Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 70
    Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3294
    Blogginlägg
    4
    Tack
    182
    Tackad: 445 gånger i 255 inlägg

Hur ska vi europeer förhålla oss till Afrika?

Hur skall vi europeer egentligen förhålla oss till afrika?

Kan vi verkligen hjälpa fattigdomen där? Personligen anser jag att de flesta afrikanska kulturer förhindrar afrikanerna att bli civiliserade och fungerande politiska system verkar vara en omöjlighet.

Ska vi europeer lägga oss i afrikas framtid som vi gör nu, genom bistånd och liknande? Eller bör vi använda mer drastiska åtgärder? Eller bör vi helt enkelt ge upp afrika och lämna dom åt deras eget öde?

Bärsärk Carl Klingas avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    381
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    I min mening finns det ingen anledning att "hjälpa" Afrika, man har ju försökt en gång redan med staten Rhodesia, men se hur det gick.

Man kan ju lätt börja tänka i banor att slaveriet etc. skulle ha med Afrikas, eller "svarta" länders sena utveckling att göra, men de tankarna slås snabbt i spillror när man inser att Haiti varit fritt i över 200 år.

Nej låt negrerna ha sin egen kulturella utveckling utan inblandning från oss i Europa.
    [Id]é - [Id]eal - [Id]entitet

Riddare AMORSITEs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    424
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Och varför skulle vi vilja ha något med Afrika att göra överhuvudtaget? Det finns för många problem i Europa redan, inte minst utdöendet av de ursprungliga befolkningarna. Afrika har en mer än tillräckligt hög nativitet, de överlever nog, till skillnad från Européer, som håller på att bli en minoritet i deras länder och att bli biologiskt utplånade genom låg nativitet och invandring/rasblandning av bland annat afrikaner.

https://www.cia.gov/library/publicat.../2127rank.html

Riksmarskalk Blåögas avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    4628
    Tack
    51
    Tackad: 128 gånger i 89 inlägg
    Bästa hjälpen är att antingen kolonisera, eller så köper man av dem om de kan leverera.

Inga bidrag.
    Enade vi stå. Söndrade vi falla.
    Blåöga är språkfascist - språktips finns här. Språkfel på Nordisk - att lära sig av - finns här.

Mats_81
    Oregistrerad Mats_81s avatar
    Vi har egan porblem att lösa så jag anser att vi inte ska lägga ner en massa tid och pengar på Afrika.

LaDecima
    Oregistrerad LaDecimas avatar
    Jag tycker att det är ett stort slöseri på resurser att skicka nödhjälp dit.

Marskalk Bertils avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    1523
    Blogginlägg
    2
    Tack
    17
    Tackad: 29 gånger i 20 inlägg
    Det bästa för alla hade förmodligen varit om Afrika aldrig hade avkoloniserats, men nu när vi européer ändå bara ses som rasister och imperialister vad vi än gör och ständigt påminns om övergrepp i kolonierna och slaveri, kan de gott få klara sig själva.

Om vi nu är så hemska som det påstås är det vår skyldighet att hålla våra pengar och vår mat, som vi skaffat oss genom slaveri, krig och folkmord, borta från de stackars afrikanerna så att de kan gå en strålande framtid till mötes. Det måste de göra eftersom alla vet att vi människor är skapade lika och att negrerna enbart hållits nere på grund av oss.

anvihl
    Oregistrerad anvihls avatar
    Afrika var, enligt vissa böcker ett välmående land med bra kultur, fungerande handelssystem osv - tills den vite mannen kom och förstörde allt. ÄR det så är det naturligtvis beklagligt.

Men som i alla länder finns en folksjäl, en spirit som inte kan dö ut och som kan återskapa det välmående land som en gång fanns. Människor ska alltid få som de vill. De vita lantbrukarna fördrevs för att de svarta ville ha bort dem, och de kan nu därför njuta frukterna av sin beslutsamhet och aktion.

Jag anser inte att bidrag är vägen till hjälp (den s k GETBANKEN är dock ett mkt bra initiativ då det är hjälp som leder till självhjälp)
    http://www2.stenungsund.se/kultur_oc...aGetbanken.htm
    Jag ställer mig bakom Blåögas förslag - köp deras produkter som de producerat genom arbete och planering. Det finns säkert de som skulle säga, att "negrerna är inte vana vid den typen av verksamhet." Då får de
    låta bli det och skaffa sig ett annat liv, det liv de tidigare klarade av och gjorde Afrika till det välfungerande land det tydligen tidigare var.

Man kan inte fara omkring med sitt ekonomiska trollspö överallt. Den dag de folkslag som mer eller mindre från födseln är programmerade att kivas, kriga och förgöra varandra ändrar sin inställning (forna Jugoslavien är ett strålande exempel) ändrar sin inställning kan man ju överväga en viss hjälp, förutsatt att den som sagt till självhjälp och oberoende.

Yggr
    Oregistrerad Yggrs avatar
    Jag anser att skicka bidrag till länder som har stor och accepterad korruption är att håna oss svenskar som betalar skatt. Titta vilka som sitter i Sida:s topp och se på deras gärningar. Det är lätt att hålla sig för skratt.

Administratör Spocks avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    1874
    Tack
    20
    Tackad: 86 gånger i 41 inlägg
    Ockupera Sahara, driv ut de boende befolkningarna söderut. Låt Sahara vara en stor naturlig dödlig sandbarriär. Dessutom vore det alldeles lysande med ett stort system av solpaneler i Sahara, efter att sandstormsproblemet blev löst.

