Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 51

Ämne: 50-öringar

Riddare luffans avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    345
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Eld Visa inlägg
    Kostar inte såna små tuggummin 50 öre? De kanske inte finns längre? De kanske kostar en hel krona numera? Hur som helst, om du verkligen avskyr 50-öringar finns det andra som vill ha dem.
    Ah, vem minns inte dessa ljuvliga tuggummin? När man fick veckopengen rusade man iväg till pressbyrån och handlade en påse full av diverse tuggummin.
    Favoriten var givetvis jenka.

Har dock inte sett sådana på ett gäng år, hoppas någon handlare här i Varberg tar sitt förnuft till fånga och beställer. :yes:
    Mitt namn hamnar på fler läppar än lypsyl i lesbiskt gruppsex

Simplicivm
    Oregistrerad Simplicivms avatar
    Ja, Nordisk-medlemmarna är en lustig samling må jag säga. Här fortsätter minusen trilla in för att man skrivit att 50-öringen kommer försvinna p.g.a. en höjning av den allmänna prisnivån, även kallat inflation. Jag får helt enkelt undervisa er i ekonomi som i allt annat.

Ser man tillbaka i historien så kostade t ex en häst en tia någon gång på 1800-talet och morötter några ören. Idag kostar kusen några tusen och morötter några tior kanske. Pengar är alltså inte lika mycket värda och det finns alltså ingen mening med att använda sig av 1-öringar längre. Orsaken är då som sagt alltså att pengarna blivit mindre värda. Detta är inget tillfälligt fenomen utan inbyggt i marknadsekonomin. Pengar anses måste bli värda mindre år för år och priserna måste gå upp, upp. Skulle pengarna istället bli mer och mer värda skulle ekonomin avstanna eftersom folk skulle sluta konsumera så mycket eftersom de vet att den där stereon eller platt-tvn de går och suktar efter skulle bli billigare nästa år. Det är därför jag säger att 50-öringen på sikt kommer fasas ut precis som 10-öringen och 25-öringen nu senast.

Del 1 i kursen Economics for Retards

Völva
    Oregistrerad Völvas avatar
    50-öringen är helt onödig enligt mig. Det räcker gott och väl med 1 och 5-kronan, samt 10-kronan i myntväg. Sedlar borde kunna fås i valören 20, 50, 100, 250, 500 och 1000.

Administratör Daniel F.s avatar
    Reg.datum
    2007 Mar
    Rykte
    3548
    Tack
    550
    Tackad: 581 gånger i 217 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Simplicivm Visa inlägg
    Ja, Nordisk-medlemmarna är en lustig samling må jag säga. Här fortsätter minusen trilla in för att man skrivit att 50-öringen kommer försvinna p.g.a. en höjning av den allmänna prisnivån, även kallat inflation. Jag får helt enkelt undervisa er i ekonomi som i allt annat.
    Off topic: Jag skulle gissa på att orsaken till att minuspoängen haglar över dig snarare är att du kommer hit som helt ny användare och direkt börjar visa en väldigt tråkig attityd i forumet. Ett tips är att arbeta lite på din sociala kompetens.
    "Still Faye reminds us we should not give in to pessimism. What we are experiencing is not an apocalypse but a metamorphosis of humanity. We might have reached the end of what the Hindu traditions refer to as the Kali Yuga. The age marked by materialism and selfishness. But those who survive the catastrophe and chaos will perhaps build a new and better humanity."

MOTPOL · METAPEDIA · ALTERNATIVE RIGHT · ARKTOS
    · DÉGÉNÉRATION

Simplicivm
    Oregistrerad Simplicivms avatar
    Citat Ursprungligen postat av Aurvandil Visa inlägg
    Off topic: Jag skulle gissa på att orsaken till att minuspoängen haglar över dig snarare är att du kommer hit som helt ny användare och direkt börjar visa en väldigt tråkig attityd i forumet. Ett tips är att arbeta lite på din sociala kompetens.
    Öööh... nej. Ska du gå på mig för att bara säger som det är? Visa på en enda gång då jag inte varit saklig? Något man inte kan påstå att den kritik som framförs mot mig är, utan mest av digniteten: "du är ett troll, du är störd, du är bög" och diverse mordhot och ni administratörer och moderatorer lyfter inte ett finger för att se till så folk följer de regler ni själva satt upp. Så kom inte och peka finger åt mig, tack.

