Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 68

Hybrid View

Riddare AconitumBelliss avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    1294
    Tack
    7
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Äter du rått kött?

Transfettsyror som bildas när fett upphettas i industrier eller i matlagningen kan byggas in i cellväggen och i andra membraner, men de kan inte användas i goda vävnadshormoner. Samt blockerar de den normala produktionen av nyttiga fetter.

Förr när man grillade sitt bytesdjur blev de lilla fett vilddjuret innehöll härdat i elden. Jamför man dagens uppfödda köttdjur fulla med fett och med tillagningsmetoder som gör att köttet innehåller enorma mängder mer härdat fett som belastar kroppen istället för att bygga upp den är skillnaden cancerstor.

De djur som äter rått kött har i tester visat sig behålla sin genetiska kvalité. Medans de djur som fick kokat och härdat kött, sänkte sin genetiska kvalité och det tog några generationer att bygga upp kvalitén med rått kött igen.

Äter du rått kött?

Vilket kött slag är favoriten?

Hur mycket kött behövs för att de känns lagom?

Är det skillnad på smaken på ekologiskt kött och giftodlat kött?

Griskultingar kastreras när de är några veckor för att annars smakar köttet lite sämre.

Har någon testat skillnaden på köttet?

Äter du rått kött?(inte kött från råtta?:evilgrin:)

Kan rått kött bli nästa hälso trend? :-)
    De som ej väljer immigration skapar human repatriation! Audiatur et altera pars-Även andra parten må höras!

Jarl blodigs avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    2011
    Tack
    59
    Tackad: 47 gånger i 25 inlägg
    Äter blodig biff men inte helt rå.

Nötkött är favorit för mig, biff, entrecote, stek, och filé. Älskar kött och äter det dagligen, nu på sommaren blir det mycket biff på grillen.

Kan inte säga att jag gjort något genomgående test på skillnader i kvalitet på eko och vanligt kött. Blir mest närproducerat eftersom jag gillar just den tillverkaren på köttprodukter.
    What you do not know, you can not criticise. Knowledge is power! - blodig

Bärsärk Stålmannens avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    205
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Vad rekommenderar ni i köttväg om man vill äta det rått? Brukar ibland smaka lite rått kött när jag lagar mat, och kan tänka mig att äta köttet rått om det går att tillaga på ett bra sätt och om det smakar okej - och dessutom inte innebär en hälsorisk. Nötkött ska tydligen vara bra att äta rått, stämmer det?

Råa ägg däremot, men det är väl en annan femma. Dem blandar jag dock ut med socker och mjölk, ev. även kakao, så det blir inte så nyttigt som det låter :)

Jarl blodigs avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    2011
    Tack
    59
    Tackad: 47 gånger i 25 inlägg
    Går det att tillaga rått kött? Då är det väl inte rått längre?

Men du har ju alltid råbiff och carpaccio som du kan göra på nötkött (personligen gillar jag ingen av dom). Fågel och gris ska du inte äta rått.
    Fisk går ju utmärkt att äta rått, sushi är ju väldigt gott.
    What you do not know, you can not criticise. Knowledge is power! - blodig

Bärsärk Stålmannens avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    205
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av blodig Visa inlägg
    Går det att tillaga rått kött? Då är det väl inte rått längre?

Men du har ju alltid råbiff och carpaccio som du kan göra på nötkött (personligen gillar jag ingen av dom). Fågel och gris ska du inte äta rått.
    Fisk går ju utmärkt att äta rått, sushi är ju väldigt gott.
    Kanske inte. Vad jag menar är att man ska göra nåt med köttet. Till exempel gör man ju någonting med fiskköttet innan man äter sushin. Att salta sitt griskött är ju också en slags förberedelse som gör att köttet dessutom ska smaka gott.

Blev inspirerad att prova att äta rått kött lite mer nu, så om någon har tips så dela med er :) Ska prova råbiff, det är ju en klassiker! Är det inte "farligt" med rå köttfärs då då?

