Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 68
    Marskalk Ingens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1441
    Tack
    29
    Tackad: 110 gånger i 67 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    Hur länge är det vi människor har ätit kött nu igen?

Nog för att det inte är det mest hälsosamma man kan äta, men från vaggan till graven lär man knappast märka av köttätande, om man skött kosten och motionen rätt.

Däremot kan man ju självklart ifrågasätta dagens köttindustri.

Det har pratats en hel del om samband mellan köttätande och cancer. Ett snabbt googlesök gav denna artikel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd

utdrag:
    /.../
    Under fem år har experterna granskat sammanlagt 7000 forskningsrapporter som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Arbetet har noga följts av Världshälsoorganisationen, WHO, Unicef och andra tunga FN-organ.

Den största nyheten är att en sammanvägning av 86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött, jämfört med dem som äter minst. Lika övertygande är bevisen för riskerna med processade charkvaror, ett problem som lyftes fram förra året i en studie på Karolinska institutet.
    /.../
    Men som du är inne på tar de även upp bl a. motionens betydelse.

Men en sund livsstil ger hjälp på traven.
    Angående tillagat kött tas det upp i en mening mot slutet:

-Och när man grillar och steker maten för hårt bildas stekytemutagener..

Bärsärk Thoreaus avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    315
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    Hur länge är det vi människor har ätit kött nu igen?
    Vilt är inte samma sak som rött kött.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Nordicreb
    Oregistrerad Nordicrebs avatar
    Här i USA är kötthållningen mycket sämre än i Sverige :( och om man vistas i samma rum som en rå kyckling så dör man nästan... jag överdriver, men ni förstår... det finns få ekologiska producenter och stordriften har slagit ut många små producenter. Den största köttköparen i landet är McDonald´s och de har kontrakt med köttföretag som har egna "superfarms" med tiotusentals kor på samma gård. :(

Personligen äter jag mest kyckling och kalkon och försöker hålla mig ifrån rött kött. Rostbiff är gott, dock... :D

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    23966
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 791
    Tackad: 9 883 gånger i 6 085 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av gumbo Visa inlägg
    Råbiff på häst är en riktig höjdare. Köp malet hästkött och blanda i lite ägg och forma till en biff. Ät med rivna morötter och lite pressad citron.
    Åt råbiff i Schweiz en gång, ingen höjdare, inte något jag kommer att göra om!

Bärsärk Stålmannens avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    205
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av blodig Visa inlägg
    Går det att tillaga rått kött? Då är det väl inte rått längre?

Men du har ju alltid råbiff och carpaccio som du kan göra på nötkött (personligen gillar jag ingen av dom). Fågel och gris ska du inte äta rått.
    Fisk går ju utmärkt att äta rått, sushi är ju väldigt gott.
    Kanske inte. Vad jag menar är att man ska göra nåt med köttet. Till exempel gör man ju någonting med fiskköttet innan man äter sushin. Att salta sitt griskött är ju också en slags förberedelse som gör att köttet dessutom ska smaka gott.

Blev inspirerad att prova att äta rått kött lite mer nu, så om någon har tips så dela med er :) Ska prova råbiff, det är ju en klassiker! Är det inte "farligt" med rå köttfärs då då?

ööörkarn
    Oregistrerad ööörkarns avatar
    Jag har ätit en rå biff på restaurang en gång. Jag skulle ha en medium men den var bara lite brun på ytan, insidan var rå och blodig. Det var okej bortsett från lukten. Men jag vill nog enbart äta välstekt kött i fortsättningen.

Bärsärk Vit Förorts avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    288
    Tack
    0
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    Jag äter inte kött alls.
    Och likt tidigare postningar vill jag ytterligare markera mot att det är rejält dumt att äta gris eller fågel (främst kyckling) rått. En hel del dumma bakterier, mer än tillfällig magsjuka.
    och drag de kära färger på, det gamla gula och det blå,
    och med ett svärd i handen gå, till kamp och undergång!

Riksmarskalk mike64s avatar
    Reg.datum
    2009 Feb
    Rykte
    4272
    Tack
    190
    Tackad: 129 gånger i 93 inlägg
    det enda jag ater som ar ratt det ar finmald oxfile for tex rabiff, annars vill jag garna att mitt stekta kott ska vara mediumrare.
    Bevara Sverige Svenskt.

Marskalk Iskrigs avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1277
    Tack
    53
    Tackad: 22 gånger i 20 inlägg
    Blanda i lite hackad kapris och finhackad rødløk i råbiffen, salt och peppar(svart och nymalen) och toppade med en vaktelæggula, det ær riktigt gott.

Æter så klart rått køtt, biffen ska vara blodig(rare) och absolut inte vælstekt. Samma gæller fisk, det ska inte vara vælstekt, allt beroende på vad før fisk det ær, så varierar tillagningstid och temperatur. Griskøtt ska inte vælstekas, men inte ætas rått heller, då køttet kan bli extremt torrt. Det har ju sjælvklart också med kvaliten på køttet att gøra, men det ær ju en sjælvklarhet.

Før min del handlar allt om smak, och en vælstekt køttbit ær aldrig lika saftig som en medium eller rare køttbit. Punkt slut.

Mats_81
    Oregistrerad Mats_81s avatar
    Skulle aldrig få för mig att äta rått kött!

Riksjarl Legionärs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    5185
    Tack
    58
    Tackad: 168 gånger i 98 inlägg
    Äter bara rå fisk, annars tillagar jag min mat. Undantaget skulle vara torkat kött, vilket inte är tillagat så att säga.

Genom att tillaga maten får vi människor större tillgång till näringsinnehållet som blir lättare att spjälka för vårt matspjälkningssystem. (Nej inte "smälta", man smälter inte maten egentligen ;) )

Således är det mer fördelaktigt att tillaga köttet (bortsett från de rent bakteriedödande och parasitdödande egenskaperna av tillagningen) för vår kropp än att konsumera kött rått.

(Råttkött skall för övrigt vara välsmakande och skall påminna om vilt. ;) )

Riddare BuBs avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    777
    Tack
    68
    Tackad: 42 gånger i 34 inlägg
    Råbiff äter man väl då och då, och så brukar jag beställa skrapad oxfile (vilket i och för sig är detsamma) till förrätt då och då. Men någon större konsument av rått kött är jag inte.

Gott är det i alla fall, och kapris bara måste jag ha till. :yes:

Marskalk Wikings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1059
    Tack
    220
    Tackad: 312 gånger i 201 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ingen Visa inlägg
    Det har pratats en hel del om samband mellan köttätande och cancer. Ett snabbt googlesök gav denna artikel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd

utdrag: (...)Den största nyheten är att en sammanvägning av 86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött,(...)
    Det är intressant att många av de teser som hälsoprofeten Are Waerland på sin tid drev, numera genom forskning har bekräftats.

Marskalk zeldas avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    1374
    Tack
    1
    Riktigt äckligt!:panik:
    Skulle aldrig göra det, dessutom kött överhuvudaget är inget jag gärna skulle stoppa i mig!:no:
    Avoid the world, it's just a lot of dust and drag and means nothing in the end.- Jack Kerouac

anvihl
    Oregistrerad anvihls avatar
    Den som vill se en råköttätare som verkligen
    GÅR IN för att äckla sig........gå till you tube och skriv BEAR GRYLLS. Här ser ni en person som äter A L L T

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Äter ni
    Av __Insane i forum Mat och dryck
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 19:26
  2. Du är vad du äter
    Av SannHeder i forum Kost och vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:12
  3. Frysning av kött
    Av Martin i forum Mat och dryck