Nordisk.nu
Svenska Dansk Norsk English
Start page | Forum | Groups | Blogs | Members | Radio | Gallery | Games | Donate | Register
Most active members
Adoremus (5146 Posts)
Legionär (4590 Posts)
Skarven (3350 Posts)
LaDecima (3244 Posts)
Tyrfing (3018 Posts)
Dreamweaver (2800 Posts)
Doink crys fou (2576 Posts)
benvolio (2534 Posts)
Blåöga (2265 Posts)
Eoppoyz (2173 Posts)
Nordisk.nu rules
• Defamatory remarks against the Nordic peoples and our culture are not accepted.
• Only one account per user and one user per account is allowed.
• Offensive or non-serious user names or avatars are not allowed.
• Sabotage in any way, shape or form will be punished.
• No abetment or instigation to commit crime in any way, shape or form is allowed.
• Libel against other forum members is not accepted and may lead to disciplinary measures.
• Avoid posts without a meaningful message.
• Posts diverging from the original subject may be deleted or moved.
• Posts inciting acts of violence, lawlessness or murder and the like will not be tolerated.
• Keep a civilized tone in your language and posts.
• Posting photos and personal details of non-public persons without their consent is not allowed.
• Advertising on nordisk.nu is not allowed without a special permission given by the forum administrators.
• Forum administrators reserve the right to delete or ban any account.
• The Nordisk.nu administrators and moderators hold no responsibility for the posts subitted in the forum.
Click here to read the complete rules
Log in
User Name:

Password:

Remember Me?
Not a member yet?
Register Now!
Updated Member Pages
RNE, today 09:12 AMGeiranger, today 03:42 AMFTL, today 02:24 AMBagarbarn, today 02:09 AM
FFLkommentar, today 01:08 AMVapaus, today 12:12 AMNecrosis, yesterday 11:50 PMRävgast, yesterday 11:48 PM
Murkrow, yesterday 11:44 PMmikkep123, yesterday 11:18 PMKrappfiskarn, yesterday 10:55 PMSpinning_Jenny, yesterday 10:24 PM
Ultra-Rosier, yesterday 10:16 PMMikael, yesterday 09:56 PMSista_natten, yesterday 09:52 PMMETALLICA15, yesterday 09:13 PM
Member search
Users online: 167
31 members and 136 guests
adde , adolf boy , Ärla , Býúlfr , devil_92 , Drämmaren , Golvlist_ , hater , Jakob.D , KNS_Andre , Månsken , Metapo , mickej , Mr Galt , Munineye , Necrosis , Nilrik , NordiskRas , Northstar , Petra , RageOfThor , Revolution , sannamd , scoobyDoh , Serenity , Shargoth , svärdslag , UrEuropa , volvogasser
Most users ever online was 471, 02-04-10 at 08:35 PM.
Stats
Members: 18682
Threads: 41,685
Top poster: Adoremus (5,146)
Welcome to our newest member, BestForumTeam
Forum navigation
Go Back   Forum > Politik och samhälle > Ideologi och politisk teori

Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 12-15-08, 08:07 AM
Realist's Avatar
Realist Realist is offline
Odalbonde

Send a private message to Realist

Realist will become famous soon enough
Reputation points: 64
Rating: 6 Votes / 5.00 Average
Identitärer och intelligent design

Jag initierar den här tråden och den förhoppningsvis påföljande debatten med anledning av ett meningsutbyte som nyligen ägde rum på bloggen http://jonasdegeer.motpol.nu/?p=58 mellan mig å ena sidan och Jonas De Geer och pseudonymen Solguru å den andra angående evolutionsteorin. De senare hävdar bestämt att evolutionsteorin är en pseudovetenskap och i synnerhet Solguru stödjer denna ståndpunkt på argument och auktoriteter hämtade från kreationismen och den så kallade intelligent design-rörelsen.

Jonas De Geer beslutade sig efter ett tag för att låsa tråden trots att en mängd frågor förblev obesvarade. Det står honom givetvis fritt då det är hans blogg och jag är tacksam för att mina inlägg överhuvudtaget publicerades, men jag saknar som sagt fortfarande substantiella svar på en rad viktiga frågor, vilka jag förhoppningsvis kan få här i stället.

Jag finner det djupt olyckligt och direkt skadligt för den nationella rörelsen och det identitära projektet om flummiga och pseudovetenskapliga idéer om kreationism och intelligent design tillåts breda ut sig, speciellt om det sker helt oemotsagt. Sådana ställningstaganden kastar ett löjets skimmer över alla som ställer sig bakom dem - ett skimmer som riskerar att smitta av sig.

Eftersom Solguru redan klargjort hur han förhåller sig till evolutionsteorin, om än inte varför eller baserat på vad, så vill jag även rikta en fråga till alla andra identitärer om i vilken utsträckning de tankegångar som Solguru företräder har ett allmänt stöd bland dem? Om dessa tankegångar delas av fler identitärer så nödgas jag definitivt att i grunden omvärdera min positiva inställning till "identitärismen".

Då detta är enligt min mening är en viktig diskussion där en hel del frågor måste göras tydliga för de inte redan initierade så kommer det här att bli ett väldigt långt inlägg. För dem som händelsevis inte ids läsa igenom hela inlägget så sammanställs de viktigaste frågorna i punktform i inläggets avslutande del.

För att snabbt rekapitulera bakgrunden så anförde Jonas De Geer och Solguru i kommentarerna till ett blogginlägg av den förstnämnde att evolutionsteorin är en pseudovetenskap. Det som anfördes var idel kategoriska påståenden i flagrant avsaknad av underbyggande fakta eller sakkunskap. Då det är ytterst osunt att stödja sin verklighetsuppfattning på rörelser som kreationism och intelligent design bad jag vederbörande att utveckla vad de baserade sina påståenden på.

Till svar fick jag bara nya kategoriska påståenden helt utan substans. Det blev väldigt påtagligt att ingendera av dem ens känner till vad evolutionsteorin går ut på. Gemensamt var även att båda framförde ad hominem-argument som gick ut på att jag var irriterad. För mig var det snarare tydligt att de kände en irritation över att någon dristade sig att be dem belägga sina kategoriska påståenden och en direkt olustighet över deras oförmåga att göra så. Återigen så besvarades ingen av mina frågor i ordväxlingen, men medan Jonas De Geer hade den intellektuella hederligheten att tillstå att ämnet inte tillhörde hans expertis så vägrade Solguru prompt att göra det samma och höll fast vid sina ståndpunkter.