Administratör Daniel F.s avatar
    Reg.datum
    2007 Mar
    Rykte
    3548
    Tack
    550
    Tackad: 581 gånger i 217 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Simplicivm Visa inlägg
    Öööh... nej. Ska du gå på mig för att bara säger som det är? Visa på en enda gång då jag inte varit saklig? Något man inte kan påstå att den kritik som framförs mot mig är, utan mest av digniteten: "du är ett troll, du är störd, du är bög" och diverse mordhot och ni administratörer och moderatorer lyfter inte ett finger för att se till så folk följer de regler ni själva satt upp. Så kom inte och peka finger åt mig, tack.
    Du är generellt sett inte särskilt saklig, nej, utan har en ofta en tråkig, negativ eller arrogant ton. Jag behöver inte ta fram några enskilda exempel, det räcker för vem som helst att ta en snabbtitt på din inläggshistorik för att få förklaringen till dina låga ryktespoäng.

Dessutom vore det lämpligt om du lät bli att uttala dig om saker du inte vet något om. Vi administratörer delar fortlöpande ut varningar och straffpoäng för rykteskommentarer som strider mot regelverket, oavsett vem mottagaren är.

Nu återgår vi till trådens ämne.
    "Still Faye reminds us we should not give in to pessimism. What we are experiencing is not an apocalypse but a metamorphosis of humanity. We might have reached the end of what the Hindu traditions refer to as the Kali Yuga. The age marked by materialism and selfishness. But those who survive the catastrophe and chaos will perhaps build a new and better humanity."

MOTPOL · METAPEDIA · ALTERNATIVE RIGHT · ARKTOS
    · DÉGÉNÉRATION

Riddare valkyria_81s avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    986
    Tack
    0
    hoppas 50 öringarna försvinner snart dom e bara jobbiga,men därimot vill jag ha tillbaks papperstiorna dom påminner mig om min barndom=)

Landsförvisad WerewolfLegions avatar
    Reg.datum
    2009 Jan
    Rykte
    7
    Tack
    0
    Jag tycker att Simplicivm är ganska saklig när han framför sina påstående, tycker att han all anledning till att ifrågasätta vad moderatorerna gör då det är ytterst olämpligt att ni godtar såna ord som han påstår sig få höra/läsa!

LaDecima
    Oregistrerad LaDecimas avatar
    Citat Ursprungligen postat av WerewolfLegion Visa inlägg
    Det är ju helt perfekt att 50 öringen försvinner men det där om att ge bort pengar till äldre skulle aldrig fall mig in. De äldre ska inte ha det bra eller vara glada. I mina ögon är de förrädare men i alla fall.

Det är helt underbart att den försvinner :)
    Vadfan är detta? Är de äldre förrädare? Det är de som har jobbat och byggt upp landet som vi yngre ska ta över. Man ska visa de äldre respekt och hjälpa dem om de behöver det. Du har helt fel inställning. De flesta äldre är inte heller pro-mångkultur, många äldre klagar på invandrares brott.

Och oavsett vad så reser man sig förfan alltid upp åt äldre damer och gubbar som går på bussen eller spårvagnen. Det är fan folkvett att låta äldre sitta.

karlsruhe
    Oregistrerad karlsruhes avatar
    Citat Ursprungligen postat av luffan Visa inlägg
    Ah, vem minns inte dessa ljuvliga tuggummin? När man fick veckopengen rusade man iväg till pressbyrån och handlade en påse full av diverse tuggummin.
    Favoriten var givetvis jenka.

Har dock inte sett sådana på ett gäng år, hoppas någon handlare här i Varberg tar sitt förnuft till fånga och beställer. :yes:
    Dom kostar dock ändå 1 spänn senast jag kolla i en affär.

Jenka luktar låsolja...mmmm.

Väpnare Tomtens avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    152
    Tack
    0
    Ja handeln rundar ju redan uppåt. x,90 kr är ju 2 kr och dom sista 10 örena åker ner i fickan på vem? 50 öre är faktiskt ett aktningsvärt belopp om man ser till alla aktörer inom handeln som kommer att runda uppåt om den försvinner. Vips! en extra miljon i kassan på T.ex Ica Maxi i slutet av December. Får bara hoppas att arbetsgivarna rundar uppåt också. Men då rör det sig ändå bara om 50 öre för den enskilde.
    Personligen har jag inget emot 50-öringen.
    Jag skulle gärna se en ojämn sedel mellan hundringen och tusingen som båda är jämna. En 300 lapp skulle passa utmärkt.
    Faaast en annan har ju aldrig nå pengar i vilket fall...:cool:
    Jag är inte här för retorisk onani.:cool:
    Och nej, jag tänker inte multi-citera din betongvägg.

karlsruhe
    Oregistrerad karlsruhes avatar
    Alltså, nåt som vissa inte verkar ha förstått är att bara för att 50-öringen försvinner så slutar inte saker kosta 80 öre o börjar kosta 1 krona, alla priser kommer inte bli i jämna kronor nu, precis som det är nu, det är inte i jämna 50-öringar.
    Alltså blir förlusten max 50 öre per inköpstillfälle för konsumenterna.