Lagaz
    Oregistrerad Lagazs avatar
    Jag äter allt som har en skugga, skämt åsido. Jag äter det mesta i köttväg, men allra helst äter jag griskött. Jag äter gärna köttet lite rått, det får inte vara överstekt eller övergrillat.

Jag köper köttet ifrån lokala producenter så gott det går, tyvärr finns inte alltid det kött jag vill ha då får man vända sig till större producenter utav kött. Har även funderat på att i framtiden, om det är möjligt där jag då är bosatt att ha några djur för ett bruk. Dels skulle det vara intressant att följa djuret hela vägen fram till tallriken, sen så skulle man då veta vad det är för något man stoppar i sig.

Jag tycker mig inte kunna känna någon större smakskillnad på ekologiskt kött och icke ekologiskt kött, skillnad på om grisen kastreras tidigt eller ej. Men jag betalar gärna några kronor extra för lokalproducerat kött eller ekologisk.

Jarl Etnos avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    1538
    Tack
    4
    Tackad: 20 gånger i 12 inlägg
    Äter rå lax nån gång då och då. Om nu det räknas in i ämnet.
    Hellre bra saker än dåliga saker.

Odalbonde Mårrans avatar
    Reg.datum
    2011 Jan
    Rykte
    10
    Tack
    0
    Med rå lax, menar du då även kallrökt och/eller gravad? Blev bara nyfiken för det räknar jag inte personligen som rått.

Riksmarskalk Odens_dotters avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    3315
    Tack
    62
    Tackad: 49 gånger i 13 inlägg
    Personligen äter jag inte rått kött (inte heller råttkött), sen spelar det ingen roll vilken slags kött det är. Jag vill ha mitt kött välstekt och välkryddat. Förresten bör man inte äta rått fågel eller griskött överhuvudtaget. Jag tror att det kan vara en av orsakerna till varför muslimer inte får äta fläskkött, och det är troligtvis i rent överlevnadssyfte förbudet kom till (..att det blir massa trikiner, bakterier osv och köttet blir dåligt i hög värme innan det behandlas/lagas till.)

Vad du menar med giftodlat kött vet jag inte, men jag försöker köpa kött som är lokalproducerat eller/och ekologiskt om det finns. Och ja, det är skillnad på ekologiskt kött och inte ekologiskt.

Rekryt BoundForGlorys avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    -4
    Tack
    0
    Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Odens_dotter Visa inlägg
    Personligen äter jag inte rått kött (inte heller råttkött), sen spelar det ingen roll vilken slags kött det är. Jag vill ha mitt kött välstekt och välkryddat. Förresten bör man inte äta rått fågel eller griskött överhuvudtaget. Jag tror att det kan vara en av orsakerna till varför muslimer inte får äta fläskkött, och det är troligtvis i rent överlevnadssyfte förbudet kom till (..att det blir massa trikiner, bakterier osv och köttet blir dåligt i hög värme innan det behandlas/lagas till.)
    Jag har ätit 3+ ton rå fläskfärs sedan några år tillbaka, aldrig sett skymten av några trikiner, det är en myt, rå mat är ofarligt. Kommer ihåg jag blev matförgiftad flera gånger och hade problem med magen när jag åt "vanlig" mat, det är mest skolmat, restaurangmat, tillagad och processad mat som folk blir matförgiftade av.

Jag blev "matförgiftad" en gång på rått kött, om man nu kan kalla det för det, tappade matlusten en helg men kände mig stark, kroppen behövde nog bara vila upp sig lite via fasta och sängliggande, spydde inte. Om jag jämför det med när jag blivit matförgiftad på den "säkra" tillagade, processade maten så kräktes jag något fruktansvärt och jag var riktigt eländig. Jag tror att när man tillagar mat så bildas det dåliga bakterier, för jag har ätit fläskfärs som varit 1 månad gammalt, ägg som varit väldigt gamla, köttfärs som varit brun, och aldrig känt mig konstigt efter det. Faktum är att det knappt känns som man ätit efteråt, man får inte den känslan som efter en julmiddag, eftersom rått kött och rå mat i allmänhet bryts ner väldigt enkelt av kroppen. Skulle kunna skriva mycket mer om det här, men tänk på att européer levde i grottor och åt rått kött en gång i tiden när vi var vildar. Om det skulle döda en att äta rå animalisk mat, då hade vi varit utdöda för länge sedan.