När han blev pressad så svarade Solguru endast att han "Tycker det är högst märkligt att börja ställa krav på omfattande källhänvisningar i en diskussion som bara kan handla om att presentera vissa grundprinciper". Jag begär dock inte omfattande källhänvisningar, utan någon källhänvisning överhuvudtaget eller åtminstone någon som helst utveckling av vad han avser med sina kategoriska påståenden om bland annat att evolutionsteorin inte är falsifierbar.

Till yttermera visso blev det uppenbart till följd av hans val av argument och hänvisningar i ordväxlingen att Solguru är en företrädare för den kreationistiska intelligent design-rörelsen. Det är mycket möjligt att Solguru själv inte anser sig tillhöra eller ställa sig bakom kreationismen eller den kreationistiska intelligent design-rörelsen, men det är tämligen uppenbart att han direkt eller via ombud bygger sin kritik mot evolutionsteorin på resonemang hämtade från kreationismen då hans argument och nomenklatur härstammar därifrån och helt saknas inom de naturvetenskapliga disciplinerna. Generella exempel på detta är:
  • påståendet att evolutionsteorin är en psudovetenskap utan att över huvud taget belägga på vad detta påstående grundas
  • implikationen eller det explicita påståendet att evolutionsteorin på något sätt är en religion
  • förväxling av abiogenes (och i regel även Big Bang-teorin) med evolutionsteorin
  • bruket av pejorativa beskrivningar om de abiogenetiska hypoteserna, så som att livet uppstod i en soppa (en till synes medveten parafras på Alexander Oparins allegoriska beskrivning av organiska molekylers uppkomst i en "ursoppa"), att människan uppstod ur en sten eller att människan uppstod ur "kemisk gegga"
  • den falska dikotomin mellan mikroevolution och makroevolution
  • att de enda källor och auktoriteter som Solguru hänvisar till är William Dembski och Michae Behe, de två främsta förgrundsfigurerna inom den kreationistiska intelligent design-rörelsen

För att avfärda evolutionsteorin använder Solguru följande resonemang: "För att avgöra om en teori är vetenskaplig i striktare mening kan man egentligen slött ta till Popper: skulle det vara möjligt att hitta resultat som falsifierar teorin ifråga? Och det är det inte ifråga om darwinismen, vilket gör den till ett trossystem snarare än en vetenskaplig teori i egentlig mening".

Detta är ett utmärkt exempel på hybris. Eftersom evolutionsteorin, med rätta, betraktas som en vetenskaplig och falsifierbar teori av hela den naturvetenskapliga akademin (några kreationister undantagna), så implicerar Solguru att samtliga dessa naturvetare helt enkelt inte känner till Popper och grundläggande vetenskapsfilosofi, alternativt att de till skillnad från honom inte tänkt på vad den vetenskapsfilosofi enligt vilken de själva dagligen arbetar säger om evolutionsteorin. Enligt Solguru själv så kan han, lite slött, vederlägga och näpsa världens alla naturvetare genom att ta till Popper.

Solguru har dock inte en enda gång, trots att jag vid upprepade tillfällen bett honom göra det, förklarat vad i evolutionsteorin som inte är falsifierbart. Solguru har därtill gång efter annan visat att han inte vet vad evolutionsteorin går ut på. Det närmaste han har kommit att försöka svara på mina frågor om evolutionsteorin är att den bärs upp av "tesen att människan utvecklats från kemisk gegga genom en slumpmässig process". Abiogenetiska hypoteser eller modeller har emellertid ingenting med evolutionsteorin att göra. Livets uppkomst är en förutsättning för biologisk evolution, men det är ingen förutsättning för evolutionsteorin att förstå exakt hur livet uppstod. Evolutionsteorin är en teori om hur det existerande livet utvecklas, förändras och hänger samman. Det finns mängder av olika abiogenetiska hypoteser och modeller - den om "kemisk gegga" känner jag dock inte till - som också är falsifierbara, men ingen av dessa utgör, som redan nämnts, något fundament för evolutionsteorin.

Ställd inför denna invändning så svarar Solguru bara att "Vad gäller frå[ga]n om livets uppkomst är det visst ett grundantagande i darwinistisk världssyn".

Då jag själv arbetar med molekylärbiologisk forskning (bland annat med genetisk forskning av det slag som Solguru hävdar över huvud taget inte existerar) så är jag väl insatt i evolutionsteorin. Jag tänker dock inte framföra något auktoritetsargument utan vill dels att Solguru belägger på vad han grundar påståendet om att någon hypotes om livets uppkomst är avgörande för själva evolutionsteorin, dels så uppmanar jag övriga som tvivlar på vad evolutionsteorin handlar om att slå upp det i en valfri lärobok i ämnet, kontakta någon biologiprofessor och fråga huruvida evolutionsteorin vilar på tesen att människan uppstått ur "kemisk gegga". Läs vad exempelvis universitet Berkeley skriver om det felaktiga i Solgurus påstående http://evolution.berkeley.edu/evolib...ptions_faq.php, eller läs rent av vad Wikipedia har att säga i ämnet http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution#Origin_of_life.

Evolutionsteorin är teorin om att ärftliga (i dag kallar vi dessa genetiska eller i en del fall epigenetiska) förändringar kan äga rum från en generation till en annan inom en population, om hur olika mekanismer (så som det naturliga urvalet och genetisk drift) möjliggör och inverkar på nämnda ärftliga förändringar, samt att allt dokumenterat liv på vår planet hänger samman fylogenetiskt och således har ett gemensamt ursprung. Om livet sedan uppstod enligt hypotesen om teistisk evolution, hypotesen om panspermi, hypotesen om RNA-världen eller enligt någon av alla de hypoteser och modeller som finns baserade på en "ursoppa" är helt oavhängiga evolutionsteorin, och den som inte vet det vet ingenting om evolutionsteorin.

Solguru framför också det kreationistiska argumentet om att mikroevolution kan äga rum, men implicerar att makroevolution inte gör det. Detta är en vanliga falsk dikotomi bland kreationister. De flesta biologer talar över huvud taget inte om mikroevolution och makroevolution, men de som väl gör det avser inte olika fenomen utan olika (tidsbaserade) perspektiv på samma sak. Makroevolution är helt enkelt mikroevolution som pågått under en längre tid. Solguru får gärna förklara vad han tror att makroevolution är och vetenskapligt belägga att någon sådan inte äger rum.

