Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 68
    Riddare AconitumBelliss avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    1294
    Tack
    7
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Äter du rått kött?

Transfettsyror som bildas när fett upphettas i industrier eller i matlagningen kan byggas in i cellväggen och i andra membraner, men de kan inte användas i goda vävnadshormoner. Samt blockerar de den normala produktionen av nyttiga fetter.

Förr när man grillade sitt bytesdjur blev de lilla fett vilddjuret innehöll härdat i elden. Jamför man dagens uppfödda köttdjur fulla med fett och med tillagningsmetoder som gör att köttet innehåller enorma mängder mer härdat fett som belastar kroppen istället för att bygga upp den är skillnaden cancerstor.

De djur som äter rått kött har i tester visat sig behålla sin genetiska kvalité. Medans de djur som fick kokat och härdat kött, sänkte sin genetiska kvalité och det tog några generationer att bygga upp kvalitén med rått kött igen.

Äter du rått kött?

Vilket kött slag är favoriten?

Hur mycket kött behövs för att de känns lagom?

Är det skillnad på smaken på ekologiskt kött och giftodlat kött?

Griskultingar kastreras när de är några veckor för att annars smakar köttet lite sämre.

Har någon testat skillnaden på köttet?

Äter du rått kött?(inte kött från råtta?:evilgrin:)

Kan rått kött bli nästa hälso trend? :-)
    De som ej väljer immigration skapar human repatriation! Audiatur et altera pars-Även andra parten må höras!

Jarl blodigs avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    2011
    Tack
    59
    Tackad: 47 gånger i 25 inlägg
    Äter blodig biff men inte helt rå.

Nötkött är favorit för mig, biff, entrecote, stek, och filé. Älskar kött och äter det dagligen, nu på sommaren blir det mycket biff på grillen.

Kan inte säga att jag gjort något genomgående test på skillnader i kvalitet på eko och vanligt kött. Blir mest närproducerat eftersom jag gillar just den tillverkaren på köttprodukter.
    What you do not know, you can not criticise. Knowledge is power! - blodig

Bärsärk Stålmannens avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    205
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Vad rekommenderar ni i köttväg om man vill äta det rått? Brukar ibland smaka lite rått kött när jag lagar mat, och kan tänka mig att äta köttet rått om det går att tillaga på ett bra sätt och om det smakar okej - och dessutom inte innebär en hälsorisk. Nötkött ska tydligen vara bra att äta rått, stämmer det?

Råa ägg däremot, men det är väl en annan femma. Dem blandar jag dock ut med socker och mjölk, ev. även kakao, så det blir inte så nyttigt som det låter :)

Jarl blodigs avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    2011
    Tack
    59
    Tackad: 47 gånger i 25 inlägg
    Går det att tillaga rått kött? Då är det väl inte rått längre?

Men du har ju alltid råbiff och carpaccio som du kan göra på nötkött (personligen gillar jag ingen av dom). Fågel och gris ska du inte äta rått.
    Fisk går ju utmärkt att äta rått, sushi är ju väldigt gott.
    What you do not know, you can not criticise. Knowledge is power! - blodig

Lagaz
    Oregistrerad Lagazs avatar
    Jag äter allt som har en skugga, skämt åsido. Jag äter det mesta i köttväg, men allra helst äter jag griskött. Jag äter gärna köttet lite rått, det får inte vara överstekt eller övergrillat.

Jag köper köttet ifrån lokala producenter så gott det går, tyvärr finns inte alltid det kött jag vill ha då får man vända sig till större producenter utav kött. Har även funderat på att i framtiden, om det är möjligt där jag då är bosatt att ha några djur för ett bruk. Dels skulle det vara intressant att följa djuret hela vägen fram till tallriken, sen så skulle man då veta vad det är för något man stoppar i sig.

Jag tycker mig inte kunna känna någon större smakskillnad på ekologiskt kött och icke ekologiskt kött, skillnad på om grisen kastreras tidigt eller ej. Men jag betalar gärna några kronor extra för lokalproducerat kött eller ekologisk.

Jarl Etnos avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    1538
    Tack
    4
    Tackad: 20 gånger i 12 inlägg
    Äter rå lax nån gång då och då. Om nu det räknas in i ämnet.
    Hellre bra saker än dåliga saker.

Riksmarskalk Odens_dotters avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    3315
    Tack
    62
    Tackad: 49 gånger i 13 inlägg
    Personligen äter jag inte rått kött (inte heller råttkött), sen spelar det ingen roll vilken slags kött det är. Jag vill ha mitt kött välstekt och välkryddat. Förresten bör man inte äta rått fågel eller griskött överhuvudtaget. Jag tror att det kan vara en av orsakerna till varför muslimer inte får äta fläskkött, och det är troligtvis i rent överlevnadssyfte förbudet kom till (..att det blir massa trikiner, bakterier osv och köttet blir dåligt i hög värme innan det behandlas/lagas till.)

Vad du menar med giftodlat kött vet jag inte, men jag försöker köpa kött som är lokalproducerat eller/och ekologiskt om det finns. Och ja, det är skillnad på ekologiskt kött och inte ekologiskt.

Bärsärk Thoreaus avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    315
    Tack
    0
    Nej det gör jag inte. Rött kött (nötdjur, gris, lamm och get) är dessutom cancerogent oavsett om man tillagar det eller inte så någon "hälsotrend" blir det nog inte. Att äta kött är en självmordstrend.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Landsförvisad gumbos avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Råbiff på häst är en riktig höjdare. Köp malet hästkött och blanda i lite ägg och forma till en biff. Ät med rivna morötter och lite pressad citron.

Efva
    Oregistrerad Efvas avatar
    Fin lövbiff är ett kött man kan äta rått. Lite peppar, lita grovt salt, eventuellt lite riven parmesan. Perfekt. Jag gillar rått, rött kött eller riktigt blodigt.
    Bästa är att grilla nötkött så det är riktigt välgrillat utanpå, men riktigt blodigt/rått på insidan.

dextro
    Oregistrerad dextros avatar
    Bacon, räknas det :D

Är inte så speciellt förtjust i rått kött men en gång när vi kom till ett hotell rätt sent och köket var stängt så sa tjejen i receptionen att hon kunde ordna något endå. Då fick vi rått kött med stekta championer mm, det var rätt fint :)

Hartlepool
    Oregistrerad Hartlepools avatar
    Jag har aldrig smakat, och kommer aldrig att smaka, på rått kött. Jag gillar helt enkelt inte tanken på att äta rått kött. Jag vill ha det välstekt:thumbup:

Bärsärk To_valhalls avatar
    Reg.datum
    2009 Jul
    Rykte
    557
    Tack
    0
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    Lite rå oxfile har ju slunkit ner men jag föredrar rosa kött från grillen. Nått som är viktigt tydligen för män är att äta köttet(nöt) blodigt finns ett viktigt ämne vi behöver där tydligen.

Marskalk Bertils avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    1523
    Blogginlägg
    2
    Tack
    17
    Tackad: 29 gånger i 20 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Thoreau Visa inlägg
    Nej det gör jag inte. Rött kött (nötdjur, gris, lamm och get) är dessutom cancerogent oavsett om man tillagar det eller inte så någon "hälsotrend" blir det nog inte. Att äta kött är en självmordstrend.
    Hur länge är det vi människor har ätit kött nu igen?

Nog för att det inte är det mest hälsosamma man kan äta, men från vaggan till graven lär man knappast märka av köttätande, om man skött kosten och motionen rätt.

Däremot kan man ju självklart ifrågasätta dagens köttindustri.

Bockas
    Oregistrerad Bockass avatar
    Har nog bara ätit vilt rått, som älg och ren. Då nötkreatur inte lever ett vidare hälsosamt liv, så tror jag nog faktiskt att det är hugget som stucket att äta det stekt eller rått. Den som äter griskött rått - om uttrycket ursäktas - är rent ut sagt dum i huvudet. Det är inte speciellt nyttigt, snäppet bättre än att äta fågelkött rått.

Den eviga diskussionen om att äta eller inte äta kött överhuvudtaget lämnar jag nog därhän, åtminstone kommer jag från en väldigt lång släktled som i princip inte ätit något annat än kött och fisk, i generation efter generation. Och att någon av dem skulle dött i cancer pga. det är väl ungefär lika sannolikt som att Michael Jackson uppträder på Ullevi imorgon. Det växer inga j-vla äppelträd eller tomater norr om Polcirkeln. Punkt.

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Äter ni
    Av __Insane i forum Mat och dryck
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 19:26
  2. Du är vad du äter
    Av SannHeder i forum Kost och vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:12
  3. Frysning av kött
    Av Martin i forum Mat och dryck