Vårstädade min inkorg och blev påmind om Expressens färdigheter i photoshop och min och Håkan Wikströms (hakan.wikstrom@expressen.se) konversation över mail.
[Undertecknad] Hejsan.
Jag har en vana att googla efter ytterligare nyhetsrapporteringar om samma händelse vid varje förbryllande artikel och fann när jag sökte efter snarartade denna;
http://www.den-svenske.com/2008-11-2...expressen.html
Nu måste jag till min förvåning fråga Er hur det kommer sig att ni pixlat gärningsmannen utseende till en annan hudfärg. Har även visat din artikel för några vänner och kollegor och de är lika förvånande som mig hur detta kommer sig.
Mvh *****
[Håkan Wikström] Expressen har valt att inte publicera namnet på den misstänkte gärningsmannen just för att han i nuläget inte är dömd för brottet. Och så länge en misstänkt gärningsman inte är dömd så anses han inte heller vara skyldig. Vi utgår ifrån våra pressetiska regler. Vi har valt att publicera en bild på gärningsmannen, men för att inte röja gärningsmannens identitet så har vi "pixlat" den misstänkta gärningsmannens ansikte. Enda anledningen till att vi har manipulerat bilden på gärningsmannen är för att omöjliggöra identifiering av mannen utifrån vår bild. Det är den enda anledningen.
Mvh
Håkan Wikström, nyhetschef Expressen.se
[Undertecknad] Så i klartext menar ni att gärningsmannens hudfärg är pixlats ifrån mörk till vit?
Mvh *****
[Håkan Wikström] Så i klartext menar jag att jag överhuvudtaget inte kommenterar hur vi har manipulerat bilden eftersom vi har valt att inte publicera namn eller identitet. Orsaken till det är att mannen i nuläget bara är misstänkt för gärningen, och eftersom mannen bara är misstänkt för gärningen så är han inte fälld för brottet, och eftersom han inte är fälld för brottet så väljer vi att, med avstamp i de pressetiska reglerna, inte avslöja den misstänkte gärningsmannens identitet. Och eftersom vi inte avslöjar den misstänkte gärningsmannens identitet så kan jag inte heller kommentera hur vi har manipulerat bilden.
Om mannen själv väljer att träda fram i Expressen, eller om han fälls för brottet och Expressen därför väljer att publicera hans identitet så ska jag gladeligen förklara hur vi har gått till väga när vi har dolt mannens identitet på bilden och varför.
mvh
Håkan Wikström, nyhetschef Expressen.se
edit roligt kan vara att när håkan behagar att tillfredsställa sig själv genom att googla sitt namn kommer han att finna den här tråden på rank 20. Så hej Håkan!

Svara med citat

Bokmärken