Ett av de mest häpnadsväckande påståenden som Solguru framför är: "Finessen är ju att man inte använder genetisk forskning till att pröva de yttersta premisserna - det Jonas kallar trestegshoppet 'amöba-apa-människa', utan tar den biten för given".

Detta är helt enkelt inte sant. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad Solguru baserar sitt påstående på. Inte bara för att jag själv har arbetat med just detta utan för att tiotusentals människor runtom i världen arbetar med denna forskning dagligen och att nya pusselbitar publiceras i princip varje dag i olika akademiska tidskrifter. Eftersom detta är ett relativt tekniskt ämne så hänvisade jag Solguru och övriga till The Ancestor's Tale av Richard Dawkins då det är en bok som på ett populärvetenskapligt men uttömmande sätt presenterar de grundläggande vetenskapliga metoder som används och vilka rön som dessa resulterat i inom det forskningsområde som Solguru helt förnekar existensen av.

Solguru ger dock inte avkall på sitt kategoriska påstående om att "man inte använder genetisk forskning" för att studera hur olika arter utvecklats ur tidigare former eller hur dessa hänger samman. I stället menar han att "Stödjer man sig på Dawkins tycker jag man ska ta det hyfsat lugnt med att anklaga andra för att helt sakna på fötterna".

I vanlig ordning undviker Solguru helt att utveckla i vilket avseende Dawkins skulle ha fel här. Har han hittat på alla de studier och de resultat som berörs i The Ancestor's Tale? Jag stödjer mig för övrigt inte på Dawkins utan refererade som sagt till The Ancestor's Tale som ett exempel på en lättillgänglig bok som förklarar för lekmän hur den genetiska forskning som Solguru kategoriskt förnekar existensen av faktiskt äger rum, hur den går till rent metodologiskt och vilka resultat denna forskning åstadkommit.

Solguru framhåller vidare att marxister på något vis upprätthållit evolutionsläran på ett förmodat relevant sätt. Han menar dock att han inte ägnar sig åt genetisk argumentation när han skriver att "Darwinismen är uppenbart ideologiskt grundad, och därtill problematisk på flera sätt", med efterföljande referenser till att olika marxister talat uppskattande om evolutionsteorin. Solguru menar att "frågan om tidiga marxisters roll har naturligtvis relevans för i vilken grad darwinismen är ideologiskt buren - alltså hur den har upprätthållits historiskt". Jag är dock tveksam till att han använder just marxister som ett exempel till följd av att dessa skulle haft någon särskilt framträdande eller i sammanhanget relevant roll för hur evolutionsteorin upprätthållits historiskt.

Den som över huvud taget studerat hur evolutionsteorin fick stöd inom den akademiska världen, vilket jag är väldigt skeptiskt till att Solguru har gjort, vet att det framför allt var till följd av det uttryckliga stöd teorin fick av inflytelserika (icke-marxistiska) vetenskapsmän som Ernst Haeckel, Asa Gray, Thomas Huxley, Joseph Dalton Hooker och Francis Galton. Darwins teori gav dessutom svar på biologiska frågor som den tidens kreationism (så som natural philosophy-rörelsen) och lamarckismen inte lyckades med. Långt viktigare än vad Marx eventuellt ansåg om Darwin var exempelvis evolutionsdebatten vid universitetet i Oxford år 1860 och liknande händelser.

Om Solguru ville illustrera hur evolutionsläran spreds utanför den akademiska världen så skulle han istället för att dra upp Marx minst lika gärna kunnat påpeka det stöd som Darwins teorier fick bland kapitalister eller kretsen kring Herbert Spencer.

Solguru framför vidare truismen att "det är naivt att tro att vetenskap existerar i ett ideologiskt vaccum". Det belägger dock inte att marxismen haft någon som helst inverkan på att evolutionsteorin idag har ett allmänt stöd bland naturvetare, såväl ateister som deister. Insikten om att vetenskap, och pseudovetenskap, inte existerar i ett ideologiskt vakuum är något som Solguru istället borde rikta mot sina egna starkt religiösa auktoriteter William Dembski och Michael Behe.

Enligt Solguru så är evolutionsteorin "en snabbt hopkastad metateori läggs på plats på några år (för över hundra år sedan, dessutom) varefter all forskning bara strävar efter att underbygga (och visserligen utveckla) dess grundantaganden på olika sätt". Han har hittills vägrat utveckla grunden för detta påstående. På vilket sätt är evolutionsteorin "snabbt hopkastad"? Vilka är de "några år" under vilka evolutionsteorin "läggs på plats"? Agerade Darwin i ett vetenskapligt vakuum? Hade alla de fossil som påträffades under 1800-talet och som de befintliga biologiska teorierna hade svårt att förklara ingen relevans? Hade möjligen anatomister som Étienne Geoffroy Saint-Hilaire och Robert Grant eller embryologer som Karl Ernst von Baer eller geologer som William Smith och Charles Lyell någon inverkan på hur den akademiska världen mottog Darwin? Har den moderna evolutionära syntesen någon plats i Solgurus tidsram för formuleringen av evolutionsteorin?

Jag skulle fortfarande vilja se Solguru ge stöd åt påståendet att Marx eller marxismen hade någon som helst avgörande eller ens relevant inverkan på att evolutionsteorin en gång fick ett genomslag inom den akademiska världen eller att den har ett allmänt stöd inom de naturvetenskapliga disciplinerna i dag.

Att överdriva Marx och marxismens delaktighet i att göra evolutionsteorin allmänt accepterad bland vetenskapsmän är vanligt bland kreationister. På senare tid är det ett argument som främst lyfts fram av Harun Yahya, en pseudonym för den muslimske kreationisten Adnan Oktar. Harun Yahya hör till de kreationister som, liksom Solguru, bedyrar att vi endast kan bevittna och belägga mikroevolution och menar att inga av dagens arter egentligen förändrats under miljontals år.

För att få en bättre inblick i vad Harun Yahya bygger sina resonemang på och hur han producerar sina bevis så rekommenderas följande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=yZ17X6AoE7M
http://www.youtube.com/watch?v=QQ82QncHqr0
(Vem anser du för övrigt att har mest på fötterna här Solguru, Richard Dawkins eller Harun Yahya?)

I diskussionen om huruvida evolutionsteorin är en pseudovetenskap eller inte så höll Jonas De Geer fram juden David Berlinski - en nära vän till Michael Behe och William Dembski som Solguru refererar till som stöd för sina ståndpunkter, något jag återkommer till nedan - ett av de främsta namnen inom intelligent design-rörelsen.

