig kan kännetecknas över är hudfärgen och kroppshyddan, om man nu inte får en plastikoperation. Fast det är det absolut enda hindret för att byta etnicitet om man som individ känner en närskap till ett annat folk. Ja det och att det andra folket accepterar en i gruppen. Det är därför jag menar på att italienaren är mer svensk än den svenskfödde.

Därför att italienaren i exemplet har så mycket mer gemensamt och trivs med svenskarna i Kiruna medan svensken endast har hudfärgen.
    Men hur du än vrider och vänder på fakta, så kvarstår det förbannade jävla faktumet att etniciteten har sin härkomst ur rasen. Att prata om etnicitet och blunda för ras, det är lika korkat som att försöka odla äpplen direkt i jorden och strunta i trädet.

Ingen ras - ingen etnicitet. I detta fall så utesluter faktiskt det ena det andra, så att säga.

Och hur jävla mycket din itaienare än trivs i Sverige så är han fortfarande mer etniskt besläktad med italienarna än med oss svenskar!
    Trollet är mitt!

Gappen
    Jag vet inte jag. Jag skulle nog tycka att en assimilerad italienare som tyckte om och var stolt över det här landet och ville göra det bättre var mycket mer svensk och stod närmare mig än någon genustramsande liberal som med tvång vill fördärva all tradition och kultur och leda oss mot egots världsordning.

Den personen har inget "svenskt" förutom hudfärgen på kroppen som med tanke på dennes (och många är sånna) beteende lika gärna kunda vara ditmålad.

Nu lämnar jag debatten! Men det har varit jäkligt intressant att diskutera. Skriver kanske något senare men det känns som om jag leder den här diskussion allt för mycket själv.

Nordicreb
    Oregistrerad Nordicrebs avatar
    Ok, attention, my compadres y amigos!

Jag är en till (f.d. Mexiko-ägda delen av) USA utflyttad svensk, så jag tror att jag kan bidra till debatten.

Som jag ser det består man av vad man genetiskt är, vad man ser ut som och hur man beter sig.

Genetiskt är jag (så vitt jag vet) svensk, med finlandssvenskt inslag på 1690-talet och en skvätt lappblod i början på 1900-talet. Kanske finns det någon jude eller marsian gömd, men så vitt jag vet från släktforskning och muntlig tradition är jag helt nordisk.

Om man tittar på hur jag ser ut då? Jag har grön-bruna ögon, mörkblont hår, hud som är otroligt vit och rosa. 180 lång och bredaxlad. En av mina far/morföräldrar hade bruna ögon och en hudfärg som var en ton brun, han hade antagligen lappblod, därav mina ögon. Så jag ser ut som 98% nordisk.

Hur beter jag mig då? Jo, jag är kultiverad och civiliserad som de flesta nord- och västeuropéer, och lite lätt reserverad, som många nordbor.

Detta är vad jag tycker avgör vad man "är". Frågan är då vad man kan "bli"?

Jag anser att det finns tre kriterier för om man kan "bli" en annan nationalitet: "Ras, Språk, Kultur".

Jag är av vit ("fälisk/Borreby") ras, jag talar språket helt flytande (tar flera år även om du innan talar flytande brittisk engelska), och jag känner mig hemma i (den konservativa delen av) kulturen.

Jag har flyttade pga giftermål till ett land som till stora delar har europeiskt ursprung. Därför lever jag i en europeisk kultur (nu talar jag om mitt närområde och min frus familj). Visst är den amerikanska kulturen (eller avsaknaden därav) inte särskilt högstående, men både min hustru och jag håller avståndet till PK- och masskonsumtionsbiten.

Jag hade aldrig kunnat flytta till ett land som har en dominant icke-europeisk kultur, t.ex. Thailand. Det hade känts som ett förräderi mot mitt ursprung, vare sig det kallas nordiskt, germanskt eller europeiskt.

Jag har svurit trohet till den amerikanska flaggan, men mitt svenska ursprung finns i gener och själ. Jag känner mig idag som amerikan, men av svenskt ursprung.

Donau
    Oregistrerad Donaus avatar
    Bra skrivet Nordicreb. Förutom det att du har svurit trohet till den amerikanska flaggan, Usch och fy :p

Jag håller med om att man kan säga att etnicitet baseras på språk, ras och kultur. Jag kanske dock inte är lika strikt när det gäller raser som andra här. Därför menar jag som jag försökte skriva tidigare att en norditalienare skulle kunna kalla sig svensk enligt mig om han var helt assimilerad med det svenska språket och kulturen.