Rå fett färskt kött, och juice på ogräs sötad med rå honung och citronjuice som smaksättning med råa ägg för lite fett så de fettlösliga vitaminerna i t.ex. maskrosbladjuice tas upp - är det enda hälsosamt när man äter det. Frukt och fruktjuice är för näringsfattigt på mineraler, protein och fett är min erfarenhet. Sköt om er, och er hälsa, bröder och systrar! Även om vissa initialt kan uppfatta det som konstigt, brukar dem svänga över sedan när dem inser att dem äter sill, råbiff serveras på restauranger osv. Mina ex har bara tyckt det varit positiv att jag ätit hälsosamt och kunnat hjälpa dem med deras kost för att konsumera mer rå, färsk mat. Man kan ju fixa till råbiff snyggt exempelvis så det ser ut som en gourmémåltid på en restaurang, eller göra en fruktsmoothie med ägg.
    Senast redigerad av BoundForGlory den 2012-10-26 klockan 14:47.

Bärsärk Thoreaus avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    315
    Tack
    0
    Nej det gör jag inte. Rött kött (nötdjur, gris, lamm och get) är dessutom cancerogent oavsett om man tillagar det eller inte så någon "hälsotrend" blir det nog inte. Att äta kött är en självmordstrend.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Marskalk Bertils avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    1523
    Blogginlägg
    2
    Tack
    17
    Tackad: 29 gånger i 20 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Thoreau Visa inlägg
    Nej det gör jag inte. Rött kött (nötdjur, gris, lamm och get) är dessutom cancerogent oavsett om man tillagar det eller inte så någon "hälsotrend" blir det nog inte. Att äta kött är en självmordstrend.
    Hur länge är det vi människor har ätit kött nu igen?

Nog för att det inte är det mest hälsosamma man kan äta, men från vaggan till graven lär man knappast märka av köttätande, om man skött kosten och motionen rätt.

Däremot kan man ju självklart ifrågasätta dagens köttindustri.

Marskalk Ingens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1453
    Tack
    29
    Tackad: 112 gånger i 68 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg

Nog för att det inte är det mest hälsosamma man kan äta, men från vaggan till graven lär man knappast märka av köttätande, om man skött kosten och motionen rätt.

Däremot kan man ju självklart ifrågasätta dagens köttindustri.

Det har pratats en hel del om samband mellan köttätande och cancer. Ett snabbt googlesök gav denna artikel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd

utdrag:
    /.../
    Under fem år har experterna granskat sammanlagt 7000 forskningsrapporter som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Arbetet har noga följts av Världshälsoorganisationen, WHO, Unicef och andra tunga FN-organ.

Den största nyheten är att en sammanvägning av 86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött, jämfört med dem som äter minst. Lika övertygande är bevisen för riskerna med processade charkvaror, ett problem som lyftes fram förra året i en studie på Karolinska institutet.
    /.../
    Men som du är inne på tar de även upp bl a. motionens betydelse.

Men en sund livsstil ger hjälp på traven.
    Angående tillagat kött tas det upp i en mening mot slutet:

-Och när man grillar och steker maten för hårt bildas stekytemutagener..

Marskalk Wikings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1092
    Tack
    226
    Tackad: 325 gånger i 208 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ingen Visa inlägg
    Det har pratats en hel del om samband mellan köttätande och cancer. Ett snabbt googlesök gav denna artikel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_577387.svd

utdrag: (...)Den största nyheten är att en sammanvägning av 86 stora studier visar att risken för tjock- och ändtarmscancer är 30 procent större för dem som äter mest rött kött,(...)
    Det är intressant att många av de teser som hälsoprofeten Are Waerland på sin tid drev, numera genom forskning har bekräftats.

Bärsärk Thoreaus avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    315
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    Vilt är inte samma sak som rött kött.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Äter ni
    Av __Insane i forum Mat och dryck
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 19:26
  2. Du är vad du äter
    Av SannHeder i forum Kost och vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:12