Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 61 till 65 av 65
    Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Nordmarken Visa inlägg
    Schysst stavas "juste" om man skall skriva det korrekt ( oschysst stavas därmed "ojuste" ), men det är en ganska sällan använd stavning vad jag har märkt, har nog bara sett den stavningen en handfull gånger.
    Juste kommer av justitia (hon med ögonbindel, svärd och vågskål), och betyder rättvisa/snällt där motsatsen ojuste betyder orättvisa/elakt. Stavningen schysst kommer av moderniseringen av språket med influenser av dialektuttal.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

2. Följande användare säger Tack till Sibbe för detta inlägg:

Riddare Johan_s avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    823
    Tack
    394
    Tackad: 364 gånger i 220 inlägg
    Jag tycker att man ska hålla sig till det svenska språket. Ofta när man hör "shiit brorsan", eller "fett mannen" så är det oftast invandrarungdomar eller svenska ungdomar som har blivit hjärntvättade av det mångkulturella samhället. Personligen har jag aldrig använt mig av dessa "slang" och ofta när jag är i stan eller sitter på bussen så är det alltid folk som håller på såhär. Och man stör sig allt mer och mer desto oftare man hör det.

4. Följande användare säger Tack till Johan_ för detta inlägg:

Adoremus (2012-06-20)

Jarl Eoppoyzs avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2428
    Tack
    202
    Tackad: 106 gånger i 77 inlägg
    Min lärare gillade inte att jag skrev "inte ett dugg" eftersom det tydligen är slang. Det hade jag ingen aning om. Å andra sidan tycker stavningsprogrammen att jag skriver på ålderdomlig svenska.

Tråle
    Oregistrerad Tråles avatar
    Jag skapade en annan tråd för ett par veckor sedan om ett "nationalistisk kulturråd" Det här hade varit en sån sak som det rådet hade kunnat hantera.. Att ge oss riktlinjer och kunskapen som är i grunden kanske självklar som en nationalist men som kanske inte är så lätt att finna av olika anledningar..

Rådet i sig hade också kunnat klargöra för oss att det förväntas av en nationalist att man ska kunna ren svenska..

Lite ot var jag nu kanske men ja..
    Senast redigerad av Tråle den 2012-06-11 klockan 01:14.

Riddare Pro germanias avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    855
    Blogginlägg
    2
    Tack
    286
    Tackad: 439 gånger i 231 inlägg
    Jag försöker nog i den mån det är möjligt att använda mig av korrekt svenska i tal. Men visst händer det att det slinker in låneord då och då.
    Hemma är det till barnens stora fasa jag som är ordpolisen som måste anmärka på uttal och stavningar

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345

Liknande ämnen

1. Svenska språket
    Av Munineye i forum Språk
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 08:27
  2. "Svenska språket i fritt fall"
    Av Nihil i forum Språk
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 16:31
  3. Nationalsången och svenska språket
    Av Munineye i forum Inrikespolitik