(Om ditt inköp kostar säg 127 kronor och 30 öre kommer du till och med tjäna 50 öre. )

Väpnare Tomtens avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    152
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av karlsruhe Visa inlägg
    Alltså, nåt som vissa inte verkar ha förstått är att bara för att 50-öringen försvinner så slutar inte saker kosta 80 öre o börjar kosta 1 krona, alla priser kommer inte bli i jämna kronor nu, precis som det är nu, det är inte i jämna 50-öringar.
    Alltså blir förlusten max 50 öre per inköpstillfälle för konsumenterna.

(Om ditt inköp kostar säg 127 kronor och 30 öre kommer du till och med tjäna 50 öre. )
    Visst, men du kommer snarare att förlora 70 öre eller hur?
    Vad jag menar är att om du har en dagskassa på 200 000 så kommer du nu att ha en dagskassa på 201 000 Vad blir det på en månad? Vem får dom pengarna? Äsch jag lägger ner det här, det blir alldeles för diffust. Och jag blir alldeles för cynisk.
    Hej då och god natt.
    Jag är inte här för retorisk onani.:cool:
    Och nej, jag tänker inte multi-citera din betongvägg.

Jarl Lex Sak_rads avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    3756
    Tack
    594
    Tackad: 496 gånger i 234 inlägg
    Någon formulerade det väldigt bra i Aftonbladet för ett tag sen... Jag minns inte ordagrant vad som stod, därför sätter jag inga citattecken heller.

Nu ska regeringen ta bort våra femtioöringar också. Snart har vi fattiga inga pengar kvar.
    Trollet är mitt!

Stefan
    Oregistrerad Stefans avatar
    50-öringens öde avgörs i dag
    Publicerat 2009-03-25 09:45

Den 30 september 2010 har femtioöringen dragit sin sista suck. I dag beslutade riksdagen att detta kopparmynt, som funnits sedan 1992, ska försvinna.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/50-...i-dag-1.829557

Nu har alla som ogillar 50-öringen fått sin vilja igenom ;)

Hela artikeln för DN-nobbare:

50-öringens öde avgörs i dag

Den 30 september 2010 har femtioöringen dragit sin sista suck. I dag beslutade riksdagen att detta kopparmynt, som funnits sedan 1992, ska försvinna.

När 50-öringen tas bort som betalningsmedel försvinner också de sista örena efter nästan 500 år. Den första 1-öringen präglades under Gustav Vasa år 1522 och sedan dess har halvöringar, 2-öringar, 5-öringar, 10-öringar och 25-öringar kommit och gått. 1-öringen och 2-öringen försvann 1972, 5- och 25-öringen 1985 och 10-öringen 1992.

50-öringen var från början gjord av silver och alltså betydligt mera värd än dagens koppardito. Det första exemplaret såg dagens ljus 1875 men sällar sig alltså nu till de mynt som vi inte längre anser oss behöva.

50-öringen har varit både älskad och hatad. Liten och mest i vägen i fickan och sällan använd. Bra att ha när man inte vill betala för mycket för en vara. Enligt Riksbanken, som undersökt vårt behov av 50-öringar, så anser två av tre svenskar att den inte längre behövs. Efter en tids hantering brukar de från början glänsande mynten också att tappa i lyster och blir allt mörkare.

- Vi har ju alla syror på våra händer som gör att mynten förändras, säger Barbro Brunman på Myntverket som fram till i december 2007 tillverkade våra svenska mynt.

Barbro Brunman påminner också om att vi i våra mynt har den äldsta nationalsymbolen. Det första myntet tillverkades i Sigtuna 995 långt före vi fick vår flagga.

En 50-öring kostar 22 öre för Riksbanken att köpa in och för det får man 97 procent koppar, 2,5 procent zink och 0,5 procent tenn. Det 3,7 gram tunga myntet togs en gång fram för att kunna hanteras också av nickelallergiker.

När 50-öringen nu försvinner så kommer priser att avrundas nedåt om summan slutar på 1-49 öre och uppåt om den slutar på 50 till 99 öre. Enligt Riksbankens hemsida så räknar man inte med att detta ska påverka det allmänna prisläget.

Samtidigt som 50-öringen nu påbörjar sin resa in i valutornas himmel startar Röda Korset en hjälpinsats för att rädda de 342 miljoner mynt som finns i omlopp. På sin hemsida skriver Röda Korset att man nu startar en insamling av 50-öringarna för att sedan använda mynten till sin humanitära verksamhet.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •