Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 91 till 100 av 100
    Marskalk Munineyes avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    1588
    Tack
    0
    Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Ahwen Visa inlägg
    Den fungerar så, och har alltid fungerat så att den klarar sig alldeles utmärkt utan människans inblandning, vare sig det gäller inplanterande eller avskjutning. Eller hur?
    Men nu är det ju så att människan finns här också. Att drömma om ett tillstånd där "allt i naturen är som innan människan fanns" är bara naivt och helt orealistiskt.

Här handlar det om att kompromissa. Skogen är inte någon vildmark längre. Skogen är en av Sveriges viktigaste intäktskällor och påverkan sker varje dag. Det kan vi inte undvika.

Jag tror nog att en reglerad vargstam är det bästa. Gärna med vargar nära de större städerna. Det är ju där de flesta vargsupportrar bor, då är det helt naturligt.

Jag väntar med spänning på att få se varg i "stadsnära läge" som mumsar i sig ännu en lösspringande knähund. Jag skulle inte fälla en tår..:lol:
    Nationalism och patriotism är svensk kultur.

Marskalk LEADs avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    1031
    Tack
    1
    Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
    Ahwen:
    "Den fungerar så, och har alltid fungerat så att den klarar sig alldeles utmärkt utan människans inblandning, vare sig det gäller inplanterande eller avskjutning. Eller hur?"

Jag:
    På punkten varg är vi förmodligen överens då. Frågan är snarare rent faktisk - är dagens svenska vargar inplanterade? Jag tror de är det. (Edit: Tillägg: Hade Sverige haft en traditionell vargstam hade den nog måst regleras. Däremot hade även jag motsatt mig total avskjutning. Annars blir det logiska fortsättningsresonemanget att alla rovdjur kan utrotas om det passar.)
    Gällande älg, rådjur mm så bör vi slå vakt om den "viltvård" som ändå pågått under alla dessa år, vilken bl.a. har som effekt att djuren aktar sig för människor och trafik.

scoobyDoh:
    "blah"

Jag:
    Jag har för mig att varje varg äter 'cirkus' tio älgar varje år. Man kan förmoda att attackerna är mångdubbelt fler. Dessutom finns det ju andra bytesdjur. I slutändan beror naturligtvis antalet avskjutna djur på hur många det finns vid konstant population, samt hur många vargar det finns. Skjuts alla älgar blir inga skjutna i framtiden, rent populationsteoretiskt.

blodig:
    "Så enkelt är det och det är inget du eller någon annan kan ändra på."

Jag:
    Alldeles riktigt.
    Hör av dig

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    1588
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av scoobyDoh Visa inlägg
    "Det är två vargar inom Tansenreviret som skadat ett stort antal älgar"

"Hittills har tre älgar med svåra bitskador avlivats, men minst ett tiotal älgar har blivit vargbitna."

Fåse nu. Människor skjuter ca 100.000 älg per år.
    Vargarna har skadat ett tiotal.

HUR får man ett tiotal till STORT antal?
    Spec när dessa vapenkåta nollor som kallar sig jägare skjuter av 100.000 per år?

Jag förstår inte ens vart du vill komma nånstans?
    Att jägarna får ett tiotal mindre djur att mörda?
    Du jämför ju äpplen och päron. Så du tror att vargarna bara "skadat" ett tiotal älgar i hela Sverige? Du jämför ju den siffran med antalet nedlagda älgar i hela Sverige.

Sanningen är att vargarna är en mycket kompetent jägare som i stor sett kan länsa ett område på älg, rådjur, hjort m m. Då talar vi inte om skada, utan om att döda givetvis.

Betänkt då att viltkött är en nationell tillgång som utgör ett viktigt tillskott för många som bor på landet. Dessutom är köttet ekologiskt producerat (eftersom det handlar om vilt) och mycket nyttigt.

Vi pratar inte hör om några små värden, utan om en ansenlig mängd naturvänligt producerat livsmedel som om vi får stora rovdjursstammar till stora delar kommer att försvinna ur det svenska hushållet.

I te.x. Uppland har lodjuren i stort sett utrotat alla rådjur. Det har de gjort så till den milda grad att de själva börjar dö av undernäring. Det finns inga bytesdjur kvar! Så går det när naiva och okunniga naturromantiker får råda i rovdjursfrågan.

Jarl blodigs avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    2011
    Tack
    59
    Tackad: 47 gånger i 25 inlägg
    I te.x. Uppland har lodjuren i stort sett utrotat alla rådjur. Det har de gjort så till den milda grad att de själva börjar dö av undernäring. Det finns inga bytesdjur kvar! Så går det när naiva och okunniga naturromantiker får råda i rovdjursfrågan.
    Källa på det? Och inte från Svenska jägareförbundet.
    Jag såg fler rådjur i skogarna här omkring förra året än jag sett på länge. Däremot har jag aldrig sett skymten av lodjur.
    What you do not know, you can not criticise. Knowledge is power! - blodig

Landsförvisad scoobyDohs avatar
    Reg.datum
    2009 Jul
    Rykte
    897
    Tack
    24
    Tackad: 42 gånger i 15 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Munineye Visa inlägg
    Du jämför ju äpplen och päron. Så du tror att vargarna bara "skadat" ett tiotal älgar i hela Sverige? Du jämför ju den siffran med antalet nedlagda älgar i hela Sverige.
    Jag tog helt enkelt det som står i artikeln.
    Flrstår seriöst inte vad som är problemet?
    Ett par mindre älgar att skjuta av..?
    Ja och?