Jag är själv inte helt svensk utan mitt ursprung är ganska blandat mellan tyskt, österrikiskt, tjeckiskt, svenskt och troligtvis lite vallonskt också. Dock så är det för mig ganska ointressant att gräva i underraser och så vidare. En svensk är för mig i stora drag en vit europé född i sverige, assimilerad med svensk kultur och språk. Ibland finns det såklart lite problem att fastställa etnicitet när det kommer till folk med till exempel blandat europeiskt ursprung. Å andra sidan är det för mig ganska irrelevant då det inte finns några motsättningar mellan till exempel en holländare och en svensk. Liksom varför lägga ner tid på att definiera om en halv svensk halv holländsk person är holländare eller svensk? Det har ingen större betydelse enligt mig.

För att förtydliga: Det finns självklart skillnader mellan europeiska länder och folk och det ska man såklart bevara men rent "rasligt" så är skillnaderna mellan många europeiska länder knappt synbara.

Donau
    Oregistrerad Donaus avatar
    Citat Ursprungligen postat av AconitumBellis Visa inlägg
    Det har djup betydelse för mig vart jag härstammar ifrån, bara att gå på samma grusväg som ens förfäder gått på för tre hundra år sedan är mäktigt!
    Ja det har det för mig med. Mitt ursprung är något jag är stolt över och som är mycket viktigt, Det borde det vara för alla.

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3268
    Blogginlägg
    4
    Tack
    181
    Tackad: 433 gånger i 251 inlägg
    Faktum: Nej man kan inte byta Etnicitet (lika dumt som att tro att man kan bli kvinna som man eller delfin som människa)

Detta avsnitt av southpark förmedlar faktiskt detta mycket bra:
    http://www.xepisodes.com/southpark/e...ew-Vagina.html

Riddare AconitumBelliss avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    1294
    Tack
    7
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Donau Visa inlägg
    Ja det har det för mig med. Mitt ursprung är något jag är stolt över och som är mycket viktigt, Det borde det vara för alla.
    Jag tog bort mitt inlägg, tänkte det var utanför tråden, dessutom så kan jag nu då lägga till, att leva i samma stad som ens förfäder gjort i århundraden är oerhört mäktigt och ger en djup känsla av etnisk samhörighet med den stad man bor i, och därför reagerar jag på hur lätt rasfrämlingar och deras sympatisörer kan uppvisa sådan ignorans inför sådana känslor av etnisk samhörighet hos oss svenskar, genom att de beblandar sig med oss, utan hänsyn till att de förstör den etniska samhörigheten i vårat land med sina religioner, raser och kulturella närvaro.

Men jag har tänkt att många negroider och liknande, inte kan släktforska för att det ej har papper på sin släkt.
    Så de vet kanske inte så mycket om sina förfäder och söker sig dit det finns mest bidrag i världen och planterar sina döda i ny jord, våran svenska jord.

Jag har ofta tänkt på om de som ska repatrieras vill ha med sina avlidna släktingar, då bör de från och med nu, sätta askan i columbarium så att askan blir lättflyttad.
    De som ej väljer immigration skapar human repatriation! Audiatur et altera pars-Även andra parten må höras!

Väpnare Strixens avatar
    Reg.datum
    2008 Jun
    Rykte
    98
    Tack
    0
    Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
    Att vara svensk är ett släktskap och inte en fotbolls klubb du kan söka medlemskap i. Du benämner dem tom som svensken och italienaren. Hur kan de då vara något annat.

Marskalk Kettil F.s avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    2319
    Blogginlägg
    1
    Tack
    30
    Tackad: 125 gånger i 54 inlägg
    En riktig idiottråd!

Vem är mer en människa?
    Negern som bott naken i en svinstia i över 30 år, grymtar och fiser som en gris, och som trivs i lukten, dyngan och att rulla sig i geggamojan.

eller

Buksvinet som varit en innegris i 5 år, är rumsren och kan sitta vackert på en stol vid middagsbordet, äter från en tallrik med resten av familjen och älskar franskt vin och mjukost?
    För övrigt anser jag att Martin Peterson, docent i filosofi, är en idiot.

Marskalk Andrés avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    1167
    Tack
    124
    Tackad: 141 gånger i 69 inlägg
    Om en katt växer upp i ett stal är det då en häst?

Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista

Liknande ämnen

1. Genus, etnicitet och arbetsliv
    Av Crille i forum Etnicitet och traditioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 21:08
  2. Klass och etnicitet
    Av Corvinus i forum Identitarism / New Right / Metanationellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 11:19
  3. Sjuk MSN-konversation om etnicitet
    Av Pannationalist i forum Etnicitet och traditioner