Signaturen Andreas Törner exemplifierade hur missledande David Berlinskis argumentationsteknik är med följande väldigt talande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=L-UCo7JQm-A

Det följdes upp med ytterligare ett klipp där en person granskar Berlinskis anförda resonemang vilket väldigt väl fångar hur företrädare för intelligent design-rörelsen utnyttjar folks bristande kunskap genom förledande påståenden och rena lögner:
http://www.youtube.com/watch?v=x1a7t76K2dE

Detta är definitivt inte frågan om "quote mining" utan ett typexempel på hur företrädare för intelligent design-rörelsen argumenterar. I centrum står idel skenargument (engelskans "straw man" är kanske ett intuitivt mer lättförståeligt allegoriskt begrepp i sammanhanget) och grundlösa kategoriska påståenden.

Ett exempel på det senare är påståendet att "fossilregistret" på något sätt är ofullständigt eller obefintligt, och att det kullkastar evolutionsteorin. Som vanligt sägs ingenting om vad som avses med att fossilregistret är ofullständigt eller vad fossilregistret faktiskt innehåller.

En av anledningarna till att just detta påstående är så pass vanligt förekommande beror troligen dels på att kreationister tenderar att ha en väldigt märklig syn på vad "felande länkar" är (se exempelvis klippen om Harun Yahya ovan), dels på att Darwin själv - till skillnad från Solguru och utan Popper - förstod att hans teori var falsifierbar och själv menade att bristen på "transitional fossils" (felande länkar) hotade hans teori. En annan aspekt på det hela är att om något fossil skulle påträffas från en helt oväntad geologisk tidsålder så skulle det kunna kullkasta hela evolutionsteorin - detta exemplifieras ofta med hur mycket skulle ställas på ända om fossilet från en kanin som levde under den prekambriska eonen plötsligt skulle påträffas. Sedan Darwins dagar har hur som helst miljontals fossil påträffats, bland dem mängder med "felande länkar", och alla har påträffats i enlighet med vad evolutionsteorin förutsäger (alla väntar spänt på att Dembski skall räkna ut sannolikheten för detta).

För den som är intresserad så finns det fler exempel som tar upp vad fossilen har att säga just om valens evolution:
http://www.youtube.com/watch?v=q9a-lFn4hqY
http://www.youtube.com/watch?v=I2C-3PjNGok

För dem som inte är insatta i hur kreationister resonerar och argumenterar så kan följande program som är producerat för att motbevisa evolutionsteorin vara av intresse. Det uppenbara, vilket understryks av kommentarer i programmet, är att de inte känner till evolutionsteorin, baserar sina argument på logiska felslut och helt saknar stöd för sin påståenden enligt vedertagen naturvetenskaplig metodologi. Programmet är inte utvalt eftersom det framställer kreationister i en särskilt dålig dager. Tvärtom så är det ett ovanligt seriöst program. De som vill se mer skrattretande exempel på hur kreationister resonerar kan med fördel leta upp klipp med exempelvis den (innan han dömdes till fängelse) framträdande kreationisten Ken Hovind som bland annat "bevisat" att det var människan som utrotade dinosaurierna, vilka egentligen var de samma som sägnernas drakar, vilka i sin tur var förväxta ödlor som blev så stora eftersom de var uppemot 900 år gamla. Sägnerna om drakdödare utgör enligt Hovind inget mindre än "vetenskapliga" bevis på hur dinosaurierna egentligen dog ut.

Exempel på kreationism:
http://www.youtube.com/watch?v=RrIPYts4qtE
http://www.youtube.com/watch?v=7FJlAhzgwI0
http://www.youtube.com/watch?v=y3sgwunOaLc
http://www.youtube.com/watch?v=hAn504ZqfWE
http://www.youtube.com/watch?v=36AUia1vuO0
http://www.youtube.com/watch?v=1NL_tN5FduI

Solguru anför till stöd för sin inställning att evolutionsteorin är pseudovetenskap att "Det finns omfattande (icke-kreationistisk) kritik av darwinismen att söka fram om man är intresserad. Behe’s 'Darwins black box' eller William Dembski's: 'Design Revolution' är rätt bra introduktioner".

Problemen är bara de att Michael Behe och William Dembski är kreationister även om de hellre kallar sin version av kreationism för intelligent design, att deras pseudovetenskapliga utläggningar blottlagts vid upprepade tillfällen, samt att de inte framför några falsifierbara teorier, bara skenargument i samma anda som deras medarbetare David Berlinski.

Det är minst sagt lustigt hur någon som inte känner till evolutionsteorin kritiserar samma teori för att inte vara falsifierbar genom att hänvisa till förespråkare av intelligent design, vars idéer sannerligen inte är falsifierbara (se exempelvis den här recension i tidskriften Nature som påpekar att evolutionsteorin är falsifierbar, men att de argument som framförs i Solgurus referens "Darwins black box" inte är det http://www.simonyi.ox.ac.uk/dawkins/...x/nature.shtml).

Intelligent design-rörelsen uppstod efter att domen i målet Edwards v. Aguillard (läs domen här: http://caselaw.lp.findlaw.com/script...l=482&page=578) i princip förbjöd att kreationism lärdes ut i allmänna skolor i USA. Ett nytt koncept behövdes och valet föll på att kalla konceptet för "intelligent design". Någon egentlig skillnad finns inte mellan förespråkarna av kreationism och intelligent design, förutom vad de kallar sig och att de senare lanserat ett par nya pseudovetenskapliga argument.

Ett illustrativt exempel på den taktiska övergången är den kreationistiska läroboken Of Pandas and People, som blev internationellt uppmärksammad när en skola i Dover, Pennsylvania, ville införa den i sin utbildning för drygt fyra år sedan, något som överklagades och slutade med rättegången Kitzmiller v. Dover Area School District (läs domen här: http://www.pamd.uscourts.gov/kitzmil...miller_342.pdf). Efter den ovan nämnda domen i Edwards v. Aguillard byttes begreppet "creationism" i stället ut mot "intelligent design" på närmare 150 ställen i Of Pandas and People för att kringgå domslutet. Detta genomskådades dock under rättegången i Kitzmiller v. Dover Area School District som förklarade att den bara var ett sätt att försöka föra in kreationism i skolundervisningen.

Den tredje upplagan av Of Pandas and People författades för övrigt av nämnde William Dembski och Jonathan Wells.