Sätt flottblockad och låt problemet lösa sig själv.

Koloniseringen var ett misstag i många avseenden, européerna upprättade jordbruk och civilisation, varför negrerna ökade enormt i antal. När sedan européerna tvingades tillbaka, efter Europas undergång '45 så kollapsade Afrika.

Att skicka dit bistånd, medicin etc. får som konsekvens att de ökar ytterligare i antal, ett antal de inte kan hantera varpå de dumpar överskjutande befolkning på oss. Vi tar emot, och de kan odla mer folk. I en stor mysig cirkel av vanvett.

Läs den svenske diplomatveteranen Sverker Åströms memoarer, särskilt kapitlet om Uganda. Svenska biståndsarbetare hade varit där i 30 år och byggt brunnar etc. Redan ett år efter att svenskarna hade åkt hem, så slängde ortsborna döda kor och sopor direkt i brunnarna. Detta var naturligtvis svenskarnas fel, eftersom de inte hade upplyst ugandierna om att det inte var bra att slänga döda kor i dricksvattnet.

Det är ju rena skämtet.
    You think they are sick and Jaspers here, ... he thinks they are evil, but I know what they are: They're criminals.

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Jag såg ett reportage på TV för att antal år sedan som en dansk journalist hade gjort. Det handlade om hur EU:s överproduktion av jordbruksprodukter subventionerades med skattepengar för att de skulle kunna säljas billigare på den afrikanska marknaden. Vid första anblicken kan det låta som ett snällt företag att låta afrikanerna köpa billiga jordbruksprodukter, men det blev inte resultatet.

Resultatet blev att de afrikanska jordbruken slogs ut av prisdumpningen, vilket ledde till arbetslöshet och att många valde att flytta - oftast till Europa. Här är en av förklaringarna till flyttströmmar från Afrika till Europa. Jag minns att ett av länderna som drabbades hårt av detta var Senegal.

Naturligtvis vilar ett ansvar på Europa för det här, men det måste ses mot bakgrund av att Europa ju ska vara "liberalt" och det är pengar som styr. Om vi tittar i den politiska backspegeln så vet vi ju alla vilka det är som har suttit vid makten i Europas stater och således även i EU. Det är en blandning av liberaler, sossar, kommunister, moderater och liknande politiska åskådningar som har ansvaret för att detta har skett. Med andra ord kan vi enkelt peka ut vilka det är som med ekonomiska styrmedel har tvingat fram just denna situation. Och får dom chansen så gör dom gärna samma sak igen.

Dom som satt, och sitter vid makten, är dom som har ansvaret för att folk flyttar. Dom vill helt enkelt skapa invandring och flyktingströmmar - annars hade dom inte gjort som dom har gjort.
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Riddare BuBs avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    777
    Tack
    68
    Tackad: 42 gånger i 34 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av QuestionMark Visa inlägg
    Resultatet blev att de afrikanska jordbruken slogs ut av prisdumpningen, vilket ledde till arbetslöshet och att många valde att flytta - oftast till Europa. Här är en av förklaringarna till flyttströmmar från Afrika till Europa. Jag minns att ett av länderna som drabbades hårt av detta var Senegal.
    Precis samma resultat har man uppnått genom att skänka gamla avlagda kläder till afrikanerna. Den textilindustri som en gång fanns har nu slagits ut.

Riksjarl QuestionMarks avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    6148
    Tack
    158
    Tackad: 846 gånger i 413 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av BuB Visa inlägg
    Precis samma resultat har man uppnått genom att skänka gamla avlagda kläder till afrikanerna. Den textilindustri som en gång fanns har nu slagits ut.
    Visst är det så.
    Poängen med min post #11 i tråden är att det vore bättre om Afrika skötte sig själva och inte köpte prisdumpade varor från Europa. Men det måste å andra sidan styras upp internationellt med handelsregler - och det vill inte liberalerna, som ju tycker att pengarna ska styra. På så vis förstör liberalerna inte bara för Europa utan även för Afrika. Alla blir förlorare på liberalernas politik - ja, förutom en liten klick som kan bo långt ifrån problemen, förstås.
    Månadens Internetsöktips: "Theodore N. Kaufman, Germany Must Perish!"

Jarl Eoppoyzs avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2428
    Tack
    202
    Tackad: 106 gånger i 77 inlägg
    När jag gick på gymnasiet så var det på samhällskunskapen som jag fick lära mig att det var bra med bidrag så att de fick mediciner och de svältande fick mat och rent vatten. Men å andra sidan så var det inte bra eftersom att det hämmade utvecklingen där om de fick allt serverat på silverfat.

Slutsatsen är att de ska få så lite som möjligt från västvärlden.

Riddare BuBs avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    777
    Tack
    68
    Tackad: 42 gånger i 34 inlägg
    För att sammanfatta: Så långt bort som möjligt.

Inte heller ligger det i vårt intresse att orsaka någon befolkningsökning där då en sådan bara skulle spilla över på oss och våra intressen.

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Afrika integreras till EU
    Av Odens_dotter i forum Europa / EU
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 08:58
  2. Orsaker till HIV i södra Afrika
    Av Holmger i forum Medicin och sjukvård
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 17:50
  3. Afrika Addio - Farvel Afrika
    Av Snublefot i forum Historia