Det finns en speciell term på jiddisch/hebreiska som handlar om hur judiska mödrar ska fostra sina barn pessimistiskt och hela tiden trycka ner dem. Jag tror att det börjar på G (fastna inte helt vid det) och att det är kring 4-6 bokstäver. Detta var något jag läste på ett judiskt forum för flera månader sedan när judiska mödrar diskuterade just detta "fenomen" som verkade vara oerhört vanligt, bland många av medlemmarna.
Jag vet att det finns många som är insatta i de judiska tradtitionerna, om, sionismen osv här så det är därför jag startar tråden här istället för någon annanstans.
http://members.tripod.com/talk_jewish/id19.htm
Kollade igenom olika termer här, men det är ju ur ett sionistiskt perspektiv. T.ex. beskrivs termen goy:
"It is strictly an identifying term. It can be used derisively, however, by Jews as well as by gentiles when gentiles want to put themselves down, or want to poke fun at themselves when they think they've done or said something stupid."
Men det som känns närmast är "Gornisht" som innebär "Nothing! What your kid will get for her birthday if she doesn't start cleaning her room." d.v.s. ställa hårda krav på sina judiska barn, som jag tolkar det, men det känns ändå inte som ordet jag söker. (Blir galen om något fastnar på tungan och jag kan inte komma på det...)
Vet någon vad jag syftar på och har någon annan judiska termer/traditioner för hur man uppfostrar sina barn? Det vore tacksamt att få veta vad termen för detta ord är. Kommer som sagt inte ihåg exakt vad det var men det var ganska välkänt blad judiska mödrar och användes ofta när man diskuterade barnuppfostran.
Hoppas någon insatt som vet en del om judendomen kan upplysa mig mer om detta och inte bara komma med antisemitiska (inget fel på det i sig, men jag vill hålla mig till saken...) uttalanden. Utan jag är bara ute efter sättet judiska mödrar enligt tradition uppfostrar sina barn och vad det finns för ord på dessa inom den judiska gruppen.
Tack på förhand kamrater!! :thumbup:

Svara med citat

Bokmärken