William Dembski och William Behe är upphovsmännen till de två pseudovetenskapliga teorier som intelligent design-rörelsen lanserat, specificerad komplexitet (specified complexity) respektive oreducerbar komplexitet (irreducable complexity).

Specificerad komplexitet innebär enligt Dembski något förenklat att någonting är så komplicerat att sannolikheten är extremt låg för att det kan upprepas genom slumpen samt att det är specificerat på så sätt att det uppvisar ett givet mönster. Förekomsten av specificerad komplexitet i naturen menar Dembski bevisar att det designats av någon form av intelligens. Problemen med Dembskis resonemang är dock många. Hans syn på sannolikhetslära är helt omvänd. Hans argument är en logisk tautologi - specificerad komplexitet "motbevisar" evolutionsteorin endast eftersom Dembski hävdar att det gör det. Exempel på vad Dembski beskriver som specificerad komplexitet har uppstått i flera arter bara under vår livstid. Förekomsten av specificerad komplexitet bevisar inte existensen av en intelligent designer. Bara för att nämna några problem.

William Dembski försöker belägga sina argument med informationsteori. De enda tillfällen vid vilka Dembski citeras i informationsteoretiska tidskrifter så är det dock som exempel på hur pseudovetenskaplig informationsteori ser ut. Det är inte för att ämnet i sig är tabu, utan för att det helt enkelt rör sig om, inte bara dålig, utan obefintlig vetenskap. Se exempelvis http://www.talkreason.org/articles/eandsdembski.pdf för en vetenskaplig genomgång av bristerna i Dembskis informationsteoretiska argument.

Oreducerbar komplexitet går i stort ut på att vissa biologiska system är för komplexa för att ha utvecklats från enklare, mindre komplexa system, ergo så måste de ha konstruerats av en intelligent designer. För att enligt detta pseudovetenskapliga resonemang bevisa existensen av en intelligent designer så har Michael Behe använt sig av flagellen, den "svans" som återfinns hos en mängd organismer (sperimernas svansar är exempelvis flageller). Flagellen är dock strukturellt olika hos olika organismer - det finns rent av flera evolutionära analoger av flagellen - så Behe har inriktat sig på en bakteriell flagell. Enligt honom så har beståndsdelarna i den bakteriella flagellen ingen annan känd funktion och har heller aldrig haft det, varför den måste ha konstruerats av en intelligent designer.

Ett uppenbart problem med Behes sätt att resonera är att bara för att någonting inte kan förklaras vid ett givet tillfälle så innebär det inte att detta någonting inte kan förklaras överhuvudtaget. Före 1953 visste man exempelvis i princip ingenting om DNA-strukturen och hur det ärftliga materialet var organiserat på molekylär nivå, men det utgjorde givetvis ett bevis för intelligent design lika lite då som det gör idag.

I det aktuella fallet så har Behe dessutom helt fel. Flagellen är inte oreducerbar i sin komplexitet. Bara för att han inte känner till hur olika delar i flagellen har eller har haft andra egenskaper så innebär det inte att de inte har det. Flagellen har av allt att döma uppstått genom expatation, det vill säga att funktionen hos en eller flera egenskaper har förändrats under evolutionen, ett väldigt vanligt biologiskt fenomen. De proteiner som ingår i flagellen har flera kända funktioner även i andra sammanhang.

Här är två lättillgängliga exempel som går igenom i vilken mån flagellen inte är oreducerbar i sin komplexitet:
http://www.youtube.com/watch?v=K_HVrjKcvrU
http://www.youtube.com/watch?v=SdwTwNPyR9w

Istället för att jag rabblar upp ytterligare exempel på bristerna i intelligent design så rekommenderas följande två föreläsningar, den första av den katolske biologiprofessorn Kenneth Miller och den andra av den ateistiska antropologen Eugenie Scott:

http://www.youtube.com/watch?v=JVRsWAjvQSg (Kenneth Miller)
http://www.youtube.com/watch?v=PE3Qvfm8jU0 (Eugenie Scott)

Det är häpnadsväckande att någon kritiskt tänkande människa inte genomskådar de uppenbara felsluten i Dembskis och Behes resonemang, i synnerhet om de åtminstone utåt sett anser att vetenskapliga teorier bör vara falsifierbara.

Det handlar inte om att Solguru låter någon arrogans stiga honom åt huvudet och att han utifrån det felaktigt får för sig att någon abiogenetisk hypotes utgör grunden för evolutionsteorin, utan han avfärdar kategoriskt och helt utan sakkunskap evolutionsteorin som en pseudovetenskap och lyfter fram de främsta namnen inom intelligent design-rörelsen som auktoriteter.

Solguru får mer än gärna presentera ett enda exempel där Dembski eller Behe eller någon annan enligt vedertagen vetenskapligt metodologi kullkastar evolutionsteorin.

Jag hoppas att han nu till skillnad från tidigare kan ge substantiella svar som inte är ad hominem-argument utan som svarar på och förhåller sig till åtminstone någon av de relevanta frågor som ställts.

Jag ställer mig även undrande till hur andra identitärer ser på saken? Hur ställer sig exempelvis Lennart Berg, som tidigare skrivit väldigt informativt om sociobiologin, till Solgurus inställning till evolutionsteorin? Är det ett ställningstagande som han delar eller motsätter sig?

De viktigaste frågor som jag skulle vilja få svar på är sammanställda här nedan.

Frågor till Solguru:
  • Anser du att intelligent design är en vetenskap?
  • Kan du ge ett enda exempel på hur Behe eller Dembski vederlägger evolutionsteorin?
  • Bygger du din kritik mot evolutionsteorin på någonting som inte är knutet till kreationism eller intelligent design-rörelsen?
  • På vad baserar du att evolutionsteorin inte är falsifierbar?
  • På vad baserar du att abiogenetiska hypoteser är avgörande för själva evolutionsteorin?
  • På vad baserar du att man inte använder genetisk forskning till att pröva "trestegshoppet" utan tar den biten för given?
  • Hur har marxismen burit upp evolutionsteorin på ett sätt som har någon relevans för dess allmänna vetenskapliga acceptans i dagsläget?
  • Under vilka år "kastades" evolutionsteorin ihop och "lades på plats"?
  • Står du fast vid att evolutionsteorin är en pseudovetenskap?
Frågor till övriga identitärer:
  • Anser du att evolutionsteorin är en pseudovetenskap?
  • Anser du att kreationism eller intelligent design är vetenskapligt grundad?
  • Anser du att kreationism eller intelligent design har någon plats inom den nationella rörelsen?
Reply With Quote
Old 12-15-08, 09:07 AM
Herr_D's Avatar
Herr_D Herr_D is offline
Riddare

Send a private message to Herr_D

Herr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud ofHerr_D has much to be proud of
Reputation points: 1174
Rating: 19 Votes / 4.74 Average
Nu har jag inte läst diskussionen ifråga än, och faktiskt inte heller hela ditt lååånga inlägg med referat av debatten men har ändå valt att svara på de tre frågorna du ställt till identitärer.