Sanningen är att vargarna är en mycket kompetent jägare som i stor sett kan länsa ett område på älg, rådjur, hjort m m. Då talar vi inte om skada, utan om att döda givetvis.
    Och det händer hur ofta?

Betänkt då att viltkött är en nationell tillgång som utgör ett viktigt tillskott för många som bor på landet. Dessutom är köttet ekologiskt producerat (eftersom det handlar om vilt) och mycket nyttigt.
    Jag struntar fullständigt i om dessa jägare anser sig vara "beroende" av viltköttet. Idag slaktar vi kor och grisar som får lida helvetes kval för att vi människor ska få mat.

Varför ska då en liten klick inte nöja sig med det?

Vi pratar inte hör om några små värden, utan om en ansenlig mängd naturvänligt producerat livsmedel som om vi får stora rovdjursstammar till stora delar kommer att försvinna ur det svenska hushållet.
    Ja och? Folk får väl lära sig att inte äta mindre villt då.
    Annars så hänvisar jag till mitt svar ovan.

Du vet att rådjursstammen i Sverige är mycket större än den av lodjur? Men självklart, det som inavlade bönder i form av jägare får skjuta på är ju viktigare.

EDIT: Förövrigt så skjuter jägarna ca 150.000 per år..
    Men självklart.. DE har ju "förtur"..

Marskalk LEADs avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    1031
    Tack
    1
    Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
    scoobyDoh:

Är du säker på att du inte resonerar rent känslomässigt nu?

Självfallet är det inte bra om djur som slaktas får "lida alla helvetets kval". Min syn på saken är att vi människor bör styra och ställa lite lagom. Avskjutning och slakt bör ske på bästa möjliga sätt och insyn skall finnas. Som jag skrev tidigare anser jag att det skulle ha varit fel att utrota ett inhemskt rovdjur. Reglering är en annan sak. Jo, visst låter det trevligt med "reglering". Eftersom köttätande i högsta grad är förenlig med denna lagomvision ser jag inget fel i det. Jag är inte jägare själv men anser att de flesta jägare gör en bra insats och de flesta av dem tar nog avstånd från djurplågeri i alla dess former.
    Hör av dig

Landsförvisad scoobyDohs avatar
    Reg.datum
    2009 Jul
    Rykte
    897
    Tack
    24
    Tackad: 42 gånger i 15 inlägg
    Klart det blir känslomässigt när djurhatare sitter och förespråkar jakt på våra svenska rovdjur.

Jägare är inte annat en stora bäbisar.
    De gnäller direkt det är nånting.

"Buhuh! En varg tog MIN älg! Nu får jag inte skjuta lika mycket! Bhuhuhuh!"
    "Buhuhuh! Lodjur äter upp våra rådjur! Nu kan vi inte skjuta det där 150.000! Jävla lodjur! Vi måste döda dem!"

Noll respekt för dessa vedervärdiga människor.

Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    1588
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av blodig Visa inlägg
    Källa på det? Och inte från Svenska jägareförbundet.
    Jag såg fler rådjur i skogarna här omkring förra året än jag sett på länge. Däremot har jag aldrig sett skymten av lodjur.
    Ha ha, du måste vara galet okunnig. Det är så här förstår du, lodjur är ytterst skygga och ses sällan av människor. Men de finns där. Rådjur däremot kan bli halvtama och knalla omkring i villaträdgårdar.

Riddare Fjällrävs avatar
    Reg.datum
    2009 Jan
    Rykte
    1789
    Blogginlägg
    1
    Tack
    35
    Tackad: 45 gånger i 27 inlägg
    Även jag skulle vilja se en källa på att rådjuren "håller på att dö ut" i Uppland pga lodjur.

Undrar hur allt villebråd överlevde innan jägarna stövla in och börja skjuta av alla hemska rovdjur:chockad:

Man skulle även kunna börja rota i hur mycket rådjur vi kör ihjäl på vägarna i Sverige varje år..

Även i Värmlands län har antalet rådjursolyckor ökat under senare år och 2009 registrerades 1 833 rådjur vara inblandade i sådana trafikolyckor. Inte sedan 2003 har det skett så många trafikolyckor med rådjur i länet.
    Eller hur många rådjur som dör utav pga av alla snö och ihärdig kyla vi fått i år?
    Har hört att det är upp mot var tredje rådjur som svultit / frusit ihjäl. Och här i uppland var det länge sedan vi hade så här mycket snö så länge!
    Så jag förstår att jägarna är smått skitnödiga! Tänka sig vad lite rådjur det kan bli kvar till jakten! Bäst att skylla allt detta på något annat djur så att de har ett reserv offer att döda iafall kvoten med rådjur sänks!

Men dör rådjuren ut blir det mindre föda till lodjuren som i sin tur kommer föda mindre ungar och på det sättet lär de minska naturligt!

Tycker dagens jägare verkar fått nippra.. Allt ska fan skjutas bort just nu känns det som.
    Beauty like a grove of birches, eyes that glare like burning churches, she offered me her soul.

Efva
    Oregistrerad Efvas avatar
    Med tanke på hur få lodjuren är och hur pass många rådjuren är så känns det ytterst osannolikt, men mest osannolikt är att lodjuren ska svälta ihjäl nu för att rådjuren ska ha minskat så kraftigt i antal, istället för att vandra som rovdjur gör.Det finns gott om rådjur på några mils avstånd bara. Det luktar skitsnack långt väg.

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567

Liknande ämnen

1. Varg
    Av sokar i forum Motståndsmusik
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 18:21
  2. Varg
    Av Bootgirl i forum Nyheter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 09:56

Bokmärken

Behörigheter för att posta