1. Nej, evolutionsteorin är ingen pseudovetenskap, det är helt enkelt en vetenskapligt teori. Den bästa teori vi har inom det området till och med. Detta råder det konsensus om bland världens vetenskapsmän, i stort sett de enda som ifrågasätter detta är halvgalna evangelikanska amerikaner, som utan riktigt mandat tagit på sig en roll som världens försvarare av teism.

2. Intelligent design är bara ett desperat försök för evangelikanerna att se allting inom evolutionen som är svårt att förklara som bevis på att "nån måste ha skapat allt", eftersom det är deras grundinställning. Där har du raka motsatsen till vetenskaplighet, att bestämma sig för att något är sant, fokusera på de belägg som tyder på att man kan ha rätt och ignorera överväldigande bevis för motsatsen.

3. Ja, jag anser att intelligent design har en plats i de etniska rörelserna på så vis att den skall lyftas upp av oss som ett modernt samhällsfenomen, diskuteras (som nu görs här) och förhoppningsvis slutligen bli förpassat i papperskorgen där det hör hemma.

Däremot så tycker jag än mer illa om amerikanska "vetenskapsmän" som ser evangelikanernas galenskaper som en chans att avfärda all världens teism (och faktiskt i grunden upphöja vetenskapen till en slags religion). Dawkins och grabbarna är dryga, självgoda jävlar helt enkelt.

Ergo: Bomba USA och få en bättre värld.
but conquered not our hearts.
Ha!

Reply With Quote
Old 12-15-08, 10:28 AM
bortbyting's Avatar
bortbyting bortbyting is offline
Rekryt

Send a private message to bortbyting

bortbyting will become famous soon enoughbortbyting will become famous soon enough
Reputation points: 114
Rating: 1 Votes / 5.00 Average
Hej och tack för ett intressant och ambitiöst inlägg! Jag tycker att det visar på en vitalitet hos den identitära tanken, att när den poppar upp sammanstrålar människor från helt olika sammanhang, tidigare påverkade av skilda vetenskapliga, ideologiska och religiösa doktriner. Jag hoppas att vi kan se den polemik som eventuellt uppstår här i tråden som ett sundhetstecken, en diskussion mellan människor som är intresserade och måna om åtminstone identitärt anstrukna tankars vidareutveckling. Till dina frågor:

1, 2)
Nej.

3) "Anser du att kreationism eller intelligent design har någon plats inom den nationella rörelsen?"
Det finns identitära aktiva katoliker, identitära aktiva s.k. hedningar, identitära ateister och identitära agnostiker, traditionalister, m.m. Jag tycker att det är en svår fråga när det gäller hur den identitära rörelsen kan utvecklas, men det viktigaste tycker jag är att ha utgångspunkten att man inte solklart säger att trosföreställningen x inte har någon plats hos de identitära.

Personligen anser jag att ID och kreationism är fånigt. Att anse sig behöva motsäga vetenskap för att kunna behålla sin tro känns lite torftigt, ungefär som när antirasister förnekar forskningsresultat för att de kan strida mot "människors lika värde".

När det gäller Dawkins, så har jag med behållning läst ett par av hans populärvetenskapliga verk, som Den själviska genen och Den blinde urmakaren. Dessutom har jag väl sett ett dussin dokumentärer om religion och kreationism där han haft ett finger med i spelet.

Som populärvetenskaplig författare är Dawkins fantastisk, och jag instämmer i dina rekommendationer. När det gäller Dawkins som förespråkare för fundamentalistisk ateism (eller snarare: anti-teism) är han däremot förfärlig. Där rör han sig i samma fålla som Föreningen Humanisterna, en av de äckligaste svenska lobbyorganisationerna. Deras roll idag är knappast att "främja vetenskapen", utan att likt medeltida inkvisitorer rensa ut allt ur samhället som strider mot deras allsmäktiga lära. Och den läran är knappast i första hand genetik eller biologi, utan humanistisk liberalism. Evolutionsteorin, genetiken eller biologin i sig vederlägger knappast förekomsten av icke-(över-)materiella värden. Det är något både "religiösa" och "ateister", för att använda svepande termer, bör hålla i minnet.

Last edited: by bortbyting, 12-15-08 at 10:34 AM.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 01:18 PM
Parabellum's Avatar
Parabellum
Gäst

Send a private message to Parabellum

Quote:
Anser du att evolutionsteorin är en pseudovetenskap?
Nej, jag anser inte det.

Einsteins relativitetsteori, kan av vissa människor kallas för icke-bevisad pseudovetenskap. Ty ingenting annat än just ljuset kan färdas i den hastighet som krävs för att verkligen bevisa hans tes. Men atombomben och övriga upplevelser har å andra sidan visat oss att att hans påstående stämmer ganska bra.

Den fakta och de upplevelser som jag själv upplevt, visar samtidigt på att evolutionen och naturlagarna är sanna och trovärdiga. Jag accepterar och tror på allt från näringskedjan i naturen, kolets kretslopp, döden och förruttnelsen och att jorden skapades för en väldigt lång tid sedan. It all makes sense! Detta tillsammans med att vi människor har utvecklats, utan någon inblandning av en starkare kraft än just den som skapas av naturen och arternas förmåga(vilja) till anpassning, är för mig en sanning som jag inte lyckats hitta några motbevis kring. Vi sitter idag framför våra datorer på grund av ett recept blandat av slump, styrka och en aldrig avstannande vilja om att avancera som art. Eller med andra ord: en jävla massa tur, mitokondrier, självbevarelsedrift och kåthet.

Quote:
Anser du att kreationism eller intelligent design är vetenskapligt grundad?
Nej. Kreationism och intelligent design förespråkas av människor som tror på en bok vars innehåll inte skiljer sig nämnvärt från Tolkiens - Sagan om ringen. Jag finner det därför väldigt svårt att acceptera deras påståenden rörande den vetenskapliga biten. Vetenskap ska aldrig blandas, tolkas eller styras med utgång eller med inslag av religioner och/eller trosuppfattningar. Däremot ska det alltid föras en diskussion kring det etiska och moraliska(genetik, stamceller och liknande).

Jag respekterar självklart alla människor som väljer att tro på detta. Vare sig det gäller en gud, kreationism eller syndafloder så är inte jag personen som har rätten att fördöma. Däremot tar jag avstånf ifrån det. Valet är fritt - i bådas läger!

Quote:
Anser du att kreationism eller intelligent design har någon plats inom den nationella rörelsen?
Nej. Som fenomen och ståndpunkt har det inte det.

Kreationisterna är bokstavstroende. De tror alltså att allt i bibeln är sanning. Bara där ringer det varningsklockor hos mig. För en människa som köper ett helt koncept, utan vare sig skepticism eller granskande ögon till det han eller hon läser och tar del utav, är en oroväckande inställning. Det är dessutom osunt för dig som individ att ha den inställningen. Fundamentalism och sekterism är två ord som inte känns helt främmande här.

Att vara kritiskt inställd eller hysa tveksamheter är för mig ett friskhetstecken som man ska vara rädd om och vårda starkt. Jag köper t.ex. inte allt som står i vare sig Det identitära manifestet, eller i andra ideologiska skrifter som ligger mig och mina åsikter nära. Man tar helt enkelt del av den information och teori som finns, för att sedan välja det som är minst jävligt, som ligger dig närmast eller som är mest logiskt.

Last edited: by Parabellum, 12-15-08 at 01:22 PM.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 10:55 PM
Trojan's Avatar
Trojan Trojan is offline
Väpnare

Send a private message to Trojan

Trojan will become famous soon enough
Reputation points: 60
Rating: Not Rated
Tack för ett mycket intressant inlägg! Måste säga att jag är ganska förvånad om det finns personer i den "nationella rörelsen" som faktiskt uppriktigt menar att evolutionsteorin skulle vara pseudovetenskap.

Nordisk.nu var nog sista stället som jag trodde att jag skulle kunna hitta stöd för kreationism och intelligent design, och förhoppningsvis kommer inte heller något sådant att läggas fram.
Jag ser fram mot Solgurus svar i frågan.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:30 PM
benvolio's Avatar
benvolio benvolio is offline
Bärsärk

Send a private message to benvolio

benvolio will become famous soon enoughbenvolio will become famous soon enough
Reputation points: 109
Rating: 54 Votes / 2.07 Average
Är inte särskilt intresserad av att föra denna diskussion här, men jag är iallafall ID-förespråkare så du kan fråga mig om det du undrar om du undrar om något speciellt, jag är dock inte en del av den "identitära rörelsen" som det är nu.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:35 PM
Semper Idem's Avatar
Semper Idem Semper Idem is offline
Marskalk

Send a private message to Semper Idem

Semper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond repute
Reputation points: 2622
Rating: 24 Votes / 5.00 Average
Awards Showcase:
Talare Nordiska festivalen 2008 
Nu återkommer jag till detta, trots att imorgon definitivt är den sista dagen jag har tillgång till nätet inom överskådlig framtid.

Några väsentliga påpekanden dock:

Kreationism är ett i grunden dumt och vilseledande begrepp. Att skapelsen och dess kretur (creatio, språkfilosofer där ) har [I]skapats[I] är logiskt givet. Hur är en annan sak.

Jag vidhåller att Darwins forskningar om finkars adaption på Galapagos-öärna inte bevisar människans utveckling från någon sorts apliknande varelse.

Precis som med Förintelsefrågan är det vi som blott uttrycker skepsis som anklagas för att vara fundamentelister och fanatiker, vilket speeks volumes.

Det finns en mängd aspekter - vetenskapsteoriska/vetenskaphsistoriska, socialpsykologiska faktorer som fått mig att starkt tvivla på evolutionsterin. Inte religiös tro.

Att hävda att skepsis eller rent av förkastande av evolutionsläran är oförenlig med ortodox nationalism - då får ni väl upprätta ett Lysenko-institut för identitärer/nationella.

Jag ansluter mig till dissidenterna.
Old 12-15-08, 11:38 PM
Harpo's Avatar
Harpo Harpo is offline
Bärsärk

Send a private message to Harpo

Harpo has a spectacular aura aboutHarpo has a spectacular aura aboutHarpo has a spectacular aura about
Reputation points: 215
Quote:
Originally Posted by benvolio View Post
Är inte särskilt intresserad av att föra denna diskussion här, men jag är iallafall ID-förespråkare så du kan fråga mig om det du undrar om du undrar om något speciellt, jag är dock inte en del av den "identitära rörelsen" som det är nu.
Varför svarar du inte på frågorna som ställs i det inledande inlägget då? Har exempelvis Harun Yahya bättre argument än Dawkins (som i filmklippet ovan)?
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:42 PM
Visman's Avatar
Visman Visman is offline
Väpnare

Send a private message to Visman

Visman has a spectacular aura aboutVisman has a spectacular aura aboutVisman has a spectacular aura about
Reputation points: 228
Rating: 1 Votes / 5.00 Average
Jag har inte stött på de här två begreppen någonsin tidigare. Därför känns det märkligt att svara på den andra frågan. På första frågan måste svaret bli nej. På sista frågan anser jag att de som har en "religiös" förklaring på sakerna gärna får ha det. Det är för mig oförståeligt. Men att bedriva någon häxjakt på avvikelser verkar meningslöst, det känns ängsligt och man måste ha förtroende för att folk kan ta in fakta själv.
Att Solguru verkar förespråka något annat lovar ett intressant svar som vi ser fram emot.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:43 PM
benvolio's Avatar
benvolio benvolio is offline
Bärsärk

Send a private message to benvolio

benvolio will become famous soon enoughbenvolio will become famous soon enough
Reputation points: 109
Rating: 54 Votes / 2.07 Average
Allvarligt talat är det alldeles för långt för att jag ska läsa det. Eftersom han utgör från att det inte finns någon anledning att kritisera evolutionsteorin, och därmed förkastar alla alternativ, är jag inte tillräckligt intresserad.
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:53 PM
Harpo's Avatar
Harpo Harpo is offline
Bärsärk

Harpo has a spectacular aura aboutHarpo has a spectacular aura aboutHarpo has a spectacular aura about
Quote:
Originally Posted by JDG View Post
Kreationism är ett i grunden dumt och vilseledande begrepp. Att skapelsen och dess kretur (creatio, språkfilosofer där ) har [I]skapats[I] är logiskt givet. Hur är en annan sak.
Nu är det inte ordet 'kreationism' som är det intressanta här, utan att de enda "argument" ni kommit med i den här frågan härstammar från kreationisternas pseudovetenskap. Fyll gärna på med ytterligare argument som inte kommer därifrån...

Quote:
Jag vidhåller att Darwins forskningar om finkars adaption på Galapagos-öärna inte bevisar människans utveckling från någon sorts apliknande varelse.
Om du tror att det är det enda som evolutionsläran bygger på (varför skulle du annars komma med ett sådant påstående? För att retoriska knep är enda utvägen när man målat in sig i ett hörn inom ett område där man helt saknar ämneskunskaper?), så har du en gång för alla bevisat att du inte vet vad du pratar om i den här frågan. Naturvetenskap är ingen personkult, så evolutionsläran står och faller inte med Darwins personliga iakttagelser.

Quote:
Precis som med Förintelsefrågan är det vi som blott uttrycker skepsis som anklagas för att vara fundamentelister och fanatiker, vilket speeks volumes.
Nej, men att komma med kategoriska (och felaktiga) påståenden, samt idiotförklara en hel värld av forskare inom ett område man själv inte har några nämnvärda ämneskunskaper, borde rimligtvis underbyggas med några ganska rejäla argument. Men dessa lyser helt med sin frånvaro (vilket inte är fallet angående Holocaustrevisionism, de har faktiskt argument som kan granskas).

Quote:
Det finns en mängd aspekter - vetenskapsteoriska/vetenskaphsistoriska, socialpsykologiska faktorer som fått mig att starkt tvivla på evolutionsterin. Inte religiös tro.
Ge gärna exempel, så att vi får dela din upplevelse.

Quote:
Att hävda att skepsis eller rent av förkastande av evolutionsläran är oförenlig med ortodox nationalism - då får ni väl upprätta ett Lysenko-institut för identitärer/nationella.
Vem (förutom du) har pratat om "ortodox nationalism"?

Kan du besvara några av Realists argument (sakligt)?
Reply With Quote
Old 12-15-08, 11:54 PM
Semper Idem's Avatar
Marskalk

Semper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond reputeSemper Idem has a reputation beyond repute
Awards Showcase:
Quote:
Originally Posted by Harpo View Post
Varför svarar du inte på frågorna som ställs i det inledande inlägget då? Har exempelvis Harun Yahya bättre argument än Dawkins (som i filmklippet ovan)?
Dawkins är i första hand en propagandist med en religionshatande fixering, framburen av media. Förstår inte att det ska vara så svårt att genomskåda.

Dessutom, detta är ju löjligt - ett forum som nordisk eller för den delen motpol ger inte utrymme för att gå på djupet i den här typen av diskussioner. Det kan som bäst resultera i undermåliga motsv. A-uppsatser i cyberrymden, som ingen orkar läsa.

Allt har sin tid och sin plats och - utrymme.

Det är inte intellektuell ohederlighet som gör att jag inte hänvisar till de senaste förmenta molekylärbiologiska forskningsrönen för att backa upp min skepsis mot Darwin och evolutionsläran.

Det är bara intellektuellt omoget att kräva det i en diskussion i det här formatet.
Old 12-15-08, 11:57 PM
Harpo's Avatar
Harpo Harpo is offline
Bärsärk

Quote:
Originally Posted by benvolio View Post
Allvarligt talat är det alldeles för långt för att jag ska läsa det. Eftersom han utgör från att det inte finns någon anledning att kritisera evolutionsteorin, och därmed förkastar alla alternativ, är jag inte tillräckligt intresserad.
Hur vet du det när du inte läst inlägget? Utgår han bara ifrån detta utan att ha argument eller vad?
Reply With Quote
Old 12-16-08, 12:09 AM
Harpo's Avatar
Harpo Harpo is offline
Bärsärk

Quote:
Originally Posted by JDG View Post
Dawkins är i första hand en propagandist med en religionshatande fixering, framburen av media. Förstår inte att det ska vara så svårt att genomskåda.
Men kan du förklara vad det har med saken att göra? Det här är bara ett argumentum ad hominem och därför helt irrelevant. Om nu Dawkins är propagandist, nudist eller helt debil, så har det inget som helst med evolutionslärans sanningshalt att göra. Du måste fortfarande kunna presentera argument för att han har fel.

Om du nu vill jämföra med Holocaustrevisionismen, så måste ju Faurisson och gänget visa på faktiska inkonsistenser i Raul Hillbergs snack, det räcker inte att säga att han är en "judisk propagandist".

Quote:
Dessutom, detta är ju löjligt - ett forum som nordisk eller för den delen motpol ger inte utrymme för att gå på djupet i den här typen av diskussioner.
Det som är löjligt är att komma med påståenden om att en hel vetenskap bara är en religion/tro/ideologi, utan att kunna komma med ett enda argument för varför det är på det viset. "Realist" kunde uppenbarligen skriva ett sakligt inlägg trots att detta bara är ett internetforum, varför kan inte du göra något liknande (om så bara en bråkdel så långt).

Quote:
Det är inte intellektuell ohederlighet som gör att jag inte hänvisar till de senaste förmenta molekylärbiologiska forskningsrönen för att backa upp min skepsis mot Darwin och evolutionsläran.
Det är ohederligt, för att inte tala om löjligt, att slänga ur sig sådana grejer som du gjort, utan att kunna motivera det alls. Du talar om brist på utrymme och tid, men varje fråga du fått har du undvikit och gör det fortfarande, för att i stället komma med nya kategoriska påståenden. Om du skulle svara på frågorna i stället för att börja prata om annat, så skulle du spara både tid och utrymme.
Reply With Quote
Old 12-16-08, 12:17 AM
Semper Idem's Avatar
Marskalk

Awards Showcase:
Harpo

Det blir mitt sista ord i frågan.
"En hel värld av forskare" har accepterat uppenbara orimlighteter förut.

Vet du inte det är du, förlåt, vetenskapshistoriskt rudis.

Det bevisar alltså absolut ingenting; de verkar och kan givetvis nå betydande resultat inom det rådande paradigmets ramar. Det säger rätt lite om premisserna.
Det är ett vetenskapsteoretiskt kriterium som möjligen kan uppställas för logik, men inte empirisk forskning, den fungerar utifrån andra förutsättningar.

Slut för mig i det här fallet. För nu.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules